En ny tjockis

Yeti

Aktiv medlem
En ny tjockis
Jag hade en gång en alldeles utmärkt Gary Fisher Hifi 29 heldämpad cykel. Den var i många avseenden den ultimata långloppscykeln för mig. Tyvärr så blev det inte så mycket cyklat med den. Förra sommaren cyklade jag 180 km Tahko MTB med den och kanske sex gånger till. Att ha en dyr heldämpad cykel att samla damm är inte rätt, så jag sålde den.

IMG_0372.JPG

De pengar som därmed frigjordes användes till att beställa något nytt. Då jag ändå inte har användning för två fatbikes, sålde jag min Pugsley. Pugsleyn var byggd för att klara veckolånga soloturer med all nödvändig utrustning och mat både sommar och vinter, något den klarade bra, och var därför något kraftig och tung för att använda som allroundcykel.

MVI_6617.jpg

IMG_5840-hd.jpg

Ramen och delarna som beställts anlände till min lokala cykelhandlare igår, och plockades ihop till följande cykel:

P1030704.jpg

P1030686.jpg

P1030696.jpg

P1030708.jpg

Komponentlistan finns på min blogg. I detta nu väger cykeln exakt 15 kg, vilket är helt ok för en fatbike storlek XL med växlar och komponenter gjorda för att klara användning (sadeln väger t.ex 450 g). Ett par sommarhjul torde ännu minska på vikten med 600-700 g.

En ny tjockis
T.R.S. skrev:
-------------------------------------------------------
> Så vad lämpar sig ett sådant monster till? =0)

En i 99% av fallen högst relevant fråga. I fallet Peter så svär jag att den frågan kommer få ett uttömmande och som vanligt helt fantastiskt svar. Det skall bli kul att se första och kommande RR:s :)

En ny tjockis
tobbe83 skrev:
> Håller med om allt Atlas säger/skriver i detta
> fallet.

+1!

> Jädrigt grym är den hur som helst. Kommer Harri
> att kontra nu?

I'm not worthy! =)

En ny tjockis
T.R.S. skrev:
> Så vad lämpar sig ett sådant monster till? =0)

Som redan nämnts, en helt relevant fråga. Här i Åbo har vi faktiskt en liten tradition i vad vi på finska kallar "dumcyklar". Det kan vara t.ex fråga om terrängkörning med fixies och liknande. Den första Pugsleyn i trakten köptes också i det syftet och har t.ex deltagit i långa motionslopp med landsvägsscyklar. Därmed inte sagt att min nya Salsa Mukluk tillhör den kategorin. Tvärtom...

Då det gäller lokala cykelturer i grupp torde jag inte ha det minsta problem med Mukluken, jag har hängt med utan problem också med min Salsa Fargo. De snabbaste cyklisterna i trakten är ändå alltför snabba för mig t.o.m med med en lätt heldämpad cykel, men det är också de som placerar sig i topp vid nationella tävlingar. Gruppen "lite snabbare och bättre än genomsnittet", dit jag placerar mig, klarar jag bra även med en fatbike.

Långa tävlingar, som det är mycket ont om här, är förstås suboptimala för en fatbike, men sannolikt provar jag på 180 km Tahko MTB nästa år med den. Det borde räcka till 13-14 timmar av lidande... Och sen finns ju också Rovaniemi 150.

Det minsta frågetecknet är nog längre turer i krävande terräng med mat och övernattningsutrustning. Just denna sorts cykel är enligt min mening den optimala lösningen för dylikt.

En ny tjockis
En första liten testrunda i skogen visade att cykeln verkar fungera som jag tänkt mig. Några tekniska uppförsbackar, där man måste hålla tungan rätt i munnen oberoende av cykel, avklarades utan problem. Trots att cykeln både på papperet och i verkligheten är stor, kändes den mycket smidig för mig med mina 192 cm.

P1030789.jpg

P1030742.jpg

Jämfört med Pugsleyn så har den runt 500 g mindre roterande massa per hjul i fälg och innerslang, vilket nog märks. Sommarhjulen kommer ännu att minska på det med 250 g per hjul med de lättare fälgarna, men de hjulen väntar ännu på Hope-naven.

En ny tjockis
Cykeln har fått kläder.

En stor ramväska för riktiga utflykter. 9.5 liter och 290 g.
P7140565.jpg

P7140567.jpg

En smärre ramväska för dagsturer. 4 liter och 140 g.
P7150587.jpg

En ny tjockis
Yes, då kommer det snart en RR.
Verkar som om du fått till ett riktigt bra sätt att packa cykeln. Ska bli kul att höra hur du tycker det fungerar på dina äventyr.
Vad var budgeten för bygget om du exkluderar packväskor?
Någon gång i framtiden skulle jag vilja prova på att bygga något liknande.

