En cykelbutik med bra service i Sthlm?

I slutändan blir det såklart hårklyverier kring vad man kan betrakta som "elit". Är man "elit" inom vad-som-helst så har man det man är elit inom som jobb (enligt mitt sätt att se på saken). Man är proffs helt enklelt. Om man är UCI-rankad eller inte spelar mindre roll. Världen är full av proffstävlingar som UCI inte har nåt att göra med.

Gustav Larsson och Gotland lever på att cykla (t ex). Jag har aldrig sagt att dom andra cyklisterna som nämns inte är jätteduktiga. Men få i Sverige är så duktiga att dom kan leva på sin talang i en av världens mest publika och kommersstarka idrotter.

Och single speed kräver massor av kunskaper. Liksom bancykling. En bana att cykla på är en bra start och mig veterligen finns det en sån i hela sverige. Och den tillhör ett gymnasium och är inte lätt at komma in på.

Fixed däremot kräver inga kunskaper. Två hjul som rör sig framåt hjälpligt duger bra. Till skillnad från sngle speed och bancykling så är geometri och allt det där man normalt förknippar med den typen av cykling ointressant för Fixed. Färgen på ramen är det enda viktiga. Komponenternas egenskaper spelar mindre roll. Själv gillar jag inte fixed-kulturen (inga bromsar och sånt dumt) av den enkla anledningen att jag gillar att köra fort.

Elit finns det många som räknas som, som absolut inte är proffs. Nu tänker jag märka ord, lite :-)

Jag resonerar så här:
Proffs-Professionell-Profition, dvs ett proffs tjänar pengar på det han/hon gör. Elit vet jag inte riktigt, vem som hälst(mer eller mindre) kan ju lösa en elitlicens i sverige.

Senast redigerad av en moderator:
Flyttade söder om stan för något år sedan. Har använt mig av Sportson i Kungens Kurva sista året, först för att det "var på vägen" men jag kan inte säga annat än MVG, bra service, bra "cykelljug" varje gång och riktigt bra mekhjälp.

Cykelkraft är inga onda människor, man ska bara inte gå in dit när dom har mycket att göra. Särskilt en av killarna blir väldigt stressad ibland. På vintern funkar det bra, han fixade t ex fram en kolfibergaffel åt mig hur billigt som helst. Annars är väl Rikard den man helst går in till. Alltid trevligt.

Vonderhenk: Lite generaliseringar där kanske...

Kända "proffs-mekare": Ernesto Colnago, Ugo De Rosa, Steve Hed, Keith Bontrager, Tullio Campagnolo, Gary Fisher, Tom Ritchey, Mike Sinyard, Sheldon Brown, Giovanni Pinarello, Julien Devries, Van Roosbroeck osv

Bortsett från att en del utländska mekaniker har satt avstamp i cykelhistorien, varför skulle du tjäna sämre i Belgien?

Munthe skrev:
-------------------------------------------------------
> Vonderhenk: Lite generaliseringar där kanske...
>
> Kända "proffs-mekare": Ernesto Colnago, Ugo De
> Rosa, Steve Hed, Keith Bontrager, Tullio
> Campagnolo, Gary Fisher, Tom Ritchey, Mike
> Sinyard, Sheldon Brown, Giovanni Pinarello, Julien
> Devries, Van Roosbroeck osv
>
> Bortsett från att en del utländska mekaniker har
> satt avstamp i cykelhistorien, varför skulle du
> tjäna sämre i Belgien?

Jag vet inte varför jag skulle tjäna sämre i Belgien men det skulle jag garanterat göra. I alla fall om man får tro de jag pratat med som bott och tävlat/varit ledare där nere.

De "proffsmekar" du nämner ovan tror jag inte har mer koll på cykelmek än många här på Happy. Vissa av dom är/har varit duktiga rambyggare men de skulle förmodligen inte (Sheldon inkluderad när han levde) sätta ihop en cykel snabbare och bättre än någon här. Att jämföra mek, som jag trodde vi diskuterade här och rambyggare känns lite sådär.

Håller fast vid att det finns lika bra mekaniker i Sverige som i Belgien.

Hur mycket egna erfarenheter har du själv på att meka? I verkstad eller att vara med på tävlingar och fixa sistaminuten-fix på tempohojjar för att få saker att funka?

Munthe skrev:
> Själv gillar jag inte fixed-kulturen (inga
> bromsar och sånt dumt) av den enkla anledningen
> att jag gillar att köra fort.

