En liten vädjan

Gubbcyklist

Aktiv medlem
En liten vädjan
till dig som i måndags eftermiddag (vid halv sex, kvart i sextiden) cyklade längs med Huddingevägen söderut. Du hade en mtb med gatdäck, dubbla lysen monterade på styret, blocklås monterat på framgaffeln och själv bar du en orangefärgad reflexväst. Du tog rygg på en Snäckancyklist med klubbtröja (ni vet den där snyggt limegröna och röda :)) på racer. Jag kom ikapp er när ni stod vid rött ljus i korsningen med Ågestavägen (till och från Stuvsta) och jag hörde er prata om "Polisanmäla?-tråden här.

När ljusen slog om till grönt drog du och Snäckancyklisten iväg mot Huddinge centrum. Jag tror/hoppas inte att du märkte att jag tog rygg på dig för att få lite draghjälp upp för den långa uppförsbacken. För annars skulle du väl inte snyta dig rikligt inte en gång utan två utan att kontrollera bakåt först? Fick två rikliga duschar över mig.

Så till min vädjan till dig; snälla släng ett snabbt öga bakåt innan du tömmer dig nästa gång.

PS, har inget emot att byta kroppsvätskor, men då får vi förlova oss först ;) DS

En liten vädjan
Är det det? Hade jag ingen aning om. Långsam som jag är är det inte ofta någon som tar rygg på mig men de gånger det har hänt har aldrig någon frågat mig om det är OK. Vad gäller om "loket" svarar "nej, det är inte OK"? Ska man då cykla om, sakta ner eller be om bestraffning?

Eftersom jag i min okunskap inte frågade får jag väl skylla mig själv gissar jag.

Berätta mer, vad finns det fler för regler att följa när man cyklar?

En liten vädjan
Men att snyta sig ut i luften utan att kolla bakåt är ändå ett oskick.
Det händer mig titt som tätt att folk ligger bakom mig utan syfte att ligga på rulle. De tycker helt enkelt att jag cyklar så sakta att de kom ikapp och tänker köra om.

En liten vädjan
dag skrev:
-------------------------------------------------------
> Spelar väl ingen roll om nån smyger med eller
> inte. Man ser sig ALLTID för innan man snyter
> sig.
>
> /Dag

+MASSOR

En liten vädjan
Nu är ju Snäckancyklister ett särskilt hårdfört och ouppfostrat släkte, framavlat under århundradena för att ge just det där råa trafikfarliga samt fula och frånstötande beteendet, jag hade förresten själv en hjulsugare i morse på Vuältan, kom dock inte på att jag kanske hade kunnat snyta bort henom...

En liten vädjan
Äh vilket larv! Om man inte kan acceptera att det droppar svett/snor/annat äckligt från den man suger hjul på kan man ju gå upp och dra själv då! Samma sak hände mig på Cykelvasan efter startbacken när jag hamnade i en större grupp, snöt mig när vi kommit upp och killen bakom säger högt och ljudligt "Tack så mycket!". Upp och dra om du inte gillar mitt hjul tänkte jag men sa aldrig nått. Sug mitt hjul och acceptera vad som kommer framifrån på samma sätt som du accepterar draghjälpen!

En liten vädjan
Det var inte Snäckancyklisten som snöt sig utan "hans rygg". Till "snytmannens" försvar ska sägas att han troligtvis inte hade uppmärksammat mig. Jag smög mig ljudlöst upp i hans bakhjul :)

En liten vädjan
Selast skrev:
> Äh vilket larv! Om man inte kan acceptera att det
> droppar svett/snor/annat äckligt från den man
> suger hjul på kan man ju gå upp och dra själv
> då! Samma sak hände mig på Cykelvasan efter
> startbacken när jag hamnade i en större grupp,
> snöt mig när vi kommit upp och killen bakom
> säger högt och ljudligt "Tack så mycket!". Upp
> och dra om du inte gillar mitt hjul tänkte jag
> men sa aldrig nått. Sug mitt hjul och acceptera
> vad som kommer framifrån på samma sätt som du
> accepterar draghjälpen!

