Enduro av en downhill-hoj

Höjdskräck

Aktiv medlem
Leker med tanken på att göra om en gammal downhill-hoj till enduro för att kunna trampa åtminstone kortare sträckor. Går det att sätta en dropper på en dh-hoj för det första och få till en hyfsad sittställning? Eller är det dödfött att försöka sminka en gris?

Tanken är att åtminstone ta sig uppför vid behov, inte att det ska vara roligt uppför.

Ja, det är just det flacka o korta sadelröret som jag tror sätter käppar i hjulet. En låsning till dämpare behövs nog oxå, så en standarddämpare duger nog inte.

Vet inte vilken hoj det blir i dagsläget och det beror nog som ni säger på vilken hoj det gäller. Det hade så klart varit enklare om jag hade en hoj framför mig att avgöra om det skulle funka.

Nja, har en kollega som har en han vill bli av med till billig penning därav att frågeställningen dök upp. Skulle vara mest som en kul grej, inte att det är det bästa alternativet.
Låt oss leka med tanken att du köper polares hoj för en billig peng.

Vad blir det för hoj isf?

Jag satte pizzakassett och dropper på min gamla scott gambler för att kunna trampa upp på hagakullen och visst gick det att trampa sittandes, men man blev tvärslut direkt. Den liksom sög musten ur en snabbt som ögat. Tungt som fan, gungigt och bara jobbigt. Jag klev av nästan direkt och traskade, sen blev det single speed och låg sadel istället.

Det var visst 2 hojar det handlade om, en lite äldre o en lite nyare. Han skulle återkomma ikväll med mer info så får jag se om det kan vara av intresse.

Om du verkligen bra ska ta sig uppför berget för att sedan åka ner igen är det ju inte många sekunders jobb att höja och sänka sadeln med en QR. Men vill du även kunna cykla en del på platten så är ju dropper ett måste.

Tillbaka
Topp