En cykel som man typ hittar

staine

Aktiv medlem
Hur länge ska den vara placerad olåst på samma plats innan man kan ta den till polisen och hoppas på fet hittelön, alt. att ingen hämtar den efter 3 månader och man kan få den?
Finns regler eller är det en bedömningsgrej?

Detta är ute, cykeln står slängd mot ett träd.
Aja få se om den står kvar då kanske jag baxar den - till polisen alltså ;)

Nej behöver är just vad man gör. Har f.n bara ett tiotal cyklar hemma. Det låter mycket men det är många som ska använda dom. Inklusive ev tjuvar på stan.

Hur länge ska den vara placerad olåst på samma plats innan man kan ta den till polisen och hoppas på fet hittelön, alt. att ingen hämtar den efter 3 månader och man kan få den?
Finns regler eller är det en bedömningsgrej?
Det är dessvärre en bedömningsgrej tydligen. Jag har lämnat ett gäng hojar till snuten, oftast har dom varit glada och tacksamma vid hittegodset men senaste (och kanske sista) gången så var det blankt nej pga tyckte att cykeln skulle ligga slängd i ett dike en längre tid innan jag kunde komma in med den. ”-Hur lång tid då?” ”-Längre.” Så jag lade tillbaks den, sen flyttades den runt ett par ggr innan den försvann.

Det är dessvärre en bedömningsgrej tydligen. Jag har lämnat ett gäng hojar till snuten, oftast har dom varit glada och tacksamma vid hittegodset men senaste (och kanske sista) gången så var det blankt nej pga tyckte att cykeln skulle ligga slängd i ett dike en längre tid innan jag kunde komma in med den. ”-Hur lång tid då?” ”-Längre.” Så jag lade tillbaks den, sen flyttades den runt ett par ggr innan den försvann.
Det där låter ju helt kokobello. Det är väl bättre att lämna in den så att den rättmätiga ägaren har en chans att få tillbaka den? Tur att det inte har hänt mig, för jag skulle ha börjat tjafsa. Verkar dock skilja en del mellan polis i olika städer.

För att svara på trådstarten: Lämna in den till Farbror Blå direkt. Det är vad jag skulle ha gjort. I värsta fall så hade ägaren lämnat den där, och då kan han få tillbaka den. Då har du inte gjort något fel.

Det där låter ju helt kokobello. Det är väl bättre att lämna in den så att den rättmätiga ägaren har en chans att få tillbaka den? Tur att det inte har hänt mig, för jag skulle ha börjat tjafsa. Verkar dock skilja en del mellan polis i olika städer.

Ja, jag tror det handlade mkt om fel person på fel plats, och att dom inte ville ha in mer cyklar. Hon nobbade killen framför mig också som ville lämna in en slaktad hoj som legat och skrotat i föreningens cykelrum i ett år eller nåt sånt. Svårt att göra rätt liksom.

Om en cykel står så att vem som helst kan ta den i en större stad hade jag nog omgående tagit den till polisen, eventuellt med en föregående kik på det där andra forumet som en massa människor använder till diverse saker. Ingen med en vettig cykel och vettig hjärna lämnar sin cykel så, så något är ju garanterat fel om man ser en olåst obevakad cykel.

Denna process gjordes för egen del för bara någon månad sedan med framgångsrikt resultat. Ganska framgångsrikt iallafall - pojken som fick sin ganska fina Trek-mtb åter påträffades helgen efter vid en fotbollscup då han helt enkelt slängde cykeln i diket rakt upp och ner och sen sprang iväg i ett par timmar. Inte konstigt att cykeln försvann första gången..

Tidigare i höst stod det en enklare Scott mtb på parkeringen utanför mitt jobb. Jag tyckte den hade stått där hela sommaren och in i oktober. Den var sliten med trasig sadel mm men alltid låst med rejält lås. Den stod inte i cykelstället utan på andra sidan parkeringen lutad mot en bergknalle. Oavsett hur tidigt jag kom till kontoret eller hur sent jag fick hem stod den där, helt övergiven.
Så jag tog ett par bilder och la ut på fejan och efterlyste ägaren. Ingen hörde av sig och cykeln stod kvar en vecka till.
Så en morgon när jag var ovanligt tidig på kontoret, före 7, brukar börja vid 8, så kommer en kille cyklande på cykeln och parkerar på samma plats som alltid.
Den killen måste ha långa arbetsdagar, börjar före 7 och slutar aldrig före 18, i minst 6 månader.

Undrar om han såg mitt inlägg på fejan i diverse grupper….

Vettig cykel, vet ej om denna klassas som det
Men nu såg jag den igen, 50 meter från där den stod förut. Olåst!
Och 150 m längre bort stod en pundare och gjorde upp cykelaffär med två ”köpare” :((
(Lite finare cyklar)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp