Enduras merinotröjor

Enduras merinotröjor
Anständiga priser och snugga. Men frågan är hur viktigt det är med ryggfickor. Jag har nästan alltid ryggsäck i allafall.Eller jacka ovanpå.

(ja, alla XC och landsvägsfundamentalister kan ju börja skriva här om att man bara beöver ta med sig en reservslang och två powerbars, men jag har faktiskt börjat fundera på om en tröjdesign som fungerar för proffscyklister på Rivieran verkligen är det optimala i Sverige. Men det är ju snyggt förstås.)

Enduras merinotröjor
Det ÄR ju jobbigt att ha ryggsäck, klart roligare att cykla utan. Men att klämma ner reservslang, pump och däckjärn i de där smurfsize-fickorna på ryggen är ju nästan omöjligt (därför brukar jag köra helt utan verktyg och sång på kortare rundor. Macho)

Ska man ha en ulltröja ska det väl vara något klassiskt landsvägmärke... vart köper man sådana?

Enduras merinotröjor
Jag har ett impulsköp på gång från Ebay, lite billigare än dessa, ska bli kul att se hur kvalitén är på den tröjan.

Funkar det med ylle kan jag tänka mig en kortärmad, ja. :)

Enduras merinotröjor
Jag tycker att ryggfickor e bra eftersom jag anser att man egentligen bara behöver en slang och ett par powerbars med sig. ;o)

Magnus, har du dragit igång det där andra med den andra tröjan?

Enduras merinotröjor
Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ÄR ju jobbigt att ha ryggsäck, klart roligare
> att cykla utan. Men att klämma ner reservslang,
> pump och däckjärn i de där smurfsize-fickorna på
> ryggen är ju nästan omöjligt (därför brukar jag
> köra helt utan verktyg och sång på kortare rundor.
> Macho)
>
> Ska man ha en ulltröja ska det väl vara något
> klassiskt landsvägmärke... vart köper man sådana?

Fråga Maskro... jag menar Markus F. Han har en såndär Martini-tröja som han ser väldigt stilig ut i.

Enduras merinotröjor
Jag säger faktiskt emot Markus. På kortare landsvägsturer är det väldigt skönt att slippa ha ryggsäck och ryggfickor är trevligt.

Jag tror jag har beställt en Enduratröja. Beror på om Oskar hann beställa innan jag sa till eller inte. Måste ju pröva det dära yllet som Maskrus skrev om i Årets Lista..

Enduras merinotröjor
Hmm, möjligtvis lite sent, men hittade ändå ett test av endura short top i oktoberutgåvan av singletrack.
+ser bra ut (orange med grönkant)
+tjockare än de flesta andra merinotröjor (jmfr med fox) varm och bättre vindisolering (?)
+sitter tajtare
-luktar ull (damp sheep som de så fint uttryckte det)
-blir mycket varm med rygga på
-konstig storleksmärkning - small passade en "större" cyklist, verkar vara stora i storlekarna
-små och ömma bakfickor
-vass men robust YKK blixtlås.

den blåa såg snygg ut, men jag tror nästan mer på en rapha sportwool

Mvh /Y

Enduras merinotröjor
Yavor skrev bl.a.:
> -konstig storleksmärkning - small passade en
> "större" cyklist, verkar vara stora i storlekarna

Ibland undrar jag varför man ö.h.t. storleksmärker cykelkläder eftersom det inte tycks finnas någon som helst rim och reson vare sig mellan olika märken eller t.o.m. inom märket. En Gore-tröja sitter bekvämt i storlek M, medan en Briko i XL sitter riktigt tajt. När jag köpte Endura-knickers stod jag och valde mellan L och XL, samtidigt som deras MT500-tröja sitter fint i storlek M. Och nu blev jag litet sugen på en ulltröja - och börjar fundera på om en S kan vara lagom för mig...

Enduras merinotröjor
Jag som beställde samma storlek som jag brukar ha på Enduras vanliga tröjor, hoppas det inte blir helt åt skogen!

Enduras merinotröjor
jomper skrev:
> Jag som beställde samma storlek som jag brukar ha
> på Enduras vanliga tröjor, hoppas det inte blir
> helt åt skogen!

ta det med butiken och fråga om du kan ändra?

Enduras merinotröjor
om ni nu ska cykla med ryggsäck får ni väl leta upp gamla tröjor där fickorna sitter på bröstet istället! eller vänta nu - man kanske kan ha grejerna i ryggsäcken då istället? *tänker*

Enduras merinotröjor
Nu har mitt impulsköp anlänt. XL sitter som gjutet. :D

Ett Skoglingtest ( inomhusprovkörning ) visar goda indikationer för att det skulle vara en väldans trevlig tröja.

PICT1654Modified2.JPG

PICT1655Nycykeltrja.JPG

In all his glory. ;)

Enduras merinotröjor
Kan även meddela att Enduratröjorna är ganska stora i storlekarna. Jag köpte jomper's och tvättade/tumlade (jo, man får faktiskt tumla den) den och efter det så sitter den som stulet. Den krymper alltså lite efter första tumlingen.

Riktigt snugg tröja Magnus.

Enduras merinotröjor
Leo: lol, det såg jag aldrig.

Jochen: Låter kanon, återkommer om denna luktar blöt hund...Då kanske det blir en Endura, eller kanske en Endura också?

Hur stixiga skall ylletröjor vara?

Enduras merinotröjor
Om du vill uppleva 70-talets retrodagar ska dom nog vara rejält sticksiga ;o)

Mina Rapha är mjuka som bomull och enduratröjan är lite grövre, men den sticks inte iaf.
Enduran luktade lite hund innan den var helt torr, dock inte Raphas Rolls-Royce tröjor.

Tillbaka
Topp