En ny cykel blir till tråden...

1500g hjul-kul....

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    66.2 KB · Besök: 42
Min Ragley börjar så småningom bli till nånting. Dock inte brännässel-hackare.

IMG_9096_Fotor-001.jpg

Provrullade lite grann, och den känns bra! Styret ska kapas lite och jag behöver en sadel att sitta på, men den känns så rätt!

Idag monterade jag dit styrstammen och kapade styrröret lite grann.
Och så lite art by accident. Styret har ju en del streck på sig, såg idag att de blå streckena är samma färg som stammen.

IMG_9098_Fotor-001.jpg

Nästa vecka kommer bromsar och växelförare.

Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där storperuken såg ju ut att vara en
> riktigt trevlig 29:a. Ser rätt beefy ut

Det är lite spännande att se hur den blir. Första bygget, första 29an.
Målet är/har varit att bygga en cykel för brötigare cykling. Tycker jag har lyckats bra hittills.

On One Lurcher som håller på att byggas. Fått på div delar jag hade liggandes hemma. Hoppas på att det kommer ett paket med bla vevparti under dagen.
Aldrig cyklat på en 29a så är sugen att bygga klart och prova den nu.

Bilagor

• 1372754050010.jpg
    1372754050010.jpg
    63.7 KB · Besök: 41
DHL var snälla idag och dök upp vid 11.
Så var bara att slänga ihop cykeln och ställa in växlarna. Tog en snabb tur på den.
Känns märkligt efter att bara cyklat fullgung senste året. Men den rullar på fint.
Den blanddade drivlinan med 9 delad kasset och bakväxel fungerar fint med den nya 2 delade slx veven och xt växeln.
Tyvärr hade jag för lite luft i Reban, glömde kolla det och 50% sag vart lite mjukt =)

Bilagor

• DSCN2224.JPG
    DSCN2224.JPG
    119 KB · Besök: 37
  • DSCN2225.JPG
    DSCN2225.JPG
    120.6 KB · Besök: 46
Är så uppspelt pga att det kom lite paket till mig idag så jag måste dela med mig med en bild, det kommer dock inte bli en helt ny cykel, bara uppgraderad. Men tanken är att den kommer att kännas ny...
bild2.JPG

bild3.JPG

Den som orkar titta ser att det är olika storlek på fälgarna!
Meningen är att slacka ut gaffelvinkeln genom att fylla ut tomrummet på min DT-gaffel (drygt 1,5cm) med ett brett 650b hjul.
Eftersom jag är så pass nöjd med mina WTB-nav och jag ändå hade WTB-supporten "på tråden" för att köpa en extra body, så kunde jag inte tacka nej när Petr på WTB Europe erbjöd mig Frequency i-23 med Tubless-tejp för 390kr/st.
Så nu har allt anlänt för min konvertering, "synd" bara att jag precis ska iväg på semester med familjen (Grekland) så bygget får vänta tills vi kommit hem...
Fortsättning följer men troligen i en egen tråd, typ "Visa din ombygda cykel inför 2014" // Larsa

StefanBe skrev:
> Min Ragley börjar så småningom bli till
> nånting. Dock inte brännässel-hackare.
>
>
>
> Provrullade lite grann, och den känns bra! Styret
> ska kapas lite och jag behöver en sadel att sitta
> på, men den känns så rätt!
>
> Idag monterade jag dit styrstammen och kapade
> styrröret lite grann.
> Och så lite art by accident. Styret har ju en del
> streck på sig, såg idag att de blå streckena
> är samma färg som stammen.
>
>
>
> Nästa vecka kommer bromsar och växelförare.

Snygg Ragley! Lite sugen på en sån......

Då var det då min tur att bidra till denna tråd med ett bygge. Tankarna på detta började redan förra sommaren då det dök upp en artikel på Pinkbike (http://www.pinkbike.com/news/Production-Privee-Shan-Tested-2012.html).
Tanken på en hardtail fanns då redan och vilken ram det skulle bli blev plötsligt självklar. Dock, som student, fanns inte kapitalet att tillgå just då så det hela fick vänta på bättre tider. Dessa kom med skatteåterbäringen och en beställning lades på en Production Privee SHAN Classic i strl Large. Tanken var en neutralt färgad ram med rödeloxerade detaljer. Hjul hade jag liggandes sedan ett tidigare bygge, röda Hope Pro 2 Evo Nav med ZTR Flow-fälgar. Även lite annat smått fanns att tillgå så som bromsar, kassett, 34t drev, gaffel (FOX 36 R Talas 2012) samt växelreglage. Gaffeln är den som kom original på min Trek Slash 8.
Ramen fanns inte i lager när jag beställde men det fanns möjlighet att förboka. Förväntansfullt väntade jag på statusuppdateringar och jag fick tillslut ett mejl med lite intressanta nyheter. Den klassiska färgsättningen, som synes nedan, hade ersatts av en annan som de på PP inte hunnit meddela innan förbokningen var möjlig.

shan1.jpg

Istället skulle jag komma att få en av ca 33 ramar med de klassiska färgerna omvända. Namnet på ramarna blev då SHAN Classic Reverse. Den skulle komma att se ut som nedan. Jag fick lite bilder från fabriken samt ett mycket personligt skrivet mejl där jag fick veta att alla ramarna skulle bli numrerade, väldigt trevligt tyckte/tycker jag.

shan2.jpg

Så kom då dagen då ramen skickades, hysteriskt förväntansfull var man. Men självklart så glömde jag såklart Murphys lag... paketet fastnade hos franska posten. En vecka blev två som sedan gick över i tre veckor. Jag hade löpande kontakt med Production Privee och deras kundkontakt David som var oerhört hjälpsam. Jag försökte själv kontakta Colissimo (franska posten typ) men dessa kunde man självklart bara kontakta på ren franska.... helt otroligt. Precis när jag var redo att ge upp så hände det, paketet hittades och tog sig ur Frankrike! :D Några dagar senare anlände den!

