En och endast en cykel

mindful

Ny medlem
En och endast en cykel
Happymtb är ett bra sätt att få reda på vad som händer, hur man skall fixa grejer etc inom cykelrörelsen. Men, lixom många andra internetfora, tenderar diskussionen alltför ofta handla om prylar. Vilka prylar har du? De här prylarna har jag. De här prylarna vill jag ha. Etc... Visst är det svårt att hoja utan en cykel, men hur många cyklar och andra grejer kan man egentligen behöva? Behöver man verkligen en pendlarhoj, en racerhoj, en downhill, en xc, en fixie samt en bmx för att vara lycklig? Personligen är tjusningen med cykling att det är miljövändligt, enkelt och smart. Men hur miljövänligt, enkelt och smart är det när man behöver ett cykelställ för bara sina egna hojar?

För några år sedan kom single-speed trenden. Back to basics, enkel hoj, schysst cykling. Nu tycker jag att det är dax med en 'enbart en' cykelrörelse. Köp en kvalitetscykel som är en schysst kompromiss mellan att hoja i skogen och till jobbet, och spendera mer tid cyklandes än funderandes på cykelgrejer!

Vem är på? Alla som klarar sig med en cykel, upp med en hand!

*vinkar*

En och endast en cykel
Jag har min fixie, brooks-sadel, korgpedaler, smäcker stålram, hemmagjoort räserflak, dubbdäck på vintern och slicks på sommaren! 44-15 utväxling sommartid!

Men. jag ska nog köpa en mtb snart, tror jag!

En och endast en cykel
Konstig frågeställning, varken liftburet med pendelcykeln eller att låsa sin DH-rigg för 50 papp på stan är aktuellt.

En och endast en cykel
Vilket märkligt inlägg på ett cykelforum.....som att förklara för en modeintresserad att man endast behöver ett par byxor.

Senast redigerad av en moderator:
En och endast en cykel
Mja, jag skulle nog faktiskt kunna klara mig med en om jag bara får till en bra pakethållare fram. För att den skulle fungera ändå bättre skulle jag vilja ha mer plats för bredare däck, med stänkskärmar är det max 32 mm, helst bara 28 som gäller. Utan funkar det med 1,5-1,75" bredd.

Bridgestone XO-1 -92, 559 mm mtb-fälgar och en kombination av landsvägs och mtb-geometri. Så här såg den ut när förra ägaren hade den, lite småändringar är det nu:

cc170-1xo1postrebuild_crop.jpg ht=384

En sådan här pakethållare vill jag ha:

vaughn1.jpg ht=500

(Bild från http://www.kogswell.com )

En och endast en cykel
En cyclocross hade väl funkat egentligen om man hade kompletterat med ett par extra landsvägshjul. Och stänkskärmar till då man ska pendla. Fast skogscyklingen blir lite begränsad med denna setup.

Senast redigerad av en moderator:
En och endast en cykel
Håller nog med om att cyclocross skulle vara ett av de bästa alternativen, då jag inte är så förtjust i att bada i lera, eller Dr0p4 till PlAt7. Men tävlingsformen Cyclocross är för fånig för att man skulle kunna med gott samvete skaffa en godkänd sådan (springa omkring en massa hinder med cykeln på axeln!?), så det skulle nog bli en med skivor.

En och endast en cykel
Javisst, att köpa en vettig begagnad bil för 75.000-150.000 SEK är helt OK, men att ha 2-3 cyklar á 10.000-20.000 SEK styck är ett uttryck för den gränslösa dekadensen i dagens i-länder...

Eller?

En och endast en cykel
:P

Den dyraste bil jag haft kostade 6000:- Och jag har väl haft en tio bilar vid det här laget (ingen nu dock), kommer inte heller att skaffa en inom en snar framtid!

En och endast en cykel
En cykel till tåget behövs men annars en intressant tanke.
Själv kollar jag efter den optimala mixen av en cykel som pallar tuff körning i skogen och ev lite hopp men även går att köras snabbt på ett långlopp, finns det?

En och endast en cykel
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Med en cykel för allt så är inte cykling
> cykling längre. Då är det bara transport.

Tvärtom, det är väl då utmaningarna börjar?

F.ö. vad är väl pendling/landsvägscykling om inte bara transport (/tristess)?

;o)

En och endast en cykel
bng skrev:
> man ska ha en fin pendlarcykel

Klart att den skall vara fin!

Min MTB fungerar alldeles utmärkt till ändamålet....

En och endast en cykel
Jag funderade ett tag på Cotic Roadrat som en slags testrig för allt möjligt.
Den kan ta 26" och 700C hjul, skivor, V och canti, rakt och bockstyre. Skärmar
och dubbdäck får plats och smala racerdäck funkar det med.
Men ännu så länge har jag 5 cyklar för olika behov.
Jobbigt att behöva bygga om.
Crossen är nog den mest mångsidiga, med två hjulset. Ett racerset och ett cross
som kan ta dubbdäck. Fast den är för fin att parkera var som helst, då blir det pendlaren,
en stel grå mtb med skärmar.

En och endast en cykel
En arbetskamrat tog upp just det här ämnet med mig för ett tag sedan.
"Du behövar ju inte ha så många cyklar", sa hon.
"Jag har inte MÅNGA cyklar, men jag har en för varje ändamål", svarade jag.
"Men det räcker ju med en", hävdade hon. "Du kan ju bara använda en åt gången."
"Har du mer än ett par strumpor?" frågade jag.
"Ja", svarade hon självklart.
"Det är väl onödigt. Du använder ju bara ett par åt gången." =)

Min jämförelse var dock inget bra, enligt henne. Men jag fick åtminstone lite medhåll från några andra som hade hört vår konversation. Ett litet steg åt rätt håll ;)

En och endast en cykel
Det löser sig. Har jag flera cyklar i nuläget, så är fyra stulna inom ett par år! På så vis blir det fler som har råd att cykla, resurserna nyttjas i högre grad och jag slipper själv ha störst samvetskval?

