Empiri och Logik

Koltrasten

Aktiv medlem
Empiri och Logik
Väljer att översätta rubriken med: Erfarenhet och slutsats. Detta för enkelhetens skull.

Vi lever alla i en en värld, som ständigt matar oss med fakta, ifrån alla jordens väderstreck, Det finns fler än fyra. Detta ofta i helt vilseledande syften. Varför? Jo för att tjäna pengar på oss!

Citat: "Varför skall man ligga i tältet och frysa. När man ligga och tälta i frysen".

Varför skapar jag då en sådan här tråd, som förmodligen bara kommer läsas och besvaras av ett fåtal och kanske orsaka irritation...

Jo jag vill belysa den enorma påverkan vi utsätts för via sociala medier! Det är meningslöst att ge exempel, eftersom dessa är otaliga. Men för att förtydliga, väljer jag ändå några få: Hur våra kroppar anatomiskt skall se ut. Skönhetsideal. Vad vi skall tycka. Vad som är bra/dåligt. Vägen till lycka. vilken mat vi skall äta, etc, etc...

Matas vi ständigt med dessa budskap, leder detta slutligen till ohälsa. Framförallt hos unga människor. Men vi äldre är inte heller immuna, vilket tydligt visar sig i vår konsumtion.
Trillar vi då så enkelt dit för reklamens smarta budskap? ja tyvärr gör vi ofta detta!
Avslutar med bedragarnas ledord: Ingen är lättare att lura än den som inte tror han kan bli lurad!

Empiri och Logik
Vad är syftet med tråden?
Vill du diskutera kommersialisering av information?
Vill du diskutera hur sociala medier påverkar våra attityder?
Vill du diskutera riskerna med sociala medier?
Vill du argumentera för att förbjuda reklam?

Om det är något av detta, varför har tråden den titel den har?

Att skapa trådar där du fäktar åt en massa håll samtidigt tror jag bara kommer att leda till trådar som spårar ur. Jag tror att sannolikheten att du får till intressanta diskussioner ökar om du fokuserar dig på en fråga i en tråd.

Empiri och Logik
Väljer att översätta rubriken med: Erfarenhet och slutsats. Detta för enkelhetens skull.

Vi lever alla i en en värld, som ständigt matar oss med fakta, ifrån alla jordens väderstreck, Det finns fler än fyra. Detta ofta i helt vilseledande syften. Varför? Jo för att tjäna pengar på oss!

Citat: "Varför skall man ligga i tältet och frysa. När man ligga och tälta i frysen".

Varför skapar jag då en sådan här tråd, som förmodligen bara kommer läsas och besvaras av ett fåtal och kanske orsaka irritation...

Jo jag vill belysa den enorma påverkan vi utsätts för via sociala medier! Det är meningslöst att ge exempel, eftersom dessa är otaliga. Men för att förtydliga, väljer jag ändå några få: Hur våra kroppar anatomiskt skall se ut. Skönhetsideal. Vad vi skall tycka. Vad som är bra/dåligt. Vägen till lycka. vilken mat vi skall äta, etc, etc...

Matas vi ständigt med dessa budskap, leder detta slutligen till ohälsa. Framförallt hos unga människor. Men vi äldre är inte heller immuna, vilket tydligt visar sig i vår konsumtion.
Trillar vi då så enkelt dit för reklamens smarta budskap? ja tyvärr gör vi ofta detta!
Avslutar med bedragarnas ledord: Ingen är lättare att lura än den som inte tror han kan bli lurad!

Tror du är något på spåret här!

Empiri och Logik
Klart man inte blir lurad !

De som tror de vet bäst är en plåga för oss som vet bättre....

Never drive faster than your angel can fly..

Empiri och Logik
Ta en grogg och slappna av.
1743187195374.webp

Empiri och Logik
Vad är syftet med tråden?
Vill du diskutera kommersialisering av information?
Vill du diskutera hur sociala medier påverkar våra attityder?
Vill du diskutera riskerna med sociala medier?
Vill du argumentera för att förbjuda reklam?

Om det är något av detta, varför har tråden den titel den har?

