En och endast en cykel

En och endast en cykel
Hälften av cyklarna brukar ändå vara indisponibla.

rullar
----------
Sommar 29:an
Racern
Vinterpendlaren(touringcykel/stål)

väntar på vård
-------------
Vinter 29:an(nerbromsad sprucken bakfälg)
Sommarpendlaren(racer/stål,krockad framgaffel)
Sommarfixien(racer/stål, sprickor mellan ekerhål bak)
Vinterfixien(touringcykel/stål, ihopknycklat framdrev)

samt div. projekt som f-n vet när de blir färdiga.

En och endast en cykel
Jag säger minst tre för att stilla mina behov, räser för pendling och eventuell asfaltstrampning, en bushoj för stigcykling, prova-på-4X och en DH/FR-rigg för nedförsbackarna och liftåkningen.

Finns säkerligen dom som tycker sig behöva ännu fler. :)

En och endast en cykel
en cukel?! Har vi inte redan konsterat på detta forum att minst 4 i stallet är ett minimikrav?
orust kajak var rolig, den ska jag låna lite exempel ur nästa gång jag drar hem en hoj

En och endast en cykel
I kajak-exemplet finns denna taktik, som jag inte fattar riktigt hur bra den är för kajaker, men som är effektiv när det gäller cyklar:

- Reservdelarna: Ta isär kajaken och bär hem den i vanliga ICA-kassar. Nämn sådär i förbigående att du hittade lite småprylar i kajakverkstadens skrotbinge.

En cykel är ju inget annat än en ram (fick den billigt) och hjul (bra att ha ett par extra) och resten är smådelar eller slitdelar som ändå måste bytas ut.

Att ange pris i Euro (utan att ange valutan) är en bra teknik om man vill vara diskret, till exempel:
- Ramen var billig, bara femtonhundra.

En och endast en cykel
Jag fick se den här tråden igår. Den fick mig att fundera.
Ifall man skaffar sig en ram typ 29er. Slänger på skivbromsar och bra drivlina. Kan man sedan variera mellan två uppsättningar av hjul. Dels landsvägshjul med stenhårda 20mm däck. Samt en uppsättning med crosscountry hjul med typ RR eller NN däck. Det borde ju till och med att gå att ha olika kassett på de båda bakhjulen.

Kanske kan jag dra det ännu längre, och låta framhjulet sitta fast i en framgaffel. Dämpad för mtb och stel för landsväg. Det enda jag inte kommer på hur man ska lösa är hur man ska kunna byta mellan bockstyre och rakt styre utan att dra om alla vajrar.

En och endast en cykel
Jag kan hålla med trådstartaren om att det ibland tenderar att bli väldigt mycket prylar och lite mindre cykelglädje på forumet. Om det beror på att folket här är mer intresserade av prylar än cykelglädje ska jag låta vara osagt. Rimligen är det lättare att ställa frågor eller länka till fräna prylar än till upplevelser och känslor.

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tyckte att det skrevs fler RR förra året än vad det gör nu. Kanske beror det på att sommaren precis håller på att komma igång (sant?), kanske var det faktiskt fler förr. RR-tävlingen som gick av stapeln med finfina skopåsar till bästa bidrag gjorde ju att det kom in en hel del fina bidrag. Det vore kul att se något sånt igen.. skopåse-motivationen kanske är onödig, veckans eller månadens RR postad på framsidan kanske skulle sporra folk till literära höjder.

För att hålla mig åtminstone lite till ämnet.. jag har två cyklar, en bruks- och en skogshoj... jag suktar efter flera, och bannar mig själv när jag gör det.

Att vara nöjd med mindre, att göra mindre anspråk, låter vackert i mina öron. Om än lite väl utopiskt :(

En och endast en cykel
Fast det är ju inte vardagstransport den här hobbyn handlar om oftast. Då passar inte alltid:

T2K9_SUTRA.jpg

Senast redigerad av en moderator:
En och endast en cykel
Jag bestämde mig för att bara ha en skogshoj (Har en racer med).

