En långloppscykel blir till [FÄRDIG!]

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
PROLOG
Jag körde LidaLoop redan första säsongen jag börjat cykla på allvar. För mig var det en big deal. Jag hade aldrig tidigare varit intresserad av idrott och kroppen var inte förberedd på utmaningen/äventyret. Cykeln då var en Trek 6500. En väldigt fin förstacykel. Dock inget som funkar på Lida i kombination med noll teknik. Noll. Lägg till en otränad kropp. Jag bröt på andra varvet. Ryggen var slut. MTB var för tungt för att vara min grej tänkte jag, 21 år gammal.

Jag sålde Trek:en och köpte en räcer senare samma år. En Giant TCR från S-tec. Räcer kändes mer som min grej. Jag fann harmoni i att köra mil efter mil. Men sakta växte plånboken till sig på nytt och till hösten blev det en On-One Inbred SS. Jag hann ha en del del kul med den innan jag under våren 2007 tillfälligt flyttade till Gbg för att jobba på Volvo. Om det inte varit för Hisingens CK så hade det inte blivit några mil alls med räcern under sommaren. Tack mor och far för att ni (bokstavligen) slängde den i bagageluckan och körde från Uppsala.

Under sommaren blev det en tur mellan Gbg och Askersund. 340km på två dagar. Det fick sammanfatta cykelsäsongen.

Åter i Uppsala bestämde jag mig för att damma av min On-One och köra järnet med den. Mitt Shimano-vevlagret skulle banne mig se ut såsom Leo:s gör efter 3 månader... Detta vårdslösa körande med min helstela hoj gav mig mersmak. Jag beslutade mig för att åter införskaffa en MTB. Med några hundrals mil i cykelsadeln kändes det som att jag först nu var mogen att tackla Lida på allvar. Det blev mitt mål.

Mina funderingar kring cykelköpet, bilderna på ramen, m.m. kommer i senare inlägg allteftersom.

Senast redigerad av en moderator:
DEL 1
Jaha - vad ska jag har för hoj då!? Som de flesta känner till är cykelköp en process fylld av val och ångest. Och val. Och ångest.

Tre krav: (1) så nära komplett XT-utrustning som möjligt, (2) dämpare i nivå med Reba, (3) men mer än 11 tusen fick det inte kosta. Drömmen om en Anthem eller en Scalpel existerade därför aldrig på allvar. Efter en tids surfande mellan olika sajter hade jag kluddrat ner följande i ett textdokument på skrivbordet:

Radon
2Danger
FAT
Canyon
Full-dynamixs
Cykelnetto
S-tec

(det är här val och ångest kommer in) Samtliga säljer hojjar som definitivt kan kallas "prisvärda". Det lutade som mest åt en Canyon med full XT/LX och Reba SL eller en Drössiger från S-tec med XT/LX samt Magura Menja. Båda med prislappen €999 (!) exkl. pedaler. Jag var under en intensiv period i november störtkär i Menja:n. Det måste bli en sån tänkte jag! Sakta men säkert (som alltid) väcktes tanken på att plocka ihop en egen hoj. Jag skulle inte komma undan billigare, men jag skulle i alla fall få "min Menja".

Tiden gick och plötsligt en dag fann jag ett hett objekt på ebay och innan jag visste ordet av det hade jag lagt det vinnande budet! Nåja, jag hade noga planerat att jag skulle ta hem auktionen. Menja glömdes bort.

Detta är vad jag bjöd hem. Kalaset gick på drygt £300 inkl. frakt från England. Åkte och hämtade paketet för en stund sedan.

caffeine.jpg

Stay tuned...

Komplett XT-disc rupp från tyskland landar under 4KSek (gillar själv skarpt de nya Dual-controlreglagen). Crosslink eller bra hemmabyggda hjul under 2KSek. Resten plockar du efter egen smak. Snåla inte på sadeln bara...

DEL2
Detta inlägg skulle ursprungligen handla om ramsetet, och det kommer den även förvisso. Jag har nämligen stött på en tråkig grej. För att exempelvis byta styrstam eller lossa gaffeln (för att rengöra styrlagrena), måste man plocka bort 'Rebound Knob' (den röda) och sedan Lockout-reglaged (den svarta). Nu är det så att den röda inte går att plocka bort. Insex-nyckelns gängning är slut. Den är väldigt ömtålig med tanke på att det endast är 2 mm instick och själva insexan är en 1,5mm. Den har helt enkelt runddragits av den tidigare ägaren.

problem.jpg

Hur ska jag göra?