Att skapa trådar där du fäktar åt en massa håll samtidigt tror jag bara kommer att leda till trådar som spårar ur. Jag tror att sannolikheten att du får till intressanta diskussioner ökar om du fokuserar dig på en fråga i en tråd.
Jodå "GoranS"! Det glädjer mig att du kommenterar. kan ge en kort förklaring till trådens namn. hade hoppats slippa. Men har en bekants dotter, som nyligen, (Dec 2412) tog livet av sig, för att hon som bara 17 år gammal valde att avsluta sitt liv.

Förstår att du inte insett vilken påverkan sociala medier har på framfört allt ungas liv. men vill här och nu tipsa dig om att läsa på! Detta kommer garanterat att hindra dig från att komma med liknande kommentarer i framtiden...

Empiri och Logik
Jodå "GoranS"! Det glädjer mig att du kommenterar. kan ge en kort förklaring till trådens namn. hade hoppats slippa. Men har en bekants dotter, som nyligen, (Dec 2412) tog livet av sig, för att hon som bara 17 år gammal valde att avsluta sitt liv.

Förstår att du inte insett vilken påverkan sociala medier har på framfört allt ungas liv. men vill här och nu tipsa dig om att läsa på! Detta kommer garanterat att hindra dig från att komma med liknande kommentarer i framtiden...
Skriv då att det är det du vill diskutera, istället för nåt flummigt mumbo-jumbo som vanligt!

Empiri och Logik

Jag ställde frågor kring vad du vill med tråden då jag tycker första inlägget är alldeles för spretigt för att du ska kunna få till någon rimlig diskussion. Du har tidigare skapat liknande trådar som spårat ur i ett kaos för att de fäktar åt för många håll samtidigt. Det står dig naturligtvis fritt fram att totalt ignorera detta och fortsätta i samma stil. Min gissning är dock att det kommer att leda till trådar som inte ger speciellt mkt svar på något.

Men, jag lovar att sluta ställa frågor som, om du funderade lite kring dem, kanske skulle kunna få dig att utforma trådar på ett sätt som ger större möjlighet till intressanta diskussioner. Jag kommer framledes bara att "tramsa" i alla dina trådar. Jag hoppas du är nöjd med det utfallet av ditt "svar".

Empiri och Logik
Eftersom tråden inte är märkt OT tolkade jag att du, precis som jag, sitter i ett hem med alldeles för många cyklar pga happyride lurat att de behövs (villhövs).

Empiri och Logik
Jodå, skulle mycket väl kunnat gjort detta. Men problemet är så mycket mer mångfasetterat än så!
Men att som "GoranS", enbart gå till angrepp, gör mig enbart bara ledsen!

Kommer inte skriva här på "happy", på ett tag pga detta!

Empiri och Logik
Tycker du har en poäng när det gäller sociala media, och hur det påverkar våra liv, och i vissa fall förstör dom helt. Men skriv gärna mer konkret, frågeställningar, vad ska vi göra, osv. Om det blir för flummigt är det ingen som fattar, och det blir svårt att debattera på ett bra sätt ! :cool:

Empiri och Logik
Jodå, skulle mycket väl kunnat gjort detta. Men problemet är så mycket mer mångfasetterat än så!

Ordens ton i forum är läsarens val. Internet är svårt. Happy är happy. Jag tror att du ska söka svar och respons någon annanstans om du tar illa vid dig av hur du fått svar och kommentarer här, i all välmening.

Empiri och Logik
Nu läste jag igen och försökte förstå. Eftersom tråden inte är OT-märkt antar jag att detta handlar om en kritik mot att cyklister rakar benen och faran med att cykel-influencers uppmanar ungdomar till detta skeva skönhetsideal som rakade ben innebär?

Empiri och Logik

Ett tips, fundera på vad du skriver och hur det tolkas av alla som läser det.
Två exempel på otydligheter, trådens titel "empiri och logik" och ditt "Citat: "Varför skall man ligga i tältet och frysa. När man ligga och tälta i frysen"" har ingen koppling till dina intentioner att göra om du vill skapa diskussion kring sociala medier.
Tips nummer två, när någon kommer med inlägg som du anser är kritiska fundera lite på varför GöranS skriver det han skriver och om han möjligen, eventuellt, kanske inte har förstått vad det är du vill med din trådstart. Det har faktiskt hänt att personer har goda intentioner.