Har en heldämpad AM hoj som fungerar finemang den veckan jag är i Åre. Visst är den lite tung på stigarna ibland men det är samtidigt den skönaste skogsmaskin jag någonsin hojjat på.

Jag funderade länge på att skaffa en all mountain hardtail som komplement, men jag insåg att jag bara skulle få dåligt samvete över att jag bara lät cyklarna stå stilla.

Lite mindre kapital investerat i cykling helt enkelt.

En och endast en cykel
Lite fyllematematik: bilen väger ca 1500kg, dvs 100ggr mer än min AM cykel. Varje gång jag kör den släpper jag runt på 100 cyklar ekvivalent vikt, dessutom men en motor som slänger bort 75% av energin den får. Så det spelar ingen större roll om du har 1 cykel eller 10, så länge man cyklar ;-)

Senast redigerad av en moderator:
En och endast en cykel
Jag har bara en cykel, använder den till det mesta. Fast den går tungt i snön på vintern. Det är en gammal kronan militärcykel.

Fast man går väl och tänker att det skulle vara kul att ha en smidigare MTB när man är ute i skogen på stigarna och bättre frambroms. Och en ny mtb är garanterat lättare att bära över ett kärr eller i snårskog.

En och endast en cykel
mindful skrev:
-------------------------------------------------------
> Happymtb är ett bra sätt att få reda på vad
> som händer, hur man skall fixa grejer etc inom
> cykelrörelsen. Men, lixom många andra
> internetfora, tenderar diskussionen alltför ofta
> handla om prylar. Vilka prylar har du? De här
> prylarna har jag. De här prylarna vill jag ha.
> Etc... Visst är det svårt att hoja utan en
> cykel, men hur många cyklar och andra grejer kan
> man egentligen behöva? Behöver man verkligen en
> pendlarhoj, en racerhoj, en downhill, en xc, en
> fixie samt en bmx för att vara lycklig?
> Personligen är tjusningen med cykling att det är
> miljövändligt, enkelt och smart. Men hur
> miljövänligt, enkelt och smart är det när man
> behöver ett cykelställ för bara sina egna
> hojar?
>
> För några år sedan kom single-speed trenden.
> Back to basics, enkel hoj, schysst cykling. Nu
> tycker jag att det är dax med en 'enbart en'
> cykelrörelse. Köp en kvalitetscykel som är en
> schysst kompromiss mellan att hoja i skogen och
> till jobbet, och spendera mer tid cyklandes än
> funderandes på cykelgrejer!
>
> Vem är på? Alla som klarar sig med en cykel, upp
> med en hand!
>
> *vinkar*

*räcker upp handen* :-)

Visst, jag skulle klara mig med endast 1 st cykel till allt - OM jag hade något i stil med detta:

pendel-feting.jpg

En och endast en cykel
Jag skulle klara mig fint på en bra CX. Gillar både LVG och stig och med en sådan kan man ju cykla lite här och där. Fast jag skulle såklart sakna bergen lite :) men OM man nu måste ha bara en så...

En och endast en cykel
Jag köpte en 29 HT i våras med en liten baktanke att en bra sådan kunde brygga gapet mellan min bockstyrehybrid och min FS-skogs-29. Det funkade inte. Jag saknade antingen bockstyre eller bakfjädring eller båda delarna. Lösningen måste alltså vara en FS 29 med bockstyre. ;)

En och endast en cykel
Få se nu.
En Long John för att frakta stora saker.
En Strida när jag ska ha med en cykel för dom där "sista milen”-transporterna.
En Inbred med tvåväxelnav, 2.4:or och bockstyre för att leka i skogen.
En singlifierad biltemamountainbike med slicks som stadshoj.
En pepitacrescent för nostalgiturer.
En Husqvarna 20-talare för tweedaktiga turer.
En SCO-gubbcykel för att rulla omkring på stadens gator som en vanlig man.
En kolfiberracer om det blir bråttom.
En Road Rat som vinterhoj.
En Soma Grand Randonneur för att åka långt på alla sorters vägar.

