En fast tråd för alla städer?!

Bicycleman

Ny medlem
Tjena Happymtb

Det är så har jag en fundering/ide ..

Då vi bor över hela sverige och det kommer upp olika trådar för "Happyride" sthlm, gbg, svall osv. Så tänkte jag på att det skulle vara EN "klistad" tråd överst så att alla (gamla som nya på happy) kunde lätt återfinna sin egen stads nästa Happytur..,Tex Klistrad "Städer-Happyrides" el likande och under den kan man göra trådar för resp stad och på så sätt är den alltid först!!!

Så till er som kodar, går det inte att lägga upp en sådan tråd och sedan undertrådar med respektive stad?

För om en ny kommer in här och jag har sagt till honom/henne att på happy kan du hitta folk att hoja med.. Så är det första de ser en massa "lösa" trådar.. Och som ny kanske man inte börjar söka efter sin stad.. första gången. Är ni med?

Har skickat detta till en "oxr" men ej fått något svar så därför lägger jag upp en tråd så att budskapet kommer snabbare så här (tror ja)

MVh David

kevlar skrev exakt det jag tänkte skriva.
Att ha klistrade trådar för att förstagångsbesökare ska slippa söka tycker jag inte verkar vara en bra idé.

Men hallå, död åt dryga svar!!!:)

Är det jobbigt om det ligger en enda klistrad tråd där som alla har nytta av? Näe det är det inte, det är mycket bra och ALLA slipper bläddra 2-3 sidor om den halkat ner.

Som sagt, en klistrad tråd med undertrådar vore mycket bra!!

2-2

/Mattias - som tydligen var inloggad på brorsans...

Senast redigerad av en moderator:
robbanf skrev:
-------------------------------------------------------
> kevlar skrev exakt det jag tänkte skriva.
> Att ha klistrade trådar för att
> förstagångsbesökare ska slippa söka tycker jag
> inte verkar vara en bra idé.
>
>
> / Robban

Så du/ni strävar efter ett forum som inte är användarvänligt då?

Kanske lät drygare än vad jag menar egentligen, happy har en kultur med frihet, vissa säger en soptipp. Allt samlas och det bästa sättet att hitta nåt är med sökfunkionen. Klistrade trådar ger, mig åtminstone en känsla av diverse mindre roliga forum.

Sen finns det ju trots allt en prenumerationsfunktion...

Klistrade trådar är inte användarvänligt för fem öre. Ska det vara en tråd för alla happyrides så blir det grymt oöverskådligt. Ibland när det är nåt stort på gång (tex Kinnekulle, bestämma dag osv) så är tråden på 10 sidor efter två dagar. Det blir inte roligt om man ska blanda alla träffar i en tråd.

Uppdelning, nej tack.

Klistrade trådar, nej tack.

Dryga svar, nej tack.

Forum troll, nej tack.

3-2

Edit: Klistrade trådar som bara gäller ett fåtal alltså, tex. är Kinnekulletråden ok då den handlar om ett event alla Happyites är välkommna på och dessutom har den turen deltagare från många olika städer. Men tex. en klistrad tråd om Happyride i Hellas är inte så lyckad då den inte rör många utan bara ett fåtal, Stockholmare även om alla säkerligen är välkommna...

Ok, missade helt detta med underkategorier. Men det har vi ju diskuterat några gånger förut i och för sig. Happy gillar inte uppdelningar.

Att klistra happy ride-trådar för varje ort/startpunkt skulle ganska snabbt fylla förstasidan med klistrade trådar. Varför inte ha en knapp istället med texten "Happy rides" på? Om man klickar på den så kommer man till en sida som påminner om t.ex läsvärt men istället för mektips etc så listas massor av ortsnamn och de är givetvis klickbara och då hamnar man i anmälningslistan och där kan man sedan läsa vilka som tänkt hänga med, vilken rutt som är tänkt etc.
Nä usch så krångligt! Tycker det är bra som det är! Det är ju charmen med Happy, att allting blandas. Ett mångkulturellt cykelmecka! Som dessutom funkar!!! Alla får plats i denna goa röra. Helt underbart! Jämför Happys diskussionskultur med t.ex idg.se när de diskutterar vissa ämnen... Ok, jag tappade kanske tråden lite där?
Åter till ämnet: Hur jobbigt är det att söka på "happy ride" och bläddra lite?
En förbättring kan dock göras kanske? Det känns lite onödigt att lista alla inlägg i en tråd efter en sökning. Vid en sökning skulle jag vilja kunna välja att visa endast start-tråden. humm... Det kanske man redan kan? Skall testa. Hej på ett tag!

