En kväll på köpet.....

us930

Aktiv medlem
En kväll på köpet.....
På Blocket fanns en Loop mountainbike, även känd som "cykel på köpet" från Elgiganten, en härligt utskälld cykel, dessutom i ganska muggigt skick, med lätt ytrost, skevt framhjul och kärvande växel bak. Perfekt med andra ord.

Priset 300kr kan ju tyckas vara nästan 300kr för mycket, men eftersom någon även hade lyckats kröka det plastinklädda vevpartiet av stål så blev den ju extra attraktiv, så det slutade med att den blev min för 250kr!.

För att bli cykelbar så fick den en timmes service med justering av lagerspel och riktning av hjulen. Lite smörj med kedjeolja och fett, nytt vevparti från Biltema med aluminiumarmar, en ny växelwire, samt nya pedaler, sedan var den redo. allt som allt var den nu uppe i nästan exakt 500kr.

I går kväll så var det då dags för en liten skogsrunda, så hur usel är då denna bespottade tingest...?
20180518_210352.jpg

Med välpumpde däck så rullade den på riktigt bra den första biten på asfalt, geometrin känns ganska OK, även om sadelstolpen är uppdragen ganska högt för mig som är 184cm. In på en grusväg som snart bär uppför ganska rejält, Shimano växlarna av billigaste sort gör snällt sitt jobb, och snart är vi ute på Ryssbergens 10km spår utanför Nyköping. Första biten är ganska snäll stig med skönt flyt, men snart blir det tuffare med mycket rötter och sten. Det här är stabila grejor, cykeln verkar helt sakna all typ av flex i ram och gaffel. Det är både bra och dåligt, vid ståtramp så biter det bra, men när man rullar över ojämnheter så slår det så tänderna håller på att trilla ut ur överkäken.....
20180518_211935.jpg

Vid en kort brant backe med mycket rötter så ställer jag mig upp och trampar på rejält, men bakhjulet spinner loss samtidigt som framhjulet slår i en rejäl rot och jag hamnar liggande ovanpå styret och tappar andan.... och får gå vidare upp. Tydligen är inte mina MTB skills riktigt fulländade ännu.....

Upp igen och vi tuggar oss vidare genom skogen, efter ett tag så går det bättre, jag halvstår och kan parera ojämnheterna mycket bättre.
Några lerhål dyker upp men på lägsta växlarna tar vi oss igenom även detta.
20180518_214242.jpg

Så småningom så öppnar spåret upp lite och övergår till bredare stig/grusväg igen och nu susar vi fram på de högsta växlarna med skönt flyt!
20180518_214919.jpg

Rundan går mot sitt slut och cykeln och jag är fortfarande hela, enda lilla irritationsmomentet är att sadeln sjunkit några cm, men det är lätt åtgärdat med ett stopp på några sekunder, och vi rullar vägen hemåt igen.
När jag hoppar av utanför garaget sä känner jag att jag har fått skavsår på tummen efter Revoshift reglaget, och jag spänner åt sadelstolpens QR ett par snäpp till nästa runda.
20180518_220247.jpg6

20180518_220303.jpg

Tydligen så kan man ha kul i skogen med en cykel för en femhundring också!

Mvh Ulf S.

En kväll på köpet.....
Mkt bra skrivet :)
(Har själv tappat de flesta av mina mtb-skills och skulle nog inte våga mig ut utan nåt robustare att krampaktigt hålla mig fast i)

En kväll på köpet.....
Tack alla! Jo, det blev väl klart över förväntan, speciellt med tanke på insatsen, så det räcker nog till par bra handskar också.....
Visst, den är lite tung och klumpig, men med gaffeln åt det här hållet blir den mycket, mycket bättre.... ; )
Och tydligen går det ju att göra något riktigt fint av en sådan här cykel också, imponerande bygge där, Magnus.Bovall!

Mvh Ulf S.

En kväll på köpet.....
Kul att du visar att det går att ha kul med små medel!

Angående gaffeln. Det är ju kanon att man med så enkla medel har en cykel med två geometriska lägen ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp