En fast tråd för alla städer?!

Happy är ett fungerande exempel ur kaosteorin... ;-) Stödjer dock även jag en separat "cykelturannonseringsforumsida", där alla slags turer går att hitta. Däremot är det ju frågan var allt eftersnack och bilder ska hamna, för ingen kommer ju att leta efter dom på den sidan...? :-P

Att det skrivs hysteriskt mycket är bara skoj, se bara på andra "döda" forum där en och samma trådar/inlägg ligger kvar veckovis utan att det händer något. Visst kan det vara svårt att hitta, men det kan man säga om en dagstidning också - läser ni verkligen allt som står i tidningen _varje_ dag? Det är bara att sålla lite.

/Leo

Att vi Happy-användare hela tiden måste hålla reda på forumet åt varandra är ju utan tvekan av central betydelse för att forumet är så levande och kul. Men att just ge Happyrides-turannonserna en egen plats kan naturligtvis göra det hela litet mindre stressigt. Vad jag tror är viktigt är att allt fortfarande syns från en och samma sida. Så fort det blir undermenyer o.s.v. så försvinner den virtuella gemenskapen. Därför är idén om typ klistrade cykelturtrådar bra, tycker jag. För det är en sådan layout jag tror på - alla ämnen skall gå att se från en och samma sida.

Tråkigt att inte få gehör Bicycleman!
Jag håller med dig om att ett av syftena med Happy är att komma igång med cyklingen eller hitta nya områden att köra i och nya cykelpolare. Det gör man enklast genom att gå ner på lokal nivå. En knapp som länkar till en sida med olika städer i bokstavsordning vore väl en bra grej? Vi vill väl inte bara sitta hemma framför datorn och jiddra om hur fräcka vi är, utan verkligen komma ut i skogen och umgås och hoja.

Jacke skrev:
-------------------------------------------------------
> Tråkigt att inte få gehör Bicycleman!
> Jag håller med dig om att ett av syftena med Happy
> är att komma igång med cyklingen eller hitta nya
> områden att köra i och nya cykelpolare. Det gör
> man enklast genom att gå ner på lokal nivå. En
> knapp som länkar till en sida med olika städer i
> bokstavsordning vore väl en bra grej? Vi vill väl
> inte bara sitta hemma framför datorn och jiddra om
> hur fräcka vi är, utan verkligen komma ut i skogen
> och umgås och hoja.

Ja då var det väl klarlagt då, tack. Syftet och hur det bäst uppnås i ett paket!

Funderar på hur jiddrikt det är med frågor kring leverantörer, cykelköp, uppgraderingar, reseskildringar och mektips? Om det bara är i skogen du vill umgås så förstår jag att du ser problem med den nuvarande bristen på struktur.
//Oscar

På terrengsykkel.no har vi bara några få rubriker, men det är tillräckligt för att få en viss ordning i kaoset: ¨

-ChitChat, för allt möjligt OT-snack. Full trafik hela tiden.

-Stig, för stigtips eller andra frågor som specifikt handlar om terräng, miljö och underlag. Något mindre trafik.

-Utflykt, för att annonsera gemensamma turer. Dessa annonseras oftast som t ex "LT Trondheim, Geitfjellet", vilket betyder att det arrangeras lördagstur på Geitfjellet i Trondheim. Precis som på Happy så inleds det med förslag om tid och mötesplats, så kommer det inräkning av deltagare och till slut tack för turen och bilder. Ganska mycket trafik.

-Delar, för allt som har med det rent tekniska på cykeln att göra. Mycket trafik.

-Diverse, för allt som har med cykling att göra men som inte höra hemma under andra rubriker. Mycket trafik.

-Träning, för allt som har med kroppen att göra. Inte så mycket trafik.

I tillägg till dessa finns det köp och sälj och info från admin.

Ni som tycker att det verkar läskigt med uppdelning borde gå in där och se hur bra det faktiskt funkar.

Ovanstående skrivet med en stor dos ödmjukhet eftersom det är uppenbart att de flesta tycker det funkar bra som det gör här redan.