Å ha de så gött!

Vad jag försöker säga är att EN tråd inte flera... trådar.. precis som ngn jäkla kinnekulle legat längst upp i månader,, bara för några ska köra där..

För söker man tex Happytur så får man fram massor av svar.. = klart Obra!

Efterstävar darför något sätt fånga upp alla städers happyturer i en tråd?!

olsson65a: Utveckling ich förnyelse är alltid fel. Varför tror du SS-trenden är så stark?! Jo folk har kommit till insikt. ;)

En uppdelning i olika kategorier är inte fel i sig, fast det är kanske svårt att dela upp ett cykelforum på ett bra sätt (speciellt Happy).
Samlingstrådar (klistrade eller ej) kan jag inte se många fördelar med. Tanken är väl att när det blir för många separata trådar om nästan samma ämne, så man vill samla ihop allt till en tråd. Men då får man istället en massa separata diskussioner i en och samma tråd. Tänk om tre olika happy-rides försöker bestämma tid och plats samtidigt i samma tråd, det skulle bli lagom förvirrande.

Jag är också medlem på dvdforum där samlingstrådar har (miss)brukats länge nu. När det blir för många trådar om samma sak så samlas dom ihop i en officiell tråd och man får inte längre starta nya trådar i ämnet. Problemet blir då, när tråden har kommit upp i 10+ sidor, att ingen läser i trådarna förutom de som ställer nya frågor. Det blir en massa frågor men få svar och ingen diskussion. Det känns nästan som att när ett ämne blir för populärt så ska det motarbetas. Det blir i alla fall effekten.

SS är starkt nu ett tag det är en fluga den dör så småningom som alla andra flugor....Men vill ni leva kvar på 1900-talet så gör det...

Muerto skrev:
> Menar du en tråd eller en avdelning? Lite
> förvirrande...
>
> /Muerto
> 7 arbetsdagar kvar till joyride!
> (mina inlägg)

Kanske en avdelning eller en fast tråd där alla "happyturer" läggs, för resp stad..
Blir det mindre förvirrande?

/David

olsson65a skrev:
> Jag håller med Bicycleman om att det underlättar
> för alla med en sådan tråd....utveckling och
> förnyelse är aldrig fel!!!

Tackar!... Äntliging någon som förstår mig! *L

robbanf skrev:
> En uppdelning i olika kategorier är inte fel i
> sig, fast det är kanske svårt att dela upp ett
> cykelforum på ett bra sätt (speciellt Happy).
> Samlingstrådar (klistrade eller ej) kan jag inte
> se många fördelar med. Tanken är väl att när det
> blir för många separata trådar om nästan samma
> ämne, så man vill samla ihop allt till en tråd.
> Men då får man istället en massa separata
> diskussioner i en och samma tråd. Tänk om tre
> olika happy-rides försöker bestämma tid och plats
> samtidigt i samma tråd, det skulle bli lagom
> förvirrande.
>
> Jag är också medlem på dvdforum där samlingstrådar
> har (miss)brukats länge nu. När det blir för många
> trådar om samma sak så samlas dom ihop i en
> officiell tråd och man får inte längre starta nya
> trådar i ämnet. Problemet blir då, när tråden har
> kommit upp i 10+ sidor, att ingen läser i trådarna
> förutom de som ställer nya frågor. Det blir en
> massa frågor men få svar och ingen diskussion. Det
> känns nästan som att när ett ämne blir för
> populärt så ska det motarbetas. Det blir i alla
> fall effekten.
>
> / Robban

Hmm bra tankar som du delar med dig av och jag har sett likande
trådar i andra forum och är med på vad du talar om..
Klart att kanske något sådant oxå kan uppstå här, men om man ger
författaren/skaparen mer befogenheter som t ex att kunna ta bort sin
tråd när den är inaktuell. Så kanske inget likande uppstår?!