Hmm ingen expert på dedär men det borde ju gå att fixa dit lite superlim/nån hård loctite/kemisk metall eller motsvarande på toppen av insexan sen stoppa in den och låta den torka. Om du inte använder för mycket så blir det bara i skruven det fäster och du kan få ut fanskapet. Annars så går det ju alltid att borra men blir nog rätt meckit när de är sådär litet.

mvh

Sam skrev:
För att
> exempelvis byta styrstam eller lossa gaffeln (för
> att rengöra styrlagrena

Ett litet tips bara, på en headshock så kan man inte lossa styrstammen och bara dra ur gaffeln som man gör på konventionella gafflar.
Det är ett lite mer avvancerat moment som självklart går att göra, men jag tror att man måste ha lite mer koll på hur det går till, och en del specialverktyg.
(jag har ingen superkoll på headshock (även fast jag haft en själv) men jag tror att det är lite puligt)

(skitsnygg ram förresten, den kommer nog bli fin)

Grattis och lycka till

Angående lim-metoden så har jag faktiskt redan testat. Loctite Super Attak fick förtroendet, men tyvärr hjälpte det icke.

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett litet tips bara, på en headshock så kan man
> inte lossa styrstammen och bara dra ur gaffeln som
> man gör på konventionella gafflar.
> Det är ett lite mer avvancerat moment som
> självklart går att göra, men jag tror att man
> måste ha lite mer koll på hur det går till, och
> en del specialverktyg.
>[...]

Det är jag med på. Jag har studerat headshokkonceptet en del. Sen har jag en vän (som även finns på forumet) som är duktig och har det jag själv saknar i verktygsväg.

> (skitsnygg ram förresten, den kommer nog bli fin)
> Grattis och lycka till

Tack tack!

Om du inte verkligen måste bör du inte ta isär, det är ett helvete och få ihop igen sedan. Känn om det skrapar eller låter som skulle tyda på smuts, annars gör du bäst i att låte den vara. Om du till varja pris vill ha isär den skulle jag rekomendera 1. en torxnyckel och ominte det funkar att 2. slå ner en något större tum insex och dra loss.

Ja, de andra hade bra tips som du kan använda OM du verkligen vill ta isär gaffeln. Och jag förstår att du vill fetta in och fixa när du ändå håller på. Men jag skulle helt enkelt låta den vara om den känns smooooth. Jag hade en super v med headshokgaffel och själva glidlagren i dämparen krävde ungefär årlig service när de blev torra (krävde specialverktyg och lite färdigheter så jag lät verkstad ta hand om saken). Men - i motsats till alla andra cyklar jag har haft så var styrlagren i sig bulletproof. Rörde dem aldrig. Så oddsen att din ram verkligen behöver service är knappast så stor.

Men om du vill gå igenom allt så fick du ju många bra tips.

Jag tror du kan få bort rebound-skruven med en liten torx-bits eller -mejsel som du slår in. Sen kan du säkert hitta en ny som reservdel via nån handlare tex cykloteket. Manual med serviceinstruktioner:

http://www.cannondale.com/asset/iu_..._ultra_dlr_dl_owners_manual_supplement_en.pdf

Styrlagret behöver du inte fetta in, de håller i evighet ändå och kostar inte så mycket att byta när det behövs.

Skulle du vilja ha ur gaffeln ur ramen så är det bara att skruva loss styrtappen och slå till med en gummiklubba uppepå gaffeln. Service på insidan av gaffeln är tre bitar: Nållagren, luftfjädern och oljedämparen. Alla kräver verktyg och kunskap men är inte speciellt svårt. I manualen står att man ska serva allt årligen men det är en överdrift. En komplett service kostar typ 1200 kr och det känns som att det är enklare för min del. Det du ska göra är att kolla att gaffelbälgen är hel (ofta). Får du in fukt och skit där kan det bli dyrt. Du kan klippa av buntbandet längst ner ibland och lägga på lite nytt fett också (bra kvalitet, får ej bli tjockt i kyla). Nytt buntband och kör vidare. Om gaffeln börjar gå skrapigt och du inte får ut full slaglängd är det antagligen någon av lagerbanorna som rört sig lite. Fixas enkelt av en kunnig c-dalehandlare, låt dem inte skicka gaffeln till holland pga detta. Kort sagt så har du en mkt lättskött gaffel.

Tack för alla tips och kommentarer!

Anledningen till att plocka bort gaffelhuvudet förutom rengöring är att jag eventuellt vill kunna byta styrstam till en kortare. Detta med tanke på att jag köpt en Large och vill ha en lite mer komfortabel sittställning om det skulle behövas.

På återseende.

