En frambroms med bättre "känsla" efterlyses...

magtel

Ny medlem
Hej alla.
Precis ramlat ner i mtb-träsket och köpt min första hoj. En Trek Remedy 8, 2017.
Jag gillar nästan allt med cykeln, men jag gillar inte riktigt frambromsen (det sitter en Deore på från fabrik).
Det jag saknar är själva känslan i bromsen ("feeling" och "feed-back), snarare än hur bra den bromsar.
Något jag också saknar är möjligheten att ställa in "free stroke", vilket jag stör mig på.

Tidigare har jag endast kört mc/enduro/cross så kanske att jag har fel referenser på hur en "bra" frambroms ska bete sig.
Är det någon här som har tips på andra bromsar där det finns en bättre "känsla"?
Eller kan man byta belägg till något vassare eller andra knep?

Kan nämna att beläggen och skivan är bra och systemet är luftat.

Tack på förhand!

Vill du kunna ställa in freestroke får du nog titta på något annat än Shimano. Skruven finns där på dyrare bromsar men har väldigt liten effekt.

Deorebromsen är f ö en bra referens på hur en Shimanobroms känns. Dyrare enkolvs känns väldigt snarlika vad gäller känsla. Fyrkolvs samma känsla men biter mycket hårdare.

Sram Guide RSC modulerar bättre och har freestroke som gör skillnad. Hope Tech 3 tror jag också har mer modulation jämfört med Shimanos bromsar.

Jag hade Saint bromsar innan och gillade inte känslan heller, det var antingen av eller på. Grymma på ren kraft men usel känsla. Jag bytte till Hope tech3 bromsar och har inte ångrat mig en sekund, du kan justera in bite point och reach enkelt utan verktyg, rekommenderas starkt!

Tack alla för svaren!
Gällande Shimanos s.k. freestroke så har jag också läst att den är i det närmsta obefintlig.
Stam Guide RSC har jag inte tittat på tidigare, så tack för tipset.

Hope Tech 3 har jag läst lite om, men tack för jämförelsen med Saint.

Prismässigt var de båda jämförbara...

SRAM Code RSC är som shimano i bitpunkt men där det finns känsla genom hela slaglängden. Tar hårt med finkänsla. Lite dyrare.

Bytte ut mina Guide RSC till Code RSC och är riktigt nöjd.

Senast ändrad:
danjel sa:
Jag hade Saint bromsar innan och gillade inte känslan heller, det var antingen av eller på. Grymma på ren kraft men usel känsla. Jag bytte till Hope tech3 bromsar och har inte ångrat mig en sekund, du kan justera in bite point och reach enkelt utan verktyg, rekommenderas starkt!
Antar att du kör E4, alltså 4-kolvsok. Stämmer det?

Ställa in freestroke på shimano går visst. Men inte med skruven.

Ta ur hjulet och pumpa ut beläggen lagom bit, med viss försiktighet :)

marr sa:

Pumpa ut beläggen? Kommer de behålla sin position efter att man kört och bromsat lite?

Oavsett så känns Hope som ett bättre alternativ än Shimano.

magtel sa:
marr sa:

Pumpa ut beläggen? Kommer de behålla sin position efter att man kört och bromsat lite?

Oavsett så känns Hope som ett bättre alternativ än Shimano.

Japp de kommer de att göra. Det krävs lite känsla för att inte pumpa för långt bara, men då får man trycka tillbaka och börja om bara :) Det är ett vedertaget sätt för att justera shimano bromsar.

Lånar tråden här litegrann, ber om ursäkt för det.
Undrar när Tokico, Nissin, eller Brembo ska börja tillverka cykelbromsar? Det hade ju varit nåt!
Eller nån av dem kanske redan är igång? Någon som vet?

Laederlappen sa:
Undrar när Tokico, Nissin, eller Brembo ska börja tillverka cykelbromsar? Det hade ju varit nåt!

Jag hade gärna lyft över min Brembo rakt av från förra enduron =)

magtel sa:
Laederlappen sa:

Jag hade gärna lyft över min Brembo rakt av från förra enduron =)

Blivit lite småtungt o lyfta framhjulet kanske? :p

Fyra bromsbelägg per broms... :)

p5pb10813813.jpg

Laederlappen sa:
Annars så fråga Acke Rising om han kan tillverka 6 kolvsok.

Sluta leta och köp Hope Tech e4!!! Dyra i inköp men du kommer aldrig vilja byta bromsar. Alla justering känns och kvaliteten på bromsen kan defintivt inte Sram matcha. Sedan är de sjuukt snygga och lätt-mekade.

Oooh ja, fyfasen, Isr på trampecykelen hade man ju inte dött ihjäl av! Någon borde peta på herr Rising. Jag har en känsla av att det hade blivit succé! CNC-porr..

rikhal sa:
Sluta leta och köp Hope Tech e4!!! Dyra i inköp men du kommer aldrig vilja byta bromsar. Alla justering känns och kvaliteten på bromsen kan defintivt inte Sram matcha. Sedan är de sjuukt snygga och lätt-mekade.

Ja, jag har nog kommit till den slutsatsen. Iaf fram, bak spelar inte lika stor roll...

Tack för alla svar.

magtel sa:
rikhal sa:

Ja, jag har nog kommit till den slutsatsen. Iaf fram, bak spelar inte lika stor roll...

Tack för alla svar.

Är det inte konstigt med olika känsla/bromspunkt/handtag fram bak? Jag hade iaf inte velat ha det så.

Kan tänka mig att sälja ett par Mt7 om du vill?

mikipedia_ sa:
magtel sa:
rikhal sa:

Tack för alla svar.

Är det inte konstigt med olika känsla/bromspunkt/handtag fram bak? Jag hade iaf inte velat ha det så.

Det är 100% av fallen är olika känsla fram och bak även med identiska bromsar då bromshöljet inte är helt formstabilt. Man vänjer sig, lite som att fotbromsa på en MC.

BjornR sa:
mikipedia_ sa:
magtel sa:
rikhal sa:

Tack för alla svar.

Det är 100% av fallen är olika känsla fram och bak även med identiska bromsar då bromshöljet inte är helt formstabilt. Man vänjer sig, lite som att fotbromsa på en MC.

Jo givetvis! Det märks även på mina Mt7or men två olika fabrikat är ju en avsevärt större skillnad än slangutvidgningen.

Tillbaka
Topp