Visst är friheten på Happy ngt att sträva efter men just nu finns inga
ramar och jag söker väl inte igentligen några ramar utan bara något som underlättar för användare..

För vi är ju alla cyklister som tycker det är kul att cykla tillsamans iaf är det därför jag använder Happy för att träffa nytt folk att ha kul med!

Någon som håller med mig?

/David

Ps "klistard el ej" bara en fast länk med undertrådar för alla happystäder i Sverige! Ds

Det skulle gå att fixa en fungerande "Turkalender" om man så vill. Dock är sk klistrade trådar INTE svaret på det. Sluta tjata nu. Det är ingen som eftersträvar "användarovänlighet", det är bara det att ditt förslag inte är speciellt bra.

Rippa skrev:
> Det skulle gå att fixa en fungerande "Turkalender"
> om man så vill. Dock är sk klistrade trådar INTE
> svaret på det. Sluta tjata nu. Det är ingen som
> eftersträvar "användarovänlighet", det är bara det
> att ditt förslag inte är speciellt bra.

Eller är det så att ingen vågar ifrgsäta Happy...:)

Slutar inte att tjata om detta, förrän fler 7 personer.. har sagt sitt...

Har du något annat förslag som gör att man hittar sin tråd direkt utan att söka den då?

*nyfiken*

D

När det finns nästan 300*45=13500 trådar. Ja då blir det svårt att hitta "sin" tråd utan problem oavsett system. Sökfunktionen är nog bäst! Sök på trådens rubrik och ditt användarnamn så hittar du den nog!

Bicycleman skrev:

>
> Har du något annat förslag som gör att man hittar
> sin tråd direkt utan att söka den då?
>
> *nyfiken*
>
> D

Tankevurpa. Det finns inget som heter "min" eller "din" tråd. Detta är ett forum och inlägg är färskvara. Vem avgör vad som är "din" tråd då. I så fall kan man lika gärna hävda att nån av de trådar jag skrivit skall klistras så jag lätt slipper leta reda på dom. Nej, det håller inte. I fallet "happyrides" är det endast en kalenderfunktion som kan lösa det, och det är inget man knåpar ihop över en dag. Att använda forumet till det är missbruk.

Rippa skrev:
> Bicycleman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Har du något annat förslag som gör att man
> hittar
> > sin tråd direkt utan att söka den då?
> >
> > *nyfiken*
> >
> > D
>
>
> Tankevurpa. Det finns inget som heter "min" eller
> "din" tråd. Detta är ett forum och inlägg är
> färskvara. Vem avgör vad som är "din" tråd då. I
> så fall kan man lika gärna hävda att nån av de
> trådar jag skrivit skall klistras så jag lätt
> slipper leta reda på dom. Nej, det håller inte. I
> fallet "happyrides" är det endast en
> kalenderfunktion som kan lösa det, och det är
> inget man knåpar ihop över en dag. Att använda
> forumet till det är missbruk.
>

Precis.. det finns ingen "egen" tråd.. därför är det sååå svårt att hitta den om ingen har skrivit något i den på någon eller några dagar..

Precis detta föranleder min fråga om t ex en avdelning för just städer så att ALLA kan söka upp just "sin" stad och finna "sina" kompisar där *L

Eller?

=David skrev:
> Kan ni inte bara sätta upp en lapp i affärn?
>
> Typ: Happyride på onsdag. Vi ses 19:00 vid
> mjölkpallen.
>
>
> Mvh David
>
> - Happy guerrilla -

Nog för att vi bor i norrland, men de funkar inte för de, isåfall skulle de kanske funka söderut ;)

Vad är det ni har så mycke emot egentligen? Tänk er en rad längst upp där det står typ "Happyrides". Exempelvis bredvid (eller kanske under på ett snyggt vis) Forum, Turtips eller längst upp bland alla trådar du så den är lätt att se och alltid finns där. Du klickar på den, vips så kommer det upp en massa städer. Jag klickar på Sundsvall och så finns alla Sundsvallsrides där, sorterade efter datum. Klickar på den nyaste och där diskuterar och bestämmer vi, mycket bra och enkelt!
Dessutom om vi vill titta tillbaka på en gammal "stads-tråd" så finns alla samlade bredvid varandra, efter datum, så då är det superenkelt att hitta och titta igenom dem för att kolla vart de körde då och hur det var osv.

Vad har ni för vettigt argument emot det egentligen?
Hoppas nån fler kan lätta deras sida på vågen... ;)

/Mattias

Traditionellt så har väldigt många varit emot en uppdelning av forumet, och det är just en uppdelning du pratar om. Tror det är därför det blir sådant motstånd.

En Happykalender som är sorterbar på ort, händelse och datum skulle ge trevliga möjligheter.

Mattias L skrev:
> Traditionellt så har väldigt många varit emot en
> uppdelning av forumet

Jag är en av dem.

> och det är just en uppdelning du pratar om.

Japp. Jag tycker Happy har vuxit förbi gränsen när en uppdelning är bra.

> Tror det är därför det blir sådant motstånd.

Det är jomper som vara chef. Jag bara lobbar för min åsikt ;)

> En Happykalender som är sorterbar på ort, händelse
> och datum skulle ge trevliga möjligheter.

Jag är för happykalender också, hade inte tänkt på att man kunde göra den så pass avancerad men varför inte? Så... Vem skriver koden för mina och Mattias idéer? ;)

Jag läser och lyssnar.

Visst börjar det närma sig gränsen för att något slags uppdelning är på sin plats, och först ut isåfall kommer en "happyride"-sektion att vara. Allra snyggast vore förstås en kalender.

Jag är också för en egen happyridesektion/forum. För att dra det hela kort så är mina och TNT:s åsikter identiska i den här frågan.
Ytterligare uppdelning däremot är jag bestämt emot.

jomper skrev:
> Jag läser och lyssnar.

Som ny här men stofil på terrengsykkel.no så måste jag ju säga att happy-forumet verkar totalt kaotiskt av några enkla skäl:
1. Ingen uppdelning, så man ser precis alla rubriker, även de som man inte är särskilt intresserad av.
2. Man ser inte hur många nya inlägg det har kommit i en tråd, bara att det har kommit något nytt. Därmed ser man inte om det är ett kul flamewar som har börjat eller om någon bara har fått ett enda kort, koncist och tråkigt svar på sin fråga.
3. Folk skriver hysteriskt mycket.

Observera att jag inte nödvändigtvis lägger några negativa värderingar i något av det ovan. Det är bara den nytillkomnes första intryck och jag inser att det är stor chans att man vänjer sig och hittar en metod att slå sig fram genom vansinnet. :)

Hej

Vad trevligt att det har framkommit lite andra och nya åsikter idag! Igår var jag forumets idot med mitt förslag! Jag uppskattar att ni tar er tid o fundera på detta, precis som "Dan" skriver i sina punkter så är jag böjd att hålla med på hans tankar!. Likaså som "Mathew" skriver i sitt inlägg så finns länkar som "turtips" & "läsvärt" varför inte då en för städer? Läggs då informationen upp under denna länk så kan forumets kaosiga utseende bibehållas och alla är njöda?!

*Värt* att tänka på?! Eller hur?!

/David

Det finns väl för och nackdelar med hur man nu än tänker på att "lösa" det här.

- En undertråd för orter.
Fördel:
lätt för den person på den orten att hitta ev Happyride.
Nackdel: ´
Skulle förmodligen bli så att alla t.ex. Gävlebor "hänger" i Gävle-undertråden = Mindre roliga trådar där folk delar med sig av galna upptåg o dyl i "Huvudtråden" = det här forumet.

