En djungel av sadlar! Hur hittar jag rätt?

Provade ny pseudokod, men alla inledande tab och blankspace försvann, så går inte att publicera.

Provar en bild.

k1.webp

Senast ändrad:
Är med Makten här delvis. Jag tror inte det går att göra en sadel jag inte får ont av. Har lätt provat 50 sadlar på vägen till de PRO jag har nu, tappar inte känseln så fort på dessa.
Har Infinity kvar att testa, en dag kanske.

Det går inte att ge råd om vilken sadel, bara vägen till en som fungerar.
Jag har en Infinity Adventure AX1. Kanske kan ett inlägg om den hjälpa tråden. Till att börja med kostar den knappa 5000 kr vilket är klart över trådens huvudämne. Min erfarenhet av sadeln efter ett års användning är att det är den bästa sadel jag provat. Mitt problem har främst varit smärta mellan skinnet och sittbenet. Kanske har jag vassa sittben? Med andra sadlar genom åren har vävnaden omvandlats till svullen med en känsla som av potatismjöl. De muskler en del tycker man ska träna upp för att tåla sitta hårt är på mig placerade längre ut än sittbenen. Vid värme och fukt har också huden blivit skavd.

Kort uttryckt så halverar Infinity-sadeln skavet, och trycket på sittbenen mer än halveras och då använder jag ostoppade byxor. En av mina kompisar har samma sadel-modell men han få en aning skav på låren, för mig är det inte ett problem. Infinity-sadeln är mjuk vilket gör att jag tycker det finns bättre sadlar för intensiva måttligt långa turer.
Jag får inte problem med blodstoppningen eller domningar.
Ofta smörjer jag rumpan, med Infinityn är det värt att även smörja i skåran :-) eftersom sadeln fördelar ut trycket på fler ytor. Det är inte något som lett till något besvär.

Mina mest framgångsrika alternativa val av sadlar är Specialized power/phenom 155 mm i modeller med aningen mer stoppning. För övrigt är jag av åsikten att tjockare stoppning av sadel och tunnare i byxan är bäst. Med Infinity kan jag ha "hur tunna byxor som helst" vilket gör att skinnet slipper värme och fukt som annars kan ställa till problem. (Kanske också kan tas med i utvärderingen av vikt.)

Lycka till med sökandet,

Tillbaka
Topp