En spång flera sp...

Mr Handley

Ny medlem
En spång flera sp...
Dagens språklektion:

Vi har ju tidigare haft diskussioner om hur man böjer spång, och vad flera sådana heter.

Radio Stockholm har en "språkexpert" och jag passade på att fråga honom.

Hans åsikt var att en spång är en spång. Flera spångar kan vara spångar eller spänger och skall man vara bestämd så är det samma sak. Den spången, och dom spångarna eller dom spängerna.

Så länge man är konsekvent och använder samma böjning (-ångar eller -änger) hela tiden så är det "korrekt" så vi kan alltså fortsätta att blanda som vi gjort förut :)

Visste ni förresten att ordet spänger kommer från 1600 talets början och att man i finland tidigare använde det för att benämna gångstig.

Så nu vet ni det :)

/Mattias

En spång flera sp...
Ja, det är inte alltid lätt att böja ord i svenskan med så många låneord. Men frågan uppstår då, när ska vi lämna tillbaka dom? Någon måste sakna låneorden...

Och nu lite fylleriövningar, med tysk böjningsinspiration:
en hand - flera händer
en fot - flera fötter
en bok - flera böcker
en mus - flera möss
en tall - flera ______
en ros - flera ______

Kom igen!

En spång flera sp...
en hand - flera händer
en fot - flera fötter
en bok - flera böcker
en mus - flera möss
en tall - flera töss
en ros - flera röss

"Ett skrämt lejon" :-)

En spång flera sp...
ja spänger har man ju insett vad det är efter otaliga turer i skogen, men hur är det med dessa sk "broar" som finns mellan kohagar, där det är fastspikat smala bräder med mellanrum osv?
Tror dom kallas för ritslar, eller är det ritselbro eller är det helt enkelt kobro?

En spång flera sp...
Cal skrev:
> en tall - flera töss
> en ros - flera röss

Jag brukar dock hävda:
en tall - flera täller
en ros - flera rösser

Du får 0,5 poäng!

En spång flera sp...
Svenska spåknämden skriver:

"Kan man böja rädd efter t-ord, alltså ett rätt barn?

I teorin borde rädd kunna böjas så, men man brukar aldrig göra det. Man använder ett annat ord eller skriver om det hela.
Man brukar också tveka inför t-formerna av pryd, vred, fadd, flat, kåt och lat, trots att det går utmärkt med blött, fett, tätt och vått.
Samma motvilja finns mot t-formerna av flerstaviga adjektiv på -id: gravid, morbid, stupid, timid, rigid, paranoid och mongoloid, förutom vid solid, där solitt går utmärkt.

Ur ett språkvårdsperspektiv finns inget att anmärka på former som rätt och morbitt. Det är bara så att ingen använder dem."

En spång flera sp...
En pung - flera pänger? Eller?

Sen måste väl färist vara singular och plural av färist borde väl bli färistar eller nåt sånt? Intressant ord för övrigt, fä=djur, kreatur och rist=? ja vad är en rist för något?

Stalle

En spång flera sp...
Från NE:s ordbok:

rist subst. ~en, ~ar el. ~er
ORDLED: rist-en
• järngaller för stekning eller rostning över glöd av fisk, kött e.d. {ehalster}
BET.NYANSER: a) galler på vilket bränsle placeras och förbränns i eldstad {e2rost} b) galler i vägbana, som hindrar frigående betesdjur att passera och befriar trafikanter från grindproblem [vanl. i sms.]: färist
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. rist 'halster'; ev. ombildn. av 2rost

En spång flera sp...
Skakade hand med Mattias Klum för en stund sen och hans hand böjde sig bakåt, den var liksom vrängd. Sen hade han sin fina hund med sig:

En hund - flera hundra

/JohanT

En spång flera sp...
Har alltid sagt spänger och kommer att fortsätta med det.

Appropå "Färist" sitter det en masa sådana skyltar mellan Fagersta och Västerås längs Route 66. När vi barn var små skojjade far alltid den där byn Färist måste vara bra stor eftersom så många infarter leder dit...

Färist heter troligen färist även i plural. Ungefär som frukt.

Något jag stör mig på med svenska är de olika uttalen på allergi och energi som har samma ergi-slut. Kanske heter det även ener-gi och inte ener-schi?

Energisk är iaf. med gi.

Ungefär som man alltid stör sig på nyhetsuppläsare som med korrekt svenska säger kilo och inte tjilo.

Kan inte vara lätt att flytta till det här landet, speciellt om man inte kan säga 'R' :)

En spång flera sp...
Mer från NE:

fä`rist subst. ~en ~er
ORDLED: fä--rist-en
• galler i vägbana, som hindrar frigående betesdjur att passera och befriar trafikanter från problem med grindar o.d.

En färist - flera färister - den där färisten

En spång flera sp...
saltgurkan skrev:
>ja spänger har man ju insett vad det är efter otaliga
>turer i skogen, men hur är det med dessa sk "broar" som
>finns mellan kohagar, där det är fastspikat smala bräder
>med mellanrum osv?
>Tror dom kallas för ritslar, eller är det ritselbro eller
>är det helt enkelt kobro?

En färits är ju ett sådant galler med dike under som ligger på backen. Men sedan finns ju stättor, som är lite mer utmanande för en mountainbikecyklist att ta sig över.

Är det någon som vet vad en stätta är?