Då är du välkommen på ett Valhall-pass. Om du bor i Stockholm vill säga. Då få du chansen att cykla fort med andra som vill cykla riktigt fort.

Välkommen!

Cykloteket i Västberga har jag också blivit bra bemött i, även om ett par av killarna som jobbar där är lite oerfarna. De lär sig, tids nog:)

Andra bra cykelbutiker som jag handlat av och gillat:
ECI
Norvelo
Cykelcity
Cykeltjänst (Södertälje)
Sportson (Kungsholmen, Södermalm och Kungens Kurva)

Fö stämmer det som Supertramp skrev att ECI har faktiskt generellt lägre priser på prylarna än andra cykelbutiker.

Jag försökte göra en poäng. Och min poäng är att i ett land eller en region där cyklingen är större och har längre traditioner (både av tävling och motion) är bl a butikerna och teknikerna bättre. Poängen baserar jag på erfarenheter av USA där kulturen är större och längre än här (vi hade ju en livaktig cykelkultur fram till strax efter kriget och sen blev cykling ur mode och våra tre velodromer i Stockholm revs).

Jag är övertygad om att det finns en massa duktiga individer här i sverige. Men jag tror inte i fem sekunder på att en chefsmekaniker i en butik som dagligen säljer cyklar i 150 000 kr klassen eller dagligen säljer hundra tävlingscyklar skulle tjäna mindre än en mekaniker på t ex Jarla Cykel. Det finns säkerligen små shoppar i Belgien där man lyfter samma lön som här, men att den skulle vara lägre än här är jag extremt skeptisk till. Varför skulle den vara det? (Förutom det faktum att arbetsgivaren och mekanikern slipper betala 65% av arvodet i skatt)

Cadence chefsmekaniker tjänar 1 500 kr i timmen när han står i butiken (och det gör han 8-20). Nu är det ett extremfall, men ändå...har vi nåt motsvarande här? Större cykelnationer har en bredare spännvidd. Från låglön till topplön. I Sverige finns det inga topplöner över huvud taget.

Och när vi ändå nån tog upp Jarla Cykel. När jag var inne där med en polare som skulle köpa cykel så skulle vi lite snabbt ta hans grenmått. KIllen i butiken hämtar ett kvastskaft och ställer min kompis i den där lilla backen ned mot verkstadsdelen och försöker hålla skaftet "ungefär rakt" medan han mäter upp från det uppåtlutande golvet till det nedåtpekande kvastskaftet och konstaterar -"Oj, du har väldigt lång överkropp! Jag vet inte om vi har några cyklar till dig." Det är över huvud taget ganska många i butiker som frihandsmäter t ex grenen (vilket borde ge en felmarginal på mellan 0-20 cm beroende på hur bra ögonen är). Tack och lov har dom flesta iallafall plana golv när dom mäter. Känns inte som det blir jobb för Team Astana i första taget. Sen är dom säkert jättebäst på att skruva av och på pedaler.

Jag har inga proffserfarenheter av att meka själv. Jag har egen verkstadshörna och har byggt ett antal cyklar själv, det är allt. Jag är motionär och jag gillar att kunna laga grejerna själv därför monterar jag dom alltid. Det är så rist att inte vara bra på att rätta en derailer eller laga en punka när det behövs och är minusgrader ute. Däremot köper jag väldigt lite online för jag tycker någonstans att det är bra att stödja lokala butiker. Mest blir det Rickard och Snack-Janne jag handlar hos.

Munthe skrev:

> Cadence chefsmekaniker tjänar 1 500 kr i timmen
> när han står i butiken (och det gör han 8-20).
> Nu är det ett extremfall, men ändå...har vi
> nåt motsvarande här? Större cykelnationer har
> en bredare spännvidd. Från låglön till
> topplön. I Sverige finns det inga topplöner
> över huvud taget.
>

Tänk igenom orimligheten i det du påstår. Det där motsvarar en månadslön på i runda slängar 360 000 kronor.

danne skrev:
> Munthe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Cadence chefsmekaniker tjänar 1 500 kr i
> timmen
> > när han står i butiken (och det gör han
> 8-20).
> > Nu är det ett extremfall, men ändå...har vi
> > nåt motsvarande här? Större cykelnationer
> har
> > en bredare spännvidd. Från låglön till
> > topplön. I Sverige finns det inga topplöner
> > över huvud taget.
> >
>
> Tänk igenom orimligheten i det du påstår. Det
> där motsvarar en månadslön på i runda slängar
> 360 000 kronor.

+1 :-D T

Jag skulle inte handla från en butik där personalen har lön som en höjdare från börsen...
<Cadence chefsmekaniker tjänar 1 500 kr i timmen
när han står i butiken (och det gör han 8-20).>
Har väldigt svårt att det påverkar priserna på cyklarna positivt :-D T

Har ni också hört att såväl Accenture som McKinsey har dragit igång cykelverkstad nu när det går lite knackigt i konsultsvängen? Timpenningen är ju nästan densamma så vi ser ljust på framtiden.

banner.jpg ht=239

Jag har också blivit taskigt behandlad av Cykloteket på stationsgatan. Under våren är det ett
jäkla tryck i den butiken och det försämrar servicen, men att snacka skit om kunderna är oacceptabelt.

Cyklotekets nya butiken i Västberga är det inte alls samma tryck och jag har fått superservice varje gång.

/mixt

Jag har fått "sådär" service på Cykloteket även när det varit nästan tomt i butiken. Jag tror att det har mest att göra med vem man möter. Många känns som försäljare och inte som cyklister. Ta Richard på Cycling eller Janne på Noverlo. De är cyklister ut i fingerspetsarna, men som även kan sälja.

Förra gången jag var på Cykloteket och skulle köpa något annat än en energikaka var när en polare skulle köpa sin första räser. Eftersom han inte var så slängd i cykellingot så fick jag introducera det hela. Jag berättar att han inte har cyklat räser tidigare och får blir direkt visad till deras billigaste instegsräser. När jag avböjer och tycker att det är lite rackliga komponenter på den så visar försäljaren istället en kolfiberhoj för över 20k.

Då tackade jag för hennes sammarbete och vi provade lite storlekar och köpte sedan en FAT på nätet.

Hade jag velat sälja en hoj hade jag gärna tagit reda på vad den skulle användas till och vilka ambitioner som köparen skulle ha innan jag rekomenderade något. Det kanske inte alls var en racer som han skulle ha utan en cross? Eller kanske till och med en hybrid...

Munthe skrev:
> Och single speed kräver massor av kunskaper.
>
> Fixed däremot kräver inga kunskaper.

Jo tjena.. ha ha.

mzi skrev:
> Jag har fått "sådär" service på Cykloteket..bla bla

Ja, ibland blir man förvånad. Jag var där för ett tag sedan för att fixa bromsklossar till crossen. Killen som skulle hjälpa mig hämtade ett par sunkiga shimanoklossar, när jag lite lätt irriterad förklarade att jag ville ha ett par klossar som även skulle funka att bromsa med och inte bara till att polera fälgsidorna så hajade han och hämtade de dyraste och fräsigaste bromsklossar han hade vilket jag blev nöjd med.

Att man inte får service på Cykloteket utan höja rösten verkar det fler än jag som har upplevt, jag var där 2 gånger och hämtade ut klubbkläder medans dom var våra sponsorer och det var nästan så man han bli rejält arg innan personalen ängnade sig åt mig som kund i stället för skitsnack med kollegor i den annars tomma butiken... T

Känner personligen inte alls igen kritiken mot Cykloteket:
-alltid fått bra service och flera ggr verkstadshjälp vid drop in
-har oftast prylar hemma på lager, ex när jag akut behövde ekrar till crossmax sl, de enda i stan som hade hemma ö h t
-när jag köpte hojen blev det strul med leverans, kompenserades med generös rabatt
-aldrig varit ngt knussel vid reklamation eller byte

Men självklart, stora butiker både norr och söder och all personal är inte lika initierade, en fördel när man skapat relationer, lärt känna igen personal men det gäller väl överallt.

F ö nyttjar jag gärna även Pedalogerna som är hyvens på alla sätt.

Alvik cykel har jag varit två ggr, första och sista. Frågade efter leveranstid på en hoj och blev otrevligt bemött.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att första intrycket ofta blir avgörande.

Erik H har missat en viktig detalj.

Man måste först ha en doktorsexamen inom det naturvetenskapliga fältet för att vara kvalificerad att meka hoj. Landsvägscyklar är nämligen oerhört komplicerade tingestar. Det tar många års hård utbildning för att förstå hur den avancerade mekaniken fungerar. Sedan kan man tjäna 1.500 kr i timmen.

banner2.jpg ht=239

saltgurkan skrev:
> mzi skrev:
> -----
> > Jag har fått "sådär" service på
> Cykloteket..bla bla
>
> Ja, ibland blir man förvånad. Jag var där för
> ett tag sedan för att fixa bromsklossar till
> crossen. Killen som skulle hjälpa mig hämtade
> ett par sunkiga shimanoklossar, när jag lite
> lätt irriterad förklarade att jag ville ha ett
> par klossar som även skulle funka att bromsa med
> och inte bara till att polera fälgsidorna så
> hajade han och hämtade de dyraste och fräsigaste
> bromsklossar han hade vilket jag blev nöjd med.

Du låter som en riktigt trevlig kund.
Skulle tro att han får springa och hämta Shimano klossarna istället 90% av gångerna om han tog dom dyraste och fräsigaste bromsarna.
Förstår inte varför man måste bli otrevlig.

Det behöver man inte bli. Men det som skiljer Pedalogerna, Novelo, Cycling och liknande från Cykloteket och Cykelringen är att de bryr sig om vad det är jag vill ha. Och ofta ställer följdfrågor för att se om jag verkligen vill ha det som jag söker.

PeaceDog skrev:
> saltgurkan skrev:
> -----
> > mzi skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har fått "sådär" service på
> > Cykloteket..bla bla
> >
> > Ja, ibland blir man förvånad. Jag var där
> för
> > ett tag sedan för att fixa bromsklossar till
> > crossen. Killen som skulle hjälpa mig hämtade
> > ett par sunkiga shimanoklossar, när jag lite
> > lätt irriterad förklarade att jag ville ha
> ett
> > par klossar som även skulle funka att bromsa
> med
> > och inte bara till att polera fälgsidorna så
> > hajade han och hämtade de dyraste och
> fräsigaste
> > bromsklossar han hade vilket jag blev nöjd
> med.
>
>
> Du låter som en riktigt trevlig kund.
> Skulle tro att han får springa och hämta Shimano
> klossarna istället 90% av gångerna om han tog
> dom dyraste och fräsigaste bromsarna.
> Förstår inte varför man måste bli otrevlig.

Men hallå..jag var aldrig otrevlig, bara bestämd. Han frågade vad jag hade för cykel och jag visade upp min cross med cantilevers och hela baletten och därefter gick han och hämtade shimanoklossarna vilket jag tyckte visade på lite dålig känsla ;). Så därför sa jag till honom att sådana där klossar har jag erfarenhet av att de bromsar sämre än sämst och att jag ville ha ngt bra mkt bättre. Hade jag gått till pedalogerna så hade de garanterat inte viftat med några shimanoklossar t ex, men, men, det är olika på olika ställen :). Kram.

Man får nog "ojämnare" bemötande ju fler anställda butiken har om man bara pratar med den som för tillfället är tillgänglig. Små butiker med några få anställda är (grovt generaliserat) antingen jättebra hela tiden eller urkassa hela tiden. Stora butiker som Cykloteket har många anställda och ojämnare nivå.

Sen kanske det är fler som har det som "jobb" och inte som "livsstil" i de större butikerna. De hade kanske lika gärna kunnnat sälja skor eller brödrostar.

hahaha, jajävlar, man måste ha en lång och ärorik cykeltävlingstradition för att kunna kränga och laga cyklar. Happy lär en så mkt bra saker. Tips, gå tillbaka ett par årtionden, innan var man hade råd med bil, och kolla hur folk tog sig fram, ja just det, det var cykel. Sverige har också en väldigt lång cykeltradition, men här har cykeln främst varit ett bruksföremål.

Sen tycker jag att man ska tänka efter lite, hur många 'elit'-cyklar säljer en handlare per år? Hur många tråkiga tantcyklar säljer han? Är det då konstigt att de fokuserar mer på de 'normala' kunderna än på oss freaks som kommer in nån gång per år och köper nåt litet skruffs och köper resten från utlandet (snåla as som vi de facto är). Att hålla på att lipa över cykelkulturer och hur mkt man tjänar i utlandet och annat skit är bara löjligt. Gör nåt åt det istället, arrangera ett GP (s.k. criterium), starta en arbetsgrupp och bearbeta kommunen att bygga en velodrom eller vad som helst. Att gnälla på internetforum har sällan gjort nåt bättre.

Men vad vet jag, jag bor ju i göteborg, här får man bra service från de flesta cykelaffärer om man inte beter sig som ett självgott kräk det första man gör.

