En ny cykel blir till tråden...

Du får nog precisera lite mer exakt vad för problem med att få bort vevlagret du har.
Med rätt verktyg borde det inte vara några problem...

Det är ju 2invändiga gängade lagerstoppar(eller vad det är,1 på var sida) som kräver specialhylsa,den på högra sidan är helt stumm jag rörde den inte

Kan du inte ta en bild på det hela. Blir lättare då. Annars kanske det är isis å då behöver man en sådandär isis vevlageravdfagaer/adapter. Finns på BILTEMA eller classe för en billi

rg peng.

Men en bild underlättar...

Cykel Nisse; välkommen till klubben som hatar kineser vilka inte vet var måste smeta på fett.

Du behöver:
ett Fett skruvstycke att fästa vevlageravdragaren i
en genomgående bult som håller verktyget på plats så att det inte slinter.
starka armar att dra hårt med

MZ skrev:
-------------------------------------------------------
> Mr. Scott skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fredrikw skrev:
> >

>
> Kolla in på CNC's sida om du vill ha lätta hjul
> till 29", de har ett par med FRM fälgar som är
> lätt.
>
> Fast just nu är sidan nere:(

Jag bygger nog med Stans fälgar och Tunenav. Tunenaven är porr.

Så ser det ut på den sidan jag gick bet,andra sidan släppte hur fin som helst

Bilagor

• lager.jpg
    lager.jpg
    61.6 KB · Besök: 50
Senast redigerad av en moderator:
Den mest rekommenderade metoden för detta problem är att skruva fast vevlagerverktyget i ett skruvstäd och använda ramen som hävarm. Har du redan provat detta?

Var försiktig dock och tänk efter en extra gång på vilket håll du ska vrida för det blir mycket moment med ramen som hävarm.

Park Tool har bra beskrivningar på sin hemsida också: Park Tool

/Sebastian

Japp det vet jag och nu är skiten borta fick använda lite vilja våld och värmepistol,nu ska bara allt tvättas rent nya vajrar och lite smått och gott fixas

Här kommer lite bilder på ett bygge jag har fixat lite med under januari.
Det är en ram från Ribble.
Cykelochannat010.JPG ht=544

Med Campagnolo grejer plus styre och aeropinnar från Profile Design.
Cykelochannat019.JPG ht=544

Cykelochannat025.JPG ht=544

Ska byta lite grejer innan den är helt färdig. Bla sadel och styrstam. Har inte kapat gaffelröret än heller innan jag vet hur mycket jag vågar ta bort. Sen måste hjulen bytas innan den är helt klar att åka runt på.
Cykelochannat037.JPG ht=544

Bang skrev:
> Fick du fel hoj?

Ha ha, tyvärr inte.
Blev lite glad när jag såg kartongen, men den var bara nedlastad i den lådan.

Ribbleramen såg riktigt fin ut, priserna på deras hemsida var helt fantastiska :-)

bikeradar lovordar dessutom grejorna och det är helt klart ett gott tecken.

/Jerka

Har kört några pass på trainern på Ribbleramen. Känns väldigt bra och styv. Men får vänta med att se hur komforten är till våren. Är än så länge väldigt nöjd och priset är mycket bra satt, minst sagt prisvärd. Man får mycket cykel för pengarna.

En ny cykel har redan blivit till. Dessvärre blev det inga bilder mellan mitt begagnade köp, fram tills att den var uppgraderad och väldigt väl rengjord.

Före:

P1010216.JPG ht=544

Efter:

denti.jpg ht=544

/Christoffer

chrkes skrev:
> En ny cykel har redan blivit till. Dessvärre blev
> det inga bilder mellan mitt begagnade köp, fram
> tills att den var uppgraderad och väldigt väl
> rengjord.
>
> Före:
>
>
>
> Efter:
>
>
>
> /Christoffer

berätta mer om den här, vad är det för årsmodell runt 98? vad är det för ram? ser ut att vara rätt så lätt...

Nej, den kanske inte gjord av amalgam, men det var nog ett material jag använde till att fylla i lite skavanker. Det är annars en stålram med dedaccai rör. Ett väldigt rent och nästan ihåligt ljud blir det när man knackar på rören. Denti made by Delta står det på ena bakstaget, så vet egentligen inte vem som är hjärnan bakom produktionen. Årtalet vet jag dessvärre inte exakt, men -95 och framåt till -00 är det nog garanterat. -98 vore min chansning också. ITA gängor betyder en fullbordad italiensk svetsare, men drop-outs är från tom ritchey.

/Christoffer

Då var tjejens hoj färdig , 16,5 kg utan att blev för dyr :)
Ett supertack till sportson södermalm för hjälp med delar och Montering !

Bilagor

• Turner dhr.jpg
    Turner dhr.jpg
    78.8 KB · Besök: 41
It's alive!
Mongoose IBOC Comp -93, CroMo-ram, Deore LX. Kostade hela min sparkassa när jag var ca 13 år. Hade ett bedrövligt styre med integrerade barends. Den har stått ute vintrar, stått i glömska i förråd, snabbfixas och körts som studentcykel.

Började beställa grejer för några veckor sedan.
Konverterade till aheadset, nytt styre, styrstam, däck, vajrar, höljen, flaskhållare, sadel, bromsbelägg, handtag, kombipedaler, kasett och kedja.

Riktade hjulen, det är inte mer än någon millimeters frigång, Crazy Bob 2,35 var kanske lite väl feta.

Blir en kvartersglidare :)

mongoose.jpg ht=483

Tack, tack!

Blir det för trångt så får det bli Schwalbe Big Apple Liteskin 2.15 istället.
Vore kul med en nya sadelstolpe, trodde det var 27,2 men var 26mm, så den gamla får sitta kvar ett tag.

Håller på med ombyggnad av crossen, hittils är bromsar, sadelstolpe, sadelklämma och styrstam bytt, styret ska bytas och sadeln likaså, singelklinga fram i titan + hemsnickrad styrare ska på plats. Lite titanskruv har lättat den nya styrstam och givetvis är framväxeln borttagen. Dessutom är det nya lättare Tufo-däck på :-)
Uppdatering med ny spec kommer så småning om, snart är våren och crossäsongen här ! T

Edit: Glömde att jag bytte bromsar... :-) T

Bilagor

• 4363159966_c2cfd5be64_o.jpg
    4363159966_c2cfd5be64_o.jpg
    32.2 KB · Besök: 36
Senast redigerad av en moderator:
Detta är min första hemmabyggda cykel, den bygger på en nishikiram från 2002. Egentligen är det kanske puckat att slänga ut så mycket pengar på en gammal hybridram, men den har varit med mig ute på diverse längre turer och därför byggt upp visst emotionellt värde hos mig. Dessutom resonerade jag att om man knappt vet hur man lagar en punka på sin långfärdscykel så är det rätt puckat att ge sig ut på längre färder där värre saker kan hända.

Jag har bytt hela växelsystemet inkusive reglage och vevparti till ett 9-delat med lite finare LX-växlar. Jag har dessutom skaffat nytt bakhjul, renoverat framhjulets lager, satt på nya däck samt nya fräscha stänkare :).

Tycker den blev ganska stilren i silver-svart. Jag ska även korta stagen till stänkarna vid tillfälle då de är lite väl långa i mitt tycke.

Bilagor

• DSCF0464liten.JPG
    DSCF0464liten.JPG
    105.8 KB · Besök: 40
Tillbaka
Topp