Snygg hoj Sam:) Ruskigt nöjd med min fast den kunde gå lite snabbare :)
Gaffeln upplever jag som nästintill underhållsfri, smörjer bara lite under gummibälgen ngn ggn/må och låter stå upp och ner över natten.

f2070921.jpg ht=480

Hej hopp

ett litet allmänt tips

jag är själv nybörjare på detta med mtb.. men jag har många års erfarenhet av att mecka med miniskruvar. Har tävlat i radiostyrdblisport i flera år i klass 1:8 buggy. typ motocross på 4 hjul.
något man snabbt lär sig är att billiga insex nycklar är värdelösa. skulle tro att liknande saker finns att fåtag på hos cykel handalare oxå. hur som helst, här har ni några länkar.

http://www.hobbyprodukter.com/ws/in...1f5874e29409ed63cb&option=com_phpshop&Itemid=

Ett bra set

http://www.hudy.net/xhudy/products/...Hudy_Session=dc7800f5bfa2d1d28edfe672dc68f475

dyra.. men mycket hög kvalite

DEL3

Detta är ungefär vad jag har tänkt mig som utrustning. Vissa grejer har jag redan såsom styret och pedalerna. Resten köpes där det är billigast och frakten rimlig. Jag är tveksam till DualControl, därför är broms- och växelreglagen uppdelade. Bromsar har f.ö. varit något som jag klurat mycket på. Finns mycket att välja på hos exempelvis Bike-discount.de i €200-klassen. Hayes Stroker Trail, Shimano XT, Avid Juicy Five, m.fl.

Image2.gif

Detta är endast en preliminär skiss. Vikterna är inte heller så noga. Jag vägrar se mig själv som en WW. Beräkningen är gjord för att veta ungefär vad hojen kommer hamna på.

Kom gärna med förslag.

Eftersom Cannondale är amerikanskt så finns risken att insexan inte alls är 1.5mm utan något tum-mått som bara liknar 1.5mm (typ 1/16"). Då blir det lätt runddragna skallar.

Håller helt klart med Noxter, KÖR SRAM !!!!!!!!!!!!!!
Har kört det mesta, dock ej nya XT.
Men inget tycker jag slår SRAM.
Du kan ju även köra lite X7 grejer.
Men X9 är väldigt bra.
Kör själv på full X0.

Markus

Sam skrev:
> DEL3
>
> Detta är ungefär vad jag har tänkt mig som
> utrustning. Vissa grejer har jag redan såsom
> styret och pedalerna. Resten köpes där det är
> billigast och frakten rimlig. Jag är tveksam till
> DualControl, därför är broms- och
> växelreglagen uppdelade. Bromsar har f.ö. varit
> något som jag klurat mycket på. Finns mycket att
> välja på hos exempelvis Bike-discount.de i
> €200-klassen. Hayes Stroker Trail, Shimano XT,
> Avid Juicy Five, m.fl.
>
> http://home.student.uu.se/same6033/caffeine/Image2
> .gif
>
> Detta är endast en preliminär skiss. Vikterna
> är inte heller så noga. Jag vägrar se mig
> själv som en WW. Beräkningen är gjord för att
> veta ungefär vad hojen kommer hamna på.
>
> Kom gärna med förslag.
Ett par tips om du vill spara tips utan att få dyrare cykel... Sadelstolpe KCNC från ebay.de lätt och billigt. Lättare däck än 600 gram styck hittar du definitivt för långloppsbruk. racing ralph 465, race king, speed king, furious fred osv... två tips helt gratis.

fick precis ett paket från bike-discount.de.

vikter från min vägning:
kedja, HG93, 282g
bakvxl, XT Shadow, 221g
framvxl, XT, 163g
kassett, XT(11-32)+låsring, 259g
klämma, noname, 27g
handtag, ritchey truegrip, 40g
reglage, LX+vajer, 146+140g

[edit: skrev fel på en av vikterna]

Fick stolpen idag. Thomson Elite för 550kr @ Ebay.

Tänkte att stolpen skulle passa med silverranden på sadeln, och visst gjorde den det, men kanske inte med resten av cykeln.. haha.. den obligatoriska soffbilden fast i semi-färdigt tillstånd.

18839057.jpg

18839058.jpg

Come on, ge synpunkter!

Ser bra ut, en Thomson- stolpe skäms ju inte för sig. Vad har du funderingar angående hjulen, vad blir det för några?

Björn

Jag velar lite kring hjul och bromsar.

budget: XT-nav med Mavic 317-fälg och bromsar i LX-nivå
"lyx": Fulcrum RM5 eller XT-nav med Mavic 717-fälg och nya 2008 XT-bromsar.