Empiri och Logik
Jag ställde frågor kring vad du vill med tråden då jag tycker första inlägget är alldeles för spretigt för att du ska kunna få till någon rimlig diskussion. Du har tidigare skapat liknande trådar som spårat ur i ett kaos för att de fäktar åt för många håll samtidigt. Det står dig naturligtvis fritt fram att totalt ignorera detta och fortsätta i samma stil. Min gissning är dock att det kommer att leda till trådar som inte ger speciellt mkt svar på något.

Men, jag lovar att sluta ställa frågor som, om du funderade lite kring dem, kanske skulle kunna få dig att utforma trådar på ett sätt som ger större möjlighet till intressanta diskussioner. Jag kommer framledes bara att "tramsa" i alla dina trådar. Jag hoppas du är nöjd med det utfallet av ditt "svar".
Du glömde skriva frågetecken eller utropstecken, efter din mening!

Empiri och Logik
Kanske dags för en samlingstråd nästa fredag?

Empiri och Logik
Ska du börja ge mig språkliga rättningar är det nog läge att du sopar framför din egen dörr först. Annars är risken rätt stor att klirret i glashuset blir rätt pinsamt för dig.
För all del "GoranS". Vi befinner oss inte ute i skidspåret nu. Så därför ber jag dig nu vänligen att förklara dig och tala om vad du menar med detta inlägg!

Empiri och Logik
Snälla "GoranS". Jag har inte på något som helst vis gnällt på ditt språk! Om du uppfattat det så. ber jag här och nu om Ursäkt! Kommenterar aldrig människors språkbruk, utom vid påstående och skiljetecken. Jag gör aldrig detta pga att vi alla har olika förutsättningar att uttrycka oss i skrift. Har heller aldrig, (Inte en enda gång), gjort någon anmälan om olämpligt eller stötande material. Trots att det garanterat funnits många tillfällen.

Får jag välja själv: Skulle jag helst vilja se dig som en vän här på "Happy". Detta pga många kloka inlägg...

Empiri och Logik
Jag vet inte vad du ville förmedla med "Du glömde skriva frågetecken eller utropstecken, efter din mening!" men för mig lät det som att det var en språklig anmärkning på det jag skrev.

Nåväl, låt oss begrava den diskussionen. Att dra den vidare kommer inte att leda till något positivt.

Empiri och Logik
Snälla "GoranS". Jag har inte på något som helst vis gnällt på ditt språk! Om du uppfattat det så. ber jag här och nu om Ursäkt! Kommenterar aldrig människors språkbruk, utom vid påstående och skiljetecken. Jag gör aldrig detta pga att vi alla har olika förutsättningar att uttrycka oss i skrift. Har heller aldrig, (Inte en enda gång), gjort någon anmälan om olämpligt eller stötande material. Trots att det garanterat funnits många tillfällen.

Får jag välja själv: Skulle jag helst vilja se dig som en vän här på "Happy". Detta pga många kloka inlägg...
om jag får flika in en välment observation här, så är min tolkning att gorans upprepade gånger, på ett seriöst sätt och med tålamod kommit med diskreta hintar; som har chans leda den minst sagt spretiga energin i dina skriv in på ett mer fokuserat och överhuvudtaget uppfattningsbart spår.

och ja; även språket i sig kunde vara mindre skrikigt. det gödslas med utropstecken, citationstecken, versaler och parenteser. och slås in öppna off topic-dörrar en masse.

positivt är att det märks ju att du tycker detta är kul. roligt att du delar med dig av detta! men mängden sprudlande konfetti gör att det är svårt uppfatta vad du egentligen vill säga. om du bromsar in, kanske räknar till tio innan du postar, kan din hittills korta tid på happy bli början på en rolig, lärorik och lång relation. i annat fall lär det bli en krasch.

det har redan varit nära flera gånger.

Senast ändrad:
Empiri och Logik
Uppenbart läser du mina trådar mycket dåligt "kals01"!
Jag har hög skrivhastighet när jag skriver och i inlägget till "Gorans", slank en onödig mening igenom den inre censuren.
Jag har helt öppet gått ut och bett "Gorans" om ursäkt för detta, vilket han också har accepterat!
Därmed borde saken varit utagerad. Men vad händer då? Jo då träder en 3:e part in på scenen, som inte har det minsta med saken att göra...

Kommenterar normalt inte sådana här påhopp. Men i det här fallet kände jag att det ur allmängiltig betydelse var helt befogat. Varför då detta?

Jo, det vi får se i "kals01" inlägg, är ett ex på klassisk mobbingsteknik. Det kunde vara kopierat ifrån fd DDR:s Stasi och deras härskarteknik på 1970talet. Varför? Jo dessa går ut på den klassiska metodiken att öppet gå ut med anklagelser, som är helt omöjliga att bemöta! Jag skall nu visa ex på detta i två steg.

1. Kritiken av mitt sätt att skriva: "spretiga energin i dina skriv in på ett mer fokuserat och överhuvudtaget uppfattbart spår" "språket kunde vara mindre skrikigt" "Det gödslas med skiljetecken" "Det märks uppenbart att du tycker detta är kul" "Men mängden sprudlande konfetti gör det svårt att uppfatta vad du vill säga".
Väljer att stanna där.

2. Kritiken av mina åsikter. Jodå jag respekterar kritik av innehållet i mina inlägg. Men då skall dessa vara konkreta och koncisa. I "kals01" inlägg finns inga som helst ex på detta. istället framförs ex "Din korta tid här på Happy" "Annars kommer din korta tid här på Happy, sluta med en krasch".

Skulle mycket väl kunnat anmält "kals01" inlägg. Men väljer att inte göra detta. Har heller aldrig anmält något inlägg, under min 25år korta vistelse här på Happy!

Men som var och en säkert förstår, är det så gott som omöjligt att bemöta påståenden av subjektiva värderingar, när det saknas bemötelsebara ex!

Empiri och Logik
Jag har hög skrivhastighet när jag skriver och i inlägget till "Gorans", slank en onödig mening igenom den inre censuren.
Jag har helt öppet gått ut och bett "Gorans" om ursäkt för detta, vilket han också har accepterat!
Därmed borde saken varit utagerad. Men vad händer då? Jo då träder en 3:e part in på scenen, som inte har det minsta med saken att göra...

osv osv osv osv......
Du behöver verkligen fundera på vad ditt syfte är med att skriva på ett forum. Jag tror du har missuppfattat hela grejen. Slappna av och ha lite kul för f-n..... ta kommentarer med en klackspark, intala dig att det som skrivs är med glimten i ögat.
1743431781394.webp

Empiri och Logik

Kommenterar normalt inte sådana här påhopp. Men i det här fallet kände jag att det ur allmängiltig betydelse var helt befogat. Varför då detta?

Jo, det vi får se i "kals01" inlägg, är ett ex på klassisk mobbingsteknik. Det kunde vara kopierat ifrån fd DDR:s Stasi och deras härskarteknik på 1970talet. Varför? Jo dessa går ut på den klassiska metodiken att öppet gå ut med anklagelser, som är helt omöjliga att bemöta! Jag skall nu visa ex på detta i två steg.

1. Kritiken av mitt sätt att skriva: "spretiga energin i dina skriv in på ett mer fokuserat och överhuvudtaget uppfattbart spår" "språket kunde vara mindre skrikigt" "Det gödslas med skiljetecken" "Det märks uppenbart att du tycker detta är kul" "Men mängden sprudlande konfetti gör det svårt att uppfatta vad du vill säga".
Väljer att stanna där.

2. Kritiken av mina åsikter. Jodå jag respekterar kritik av innehållet i mina inlägg. Men då skall dessa vara konkreta och koncisa. I "kals01" inlägg finns inga som helst ex på detta. istället framförs ex "Din korta tid här på Happy" "Annars kommer din korta tid här på Happy, sluta med en krasch".

Skulle mycket väl kunnat anmält "kals01" inlägg. Men väljer att inte göra detta. Har heller aldrig anmält något inlägg, under min 25år korta vistelse här på Happy!

Men som var och en säkert förstår, är det så gott som omöjligt att bemöta påståenden av subjektiva värderingar, när det saknas bemötelsebara ex!
intressant sätt att bemöta konstruktiva ord från en vänligt sinnad deltagare, och som det framgår i grunden ser positivt på din framfart utanför boxen,

men för sakens skull; under punkt 1 kunde du kanske mäktat med att citera korrekt?

och beträffande punkt 2 handlar mitt inlägg inte om att rescensera dina åsikter, utan om hur du skulle kunna vinna på att framföra dem på ett sätt som gör att budskapet går att förstå.

man blir ju nyfiken på vilka tidigare alias du kan ha haft:) ?

Tillbaka
Topp