En fråga till ägarna av sigma targa

moffel

Ny medlem
Hej jag har precis köpt en sigma targa som jag monterat på hojen och allt gick som smort tills jag skulle ställa in datorn efter däckdimensionen. I bruksanvisningen finns en tabell med däckdimensioner samt ett nummer efter varje dimension t ex 26*2,0 = 2114 men min dimension 26*2.5 finns inte med så nu undrar jag hur jag gör för att få reda på värdet? En annan sak som jag inte riktigt greppar är precis när man startat datorn efter att batteriet har varit urtaget så måste man ställa in alla värden igen och det första som kommer upp är namnet "dist 00000". Nu undrar jag vad den vill egentligen vill att jag ska mata in där. Det här är min första kontakt med cykeldatorer så min kunskap är pinsamt låg om dessa och jag blir inte klokare av manualen.
Vore ytterst tacksam för råd och hjälp av er som kan dom här grejerna

"dist 10000" ställer du in om du tex vill överföra antal körda mil från datorn du hade innan/vid batteribyte.
I manualen står det även hur du får fram rätt värde. Bästa sättat är väl att ta hjälp av polarn. Sätta en gubbe på cykeln och den andra håller i. Mät sedan upp på hjulet och golvet vart du startade. Rulla sen EXAKT ett varv. Mät från den första markeringen som du gjorde på golvet/marken.
Men allt det står i bruksanvisningen!

Det enklaste sättet att ställa in rätt WS-värde (i ditt ex 2114) är att rulla cykeln så att däcket går ett varv. Det avståndet i mm, troligen något över 2 meter (ex 2114) är det du skall mata in i datorn. Din andra fråga "dist 0000" använder du om du vill starta någon annan stans än från 0. Har du kanske haft en annan mätare tidigare och vill mata in "slutresultatet" från den så kan du göra det. Annars struntar du bara i att göra något - mätaren börjar från just 00000.

Hej igen och tack så mycket för hjälpen! nu klarnade det för mig, pinsamt att jag inte förstod det när jag läste manualen och jag vet nu oxå fått lära mig vad "dist 00000" betyder. än en gång tusen tack för era snabba svar

Tillbaka
Topp