En hoj mellan 20 å 30 000?

Daddy Mac

Ny medlem
Tjenare, ligger just nu i lumpen å ska köpa mej en ny hoj när jag får muckarbidraget. jag står och velar mellan några olika modeller.

Jag vill ha en cykel som det ska gå bra att köra tävlingar (08-xc, sömnlös m.m) på. den får gärna vara heldämpad.

Om jag ska köpa en heldämpad så har jag kollat på: kona king kikapu , specialized epic comp disc, eller en cannondale scalpel 800

Om jag ska köpa en hardtail så har jag spanat in: kona kula, specialized stumpjumper comp disc, cannondale f800 sl eller en scott scale 30

någon som har erfarenheter av någon av dessa hojjar?
man kanske ska bygga sig en egen?
jag är speciellt nyfiken på om det är någon som provat epic, och om braindämparen verkligen är så bra som alla säger?

Tacksam för svar

Marcus

av de där skulle jag nog välja specializeden, den brukar vara omtyckt bland de flesta, bra grejjer och inte mycket o klaga på.

Cannondale hittar du på Radsport i Tüskland billigt, man måste åka ner och hämta men det går snabbt plus.

AJ har varit nere minst två gånger och han verkar väldigt nöjd.

just ja, det kan ju oxå vara ett alternativ, då kanske du kan välja en värre modell. o en liten trevlig resa är väl aldrig fel.

om budgeten tillåter en cykel upp till 30 000,- så skulle jag bygga nåt eget.
en xc ram (ht) är väll inte så himmelens dyr även av bra kaliber.

Kolla in Easton whiskey pete på cykelcity. xtr rakt igenom och med xtr skivbroms samt crossmax SL hjul
ca 30 000,-

för de pengarna får du ju för övrigt en NRS composit me värstinggrejjer från S-tec, visst har de lite leveranstid, men å andra sidan har de postförskott = du har inte betalt för nått du ännu inte fått.

Stackare, det där är ett oerhört svårt val. Vilken ångest och beslutvända.

C-dale skall du inte köpa i Sverige. Snacka med AJ så får du råd om hur man genomför köp i Tyskland.

Konan är beprövad och prisvärd. C-dalen är perfekt för dom användningsområdena du specar. specialized:en vet jag inte så mycket om, för jag har aldrig varit särskilt intresserad av dom :)

För den budgeten skulle jag inte ens fundera på ht. Kolla även in Giant som har väldigt bra tävlingsorienterade fs modeller. Dom är bland det mest prisvärda man kan köpa, om vi inte skall blanda in Marin och det måste vi väl nästan göra?

Hur viktigt är det med en kunnig och engagerad handlare för dig? Kommer det påverka ditt köp? Kan du tänka dig att köpa via internet?

Sedan har du ju bygga-själv-träsket också...

Bara massa babbel och inga konkreta råd, dessutom förvirrar jag till det med ytterligare några märken. Sorry för det :)

Snacka med Dr Spoke om du har möjlighet. Dom kan garanterat bygga en customhoj åt dig som känns som en dröm, passar ditt användningsområde och ligger precis under budget. [phil: får jag provision nu :)]

Scott Scale-ramen (i kolfiber) har fått mycket bra betyg (i Cykeltidningen och What MTB), är själv grymt sugen på en sådan.

tack för alla svaren =) det är väldigt trevligt att läsa =) jo man kanske ska bygga sig en egen hoj me crossmax sl å xtr... eller köpa sig en scalpel i tyskland... om man åler dit. men finns det annars någon bra sida på nätet som man kan köpa delar/hojjar på?

//Marcus

Daddy Mac skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjenare, ligger just nu i lumpen å ska köpa mej en
> ny hoj när jag får muckarbidraget.

verkar som muckarbidraget gått upp mer än ett par spänn sen jag muckade...

senomar skrev:
> Daddy Mac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tjenare, ligger just nu i lumpen å ska köpa
> mej en
> > ny hoj när jag får muckarbidraget.
>
> verkar som muckarbidraget gått upp mer än ett par
> spänn sen jag muckade...
>
hehe jo det har det ju gjort=) å sen ska jag spara lite av det man får i månaden =)
AJ tror det blir en C-dale om jag ska vara ärlig, dom verkar riktigt sköna:)

En sådan här kanske? Scott Genius MC-20:

Väldigt vettigt specad tävlingsmtb, med gott om slaglängd när det behövs.

Har inget exakt pris här i Sverige, men den kostar just nu £1899.99 hos <http://www.evanscycles.com/product.jsp?style=5178>.

/Leo

Leo: Sitter inte dämparen väldigt dumt med tanke på lera och sådant från bakhjulet? Men om man tävlar så kanske det bara är på torra grusvägar, vad vet jag. Har ju aldrig tävlat.

dämparen sitter lite oskyddat ja, o nog blir den skitig även på xc tävlingar, inte äre torrade där än nån annanstans, o det är ju skiten som dras upp på grusväg som sliter mest :D

Jag känner en stammis på Dr. Spoke som kommer troligan att sälja sin Epic snart, så om du är rätt storlek för vad som ser ut som en 17"-18" ram det vore kanske bra att passa på.