:D Jag hann inte. Hade precis kommit upp i rygg. Tror dessutom inte jag hade orkat gå upp och dra, det var därför jag tog rygg.

En liten vädjan
Vad sa han när du uppmärksammade detta? Bad han om ursäkt?

Selast: hur tänker du nu? Vad vet du om han tänker dra senare? Alla kan ju inte dra samtidigt? Vilket jävla tankesätt du har...

Att snyta sig i andras ansikte är aldrig okej.

/G

En liten vädjan
Min åsikt i frågan:

Ute på landsväg så tycker jag inte att man kan kräva att man tittar över axeln innan man tömmer näsan. Men man ska ju naturligtvis inte spruta ner någon med snor med flit. Inne i stan där man ofta ofrivilligt hamnar bakom varandra så bör man naturligtvis kolla att "sikten är klar" innan man sprutar ur sig kroppsvätskor.

Själv händer det mig rätt så ofta att jag får snor i ansiktet. Efter som jag håller ett rätt högt temmpo så händer det rätt ofta att jag kommer ikapp andra snabba (men inte lika snabba som mig själv) cyklister som inte är vana med att få någon på rullen och därför inte bryr sig om att ha koll bakåt innan de snyter sig.

En liten vädjan
Chrissofsweden skrev:

> Selast: hur tänker du nu? Vad vet du om han
> tänker dra senare? Alla kan ju inte dra
> samtidigt? Vilket jävla tankesätt du har...
>
> Att snyta sig i andras ansikte är aldrig okej.

Jag tänkte, och tänker, att cykling är en fysisk aktivitet dvs man blir svettig och ofräsch när man gör det. Om jag ligger bakom någon och drar nytta av hans/hennes sug så bryr jag mig inte om han snyter sig och jag får nått stänk på mig. Jag ska ändå duscha efteråt så det spelar mig väldigt lite roll om det skulle inträffa. Om någon ligger bakom mig tänker jag lika, om jag behöver snyta mig och någon ligger bakom och suger hjul så tänker jag inte vända mig om, be om lov, och sen snyta mig så försiktigt att den bakom inte eventuellt träffas av något. Så tänker jag...

Håller givetvis med om att det inte är OK att snyta sig med flit på någon men i "stridens hetta" tycker jag att det är skitsamma och om man är så känslig kan man ju alltid låta bli att ligga på rulle.

En liten vädjan
Trampedalen skrev:
> Med snytandet må det vara hur det vill, men att
> en snäckancyklist tillåter sig ha folk på rulle
> ska upp i styrelsen!

Word!

En liten vädjan
> Jag tänkte, och tänker, att cykling är en fysisk aktivitet dvs man blir svettig och ofräsch när
> man gör det... Jag ska ändå duscha efteråt så det spelar mig väldigt lite roll om det skulle
> inträffa.
Så om man cyklar till jobbet i kostym skall man vara noga med att inte komma ikapp någon? För då får man skylla sig själv om man kommer med en nersnorad kostym?

En liten vädjan
Mäh!!! om du smyger dig upp bakom utan att säga till får du väl skylla dig själv?!

Var glad att det bara var snor du fick och att cyklisten framför inte nitade, tex. Det är ju farligt att inte göra sig hörd i ett sånt läge. Att snyta sig är ju annars ett bra sätt att bli av med ovälkomna gäster

;)

Edit: Läs rule #1, #5 och #19

Senast ändrad:
En liten vädjan
Ber om ursäkt att jag bröt den oskrivna regeln att snäckan cyklister inte ska ha folk på rullen.

Får väl ursäkta mig med att killen i reflexväst är en gammalkompis och vi bor i samma område.
Har inte visat mig vid snäckan sedan toffelhjälterurerna slutade för ett par år sedan men jag hann skaffa mig en tröja och den syns bra så jag använder den vid pendling bla.

En liten vädjan
Med en så noggrann beskrivning så är det ingen idé att neka, det måste ha varit jag.
Hade ingen aning om att det låg någon i riskområdet. Såpass långt ut och den tiden på dagen får jag oftast köra solo. Jag ber om ursäkt.

