Enduro 2015

Enduro 2015
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag siktar på handikappklass (hjärnskada, 26"
> och plattisar) alt bara KeepinItReal-klass dvs som
> handikapp men utan det första.

+1 den kan jag med ta fast mongo istället ,eller monglo då....

Enduro 2015
jofahjalm skrev:
> Är det verkligen värt att rodda i den typen av
> fråga? Dom som kör i sport har ju en annan typ
> av licens från SCF.

Och vem har sagt att SCF automatiskt har rätt när det kommer till licensfrågan? Alltså samma SCF som kräver att guldmedaljerna i ett cykel-SM ska bäras fram på en kudde av krossad, mörkblå sammet med guldkant (I shit you not).

Vinnaren i herrar motion i Åre i fjol hade 6:e bästa tid totalt, vinnaren i herrar sport, 12:e bästa tid. I mina ögon känns det som elit, oavsett vilken typ av licens dom hade skaffat eller inte. Elit, sport och motion är en kvarleva från landsväg eller XC där man kör masstart och det därför blir mycket mer utslagsgivande vilka du har runt dig. På enduro kör du ju själv.

Dessutom, och nu pratar jag fortfarande Åre, damer sport hade två deltagare medan damer motion hade en, elit nio. Gör det enkelt, gegga ihop alla åkare till en klass och var istället sjukt noga med seedningen. Att folk längre bak i kön kör om varandra må väl faktiskt vara hänt. Längre upp i fältet är det hyfsat enkelt att hålla koll på vilka som verkligen är snabba. Dessutom blir det mindre tjafs för dom stackare som de facto måste ha hand om licenskrafset och all byråkrati med förbundet.

Det enda vi vill är ju ändå bara att dricka öl efteråt, och då är det enklast med en resultatlista per kön.

Enduro 2015
H. skrev:
> Jag har inga problem med det gamla systemet bara
> man redovisar en sammanslagen resultatlista
> efteråt.

Enligt SCF får du inte göra det med dom här licensreglerna. Men man kan smyga runt det och skita i att ange placering innan namnet, och listan "råkar" bli i tidsordning. Men det blir ju lite fånigt egentligen.

Enduro 2015
Glisseur skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har inga problem med det gamla systemet
> bara
> > man redovisar en sammanslagen resultatlista
> > efteråt.
>
> Enligt SCF får du inte göra det med dom här
> licensreglerna. Men man kan smyga runt det och
> skita i att ange placering innan namnet, och
> listan "råkar" bli i tidsordning. Men det blir ju
> lite fånigt egentligen.

Man kan också råka släppa råfilerna på internet. Och så kan någon utanför organisationen råka slå samman allt och publicera på ett tillgängligt internetforum. Och skriva ut det och sätta upp på väggen där efterfesten är.

Enduro 2015
Eliten är ju lätt att sortera ut, därefter blir väl inte seedningen till en kombinerad klass något större problem än vid ett lopp där åkare av helt olika känd och okänd kaliber kör i både sport och motion?

Senast ändrad:
Enduro 2015
Westman skrev:
> Jag siktar på handikappklass (hjärnskada, 26"
> och plattisar) alt bara KeepinItReal-klass dvs som
> handikapp men utan det första.

Rehabklass. Jag är på! Får vi dricks öl under tävlingen då? Eller göra en Mats och käka en obligatorisk rullekebab under racet... :)

Enduro 2015
svalgis skrev:
> Eliten är ju lätt att sortera ut, därefter blir
> väl inte seedningen till en kombinerad klass
> något större problem än vid ett lopp där
> åkare av helt olika känd och okänd kaliber kör
> i både sport och motion?

+1

Enduro 2015
rayy skrev:
>
> Rehabklass. Jag är på! Får vi dricks öl under
> tävlingen då? Eller göra en Mats och käka en
> obligatorisk rullekebab under racet... :)

Att dricka bärs under tävling får ju så klart bara dom prestigelösa, överladdade men hopplöst fega cyklande farsorna/morsorna göra. Dom (läs jag) faktiskt MÅSTE det för att över huvud taget våga rulla över startlinjen ;D

Till nästföljande race sällar vi ovan beskrivna oss såklart i rehabgruppen...

// Larsa

Enduro 2015
Alltså det är ju common sense att man inte tränger sig längst fram om man inte är så snabb. Sen att man kan hamna lite fel när det kommer till resten av fältet är ju en mindre sak, ingen lär lipa om dom förlora några sekunder och föll från placering 48 till 51 och det bara att låta de som var snabbare få starta före på nästa stage.