Racer-X är den näst mest rejsig FS som jag har tillgång till. Turner Nitrous är ännu lättare men inte alls lika allsidig. Turner Flux är lite mer allsidig än Racer-X och jag har en Medium som kommer in nästa vecka som är inte såld ännu. Moots Smoothie är inte lika vass som en Flux, men klättrar mycket bra och flera kan intyga att med rätta komponenter Smoothie är en mycket trevlig farkost för både vanliga stigåkning och långlopp (så länge man är inte ute efter pallplacering dvs.) Jag har en 18" på lager som kan köpas till en bra pris.

Det finns flera alternativ, både FS, ST och HT från flera tillverkare. Priserna är US MSRP + 30% (för tull och moms). Kan beställas från din favorit lokalcykelhandlare eller i vissa fall direkt från mig. Hör av dig om du hittar nå't.

Daner skrev:
> Jag känner en stammis på Dr. Spoke som kommer
> troligan att sälja sin Epic snart, så om du är
> rätt storlek för vad som ser ut som en 17"-18" ram
> det vore kanske bra att passa på.
>
> Racer-X är den näst mest rejsig FS som jag har
> tillgång till. Turner Nitrous är ännu lättare men
> inte alls lika allsidig. Turner Flux är lite mer
> allsidig än Racer-X och jag har en Medium som
> kommer in nästa vecka som är inte såld ännu. Moots
> Smoothie är inte lika vass som en Flux, men
> klättrar mycket bra och flera kan intyga att med
> rätta komponenter Smoothie är en mycket trevlig
> farkost för både vanliga stigåkning och långlopp
> (så länge man är inte ute efter pallplacering
> dvs.) Jag har en 18" på lager som kan köpas till
> en bra pris.
>
> Det finns flera alternativ, både FS, ST och HT
> från flera tillverkare. Priserna är US MSRP + 30%
> (för tull och moms). Kan beställas från din
> favorit lokalcykelhandlare eller i vissa fall
> direkt från mig. Hör av dig om du hittar nå't.

jo det är ju tur att det är ett tag kvar tills jag muckar... detta var ju inte lika lätt som jag först trodde:( men jag är sjukt tacksam för alla tips å svar :)

Leo skrev:
> En sådan här kanske? Scott Genius MC-20:
>
> Väldigt vettigt specad tävlingsmtb, med gott om
> slaglängd när det behövs.
>
> Har inget exakt pris här i Sverige, men den kostar
> just nu £1899.99 hos .
>
Köpte ett nummer av What MountainBike idag och där testade dom:
Scott Genius MC-50
Gary Fisher Cake 3
Merida Trans-Mission Comp
Giant Trance 2

Och där fick Scotten bäst betyg. Visserligen är detta lite billigare cyklar, men det verkar ju vara ett bra val.
Annars så är det nästan omöjligt att veta vad man vill ha. Testa och se. Jag testade min NRS och föll för den direkt.

*skriker högt* Köp en Turner!

Börjar du ens fundera i andra banor så är Turner ett guldval! Men scalpelen är vass som få och grym tävlings heldämpad. Köp den inte i Sverige som sagt.

Turnern köper du självfallet hos Dr Spoke! Då stödjer du en butik med yrkesstolthet och känsla.

Får man en färdig Turner under 30000:-? Om man inte ska göra avkall på komponenter dvs?
Isf så är det väl bara att åka till Söder och beställa.

Man kan ju alltid köra med en Suntour gaffel???

Dumt och onödigt inlägg jag vet!!

Daddy Mac:
Kontakta Dr Spoke och hör med dom, det verkar ju inte som om du skulle bli besviken iaf.

Baltazar skrev:
> för de pengarna får du ju för övrigt en NRS
> composit me värstinggrejjer från S-tec, visst har
> de lite leveranstid, men å andra sidan har de
> postförskott = du har inte betalt för nått du ännu
> inte fått.

På pedalogerna har de en NRS i composite som Michele verkar pruta på utav sig själv. 25 kkr verkar den gå lös på i slutändan.. Storlek M med omedelbar leverans.

Det kan löna sig att åka längre än till Tyskland för att köpa en Scalpel. Min hade listpris på 40.000 i Sverige och jag gav $2200 i Florida - dvs. jag fick en USA-semester med hotell, hyrbil och hela kittet för prisskillnaden. Dessutom är har USA-modellerna lite finare komponenter (jfr. på cannondale.com).

Hej

Klämde på lite Marin-cyklar under Sömnlös och de heldämpade XC de har verkar fina.

Jag kollade lite priser, och de man kan beställa över nätet från cykelnetto har ungefär samma pris som Marin rekomenderar på sin hemsida. Det verkar billigt, för att vara Sverige. Hade jag 20000 över skulle det bli en Marin.

Erik

Tillbaka
Topp