En första MTB

Zibban

Ny medlem
En första MTB
Då var det dags att skaffa en första MTB efter att ha varit på G i ett år, letar iofs fortfarande och undrar vad jag ska skaffa. Jag har kommit fram till att bygga min egen hoj och har några frågor.

1. Ram, jag funderar på en ram från kina. Är det happykorrekt? Eller är det en synd att köra på en kinaram?

2.Funderar på en FM056 alt. FM057 från tex. HongFu. Har läst att det finns/fanns vissa problem med FM057 när det gäller droputsen. Någon som vet fall det är åtgärdat problem?

3. Vevlager, Pressfit eller gängat? Har fått för mig att gängat är lättare ur underhållssynpunkt, rätt eller fel? Vad skulle du välja idag?

4. Längd på bakaxel, 135mm/vanlig QR eller 142mm/med genomgående axel? Hur stort är utbudet på 142 mm hjul, eller har jag missuppfattat och att det är så att alla hjul passa i 142 mm bakgaffel?

5. Stötdämpare, vilken dämpare anses vara hetast för priset runt 3k?

6. Styrbredd och material, bör man hålla sig till Alu när det gäller styre och styrstam? Vad är lagom styrbredd i förhållande till axelbredd?

Ja det lär komma fler frågor, men börjar med dessa.
Edit: Tacksam för synpunkter och hjälp :)

Senast ändrad:
En första MTB
Du vill helt klart ha 142 mm navbredd och naven passar inte olika mått utan konvertering. Jag hade också valt gängat vevlager alla dagar i veckan. Antar att du med stötdämpare menar gaffel och att du ska bygga en ht, då skulle jag gått på en reba.

En första MTB
3: Har du egen press? annars är ju gängat enklast. Såvida du inte lämnar in hojjen då det är dags för lagerbyte.

6:Jag är inte speciellt bredaxlad och mitt styre på 700mm fungerar bra till mig tycker jag.
Ta en tumstock och mät hur brett det är mellan händerna när du håller i "styret", du sitter ju som bekant något mer framåt lutat på en mtb, bredare styre ger ju mer stabilitet och mer för skogen att välta dig med ;)
Ang. material så kan jag inte uttrycka mig där, kolfiber är ju minst lika hårt som alu men skillnaden är väll att det går betydligt lättare att lag alu än kolfiber, du måste även vara mer noggrann med åtdragningsmoment när du har KF till skillnad mot alu (duckar lite för diverse inkommande åttuningar)

En första MTB
@Reaterion

"du sitter ju som bekant något mer framåt lutat på en mtb"
- Nja, inte om man jämför med de Racercyklar jag vanligtvis cyklar på.

"kolfiber är ju minst lika hårt som alu men skillnaden är väll att det går betydligt lättare att lag alu än kolfiber"
- fullt medveten om att kolfiber är riktigt hårt, men när väl kolfiber går av går det av! Alu har en tendens att böja sig mera och kanske inte ger lika allvarliga olyckor. Därav frågan om styre o styrstam. Är kluven...

En första MTB
Jag kommer köra 10x135mm genomgående axel på mitt kommande bygge i vanliga dropouts vi får se hur det blir.. Så det finns ju som alternativ också.

Reba är en bra gaffel. Fox float är också en bra gaffel.
Vad har du tänkt för slaglängd fram?

En första MTB
Det är väl bra, beroende på vad du har tänkt göra med cykeln.
Jag har en 100mm Fox Float 2012 på min nuvarande och den sväljer ganska mycket, bottnar gör den med jämna mellanrum. Fast jag kör ju cykeln utanför dess tänkta användningsområde, motionsklass i långlopp. (ju mer bröt desto roligare)

De ramar som du har i åtanke är väl tänkta att vara snabba saker på grusväg och lättare stigar, geometri är gaffelvinkeln är brant m.m. Kolfiber är väldigt starkt och styvt men det tål slag sämre och ibland händer det att man faller ned på marken med cykeln (som man bör) så finns det risk för lite otäcka skador på ram m.m.

Kommande bygget kommer har 140mm med en ram av stål då jag brukar ligga ned och vila mig med jämna mellanrum.

