En fet jävla varning för Cube och deras (obefintliga) support

Oj, för lite kaffe sorry :). Man måste ändå prata med rätt person hos Biketoys och det är Christopher. Har pratat med många där nere men Christopher är bäst, då han får saker att hända. Hmm mycket märkligt att Biketoys beter sig på detta vis.
Det framgår dock inte om ts vänt sig till rekommenderad affär men oavsett i detta fallet så framkommer tydligt att det inte fungerar för kunden.
Man kan hitta på hur många knep som helst som kanske kan få det att fungera men när den vanliga kunden får garantiproblem så ska man vända sig till säljaren och så ska det bara fungera.

Ja, ska det till nån trovärdighet i hela maskineriet med generalagenter och LBS:er så måste det ju fungera för kunden. Det kan ju inte vara så att det ska hänga på att lyckas komma i kontakt med ”rätt” person hos generalagenten, eller behöva åka till nån specifik butik 10-15 mil bort. Då är ju hela den s.k. fördelen med att handla lokalt borta, ja t.o.m. omvänd till en nackdel.

Ja för att göra det klart en gång till då.

1. Cykeln var ett spontanköp av BikeToys på Svenska cykelmässan i GBG 2019

2. Dynamo började strula jan 2020, kontaktade BikeToys. De beklagade problemen, och hänvisade till återförsäljare i närområdet som borde kunna ta en titt

3. Rinde till en butik säljare i Partille, förklarade första jag gjorde i telefon att den inte var köpt hos dem och frågade vad som gäller ang. garantier då. "Inga problem, det ska vi allt kunna lösa åt dig" fick jag som svar.

4. Nu har det snart gått 14 månader och jag är fett missnöjd med hanteringen (oavsett vems fel)
Det enda återkommande svar jag fått konsekvent är att "svenska säljaren ej har återkommit ännu"
Dels skyllde dom på att han hade semester och inte kunde svara. Då var vi alltså inne på sommaren 2020!

4.2. Samma dag som jag startade tråden så fick jag SMS från butiken "hjulen börjar byggas omgående och skickas från Danmark nästa vecka"

6. Fortsättning följer.................. Hoppet lever, men knappt.....

7. Nån i denna kedja förtjänar en fet pungspark a lá fotbollsstraff men oklart vem....

7. jag har frågat vem "svenska säljaren för Cuve" dom ständigt hänvisar till är.
Jag har bett om namn samt nummer till den person dom haft kontakt så jag själv kan ringa och fråga vad det är som tar en sån väldans tid....
Men det har jag inte fått svar på, bara att jag ska komma in med hjulen till butiken vilket jag gjorde inom 1 vecka från att jag blev ombedd.

8. Att personen i butiken på skoj skriver "du skulle ha köpt cykeln av oss så hade vi kunnat hjälpa dig direkt" är bara så jävla fel att jag blir tokig.
Vem fan säger så till en kund som man ett halvår innan sagt sig vilja hjälpa med ett ärende???

9. Ena i personalen var sjukt otrevlig när jag frågade varför det dröjer så länge med detta ärende, då hade det gått 9-10 månader......

Ja för att göra det klart en gång till då.

1. Cykeln var ett spontanköp av BikeToys på Svenska cykelmässan i GBG 2019

2. Dynamo började strula jan 2020, kontaktade BikeToys. De beklagade problemen, och hänvisade till återförsäljare i närområdet som borde kunna ta en titt

3. Rinde till en butik säljare i Partille, förklarade första jag gjorde i telefon att den inte var köpt hos dem och frågade vad som gäller ang. garantier då. "Inga problem, det ska vi allt kunna lösa åt dig" fick jag som svar.

4. Nu har det snart gått 14 månader och jag är fett missnöjd med hanteringen (oavsett vems fel)
Det enda återkommande svar jag fått konsekvent är att "svenska säljaren ej har återkommit ännu"
Dels skyllde dom på att han hade semester och inte kunde svara. Då var vi alltså inne på sommaren 2020!

4.2. Samma dag som jag startade tråden så fick jag SMS från butiken "hjulen börjar byggas omgående och skickas från Danmark nästa vecka"

6. Fortsättning följer.................. Hoppet lever, men knappt.....

7. Nån i denna kedja förtjänar en fet pungspark a lá fotbollsstraff men oklart vem....
Det är iaf inte oklart av vem pungsparken ska utdelas nämligen Super-mac i Buster?