Jacke skrev:
> Tråkigt att inte få gehör Bicycleman!
> Jag håller med dig om att ett av syftena med Happy
> är att komma igång med cyklingen eller hitta nya
> områden att köra i och nya cykelpolare. Det gör
> man enklast genom att gå ner på lokal nivå. En
> knapp som länkar till en sida med olika städer i
> bokstavsordning vore väl en bra grej? Vi vill väl
> inte bara sitta hemma framför datorn och jiddra om
> hur fräcka vi är, utan verkligen komma ut i skogen
> och umgås och hoja.
>
>
Underbart att det är fler än jag och några till som annammar (stavas det så?)
"Syftet" att komma ut och cykla med nya såsom gamla polare?!
Ja varför inte skaffa en länk med städerna i bokstavs ordning som "Jacke" skriver?
Super låter det...

/David

Dan skrev:
> På terrengsykkel.no har vi bara några få rubriker,
> men det är tillräckligt för att få en viss ordning
> i kaoset: ¨
>
> -Utflykt, för att annonsera gemensamma turer.
> Dessa annonseras oftast som t ex "LT Trondheim,
> Geitfjellet", vilket betyder att det arrangeras
> lördagstur på Geitfjellet i Trondheim. Precis som
> på Happy så inleds det med förslag om tid och
> mötesplats, så kommer det inräkning av deltagare
> och till slut tack för turen och bilder. Ganska
> mycket trafik.

Titta,, Min ide verkar funka på en annat ställe! *underbart!*
Klart att man måste kolla in hur det ser ut "terrengsykkel.no" då.
Som vanligt verkar norrmännen ligga före oss då?
Obra att svenska användarvänligheten ska ligga efter Norge!

/David

Användarvänlighet är ett vanskligt ord att använda som du använder det Bicycleman. Vissa tycker att ett system är användarvänligt medan andra tycker att ett annat är mer användarvänligt. Någon universell anvädarvänlighetsdefinition är svår att uppbringa då alla har mer eller mindre olika preferenser gällande ett forums utformning. Något som tydlig påvisas i de frekventa diskussioner i ämnet som förekommer på detta emminenta forum, Happy.

Borde spara det här språket till min svenskuppsats som är "due friday" som engelsmännen säger.

;)

/Mr. Fikonspråk som är trött och opigg efter att ha varit vaken mer eller mindre en vecka i sträck och som var på vippen att svimma av någon sorts chock efter en inte så allvarlig skada idag, igen.

Allt detta tjat om användarvänlighet. Bicycleman, brukar du dela upp dina middagsgäster efter valda diskussionsämnen? Obs, se inte detta som ett personligt påhopp utan som ett exempel på det jag ser som bakvänt i ditt resonemang.

I mitt jobb har jag kommit att stöta på olika upplägg för möten på Internet. Måste säga att Happy är unikt i A) sin dynamik och B) sin platta struktur, där jag starkt misstänker att B möjliggör A. Skulle denna hypotes vara sann skulle alltså dynamiken avstanna i takt med ökad struktur. För oss som löpande håller koll på Happy skulle dessutom användarvänligheten minska då vi skulle tvingas söka under fler rubriker för att fånga upp det man vill.

Att hävda, vilket du antyder, att Happy skulle vara underutvecklat kan man med svarta hatten på tolka som skitkastning. Läs Om Happy-sidan, "Forumet och framför allt foruminnevånarna är det som är happymtb". Är det oss foruminnevånare, som driver dynamiken, eller själva funktionaliteten som "ligger efter norrmännen"? För övrig helkul att det fungerar bra för Terrengsykkel.

För övrigt mitt sista inlägg i diskussionen som jag tycker ha gått på rundgång ett tag

Och för att förtydliga, jag gör mig inte till talesman för någon annan än mig själv
//Oscar

Jag gillar kaoset på Happy, men har även jag gått att funderat på att en HappyRide/RideReport sektion kanske ändå vore en bra sak (det är inte alltid man har tid att läsa X sidor för att titta om det är någon kul tur på gång). Exakt hur det ska lösas vet jag inte, men i sann Happy-anda bör det göras enkelt. Att dela upp i städer tycker jag är att gå för långt och jag tycker inte heller att man bör separera HappyRides och RideReports. Ofta övergår en HappyRide tråd till att bli en RideReport tråd när turen har varit och jag ser inget fel med det. Kalender kanske kan vara trevligt, men jag tror att man kan göra det enklare initialt bara för att få till en HappyRide/RideReport sektion snabbt och smidigt.

Tillbaka
Topp