En fråga om däcktryck

Mamel

Aktiv medlem
En fråga om däcktryck
Hej hej,
Har precis köpt ett par Maxxis Ardent 2,4. På mina gamla däck stod det att trycket skulle ligga mellan 1,7 och 3,4, och jag har kört på 1,4-1,5 utan problem. På Ardentdäcken anges dock 2,5(!) som lägsta tryck.

Vad kan hända? Är det risk att däcket kränger av?

En fråga om däcktryck
2,5 låter obegripligt högt som lägsta tryck.

Sen är det ju flera parametrar som spelar in såsom din vikt, bredd på fälgen och körstil.

Du kan nog fortsätta med liknande tryck du hade innan, förutsatt att det är samma bredd/volym på däcket.

Senast redigerad av en moderator:
En fråga om däcktryck
Mamel sa:
Hej hej,
Har precis köpt ett par Maxxis Ardent 2,4. På mina gamla däck stod det att trycket skulle ligga mellan 1,7 och 3,4, och jag har kört på 1,4-1,5 utan problem. På Ardentdäcken anges dock 2,5(!) som lägsta tryck.

Vad kan hända? Är det risk att däcket kränger av?

Det är orimligt högt - kör som du brukar.

En fråga om däcktryck
Nu har jag provat och det var inga som helst problem med 1,5 kg. Nu är jag ingen extremt aggressiv MTB-cyklist, men ingen direkt mes heller. Hade säkert gått med ännu lägre tryck med mina 68 kg.

En fråga om däcktryck
Mamel sa:
Nu har jag provat och det var inga som helst problem med 1,5 kg. Nu är jag ingen extremt aggressiv MTB-cyklist, men ingen direkt mes heller. Hade säkert gått med ännu lägre tryck med mina 68 kg.
Du kan säkert köra 1,3 bar bak och 1,1 bar fram i ett 2.4" däck. Testa dig fram.

En fråga om däcktryck
Jag körde 1.5 fram (Ardent) & 1.6 bak (förvisso Ardent Race i 2.35") med mina 80kg så JA du kan minska om du känner för det. Inte en aning om varför trycket är så högt speccat, fungerade bra för mig, bitvis lite svampigt kanske men är ju bara att känna sig fram vad som passar i miljön du kör, så skit i speccarna :D

En fråga om däcktryck
JesperA sa:
Jag körde 1.5 fram (Ardent) & 1.6 bak (förvisso Ardent Race i 2.35") med mina 80kg så JA du kan minska om du känner för det. Inte en aning om varför trycket är så högt speccat, fungerade bra för mig, bitvis lite svampigt kanske men är ju bara att känna sig fram vad som passar i miljön du kör, så skit i speccarna :D

Jag skulle gissa att det handlar om att Maxxis inte vill bli stämda om någon skulle slå sönder fälgen. 2,5 är ju löjligt.

Trevliga däck förresten. Rejält biffiga och med bra grepp, men ändå rätt lågt rullmotstånd. Lite tunga kanske, men man kan ju inte få allt.

Senast ändrad:
En fråga om däcktryck
Bumpar tråden

Har väl i ärlighetens namn aldrig funderat så mycket på det där med däcktryck innan men tänkte att nu kanske det vore dags.

Kör på med Maxxis DHF fram och Agressor bak och cushcore samt väger väl in på dryga 75kg, så vad är lämpligt att börja på??

tack på förhand
/C

En fråga om däcktryck
carl.josefsson sa:
Bumpar tråden

Har väl i ärlighetens namn aldrig funderat så mycket på det där med däcktryck innan men tänkte att nu kanske det vore dags.

Kör på med Maxxis DHF fram och Agressor bak och cushcore samt väger väl in på dryga 75kg, så vad är lämpligt att börja på??

tack på förhand
/C
1.3 fram och 1.6 bak? Som utgångspunkt, justera efter stigstatus...

En fråga om däcktryck
Crossmax sa:
carl.josefsson sa:
Bumpar tråden

tack på förhand
/C
1.3 fram och 1.6 bak? Som utgångspunkt, justera efter stigstatus...

thanx!
/C

Tillbaka
Topp