Update 2021-03-25.

Förra veckan sades det att hjulen skulle finnas att hämtas upp i butiken under vecka 12, allså denna veckan.
Inte mkt kvar av denna veckan nu och har fortfarande inte hört något.

14 månader and counting....

BikeToyz är väldig besvärliga att ha att göra med. Vågar ta det så långat attde medvetet skiter i reklamationer och hoppas att kunden tröttnar...

Baserat på beteende i andra fall

De är även problematiskt för cykelbutiker att ha med dem att göra.. De har argenturen för FOX...

Senast ändrad:
Det vi kan fundera på när det gäller våra LBS: Om vi vill att de skall finnas när vi behöver hjälp så behöver vi handla av dom. Inte bara komma dit när vi har problem med grejer vi har köpt "billigare" någon annan stans.

Jag bor själv nära Sportab/Sävedalens cykel. De försöker verkligen hjälpa till. Men de har några utmaningar:
1. Kundvård, där har de mycket att jobba på, väldigt mycket.
2. Pandemin har inte vart snäll mot småhandlare. De har mycket svårt att få leveranser. De stora märkena prioriterar sina egna butiker och de stora kedjorna. Så vissa enkla delar kan de inte få tag på.
3. Mängder av servicekunder som köpt "billiga" cyklar på andra ställen som vill ha hjälp men inte är redo att betala för jobbet.

Jag har börjat handla av dom igen. För att de skall ha en chans att finnas kvar. Det är bra med en lokal butik för allt det man behöver snabbt.

Sen är det varierande bemötandet du har fått inte OK.

Åter igen då.

1. Cykel köpt av BikeToys
2. BikeToys kontaktades när problem uppstod
3. Hänvisades till återförsäljare i närheten som "borde kunna ta en titt"
4. Kontaktade Sportab via telefon, under första 15 sek av samtalet uppgav jag att jag inte köpt cykeln hos dem samt att jag undrade vad som gäller ang. garantiärenden då
5. Fick till svar att "jaha, jo men det kan vi absolut lösa åt dig ändå. Inga problem"

Nu har det gått 14 månader give or take någon vecka.

6. Cube i tyskland har fortfarande inte svarat mig en enda av gångerna jag mailat dem.
Två mail förra året och ett mail i början av förra veckan, noll respons hittills.
(har kollat skräpkorgen)

Är man återförsäljare för ett märke som har worldwide garanti så har man valt det och får då följa deras regler. Då ska det inte spela någon roll vart varan är köpt (eller vad den kostade). Har man problem som butik att följa tillverkarens garantiregler så får man väl byta märke...
Sen är jag allt för att handla lokalt och stödja sina butiker men i detta fallet tycker jag inte det har någon större relevans.

Angående lbs så måste dom leverera ett mervärde förutom ett alltid trevligt bemötande.
Ingen enkel bransch idag när cyklister som är självgående tekniskt får hem delar lika fort som lbs fastän från Tyskland för halva Svenska priset.

Stödjer dock alltid lbs när jag kan och och rekommenderar andra att gå dit och få hjälp.
Tar heller inte någon av deras potentiella kunder.

Är man återförsäljare för ett märke som har worldwide garanti så har man valt det och får då följa deras regler. Då ska det inte spela någon roll vart varan är köpt (eller vad den kostade). Har man problem som butik att följa tillverkarens garantiregler så får man väl byta märke...
Sen är jag allt för att handla lokalt och stödja sina butiker men i detta fallet tycker jag inte det har någon större relevans.
Man får vad man betalar för. Vissa märken får skit för att det tar bra betalt. Men då har de kanske även råd med en vettig support/eftermarknad. Andra lever på att vara billiga/prisvärda men behöver kapa någonstans. Och då är det lätt att bli underbemannad och kanske blir tvungen att vara hal med garantiåtaganden.
Och Danskar är tuffa att göra affärer med, jag brukar försöka undvika att göra affärer med dom.

Det LBS kan fundera över när det gäller kunder är att om de vill ha några så måste de se till att leverera en service som innebär ett faktiskt mervärde.

