En nybörjare undrar lite dumma saker.

Hej alla kunniga.

För några år sedan köpte jag mig en typ av hybridcykel för att pendla till jobbet. Jag köpte då en Nishiki Rush (38mm däck, rakt styre, singelklinga fram, deore växlar mm) jag har nu under sommaren upptäckt att jag tycker det är väldigt kul att cykla på grusvägar och även lite lättare stigar och har nu börjat göra det som träningsform ca 3 gånger i veckan. Det är väldigt roligt och jag känner att det är rätt träning för mig.

Den här cykeln kostade ny runt 11000kr har jag för mig och min dumma fråga är hur mycket snabbare cyklar man på en riktig gravel cykel för säg mellan 30-50 tusen? Jag förstår att frågan är konstig men jag undrar helt enkelt om det är värt dom extra pengarna för mig. Vad säger folket som gått från en vanlig hybridcykel till en gravel?

Tack på förhand

Priset görr nästan ingenting för hastigheten av din cykling. Vad kan göra en skillnad är ett bockstyre som är monterad lägre. Då får du lägre luftmotstånd och kan du cykla snabbare med samma ansträngning. Dessutom tycker många att bockstyre är mer komfortabel, framförallt när man cyklar lite längre.

En gravelbike med bockstyre kostar inte mycket mer än en likvärdig hybridcykel, bara växel/bromshandtag är lite dyrare.

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Däremot är det dumt att köpa en grävling för 50 papp som första ”riktiga” cykel.

Du kommer att bli snabbare, men det handlar snarare om inspiration och glädje som cykeln ger dig, än om någonting annat.

På en asfaltsrunda så får jag ungefär dessa hastigheter under samma förutsättningar och samma ansträngning:
Racer 29 km/h
Gravel 27 km/h
Hybrid 25 km/h

På grus gissar jag att skillnaderna mellan gravel och hybrid blir ungefär de samma i hastighet men procentuellt större då hastigheten blir något lägre.

Om du tycker det är kul och har råd så varför inte investera i en riktig gravel. Den här cykel du har har du ju nytta av när du pendlar. Just nu reas det rätt friskt så jag tror inte du behöver punga ut med 50 lax för att få något vettigt. Om det blir så mycket snabbare är väl oklart men kan säkert bli roligare.

En gruscykel ska inte behöva kosta 30 - 50 kkr, det är medelålders folk som gillar lägga mycket pengar på sin hobby som köper såna och postar om det på facebook. Inget fel i det, men en gruscykel i aluminium med mekaniska växlar går att få i god kvalitet en bit under 20 kkr.

Själv har jag en Cannondale aluminium-cyclocross från 2016 som jag drevat om som gruscykel. Ska förvisso uppgradera den "vilket år som helst", för pga ålder tar den max cirka 38 mm däck och har inte genomgående hjulaxlar, och ramen har en del skador... men jag har kört den år efter år ändå.

Det som gör en gruscykel snabb jämfört en hybrid är mer lättrullade däck med mjukare gummiblandning (går iofs att sätta på hybrid också, men kan bli problem med bredden), samt en mer framåtlutad sittställning så man får lägre luftmotstånd. Sen brukar man ta i lite mer också när det känns som man har en snabb cykel.

Håller med de ovan. Absolut mest för hastighet och njutning är bättre sittställning och bättre däck. Min gravel med bra landsvägsdäck är obetydligt långsammare än min landsvägscykel. Graveln med bra graveldäck är kanske 2 km/timma långsammare. Pendlingscykel med bockstyre (bytt till bra däck) är nästan lika snabb/bra som de betydligt dyrare fincyklarna trots skärmar och pakethållare. Min hybrid är kanske 5 km/timma långsammare än de övriga men oerhört mycket tråkigare att cykla med.

Framför allt är det väl kul att uppgradera lite och köpa en ny cykel. Det kan bli lite roligare och lite snabbare, men kanske ingen jätteskillnad. Och ny inspiration. Köp ingen superdyr - bara dumt, det räcker med 20-25k !

Hmmm.
Det här med bockstyre. Jag har för mig att en del mtb- piloter gillar raka styren. Och de kör väl gärna även på grus om det så går lite upponer.

Edit; fundera över vad du ska använda cykeln till. Räsa o tävla? Rulla runt några mil på bilfria grusvägar för lust och sinnesfrid? Resa med packning?
Gruscyklar är inte bara en sorts cykel utan varianterna skiljer sig rätt rejält. Liksom priset.
Glöm inte att slitage och därmed kostnader är betydligt högre för en cykel som rullar i damm och väder än en renodlat landsvägsräser.

Senast ändrad:
Jag gick från hybrid till gravel den här veckan efter att ha köpt GT Grade Comp på XXL utförsäljning. Det går inte så mycket snabbare men det är väldigt mycket roligare i framförallt uppförsbackar och acceleration. Nu har jag däcken som kom med kvar och de är helt anpassade för grus och ibland cyklar jag på det hem. Men iaf, nu på morgonen var snitthastigheten 2 km/h snabbare än förra veckan med liknande väder. Jag tycker det är värt pengarna bara för att det känns lättare, jag har mycket backar till och från jobbet. Topphastigheten var ganska mycket snabbare än hybriden också och då har jag inte tagit i på riktigt än.

Hmmm.
Det här med bockstyre. Jag har för mig att en del mtb- piloter gillar raka styren. Och de kör väl gärna även på grus om det så går lite upponer.

Edit; fundera över vad du ska använda cykeln till. Räsa o tävla? Rulla runt några mil på bilfria grusvägar för lust och sinnesfrid? Resa med packning?
Gruscyklar är inte bara en sorts cykel utan varianterna skiljer sig rätt rejält. Liksom priset.
Glöm inte att slitage och därmed kostnader är betydligt högre för en cykel som rullar i damm och väder än en renodlat landsvägsräser.
Träningsform främst. Vill även testa cykelvasan nästa år. Jag cyklar idag 3ggr i veckan, turerna har då spannet mellan 2,5 mil som minst och upp mot 5. Men målet är ju att cykla längre. Rutterna jag kör är ca 60-80% grusväg och lättare stigar. Absolut kan bikepacking bli aktuellt då jag vandrar mycket i övrigt men inte en prio. Träningsform är primärt.

Hela den här frågeställningen är till för att jag ska inse om jag behöver en dyr cykel eller om jag klarar mig på en i lägre prisklass. Jag är ju helt novis på cyklandet och det är lätt att gå vilse i djungeln av cyklar i varierande prisklass. Hittills med dom svaren jag fått så lutar det åt att sikta in sig på en cykel i en lägre prisklass om jag ska vara ärlig vilket säkert dyger åt mig 👍😀

Tillbaka
Topp