Bjasse skrev:
> [..] Vad har du funderingar angående hjulen, vad
> blir det för några?

DEL4

Nu har jag beställt resterande grejer såsom bromsar, hjul, däck, slang, m.m.

Bromsarna blev Magura Louise för knappt 1700kr från CRC. Hade tänkt att köra på Shimano LX med nya XT-skivor, men har alltid tyckt bra om Magura (utan några personliga erfarenheter).

Däck blev Conti Speed King 2,1. Det har diskuterats om att de är smala och inte alls håller bredden, men det får vi se när de är uppumpade och klara.

Vevparti blev inte XT, utan jag plockar mitt Hone från min On-One Inbred och köper ny 32-klinga till den. Detta gör jag för att hålla nere byggkostnaden samtidigt som jag inte kommer ha tid att köra runt på min stålis när jag har en lean mean cannondale-machine att dra runt på. Även pedalerna får följa med till nya hojen.

snabb överslagsberäkning...

byggkostnad: 11800kr (inkl. vevparti och pedaler)
teoretisk vikt: 10,4 till 10,7kg

DEL5

...jag vet inte vad jag ska skriva... jo! - det blev heldragna höljen.

Fick majoriteten av delarna igår. Började skruva ihop sakta men säkert (yeah right!).
Ett stort tack till Jens (Jensen) som fungerat som ett bollplank för de otaliga tokiga idéer jag haft.

19519114.jpg

mums! Magura gör snygga bromsreglage

19519115.jpg

Är det bara jag som tycker att anti-drivsidan är snyggare?

19519118.jpg

det blev tyvärr vit-genomskinliga buntband runt om, men detta kommer förståss att bytas

Vad tycks?

Härligt! Den blev klar till slut =D Såg att det var ett tag sen jag själv skrev i tråden.. 12/12-07. Trode typ att projektet hade dött ut. Men icke! =D

Haha, det skulle man kunna säga.
Antar att du syftar på kursen 'Komplexa system i teknik och samhälle (teknik)' ?

härko skrev:
> fullt hojjande tills dess att vi börjar igen på
> torsdag då misstänker jag?

Visst är det den jag tänker på. Jag ska iofs läsa samhällsdelen också.. men den kanske inte börjar på torsdag. och du kanske ska läsa något annat, vad vet jag. Snajdig hoj i vilket fall..

Justus skrev:
> Snyggt!
> Jensen har koll, med honom som bollplank kan det
> inte gå fel! =D

hehe, det kan man aldrig vara säker på :D
men hojen blev riktigt fin. det ä grym lack på den där ramen.

ingen som kommenterar den sköna matchningen av sadel och ram!?

jag trodde happy gick igång på sånt...

bruce skrev:
> Sadeln ser grum ut till hojen, vilken matchning!
> Hopas sadelsolpen känns rätt, snugg den med.

redan gjort ju!

Snygg vart den! Nu är det bara och köra sönder den så du kan börja på ett nytt projekt
;)

DEL6

Då har man varit ute och kört med hojen 2,5 timmar sammanlagt. Jag vet att det låter som en klyscha, men den är styv. Just det, styv. Vad betyder det egentligen? För mig betyder det att ramen inte slingrar sig när man står och bryter, och att fronten med det feta toppröret inte flexar vid såväl långsamma som snabba kursändringar. BB-området känns också väldigt styvt och i samspel med mitt tredelade Hone-vevparti känns det "bulletproof".

Hojen känns också väldigt rapp, känns som den stegrar lite lätt varje gång man trycker på lite extra när det är något platt.

I övrigt är jag väldigt nöjd med resten av hojen. Hjulen, däcken och bromsarna funkar utmärkt. Bromsarna börjar ta allt mer och det kändes idag som att inkörningsperioden är över. Däcken, Conti Speed King 2.1" är lite smala, men det stör inte alls, särskilt när sidogreppet på däcken är mer än tillfredställande. Jag hade gärna haft aningen större luftkammer. Det hade gjort gott när man kör nerför med en del lösa stenar...

Jag känner att det är viktigt att understryka att jag inte har stor erfarenhet av mtb-åkning. Denna hoj är minst två snäpp vassare än min förra (en Trek 6500). Detta bör förståss inte heller tas som en recension eller ett test, detta är snarare mina (subjektiva?) uppfattningar.

Denna gång borde jag kunna ta mig i mål på LidaLoop. :-)

Låter som ett lyckat bygge då. Men angående däcken så är mitt tips 2,3" Speed King istället, större luftkammare och bättre sidgrepp som jag och en kompis iaf tyckte var kasst på 2,1" när man la ner den lite.

Tillbaka
Topp