- En Happyride Almanacka.
Fördel: Om jag förstått det rätt så skulle det vara enkelt att boka och leta
Färdigbokade rides.. på sin ort.
Nackdel: Man skulle ändå vara tvungen att använda forumet för ev ändringar, "jag kan inte då, kan vi byta tid?... dåligt väder idag, vi flyttar.." O.s.v. Vilket skulle resultera i happyride-trådar i forumet ändå.

- Låsta ortstrådar:
Fördel: Lätt o hitta sin egen ort... om jag förstod rätt.
Nackdel: Trådarna skulle bli så lååånga. Om ngn bokar in en happyride 3 dagar framåt. Dagen innan riden kanske folk är inne i tråden o diskuterar olika saker.. Ändring av plats o annat lokalt skitsnack... vilket resulterar i att inlägget med datum o plats hamnar på t.ex sidan 2 av nu 4 sidor. Många kommer då förmodligen att missa den viktiga informationen. jag vet iaf att jag själv inte orkar leta för länge i en tråd med flera sidor efter information.

Jag låter väl negativ.. jag är en djävulens advokat. Och jag tycker om att diskutera saker =)

Nåväl. Jag ska väl inte bara diskutera utan kanske komma med ett förslag också.
Högst upp i Menyn där man klickar på Forum. Där kunde det stå Happyrides, vilket helt enkelt
vara ett forum vid sidan om (som många förslagit ovan).
Där skulle folk som har användare på happymtb.org kunna skapa nya trådar.. t.ex.
HappyRide - Kiruna 6/6-06 möts på LoussavaaraToppen.
I den tråden kan folk sen diskutera kommande happyride som vanligt. Så långt inge krångel.
Men.. för att inte Happyride-forumet skall klogga igen på en gång så kan 7/6-06.. när riden redan
varit den tråden försvinna.. kanske trådskaparen själv skall ha det ansvaret eller ngn forumchef?

Då kan folk ta med sig allt det roliga från happyriden till vanliga forumet och diskutera det viktiga.. själva åkningen. och dela med sig av eventuella bilder från riden o.s.v.
På så sätt så slipper vi en massa trådar med datum hit o städer dit i forumet.. och ett lättöverskådligt happyride forum ändå.
so what say you?

usch vad äckligt mycket jag skriver.. förlåt
Puss o kram!

Vad är en happyride?
Ser man till de annonserade förslagen börjar det dyka upp fler och fler idéer på icke-happyrides som då som regel går snabbare, inte är anpassade till nybörjare, går längre. Sedan har vi Urban-varianten som framför allt göteborgarna kör samt LVG-diton. Mao kan happyrides inte bara kategoriseras på ort och datum, utan på typ av ride oxå.

Jag misstänker att börjar Happy kategoriseras fortsätter snabbt uppdelningsracet.

Som ni säkert förstår "älskar" (starkt ord) jag det organiserade kaoset på Happy. Speciellt när många är aktiva och inläggslistan flyter omkring vid varje reload. Förstår att det kan kännas jobbigt om man bara kikar in ibland när man har anledning. Har man dock ett halvt öga på Happy när man A) är vaken och B) inte cyklar tycker man sig se mönstren och det är få intressanta (speciellt för egen del) trådar som försvinner i fjärran innan man har noterat dem.

Så vad är problemet? användarvänligheten? För tusan, happy är en social process som pågår, antingen deltar man (som åskådare eller aktiv) eller så står man utanför. Vad jag förstår är alla välkomna men som i alla sociala processer gäller det att delta för att förstå.

Drog jag på? ja sannolikt, men jag tycker mig ana allt fler krav på att Happy ska anpassas till något slags lagomanvändande (socialstyrelsen rekommenderar max 1 timme slösurfande per dag) som jag frågar mig om Happy ska anpassas till.
//Oscar

Tillbaka
Topp