Saknas: fatbike, cross, elcykel och något fullfjädrat.

... en cykel att styra dem, en cykel att se dem,
en cykel att fånga dem och till mörkret ge dem,
i Mordor, i skuggornas land.

En och endast en cykel
s-o skrev:
> Saknas: fatbike, cross, elcykel och något
> fullfjädrat.

Och en vikcykel, typ Brompton ;-)

En och endast en cykel
Det största problemet med att bara ha en cykel är att den måste vara billig. Annars blir den stulen i ett nafs när man ställer den utanför jobbet eller affären.

En och endast en cykel
Jag hade bara en cykel i många år. Med ett par extra hjul med pendlardäck och med enkla avtagbara skärmar.
Den dög till pendling och användes flitigt i jobbet. Väl hemma från jobbet böt jag om till torra kläder.
Snäppte av skärmarna och slängde på skogshjulen. Sen var det ett par timmars skogs åkning.
Varje dag i drygt 8 år, året runt. Det funkar, men bara om man har tillgång till varm förvaring både
på jobb och hemma.
Jag spolade av cykeln ett par ggr om dagen. Både på jobbet och hemma. Speciellt vintertid.
Det slet på drivpaket etc, men klart att det går!

En och endast en cykel
tar upp en gammal tråd.

har också fler cyklar än vad jag behöver, men vill flagga för devisen -

alla goda ting är två

-med två cyklar har du en i reserv när det skall göras service och uppgraderingar, eller lagas punka, eller vid stöld, händer varje 5-10 år för en genomsnittlig cyklist.

- man spänner lättare över olika användningsområden, ex en för skogen, en annan för resten. men något extra par hjul är inte fel.

-två växlar på fixien duomatic eller schlumph gör det plötsligt möjligt att behagligt klara alla backar och ändå -behagligt- hålla 30+ på landsväg.

-med två cyklar är det lättare att klara problemet ena veckan vinterväglag andra veckan barmark. men ett par extra hjul kan göra underverk även här.

-med två pakethållare klarar man sig hem med hela kundvagnen från maxi.

-med tandem har du alltid plats för en passagerare:)

det var bara några exempel.

om jag själv skulle ner på två cyklar skulle en sub 10 kilo skogscykel bli kvar, med ett extra vevparti med förstorad framklinga och en extra uppsättning landsvägshjul. och så den 20-växlade brommien med skärmar och pakethållare. då blir landsvägen lidande men funkar tillräckligt bra för en tiomils 30+ klubbrunda med endera av cyklarna.

men det är lättare att klara sig med tre:)

En och endast en cykel
kais01 skrev:

>
> -två växlar på fixien duomatic eller schlumph
> gör det plötsligt möjligt att behagligt klara
> alla backar och ändå -behagligt- hålla 30+ på
> landsväg.
>

Hur tänker du här? Driver du med mig eller är det tekniskt möjligt? Jag skulle älska att ha två växlar på min fixie, den ena för medvind o nedförsbacke.

En och endast en cykel
ot;

sorry ratatosk, får förtydliga mig, menade egentligen single speed. fast med två växlar är det ju ingen single:-)

om man med singlespeed de facto bara eftersträvar en clean cykel utan växelkablar är det dock möjligt att sätta in ett duomaticnav, tillverkas inte längre, eller Sturmey Archeys motsvarighet som finns nya. i båda fall gäller frihjul, finns med eller utan fotbroms. ger direktväxel alt + ca 36 procent. tickar på högre växeln.

när det gäller fixie, där det väl skall vara låst utväxling mellan pedal och hjul, går det dock att använda schlumph speed drive, och den funkar förstås lika bra med ett frihjul bak. vanligaste varianten ger direktutväxling alt +65 procent, manövreras med hjälp av hälen mot en knapp i vevaxelcentrum.

hur smidigt som helst. finns en variant för enhjulingar:) inget ljud från växeln, den är verkligen stealth och syns bara för invigda.