Enduro 2015
Jilster skrev:
> Härligt med NM! Grattis Åre! Riktigt kul. Skulle
> du förresten köra TP i år bokrantz?

Yes, det blir TP och sen direkt upp till Åre för "återhämtning".

Något jag tyckte var roligt under förra säsongen var att man faktiskt kunde starta lite som man ville och köra ett väldigt blandat gäng tillsammans genom hela tävlingen, trots att tiderna skiljde sig stort på SS. Visst blev det lite mycket omkörningar ibland, men det är ett trevligt inslag som man inte bör bortse från.

Enduro 2015
bokrantz skrev:
> Något jag tyckte var roligt under förra
> säsongen var att man faktiskt kunde starta lite
> som man ville och köra ett väldigt blandat gäng
> tillsammans genom hela tävlingen, trots att
> tiderna skiljde sig stort på SS. Visst blev det
> lite mycket omkörningar ibland, men det är ett
> trevligt inslag som man inte bör bortse från.

Stort +1, garven och surret mellan sträckorna är ju stor del av det hela. Om man stör sig på att man får köra om folk får man nog byta attityd, oavsett nivå.

Sen så är det klart att viss seedning bör göras, det har vi gjort på rallyn sen Dackefejden. :)

Enduro 2015
Schreddan skrev:
> bokrantz skrev:
> -----
> > Något jag tyckte var roligt under förra
> > säsongen var att man faktiskt kunde starta
> lite
> > som man ville och köra ett väldigt blandat
> gäng
> > tillsammans genom hela tävlingen, trots att
> > tiderna skiljde sig stort på SS. Visst blev
> det
> > lite mycket omkörningar ibland, men det är
> ett
> > trevligt inslag som man inte bör bortse från.
>
> Stort +1, garven och surret mellan sträckorna är
> ju stor del av det hela. Om man stör sig på att
> man får köra om folk får man nog byta attityd,
> oavsett nivå.
>
> Sen så är det klart att viss seedning bör
> göras, det har vi gjort på rallyn sen
> Dackefejden. :)

Exakt, jag fulstartade tillsammans med Schreddan i Falun. Dels för att komma längre fram i startfältet, men också för att det är trevligt att trampa runt med karln. Det gjorde att jag startade betydligt längre fram än jag borde, men jag blev bara omkörd en gång (trots att de som startade bakom och framför mig var betydligt snabbare) och det var av Marcus Hansson från Wallners team, så det kändes rätt ok. Det kändes inte konstigt eller kränkande att jag flyttade på mig när han kom i ungefär tre gånger högre hastighet bakifrån.

Men det där är väl olika på folk och folk också, Marcus hälsade och tackade, Cruxet hade väl kört över mig. :)

Enduro 2015
bokrantz skrev:
> Något jag tyckte var roligt under förra
> säsongen var att man faktiskt kunde starta lite
> som man ville och köra ett väldigt blandat gäng
> tillsammans genom hela tävlingen, trots att
> tiderna skiljde sig stort på SS. Visst blev det
> lite mycket omkörningar ibland, men det är ett
> trevligt inslag som man inte bör bortse från.

+1, hoppas på kebabrulle-moments med herrarna igen. Kanske bästa ögonblicket under #CES14 för egen del.

Enduro 2015
Kung Stalle skrev:
> Kebabrulle? WOT? Förklara er. Det kanske är
> reglementsvidrigt :-D
>
> Stalle

Man kan säga så här, mats412 tog svaret på frågan "vad har du med dig i din ryggsäck när du cyklar" till helt nya nivåer när han till stora och välförtjänta jubelrop plockade fram en medhavd kebabrulle vid uppsamlingen efter SS4 i Falun.

En osjungen bravad någonstans i mitten av startfältet som vi inte fått uppleva om vi haft hård seeding. Mats, Love, Odbro, jag och Bokrantz hade en riktigt skoj dag på hoj tillsammans trots att lite olika klasser (och att Bokrantz var i fel klass vet väl alla..).

#26gangstaz #gsc
10382179_10152432970421352_8464631939313643957_n.jpg

Senast ändrad:
Enduro 2015
Skulle det vara möjligt att man kan anmäla sig till hela serien på en gång, och betala allt på en gång? Fördelen som jag ser det är att jag (som är förvirrad) skulle veta att jag var anmäld, och att allt är betalt. Ev så blir det en liten fördel för arrangörer också, då klumpsumman skulle kunna fördelas direkt, så att varje arrangör får lite pengar att röra sig med, redan från start.