Vet inte om jag kan hålla med om att bara för att nåt är billigt så ska man inte förvänta sig någon hjälp.
Köper du en stekspade för 3kr på Ikea eller Jula så får du garanterat en helt ny.
Om du köper nån barncykel på Biltema för 800kr så får du garanterat hjälp om den går sönder...

Jag pröjsade nästan 16 000kr för min pendlarhoj.
På mindre än 2 år har vevlager, bakfälg och dynamon i framhjulet gått kaputt....

Att danskjävlar är inblandade är knappast någon förmildrande omständighet....

Det LBS kan fundera över när det gäller kunder är att om de vill ha några så måste de se till att leverera en service som innebär ett faktiskt mervärde.
Helt klart är det sp..
Ska man betala 60% mer än man hittar på nätet så ska man kunna förvänta sig mer än bara snickesnack...

Ok, dags för en liten update.

Så.....
Hjulen kom då äntligen tillbaka från BikeToyz ungefär 14,5 månader efter första garantikontakten.

Nu föll det sig inte bättre än att dom hade lyckats bygga om ena hjulet med 6-bults IS-nav (kom original med centre lock på båda)
Följde det med någon ny bromsskiva med hjulen? Nej
Fick jag med någon adapter för att kunna använda befintlig originalskiva? Nej

Jag mailade Bike Toys för drygt två veckor sedan för att påpeka detta och fråga hur vi löser denna delen.
Kollade mailen (även skräpkorgen) senast idag, hade då fortfarande inte fått något svar.

Nu till den positiva delen i denna soppan.
Som tur är så löste Sportab i Sävedalen detta ganska så snart.
Bara knappt en vecka efter att jag hämtat ut hjulen så erbjöd dom sig självmant att ligga ute med kostnaden för en ny tills dess att Bike Toyz (eller Cube) förhoppningsvis löser detta med dem separat. Så denna hämtade jag ut i deras butik gratis.

Enligt dem så har det inte varit så mkt garantiärenden med Cube och grejerna håller hög kvalitét över lag.
Men det blev rätt så uppenbart att dom fick självcensurera sig när dom pratade om hur samarbetet med BikeToyz i Danmark hade fungerat genom åren.

Trist för dem, trist för Cube som får oförtjänt dåligt rykte och givetvis trist för kunderna.

Får kanske även tillägga att Cube i Tyskland fortfarande inte har svarat mig, har nu skickat totalt 4-5 mail till dem under 14 månaders tid.
Både från privat mail samt jobbmail, samma på båda, heller inget i skräpkorgen.

Ruggigt dåligt skött, även om jag inte förväntade mig att nån snubbe i supporten med telefonheadset skulle skruva isär mitt hjul. Men man förväntar sig ändå någon form av respons eller hänvisning.
Samma från BikeToyz, inget svar på över 2 veckor.
Fy fan!

Nu återstår det att prova om dynamon faktiskt fungerar som den ska, vet inte om dom har bytt bara dynamon och byggt ihop hjulet eller om det är ett helt nytt hjul.
Ska ge mig ut någon kväll när solen gått ned och se så att det fungerar som det ska.

Senast ändrad:
Dina mail till Cube vidarebefordras garanterat till distributören. Det normala är att distributören av ett märke skall ansvara för all konsumentkontakt. De "är" märket på den marknad de ansvarar för. Jag jobbar för en distributör i sportbranschen och alla mail från svenskar till huvudmannen studsar direkt till mej.

I den här soppan skulle jag säga att boven i dramat är BikeToyz.

Dina mail till Cube vidarebefordras garanterat till distributören. Det normala är att distributören av ett märke skall ansvara för all konsumentkontakt. De "är" märket på den marknad de ansvarar för. Jag jobbar för en distributör i sportbranschen och alla mail från svenskar till huvudmannen studsar direkt till mej.

I den här soppan skulle jag säga att boven i dramat är BikeToyz.
Japp, jag tror dig helt klart.
Det är ändå rätt rimligt att dom vill att distributören/åteförsäljaren/generalagenten löser detta.
Ja BikeToyz framstår som ett par clowner i den här jäkla röran.

Bike Toyz är väl erkänt värdelösa och har länge varit? Man kanske helt enkelt ska kolla listan på märken de ansvarar för och göra vad man kan för att undvika dem.

Edit: Det var ju ganska lätt att uppfylla. https://www.biketoyz.se/brands

Tillbaka
Topp