är välbyggd och stabil, dock behöver den i min erfarenhet köras in några månader. nyare modeller har symmetrisk koppling, funkar alltså med fixie, äldre tål inte samma kraft bakåt som framåt.

En och endast en cykel
kais01 skrev:

>
> när det gäller fixie, där det väl skall vara
> låst utväxling mellan pedal och hjul, går det
> dock att använda schlumph speed drive, och den
> funkar förstås lika bra med ett frihjul bak.
> vanligaste varianten ger direktutväxling alt +65
> procent, manövreras med hjälp av hälen mot en
> knapp i vevaxelcentrum.
>
> hur smidigt som helst. finns en variant för
> enhjulingar:) inget ljud från växeln, den är
> verkligen stealth och syns bara för invigda.
>
> är välbyggd och stabil, dock behöver den i min
> erfarenhet köras in några månader. nyare
> modeller har symmetrisk koppling, funkar alltså
> med fixie, äldre tål inte samma kraft bakåt som
> framåt.

Vajert. I min hjärna har en vacker mekanisk lösning samma belöningsvärde som konst eller naturupplevelse.

Tillbaka till ämnet. Jag gillar nog tanken att släppa prylfixeringen och bara cykla istället. Men en cykel, det är ju som att ha ett par skor. Sen behöver jag verkligen inte ha fler cyklar än skor. Egentligen. Jobbar på det. Och vid en zombieapokalyps måste jag nog välja en o bara en hoj. Det blir inte lätt att välja..

En och endast en cykel
En bil väger ca ett ton. Har man 100 st cyklar så väger de ca ett ton. Så om man jämför hur mycket av jordens resurser som går åt att tillverka en cykel så kan man ju knappast säga att två eller tre cyklar är så dåligt för miljön. De drivs inte med bensin heller. Beror väl också på hur mycket prylar man köper i övrigt.
Och varför kompromissa tills man inte kan ha kul med cykeln alls.

En och endast en cykel
En och endast en cykel... som ratatorsk säger, ungefär som att tvingas välja att äga ett och endast ett par skor. Om ni nu nödvändigtvis ska diskutera "en och endast en" så välj nåt lämpligare ämne!

Svårt att komma på just nu några jättebra frågor sådär på rak arm bara men här kommer några förslag på ämnen att diskutera som är bättre än en och endast en cykel-diskussionen i alla fall!

Om du skulle Swisha en och endast en krona till förmån för Musikhjälpen, till vem skulle du Swisha en krona då?
eller

Om du bara fick ett och endast ett ligg i den resterande delen av ditt liv, vem skulle du välja att ligga med då?
eller

Om du när du cyklat till jobbet en morgon blir prejad av en arg tutande bilist i en stor dyr SUV så att du nästan kör av vägen och dör och bara får sträcka upp ett och endast ett finger i luften mot föraren i den äckliga SUV:en, vilket finger skulle du välja att sträcka upp då?
eller kanske

Om du bara skulle få dölja inlägg från en och endast en knäpp användare som skriver massa knäppa inlägg med skum humor och ironi som han bara själv verkar förstå, vilken knäpp användares inlägg skulle du välja att dölja då?

Senast ändrad:
En och endast en cykel
Supertramp skrev:
> En och endast en cykel... som ratatorsk säger,
> ungefär som att tvingas välja att äga ett och
> endast ett par skor.

Snicksnack. Skor är klädesplagg som måste anpassas för temperatur. Det behöver man inte med cyklar. Jag skulle istället säga att en cykel kan jämföras med en bil eller motorcykel. Det är ett fordon som kan ta dig till jobbet, eller vara en sportgrunka för nöje. Ibland kan det kombineras. Ibland inte.