En spång flera sp...
cal skrev:

> En färits är ju ett sådant galler med dike under som ligger på
> backen. Men sedan finns ju stättor, som är lite mer utmanande
> för en mountainbikecyklist att ta sig över.

Att diken ligger på backen vet nog dom flest här.

> Är det någon som vet vad en stätta är?

Har jobbat med att inventera ängs- och betesmarker och har passerat ett antal sådana. Till slut tröttnar man och blir väldigt duktig på att ta sig över och under taggtrådar och elstängsel.

En spång flera sp...
Jag fortsätter med NE då:

stätta, stenar eller snedställda plankor, eller lutande stockar med inhuggna steg (klivstockar), uppresta på vardera sidan av en gärdsgård och avsedda att möjliggöra passage över hägnaden.

En spång flera sp...
Bruse skrev:

en hand - flera händer
en fot - flera fötter
en bok - flera böcker
en mus - flera möss

Ska det inte vara:

en mus - flera musar?????

;~}

En spång flera sp...
the_TnT skrev:

>Kan inte vara lätt att flytta till det här landet, speciellt om man inte kan säga 'R' :)

Rätt kul att heta Per när man ska presentera sig för någon engelsman eller amerikan. Det är helt omöjligt att uttala för dem. =)

-Hi, I'm Per.
-What?
-Per (lite tydligare)
-Pat?
-No, Per
-Paa... no, that's just half a name! Again please?
-Per
-Paaa..... Purrrrrrrr... Purrr?
-Uhm, yeah something like that....

En spång flera sp...
>iMats skrev:
>
>Att diken ligger på backen vet nog dom flest här.

Ja, det får vi ju verkligen hoppas. Om det inte är en akvedukt då förstås. Men dem har man nog sällan färistor eller stättor över.

En spång flera sp...
emil funkar inte heller för engelsmän...ingen kunde iaf uttala det i england...

varför inte säga som man tycker? allt blir mycke lättare då å man slipper anstränga sig=)

En spång flera sp...
Nej, emil brukar vara svårt... jag fick heta både jimmy och yemen (!) när jag träffade dr.spokarna och deras kumpaner första gången i åre...

annars finns ju en båt, flera bötter också...

dr. englund! en mus, flera musar gäller nog bara för datormöss...

En spång flera sp...
Hade en lärare på högskolan som hette Jerker, han hade skoj i USA :)

En klasskompis var utbytesstudent i staterna också, han hette Anger i efternamn men hade inga problem med det.

Ett gym att besöka när man kommer till England:
(hemsidan verkar nerlagd just nu, citerar en "katalog")

"Mr Fitta Health Club

* Mr Fitta Health Club
Gym in Hendon. Includes opening times, membership fees, training guides, photo gallery and contact information."

En spång flera sp...
På tal om spångar, vad ska man kalla de där "northshore" spångarna egentligen, på ren svenska? Det är ju inte riktigt som de vanliga spångarna som består av två plankor oftast med en glipa lagom stor för att däcken ska åka ner emellan... NS spångarna har ju tvärgående brädor ovanför och längsgående nedanför...samt att de sitter lite högre upp än vanliga spångar... :-) Är det "Luftburen cykelbana"?

/Leo

En spång flera sp...
Leo skrev:

> en glipa lagom stor för att däcken ska åka ner emellan... NS
> spångarna har ju tvärgående brädor ovanför och längsgående
> nedanför...samt att de sitter lite högre upp än vanliga
> spångar... :-) Är det "Luftburen cykelbana"?
>

Dito tak- och väggförsedd sak kallas för loftgång; loftbana, cykelgång?

/Dajja - flummar

En spång flera sp...
Appropå jobbiga namn så heter en av mina bättre polare Jerker och jag känner en annan som heter bara Jerk. De har det inte så roligt när de ska presentera sig på Engelska. Brukar bli Erik har jag hört som ska vara ursprunget till Jerker...

...när vi ändå är OT! =)

En spång flera sp...
Tänkte lite på vår justitieminister på 90-talet: Gun Hellsvik.

När hon presenterade sig för en engelsktalande så bode det uppfattas som Gun Hellsweek.

Tänk dig själv:

- jag heter Pistol Djävulsvecka!

/Erik

En spång flera sp...
Hon var i alla fall inte försvarsminister :) men väl justitieminister.

"Svält med Fäldt" Kjel Olov Feldt fd finansminister.

Miljöproblemet vid Svinesund på 80-talet: "Låt inte skiten gro" syftade på Gro Harlem Brundtland statsminister i Norge.

En spång flera sp...
Dagens språklektion:

Vi har ju tidigare haft diskussioner om hur man böjer spång, och vad flera sådana heter.

Radio Stockholm har en "språkexpert" och jag passade på att fråga honom.

Hans åsikt var att en spång är en spång. Flera spångar kan vara spångar eller spänger och skall man vara bestämd så är det samma sak. Den spången, och dom spångarna eller dom spängerna.

Så länge man är konsekvent och använder samma böjning (-ångar eller -änger) hela tiden så är det "korrekt" så vi kan alltså fortsätta att blanda som vi gjort förut :)

Visste ni förresten att ordet spänger kommer från 1600 talets början och att man i finland tidigare använde det för att benämna gångstig.

Så nu vet ni det :)

/Mattias
Ok. Då undrar jag om det gäller samma för en tång flera tångar???
För min del vill jag mena att det heter flera tänger! Vad säger expertisen?
/Margareta

Tillbaka
Topp