/Peter

Senast ändrad:
En ny tjockis
Jag har ännu inte riktigt bestämt mig om jag ska ta ryggsäcken jag har på bilden ovan med, eller om jag bara tar en mindre kameraväska på ryggen. Nu blir jag bara ute i fyra nätter, så jag behöver inte så mycket utrymme.

Budgeten exklusive packväskor rörde sig kring 2400 €, med dagens starka kronkurs runt 20000 kronor. Det skulle nog ha gått att pressa priset lite, då jag tog de komponenter jag inte hade från tidigare från min lokala cykelhandlare. Dessa skulle ha varit lite billigare från Tyskland, men jag tycker i alla fall att jag kan betala lite mera för att få köpa lokalt.

Jag tycker i alla fall inte cykeln var alltför dyr med tanke på vad jag fick.

En ny tjockis
Men du...var försiktig när du plockar upp vattenflaskan från gafeln i farten...
Bättre cyklister än du har blivit av med fingrarna....

En ny tjockis
Yeti skrev:
> Jag fortsätter monologen. Nu börjar cykeln vara
> redo för lite utflykter.
> En RePack WX (storlek L) sadelväska and FuelTank
> från Pawel vid bikepacking.eu.

Fungerar väskorna från bikepacking bra?
Sitter sadelväskan bra utan att röra på sig (för mycket)?
Hur verkar kvalitén (slitstyrka) på väskorna vara?

Tråkigt att de är slut just nu hos bikepacking.

/Fedde

En ny tjockis
Jag var ute och cyklade, därav de sena svaren.

Puffert skrev:
> Av ren nyfikenhet, vad väger däcken och är dom
> inte sega att få i rullning?

Däcken väger 1300-1400 g och de Surlys egna innerslangar 450 g (den tunnare versionen), men Onza Freeride på 280 g fungerar också bra. Jag tycker inte de är svåra att få igång, då jag delvis ännu är van vid den förra cykeln, som hade 500 g mera roterande massa per hjul.

fedde skrev:
> Fungerar väskorna från bikepacking bra?
> Sitter sadelväskan bra utan att röra på sig
> (för mycket)?
> Hur verkar kvalitén (slitstyrka) på väskorna
> vara?
>
>
> Tråkigt att de är slut just nu hos bikepacking.
>
>
> /Fedde

Kvaliteten verkar vara bra och jag har inget att klaga på ännu, men har bara hunnit med en tur ännu. Väskorna är alltid slut, så det är bara att beställa och vänta 6 veckor. Jag fick mina lite tidigare då jag meddelade att jag hade ett klart behov vid en viss tidpunkt.

En ny tjockis
Nu är det hjul igen. Min LBS byggde just ihop ett par sommarhjul åt mig med TrialTech SL Real 47 mm fälgar runt Hope Evo Fatsno Pro 2 nav. Från bakhjulet försvann 420 g och från framhjulen 245 g. Fälgen är 250 g lättare än den 82 mm breda Rolling Darryl. Cykeln väger i detta utförande 14,3 kg utan väskor.

P1040131.jpg

P1040133.jpg

P1040138.jpg

En ny tjockis
Ruggigt tuff cykel, kan tänka mig att de är optimala för långturer i vildmarkerna! För nyfikenhetens skull, vad får man lägga ut för en komplett fatbike av hygglig kvalitet?

En ny tjockis
Transwave skrev:
> Yeti:
>
> Skulle inte en sån här vara perfekt för dina
> behov (och längd)?
> http://twentynineinches.com/2012/07/20/surly-bikes
> -introduces-krampus-29-bike/
>
> Jag är sugen....

Jo, det är onekligen en intressant cykel. Den erbjuder inte riktigt samma egenskaper som en fatbike då det gäller fjädring och bärighet, men har potential att vara snabbare på sommaren.

En ny tjockis
Läst hela tråden - otroligt vilket ha-begär jag fick ?! måste försöka få prova en på hemmaplan, fantastisk terräng i videon fö

En ny tjockis
Då är cykeln redo för vintern. Däcken är Big Fat Larry på 4,7" och fälgarna 82 mm breda Rolling Darryl. Drivlinan modifierades lite genom att ta bort ett kugghjul från kassetten och flytta den lite utåt för att undvika att kedjan tar i däcket vid lättaste växeln, se min blogg. Med flata pedaler och rejäla vinterkängor hoppas jag klara vintern utan att åter förfrysa tårna och med Biltemas muffar håller man fingrarna varma hur kallt det än blir.
P1050700.jpg

En ny tjockis
lundatok skrev:
> Har biltema kvar sina muffar i sortimentet?

De fanns åtminstone den finska webshoppen, så de torde nog vara i sortimentet ännu.

En ny tjockis
42Hz skrev:
> Härligt! Grattis Finland på 95:e
> Självständighetsdagen! =)

Tack!

Tillbaka
Topp