De flesta använder bilar för att transportera sig. Det gäller även cyklar. Vi här på forumet råkar ofta använda våra cyklar till helt andra saker. Precis som en del motorentusiaster. Men vi "behöver" fan inte mer än en cykel. Det är en lyx och en ynnest.

Personligen är jag bil-lös, och om jag ska kunna kombinera min cykelhobby med att cykla till jobbet och affären, så blir det jättejobbigt med bara en cykel. Men två duger fint. En vardags- och transporteringscykel, och en motions- och lekcykel.
Sen råkar jag ha fyra cyklar, fast det är bara för att det går. Två räcker.

Hade jag verkligen tvingats ha en cykel till allt, så hade det blivit en HT 29:a. Kanske något flackare än en ren XC-cykel, för jag prioriterar skogscykling framför nyttocykling.

En och endast en cykel
Du glömde att citera:

Supertramp skrev:
> knäpp användare som skriver massa
> knäppa inlägg med skum humor och ironi som han
> bara själv verkar förstå

En och endast en cykel
Klart som fasen att jag skulle klara mig med en cykel. Jag skulle t.o.m. överleva utan att ha någon cykel. Frågan är bara varför jag skulle vilja det. Om jag skulle tvingas till att bara ha en cykel skulle det nog bli en racer med fokus på robusthet.

En och endast en cykel
Min singelspeed ht26 har fått vara med om det mesta. Motion, vardagscykling hemma, fyllecykel o.s.v. Den åker alltid med när vi drar iväg nånstans och reser. Den är otroligt bra i städer har jag upptäckt. Det är klart min bästa cykel av mina 5. Den duger till allt utom ren skogsåka, vilket är ironiskt då det är en mtb...

Så den skulle jag nog välja att behålla om Hin Håle kommer och kräver tillbaka de andra 4.

En och endast en cykel
Makten skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En och endast en cykel... som ratatorsk säger,
> > ungefär som att tvingas välja att äga ett
> och
> > endast ett par skor.
>
> Snicksnack. Skor är klädesplagg som måste
> anpassas för temperatur. Det behöver man inte
> med cyklar. Jag skulle istället säga att en
> cykel kan jämföras med en bil eller motorcykel.
> Det är ett fordon som kan ta dig till jobbet,
> eller vara en sportgrunka för nöje. Ibland kan
> det kombineras. Ibland inte.
>

Hm. Om jag höll mig på hemmaplan, göteborg, skulle jag klara mig med ett par skor.
Och när jag var en ung punkare klarade jag mig med ett par M90 i taget. (Kom fram till att sommarmodellen funkade året runt, medan vintermodellen inte funkade nån årstid.)

En och endast en cykel
Enda nackdelen med min Long John är att den har lite dålig markfrigång i skogen, men den väger å andra sidan bara drygt 40 kg så det är egentligen inget problem i praktiken att bära den förbi partier med mycket rötter, så länge man bara har grundläggande respekt för regel #5, och inte har en spis eller skinnsoffa på flaket...

Mina andra cyklar är så vansinnigt tråkiga att cykla på i jämförelse så jag har i praktiken slutat använda dom. Hade det inte varit för att jag behövde en cykel på landet också, och att det var för långt och besvärligt att cykla dit hemifrån, så hade jag klarat mig med en enda cykel. Men nu har jag i praktiken en som jag använder hemma, en som jag använder på landet och en handfull andra hojjar som jag inte rört på flera år och som egentligen bara står och väntar på att smältas ner för att bli bilplåt...

Jag har större behov av fler par skor än fler par cyklar, även om det bara är ett par månader om året som inte sandaler är det mest ändamålsenliga för vardagsbehovet. Regel #5 är lika väl tillämpbar på valet av skor.

Tillbaka
Topp