En riktigt bra och lättmekad gaffel??

Magnus290

Ny medlem
Hej!

Har börjat uppgradera cykeln med prylar som jag märker skillnad på. Hittills har jag graderat upp hjul o däck men tänkte nu ge mig på en gaffel o få bättre kontakt med backen.

Det jag söker är en gaffel med bra fjädring, hyfsat låg vikt men även lätt att underhålla så att man klarar av att hålla den i bra skick. En riktig slitvarg typ.

Har funderat på Reba och Sid samt ev fox float.

Vad är era synpunkter, är det någon som är mer lättservad än den andra o vad skiljer dom åt i skogen? Åker för närvarande med en Tora o kör mest XC. Jag antar att jag kan förvänta mig en större skillnad än bara vikten o att man får bättre kontakt med framhjulet.

Vad säger ni?

Tja RS Reba är ju populär och verkar tåla en del, men ska du ha en riktigt tålig gaffel är det väl Marzzochi du ska kolla på. Lättmekade och väldigt stryktåliga.
Själv kör jag med DT-gaffel för tillfället, bra funktion, mycket lätt, relativt enkel att serva ( http://www.dtswiss.com/Support/Service-Videos-Documents?cat=Forks ) samt enl manualen 200h mellan varje service!
DT'n har tyvärr en nackdel = priset, men http://www.winstanleysbikes.co.uk/category/2108/DT_Swiss_Suspension_Forks brukar ha dom för överkomliga pengar.
// Larsa :)

Har förvisso inte så mycket att jämföra med vad gäller fjädringsfunktion men jag är synnerligen belåten med hur min Reba funkar, och den är så lättservad att Petri nästan hade klarat av det. Jävligt enkelt uppbyggd och förträffliga serviceinstruktioner från Rockshox.

Det lutar väl mest åt Reba eller Sid men jag hittar inget vad som skiljer dom åt rent fjädringsmässigt. Siden är väl mera race vad jag förstår men kräver den då ett kortare serviceintervall. Är det lätt at serva dom spelar det ju inte så stor roll iof men frågan egentligen är ju vilken som sitter bäst i backen. Bör ju kanske tillägga att jag väger in på strax över 80 så den bör ju hålla med.

Någon som har erfarenhet?

Hej

Har erfarenhet av fox r100 och 120 och Reban. Har meckat med Marzocchi men bara en 66a. Reban gillade jag inte alls men var inget problem att underhålla. Marzocchi håller för allt, behöver inte fixas med så ofta och är lätt att underhålla. Kan vara klurigt att få delar till Marzocchi. Fox 100 och 120an är helt fantastisk. Känns stabil och om man bara följer dom youtube filmer som finns inga problem alls att underhålla. Fox är dyrare men helt klart att föredra tycker jag.
Min fru har en SID race luft. Aldrig fixat med den men känns mycket bra.

Intressant. Hur skulle du beskriva att foxen känns bättre? Vad var det du inte gillade med reban o vad är det med siden som känns bättre. Många svåra frågor blur det.

Reba fungerar utmärkt för mig! Cyklat året runt och i ett år ungefär och servade den nu nyligen. Oljan såg fortfarande ren och fin ut och det var inga problem alls att serva den. Lättmekad och en riktig slitvarg. Sid:en är väl lättare tror jag och lite mer race som du säger.

Skall man tolka det så att skillnaden på REBA o SID är vikten, dvs att den är slimmad för att väga lite under race men i övrigt är det "samma". Typ att det skiljer lite internt men att man inte märker nån större skillnad av det vid åkning??

Magnus290 skrev:
-------------------------------------------------------
> Intressant. Hur skulle du beskriva att foxen
> känns bättre? Vad var det du inte gillade med
> reban o vad är det med siden som känns bättre.
> Många svåra frågor blur det.

Ska försöka så bra jag kan att förklara mej:)
Börjar med Reban: Redan från första dagen så var det ingen bra känsla alls. Den 'hackade' rejält. Som om innerbenen fastnade ordentligt mot plast sealsen. Detta avhjälptes något med att lägga lite gaffelolja på dom innan. Hur jag skruvade på dom inställningar som fanns så tyckte jag inte det blev så annorlunda. Dom 100mm så var den mjuk i 50 och sedan närmast stenhård i resten. Hur jag trixade så fick jag inte till det. (Kunde ha varit en ide att köpa nya seals men det gjorde jag inte).

Då köpte jag en Sid(Här vart det ljug för det var ingen race utan en WC dual air... minnet sviker med åldern). Otroligt lätt gaffel. Skön känsla hela vägen i dom 100mm. Här är det svårare att beskriva vad en skön känsla är men det känns inte som den är mjuk några cm för att gå direkt till stumm. Känns stabil mot andra gafflar som kan kännas rangliga.

Till Foxen: Samma känsla som SIDen fast mer av det goa:). Att mecka/byta olja med Foxen är också en trevlig resa så länge man följer dom råd som finns på både filmer(Youtube) och Fox egna beskrivningar.

Oj det blev en del. Kan vara att jag hade otur med Reban då många gillar den så det bästa är ju att testa själv. Lycka till!

Var just på XXL i ett annat ärende o hörde om de kunde ta hem en gaffel. En reba med pushlock för ca 3000. Känns som att det blir en hel del pengar upp till nästa klass. Har inte lyckats hitta nån info om skillnaderna mellan sid o reba i funktion. Eftersom så många andra är nöjda så borde ditt ex varit ett måndags ex. Skall kolla med åkare runt ikring om jag kan få gunga lite, nån måste ju ha reba. Fox kanske ev är bättre men är dock bra mycket dyrare. Inget är beställt ännu så jag fortsätter läsa o fråga.

Någon annan som har synpunkter???

Fox är dyrare och verkar kräva lite tätare serviceintervaller för att funka på topp, Reba tycker jag mest man hör positivt om.

Äldre SID:ar var rätt kinkiga på serviceintervallerna också för att funka oredentligt och var flexiga men å andra sidan de var de flesta äldre Rock Shox, nu är de ljusår bättre! :)

Tja om vi skal sammanställa vad vi fått fram så är det ju några 1000 och 60 gram typ. Ser olika ut invändigt om man tittar i service manualen men ingen verkar veta tyvärr... inte ens handlarna jag pratat med...

Skillnaden mellan SID och Reba är ungefär som den mellan Revelation och Sektor: samma konstruktion på utsidan men helt olika dämpare inuti. SID har RSs nya Motion Control DNA dämpare och Dual-flow returdämpning. DNA dämparen är lite lättare och finkänsligare i inställningarna jämfört med vanlig Motion Control. Dual-Flow ger två olika returdämparkretsar som separat tar hand om större och mindre smällar.

Nu börjar det hända grejer... härligt... hur stor skillnad märker man på de olika dämparna vid stökig stigkörning. Jag pröjsar gärna för en riktigt bra dämpares väghållning men sista hektot på vikten har jag ändå runt midjan, o gott om dom med. Tänkte bara lägga krut på uppgraderingar som jag verkligen märker skillnad på o dämparen står på tur. Är det värt att gå på SIDen?? Nån med erfarenhet.

Mitt val är Marzocchi 7 dagar i veckan. Min Bomber verkar vara outslitlig. Oljebyte 1 gång/år, sedan bara att tuta och köra. Lättmekad och stryktålig som få. Hade en SID en halv sommar för många år sedan. Värsta skit jag kört med, fick aldrig nån fason på den. Stötig och skramlade sönder. Jobbade med skyhöga lufttryck jämfört med Bombern.

/steen

Tillbaka
Topp