IMAG0185.jpg

IMAG0196.jpg

IMAG0199.jpg

Nummer 11 blev det på ramen

IMG_5753.JPG

Gaffel monterad med provisoriska styrstamsbrickor, vitt passar inget vidare. Styre (785 mm) och styrstam (50 mm) från Race Face, modell Atlas.

IMAG0198.jpg

Hjulen och bromsarna monterade

IMG_5777.JPG

Liten lucka i byggbilderna, ute på premiärrunda i Ursvik (Nick-spåret). Satan va roligt men annorlunda, man har vant sig vid de 160 mm slag man vanligtvis har baktill.

Rotor 3D+ vevparti, Reverb-stolpe samt lite annat smått och gott.

IMG_5791.JPG

IMG_5792.JPG

Ett par bilder till på det färdiga bygget.
Skall korta ner slangen till bakbromsen en aning, annars toknöjd. Skall testa den i Järvsö nästa vecka. Då blir det upp till bevis :)

Bygger också jag en On One Lurcher - tanken va först att bara byta ramen på min Trek men ja karusellen är nu i full gång - får se vad det slutar.
Tilläggas bör att det är mitt första "bygge"
Ska byta vajrar på växelreglagen och väntar på lite avslutade delar för testning av stam/styre och sadel.

Redan planerat i uppgraderingsväg är en Reba dämpare och ett par nya hjul.

Bilagor

• 2013-07-06 18.11.53.jpg
    2013-07-06 18.11.53.jpg
    85.1 KB · Besök: 61
Chrissofsweden skrev:
> Schysst! Ser ut att vara en 160mm skiva fram?
> Rätt lång stam också :)
>
> Men On One ramarna ser riktigt fina ut!
>
> /G

Observant värre :)
Ja det stämmer och det är av den simpla anledningen att de satt på min Trek Mamba.
De byts när hjulen byts och då byts troligen också dämparen då jag vill ha 15mm i fram.

Stammen är troligen lite för lång. cykeln blir väldigt stor så blir lite testande för att se vad som blir slutprodukten - eller jag helt färdig blir man aldrig :)

Globalistic skrev:
> En liten första glutt på ramen :)

Ser bang'in grum ut!

Globalistic skrev:
> En liten första glutt på ramen :)

Snyggt fotat! // Larsa

kallehzj78 skrev:
> Svartvitt eller diskret?

Det är ju en första glutt ;)

Å visst är den inte "svart/vit". Ska bli kul att skruva ihop denna karbonraket.

Globalistic skrev:
> kallehzj78 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Svartvitt eller diskret?
>
>
> Det är ju en första glutt ;)
>
> Å visst är den inte "svart/vit". Ska bli kul att
> skruva ihop denna karbonraket.

+1

Någon som vågar tippa slutvikten innan jag börjar skruva?

Komponenter: mix av xx1, x9.
Hjul: kolfiber
Övrigt: Reba RL gaffel
Ram: kolfiber 17.5"
Halvlätta komponenter i övrigt

Globalistic skrev:
> Ouch! Min plånbok blöder ;)

Trodde knappt den kunde det? ;)

Globalistic skrev:
> Någon som vågar tippa slutvikten innan jag
> börjar skruva?
>
> Komponenter: mix av xx1, x9.
> Hjul: kolfiber
> Övrigt: Reba RL gaffel
> Ram: kolfiber 17.5"
> Halvlätta komponenter i övrigt

om ramen är en FM056 (ser ut som det) så gissar jag på 9,52 kg
Vad vinner man om man gissar rätt? ;)

Deus_X_M skrev:
> Härken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket text o många bilder....
>
> Grymt snyggt bygge, ser jefligt busig ut :)

Instämmer, till fullo!!

Visserligen är inte race-däcken monterade vilket ger mig ca.300g tillgodo. Men still 10.4 typ. Med nya handtag, lättviktsslangar, kolfiberstyre och en lättare kassett än xt borde jag vara nere å nosa runt 10.

Jaja...

Den väger in ungefär på samma som en Canyon Grand Canyon 29 cf slx 8.9 men som har fler klingor fram. Andra saker som jag även har lättare är hjul, vevarmar, sadel, sadelstolpe, styrstam och pedaler. Å ändå ligger jag +230g mot
Den.

Blää blää! Bild kommer under dagen :)

Globalistic skrev:
> Sorry boys and girls. Den väger in på 10.73, vad
> har jag gjort för fel?

Du ska ju inte väga den med babyn på sadeln!

Eller vill du inte ha så tung blyväst i höst :-)

Skönt att du blir lite osnabb nu.

Tillbaka
Topp