Man tycker ju att det i dessa tider inte skulle vara så svårt att hitta bra folk till sina butiker. Folk som cyklar är det gott om, och sälja kan många göra bra, det är jag säker på. Och samtidigt vara trevliga och undersökande säljare.

Problemet är väl kanske att om den som äger/driver butiken själv har attitydproblem, så blir personalen därefter. Både genom urvalet vid anställningen och genom "prägling" under arbetets gång.

Jag läste nyss igenom butiksrecensionerna för Sportspec (fd Cykelspec) här i Gbg, och det är inte många positiva omdömen där. Där måste det handla om ett "systemfel", så att säga. Förmodligen skulle bara en komplett omdaning av verksamheten med ny ledning och till stora delar ny personal hjälpa.
(Jag har själv inte haft några direkta problem med dem, men jag har bara köpt ett par skor och ett väggfäste där, men personalen var allmänt slö och oengagerad vid de tillfällena.)

Men det sista var lite OT...

Munthe skrev:
Sen är dom säkert
> jättebäst på att skruva av och på pedaler.
>

Nej de är de inte, jag var där inne och såg de dra fast ett par spd med 40cm långt spärrskaft så hårt de bara kunde. Hål i huvudet m.a.o.

Javisst är det läskigt med upplysta konsumenter? Sedan finns det med all säkerhet folk här med helt egna funderingar om hur man mekar hoj men jag tror att läsarna här oxå kan filtrera det själva. I övrigt så visar ju tråden med all tydlighet att det finns ett knappt tiotal cykelbutiker med koll i stan, det får ändå ses som rätt bra tycker jag.

Om man som cykloteket tex går från att vara en relativt högt ansedd cykelbutik till att från en massa håll få kritik för sitt kundbemötande och sina överpriser kanske man på allvar skall göra något åt det. Och om man som sportson södermalm på några år verkligen ryckt upp sig kanske det är dags att köpa tårta eller ännu hellre öka sin synlighet på evenemang. Kanske starta filial i hammarbybacken till sommaren tex? Skistar lär ju inte vara omöjliga om det kan dra fler folk till backen. Och i slutändan till skidorterna på sommaren, DH och mtb är ju galet hett just nu. Alla skidanläggningar bygger ju spår. Och det blir inte färre happyiter i skogarna direkt.

- det här är alltså en kommentar till det nu bortredigerade inlägget ovan som i princip kommenterade huruvida man skall kommentera och recensera namngivna butiker i forat - jag skulle såklart citerat det bums men inlägget var inte konstigt eller provokativt, mest en reflektion så jag fattar inte varför der redigarade bort -

Sportson Södermalm är den enda butik jag har köpt en tårta till faktiskt. Hade fått hyfsad service där innan vilket gjorde tårtan förvånansvärt billig.

Det beror bara på att ingen har varit där. :o)
Skulle självklart kunna nämna Pedalogerna men det har ju flera redan gjort. Personligen har jag nog aldrig blivit illa bemött i någon affär (vad jag kan komma ihåg) men man har ju sina favoriter.

staine skrev:
> Konstigt... ingen nämner Tellus Cykel & Motor i
> Midsommarkransen. Hmmm...

De har jag handlat ifrån och bemötandet är det absolut inget fel på. Problemet är bara att de i de flesta fall inte har sådant man vill ha på lager (i likhet med andra butiker). "Vi kan beställa", får man alltid till svars.

Och själv tänker jag, "Jo, det kan jag också."

De lite större butikerna har fler saker i lager, det gör det hela ofta lite smidigare.

Ett exempel. Jag skulle ha 7-delad racerkassett och beställde från Jarla Cykel (bemötandet var fö klanderfritt). Efter en vecka hade beställningen fortfarande inte gått iväg, de samlar på sig en del innan de skickar iväg den. Var inne på cykloteket i västberga där just en 7-delad kassett stirrade på mig. Rinde Jarla cykel, avbeställde (den hade inte hunnit gå) och köpte från cykloteket i stället.

Johan A skrev:
> Sportson Södermalm är den enda butik jag har
> köpt en tårta till faktiskt. Hade fått hyfsad
> service där innan vilket gjorde tårtan
> förvånansvärt billig.

När jag köpte cykel senast fick jag kaffe och tårta i affären =) Men det var inte i stockholm iofs...

Tillbaka
Topp