Då var det då min tur att bidra till denna tråd med ett bygge. Tankarna på detta började redan förra sommaren då det dök upp en artikel på Pinkbike (
http://www.pinkbike.com/news/Production-Privee-Shan-Tested-2012.html).
Tanken på en hardtail fanns då redan och vilken ram det skulle bli blev plötsligt självklar. Dock, som student, fanns inte kapitalet att tillgå just då så det hela fick vänta på bättre tider. Dessa kom med skatteåterbäringen och en beställning lades på en Production Privee SHAN Classic i strl Large. Tanken var en neutralt färgad ram med rödeloxerade detaljer. Hjul hade jag liggandes sedan ett tidigare bygge, röda Hope Pro 2 Evo Nav med ZTR Flow-fälgar. Även lite annat smått fanns att tillgå så som bromsar, kassett, 34t drev, gaffel (FOX 36 R Talas 2012) samt växelreglage. Gaffeln är den som kom original på min Trek Slash 8.
Ramen fanns inte i lager när jag beställde men det fanns möjlighet att förboka. Förväntansfullt väntade jag på statusuppdateringar och jag fick tillslut ett mejl med lite intressanta nyheter. Den klassiska färgsättningen, som synes nedan, hade ersatts av en annan som de på PP inte hunnit meddela innan förbokningen var möjlig.
Istället skulle jag komma att få en av ca 33 ramar med de klassiska färgerna omvända. Namnet på ramarna blev då SHAN Classic Reverse. Den skulle komma att se ut som nedan. Jag fick lite bilder från fabriken samt ett mycket personligt skrivet mejl där jag fick veta att alla ramarna skulle bli numrerade, väldigt trevligt tyckte/tycker jag.
Så kom då dagen då ramen skickades, hysteriskt förväntansfull var man. Men självklart så glömde jag såklart Murphys lag... paketet fastnade hos franska posten. En vecka blev två som sedan gick över i tre veckor. Jag hade löpande kontakt med Production Privee och deras kundkontakt David som var oerhört hjälpsam. Jag försökte själv kontakta Colissimo (franska posten typ) men dessa kunde man självklart bara kontakta på ren franska.... helt otroligt. Precis när jag var redo att ge upp så hände det, paketet hittades och tog sig ur Frankrike! :D Några dagar senare anlände den!
Nummer 11 blev det på ramen
Gaffel monterad med provisoriska styrstamsbrickor, vitt passar inget vidare. Styre (785 mm) och styrstam (50 mm) från Race Face, modell Atlas.
Hjulen och bromsarna monterade
Liten lucka i byggbilderna, ute på premiärrunda i Ursvik (Nick-spåret). Satan va roligt men annorlunda, man har vant sig vid de 160 mm slag man vanligtvis har baktill.
Rotor 3D+ vevparti, Reverb-stolpe samt lite annat smått och gott.
Ett par bilder till på det färdiga bygget.
Skall korta ner slangen till bakbromsen en aning, annars toknöjd. Skall testa den i Järvsö nästa vecka. Då blir det upp till bevis :)