En första MTB
Zibban skrev:
-------------------------------------------------------
> "kolfiber är ju minst lika hårt som alu men
> skillnaden är väll att det går betydligt
> lättare att lag alu än kolfiber"
> - fullt medveten om att kolfiber är riktigt
> hårt, men när väl kolfiber går av går det av!
> Alu har en tendens att böja sig mera och kanske
> inte ger lika allvarliga olyckor. Därav frågan
> om styre o styrstam. Är kluven...

Aluminium är rätt hårt, och böjer sig inte lika lätt som stål. En snabb googling på aluminum handlebar failure ger en drös bilder på styren som gått tvärt av, och inget som böjt sig vad jag kan se: https://www.google.se/search?q=alum...e4wSFt4CYDA&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1501&bih=1106

Kolfiber borde istället "böja" sig, fast det alltså är helt trasigt. Det är ju massa fibrer kors och tvärs, och att alla ska gå sönder rakt av händer nog oftast inte.

Generellt skulle jag nog även vilja säga att det är lättare att laga kolfiber än aluminium. Svetsa aluminium är inte helt lätt. Men jag skulle inte laga ett trasigt styre, dumt att chansa när det är så billigt med ett nytt...

En första MTB
@zibban
Nu tänkte jag iofs på mtb cyklar, folk sitter ju inte som en örn som går in för landning på en racer vad jag sett utan snarare som en ostbåge...

Men visst du har en poäng, om man jämför min stålracer(DBS killemanjaro)så sitter jag som en general I förhållande till Felten.

Aluminium är ju sprött iom dess hårdhet/hållfasthet och 6061 är väll inget man skriver hem om, det är ju inget annat än Std industri aluminium. Därför smäller rör av om de inte knäcker först.

En första MTB
JAg ahr en cykel byggd på en FM 056 från Hong Fu och den har det inte varit några som helst problem med. Nu har jag köpt hem en heldämpad ram motsvarande den stela från samma tillverkare som Hong Fu tar sina ramar ifrån och den verkar också vara helt OK. Hong Fu, Deng Fu, Yishun och I-Play ar samma ram men olika försäljare bara, finns säkert nån till som säljer samma ram också...

Dropoutsen har inte varit några problem på mina ramar så det behöver du nog inte fundera så mycket på. Vevlager köpte BB30 dåd et var det som fanns på lager när jag beställde, och köpte ett vevlager som gängas ihop så det fungerar som ett gängat lager men med presspassning och det fungerar också helt ok. Ett sånt har jag: http://www.bike-components.de/products/info/p26519_BB30-to-24-MTB-Innenlager-42x24mm.html

Hur lång är du och vilken ramstorlek ska du ha? Ev så har jag en fin gaffel liggande som jag hade på min i fjol men som blev över nu när jag byggde en heldämpad istället men eftersom man inte får tipsa om annonser i detta forum så skickar jag ett Pm om den istället...

En första MTB
Val av vevlager.

Jag kommer att använda ett vevparti från Shimano model XT fungerar det då med ett lager av modell BB30?

Är BB30 ett bättre val än BSA? Är det samma vevaxeldiameter på dessa lager?

En första MTB
Har fått nys på två begagnade gafflar båda i gott skick för ett ok pris.

Vad anser ni om dessa?

Manitou Tower Pro(120mm) vs. RockShox Recon Gold TK Solo Air(100mm)

och vad menas egentligen med Tapered?
Bör man ha 9mm eller 15mm QR?

En första MTB
Tanken med cykeln är egentligen att köra lite lopp på långloppscupen, och andra roliga lopp. Hur stor slaglängd behövs egentligen? Förändras åkegenskaperna med större slaglängd?

Klipper in de andra frågorna också:

Har fått nys på två begagnade gafflar båda i gott skick för ett ok pris.

Vad anser ni om dessa?

Manitou Tower Pro(120mm) vs. RockShox Recon Gold TK Solo Air(100mm)

och vad menas egentligen med Tapered?
Bör man ha 9mm eller 15mm QR?

En första MTB
Ok jag har listat ut vad "Tapered" betyder, sorry borde använt google innan jag frågade ;) Men rätta mig om jag har fel men inte passar en 1,5" gaffelrör till en 1.1/8-1.5" tapered ram.
/Z

Tillbaka
Topp