Idag köptes dessutom två nya däck, bara för att bakdäcket var trasigt och jag saknade matchande par.. Fåfängt, javisst! :) Men tänk så glad cykeltjuven skall bli..

En och endast en cykel
mindful skrev:
> bng skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > man ska ha en fin pendlarcykel
>
> Klart att den skall vara fin!
>
> Min MTB fungerar alldeles utmärkt till
> ändamålet....

Det finns många praktiska anledningar till att ha flera cyklar. Jag har en vikcykel som jag åker tåg med, och en "vanlig" som jag har till vardags på stan. Den vanliga tar större väskor, vilket är bra till mathandling, och ser inte stöldbegärlig ut.

Om jag får punka eller liknande så är det skönt att ha en annan cykel som står beredd. Sen lagar jag eller lämnar in den vid tillfälle. En del tycker att man måste ha en särskild cykel till vinterbruk på grund av salt och stänk.

Men visst finns det risk att man köper på sig en massa prylar som inte används så mycket.

En och endast en cykel
Jag skulle vilja ändra mitt svar till en marin semi budget'bobcat trail' årgång?? 07?? med hookworms, och budget dämpare i fram. Jag har sällan glassat runt med så mycket glädje som med den!

En och endast en cykel
Jag brukar jämföra med bollar.
rejser - "Dom spelar inte basket med medicinbollar eller handboll med rugby-bollar"
Undrande bekant - "Men det är ju helt olika sporter"
rejser - "Just det"

En och endast en cykel
bng skrev:
> Postar denna igen:
> Ursäkter, lögner och knep, allt för att kunna
> skaffa fler kajaker
>
> Går lätt att relatera till.

Nu fick jag några bra idéer.

Få se nu, vi behöver en ny lampa i sovrummet...

/Fedde "eleven and still counting"

En och endast en cykel
1 BMX
1 XC
1 Am
1 DH
1 Pendlare
1 LVG
1 Tempo
1 Fixie eller Singelspeed
1 "krog"-cykel
1 Dirt

Det är väl nått sånt man skulle ha.... 8-10st, minst... :-)

/CJ

En och endast en cykel
cjmax skrev:
> 1 BMX
> 1 XC
> 1 Am
> 1 DH
> 1 Pendlare
> 1 LVG
> 1 Tempo
> 1 Fixie eller Singelspeed
> 1 "krog"-cykel
> 1 Dirt
>
> Det är väl nått sånt man skulle ha.... 8-10st,
> minst... :-)
>
>
> /CJ

Tack. :D

En och endast en cykel
haha krog cykel är ju ett måste iaf!=) miljövänlgare än buss! men tror inte att någon äker på sin DH hoj till krogen, därför behöver man fler än en cykel!=)

En och endast en cykel
Principen med bara en cykel till allt känns ju helt rätt, men funkar ju inte i verkligheten om man har lite krav på prestanda etc! Och som nämnts kan man inte ställa en dyr tävlingscykel på stan pga av stöldrisken. Men om man inte tävlar, och inte bryr sej om att det går väldigt sakta/illa/whatever ibland, går det säkert alldeles ypperligt med bara en hoj! En SS-MTB vore väl då det optimala, går bra i skogen, och går även att köra på asfalt om man inte har några fartkrav!
Jag har två cyklar, och det räcker fullkomligt att försöka hålla dem i trim, delar är dyrt! Men jag skulle säkert cykla på dem om jag hade fler!

En och endast en cykel
JTH skrev:
> Javisst, att köpa en vettig begagnad bil för
> 75.000-150.000 SEK är helt OK, men att ha 2-3
> cyklar á 10.000-20.000 SEK styck är ett uttryck
> för den gränslösa dekadensen i dagens
> i-länder...
>
> Eller?

Det är ju inte alla som tycker det:

Mike_Dee skrev:
> Cykelhjälm NEJ.
> BIL NEJ.
> Cykel JA!!
>
> Bil = död och förstörelse, förintelse och
> kostsammhet, lathet och okunskap.
> Bil = parkeringsböter ratfylla grinighet köer
> och trafikstockning.
> Bil = rödljus förordningar och böter.
> Bil = idioti ratfylla avgaser i näsan på folk,
> döda bebisar.
> Bil = egoist = töntigt = inte ball.
> Bil = kortare liv för dig och andra.
> Bil = sämre liv för alla djur och insekter på
> sommaren.
> Bil = vill tvinga cyklar att ha hjälm.

En och endast en cykel
Som mest hade jag samtidigt hemma i hallen :
1 racer
1 traningsracer
1 cykelcross
1 tempocykel
1 XC
1 FR
1 pista
1 29:er

Numera är det optimerat till :
1 racer
1 cykelcross
1 XC
Och det känns just nu som det är en väldigt lagom samling anpassade för det jag använder just nu. 1 cykel skulle göra att det blev alldeles för mycket kompromissande för att cykeln skulle vara roligt till något :-/ T

En och endast en cykel
Mike_Dee skrev:
> Mindful
>
> Hur många bilar har du , säkert en. SÄLJ DEN
> OCH KÖP FLER CYKLAR!!!

Jag har ingen bil. Inte ens körtkort. Här snackar vi hardcore! ;o)

En och endast en cykel
Gurra D skrev:
> Hm, en annan har bara råd med en cykel. Men jag
> lär helt klart köpa fler i framtiden och
> behålla den jag har nu :)

Det tror jag är den enda anledningen att inte alla har minst 3 cyklar iaf, åtminstone min anledning. ^^

Tillbaka
Topp