Enduro 2015
Även jag är förvirrad när det gäller anmälan. Blir inte så mycket klokare av hemsidan. Är det någon anmälan som är öppen än förresten? Och vart kan man tänkas hitta dessa?

Enduro 2015
Tror inte nån av oss arrangörer har kommit så pass långt i planeringen vad gäller gemensam anmälan, dock hade det ju varit smidigt om det gick att ordna, håller med.

Anmälan för Falun är inte öppen ännu.

Enduro 2015
Per-Erik skrev:
> Tror inte nån av oss arrangörer har kommit så
> pass långt i planeringen vad gäller gemensam
> anmälan, dock hade det ju varit smidigt om det
> gick att ordna, håller med.
>
> Anmälan för Falun är inte öppen ännu.

Det var lite därför jag tog upp det redan nu ;)

Enduro 2015
Rätt bra idé men hur säkerställa att folk som ångrar sig och inte tänker dyka upp på en tävling avanmäler sig så att ngn annan får platsen. Risken blir ju att ALLA tävlingar blir fulltecknade första anmälningsdagen men sen dyker bara hälften upp?

Enduro 2015
Om det inte är komplicerat att fixa så att det går att byta namn på startplatsen i efterhand så kan ni bara göra det upp till var och en att vid förhinder sälja sin plats för specifika tävlingar så att andra kan få chansen. Om några år när ESS är cykelsveriges största happening med tusentals deltagare så kanske det leder till att folk köper på sig säsongspass och säljer dom dyrt när platserna är slut dock?

Alternativt att man erbjuder möjlighet till avanmälan men att en reservationsavgift då uteblir från återbetalningen (förslagsvis ganska saftig). Då får man anledning att inte anmäla sig om man är osäker men också en anledning att sköta sin avanmälning om man i slutänden ändå inte kan delta.

edit: Eller så skiter ni i allt ovanstående och så får de som föranmält sig men inte kan komma ta den smällen. Att halva startfältet per race skulle stå tomt har jag svårt att se i vilket fall som helst.

Senast ändrad:
Enduro 2015
Ja det är ju en variant. Nu har vi ju iofs både FB och Instagram plus vår egen hemsida plus att vi skriver här. Ett nyhetsbrev känns lite overkill... men det är en möjlighet det åxå.

Stalle

Enduro 2015
Yea, Jötteborg är Sveriges svar på Finale Ligure, typ.

Bara för det fortsätter jag att skamlöst plugga ett skönt försäsongsrace för alla som vill få lite sol och en chans att slipa formen för ESS.

http://guejar.com/enduro2015/race/
Runt 1700hm utför, lika mycket klättring på transportsträckor. Ytterst lite trampa på specialerna, stabilt väder och prisvärd öl. Mer åt alla helt enkelt :)

Enduro 2015
bokrantz skrev:
> Jilster skrev:
> -----
> > Härligt med NM! Grattis Åre! Riktigt kul.
> Skulle
> > du förresten köra TP i år bokrantz?
>
> Yes, det blir TP och sen direkt upp till Åre för
> "återhämtning".
>

Shit va kul du kommer ha....är faktiskt lite avis trots att jag valde att inte köra i år igen. Mycket skön stämning och trevligt folk.

Enduro 2015
Jag är alltid så avis på alla som ska köra TP att jag inte klarar av att höra eller läsa om det, utan låtsas som att det inte har funnits ngt TP sen jag körde :)

Enduro 2015
marran skrev:
> Yea, Jötteborg är Sveriges svar på Finale
> Ligure, typ.
>
> Bara för det fortsätter jag att skamlöst plugga
> ett skönt försäsongsrace för alla som vill få
> lite sol och en chans att slipa formen för ESS.
>
> http://guejar.com/enduro2015/race/
> Runt 1700hm utför, lika mycket klättring på
> transportsträckor. Ytterst lite trampa på
> specialerna, stabilt väder och prisvärd öl. Mer
> åt alla helt enkelt :)

Hur kan jag ha missat det här?!... Dessutom helgen efter jag är nere med gubbarna. Suboptimalt minst sagt...

Fan...

Stalle

Enduro 2015
Boka om hemresan Stalle. Du vet att det är det enda rätta. Ni kommer vara perfekt uppvärma med terrängen och lagomt inmarinerade för att prestera optimalt

Tillbaka
Topp