En liten vädjan
bossjo skrev:
> Ber om ursäkt att jag bröt den oskrivna regeln
> att snäckan cyklister inte ska ha folk på
> rullen.
>
> Får väl ursäkta mig med att killen i
> reflexväst är en gammalkompis och vi bor i samma
> område.
> Har inte visat mig vid snäckan sedan
> toffelhjälterurerna slutade för ett par år
> sedan men jag hann skaffa mig en tröja och den
> syns bra så jag använder den vid pendling bla.

Hjälpa kompisar måste man ju få göra. Det är väl så att man SKA göra det?

Men de får nog inte snyta sig.
Tror jag? Jag vet inte om tråden har kommit fram till något entydigt.

En liten vädjan
Gubbcyklist skrev:

Det där var den snyggaste & roligaste "utskällning" jag någonsin läst på ett forum! :-)

En liten vädjan
DT skrev:
> Vissa skulle nog behöva en grundkurs i hur man
> beter sig som folk.

Exakt!
Blocklås liksom, vafan!

En liten vädjan
HåkanB skrev:
> > Jag tänkte, och tänker, att cykling är en
> fysisk aktivitet dvs man blir svettig och ofräsch
> när
> > man gör det... Jag ska ändå duscha efteråt
> så det spelar mig väldigt lite roll om det
> skulle
> > inträffa.
> Så om man cyklar till jobbet i kostym skall man
> vara noga med att inte komma ikapp någon? För
> då får man skylla sig själv om man kommer med
> en nersnorad kostym?

Om man cyklar i kostym cyklar man inte! Det är transport inte cykling, då kan man lika gärna åka kommunalt eller bil.

En liten vädjan
Trampedalen skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vissa skulle nog behöva en grundkurs i hur man
> > beter sig som folk.
>
> Exakt!
> Blocklås liksom, vafan!

Ja, vaddå?
Det är en pendlarhoj, funktion får prioriteras över stil på såna. Ibland parkeras den utanför en butik en stund på vägen hem. Sen vet man väl aldrig riktigt hur ärliga arbetskamraterna är heller.
Jag tycker jag ska ha cred för den alternativa placeringen istället. Det visade sig att broms och lås inte kunde samsas om den konventionella platsen.

En liten vädjan
DT skrev:
> Jag brukar spotta i ansiktet på alla jag cyklar
> om, speciellt om de har kostym.

Jepp samtidigt som jag sjunger:

"Bourgeoisin det är feta svin
kaviar och champagne, fina vita dukar
vi ska pinka i erat vin
vi ska hänga upp er i era..."

En liten vädjan
Tille skrev:
> Inte ens när man cyklar om "cyklister" och har
> på sig kostym?

Har aldrig hänt!

En liten vädjan
Selast skrev:
> Om man cyklar i kostym cyklar man inte! Det är
> transport inte cykling, då kan man lika gärna
> åka kommunalt eller bil.

Får bli bil då eftersom det inte finns någon kommunaltrafik i Stockholmsområdet.

En liten vädjan
photo.jpg

En liten vädjan
dabac skrev:
> Ja, vaddå?
> Det är en pendlarhoj, funktion får prioriteras
> över stil på såna. Ibland parkeras den utanför
> en butik en stund på vägen hem. Sen vet man väl
> aldrig riktigt hur ärliga arbetskamraterna är
> heller.
> Jag tycker jag ska ha cred för den alternativa
> placeringen istället. Det visade sig att broms
> och lås inte kunde samsas om den konventionella
> platsen.

Jag misslyckades med mitt virtuella ;-) tidigare.

En liten vädjan
Selast skrev:
> Tille skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte ens när man cyklar om "cyklister" och har
> > på sig kostym?
>
> Har aldrig hänt!

Du överskattar dina "cyklist"-kollegor.

En liten vädjan
staine skrev:
> Apropå det, kommer det snart en upppdaterad
> version av tröjorna?
> Och när är årsmötet?

Ny tröja alltså. Har ju inte lyckats banta mig in i den limegröna skönheten ännu (tre år senare)

Annars, blocklås och att ha folk på rulle är okej, men inte i Snäckantröja. Bra påpekande Trampe

Tillbaka
Topp