Enduro clipless skor

kntzn

Aktiv medlem
Enduro clipless skor
Jag har köpt mig en mer utförsorienterad cykel. Jag använder samma spd skor som jag kör med XC cykeln men jag får ont i fotlederna i hårda landningar eller när det går snabbt i stök. Att sätta pedalklossen längre bak på skon hjälper men inte tillräckligt bra.

Behöver jag köpa riktiga enduro clipless skor (plattisar är inte ett alternativ) och isf vilka ska jag köpa som är riktigt stabila? Finns det skor där man kan placera cleaten riktigt långt bak? Hjälper det med pedaler med stor plattform för mer stöd eller spelar det ingen roll om jag aldrig klickar ur?

Enduro clipless skor
Får du ont i fotlederna är det pedalpositionen du får kika på, inte plattform. Många har möjlighet att sätta klossarna längre bak än på Xc-skor men vissa som nämnts ovan sticker ut lite extra.

En plattform gör det bara tyngre och svårare att känna när man klickar i tycker jag personligen, jag kör SPD så är det för att jag vill sitta fast och då ska den känslan vara bra. Du är ju dessutom redan van.

Enduro clipless skor
Ja, det blir framför allt svårare att känna iklicket tycker jag. Men jag tycker det är mer vilsamt.

Gravityskor hade jag inte köpt till vanliga spd. För mjuka och jag får ont

Så styvare skor är andra vägen att gå.

Enduro clipless skor
Ja, det blir framför allt svårare att känna iklicket tycker jag. Men jag tycker det är mer vilsamt.

Gravityskor hade jag inte köpt till vanliga spd. För mjuka och jag får ont

Så styvare skor är andra vägen att gå.
Man är väl olika känslig för sånt uppenbarligen. Jag har kört gravity/trafilskor med vanliga små SPD-er i rätt många år nu och tycker det funkar utmärkt. Men olika sulor är olika hårda och olika fötter olika känsliga. Sen tycker jag också det är skönt att spänna på mig skor med stenhård kolfibersula så länge jag sitter på cykeln och trampar så visst känns det skillnad, men de mjukare funkar bra de med.

Till renodlad alpcykling eller downhill kör jag dock ändå plattisar eftersom jag inte hittat några skor med pedalen så långt bak som jag vill ha den vid sån cykling. Plus att det är skönare att bära cykel länge med skor utan platta i.

Enduro clipless skor
Man är väl olika känslig för sånt uppenbarligen. Jag har kört gravity/trafilskor med vanliga små SPD-er i rätt många år nu och tycker det funkar utmärkt. Men olika sulor är olika hårda och olika fötter olika känsliga. Sen tycker jag också det är skönt att spänna på mig skor med stenhård kolfibersula så länge jag sitter på cykeln och trampar så visst känns det skillnad, men de mjukare funkar bra de med.

Till renodlad alpcykling eller downhill kör jag dock ändå plattisar eftersom jag inte hittat några skor med pedalen så långt bak som jag vill ha den vid sån cykling. Plus att det är skönare att bära cykel länge med skor utan platta i.
Med gravityskor menar jag helt mjuk sula som giroii och jag gissar am5.
Mina hårda skor är ME nåt och det ska väl vara enduro/trail. Jag har aldrig haft några xc dojor. Blir nog för mycket pushbike för mig.

Enduro clipless skor
Jag ser inte hur en annan SPD skor skulle göra en skillnad vid ont i fotlederna, förutom när man byter till en mjukare sula, men då har jag nästan ingen erfarenheter med. Jag kör XC SPD skor med riktigt styv sula och enduro SPD skor med styv sula. Jag märker ingen skillnad när jag cyklar, förutom att XC skor sitter tajtare (och är lite lättare). Jag körde park med mina enduro SPD skor för första gången för en veckan sen och det funkade perfekt. Körde park på mina vandraskor på semester och då fick jag ont i fötterna för att sulorna var för mjuka och jag behövde använda musklerna för att hålla foten rakt vid 100% ståcykling.

Enduro clipless skor
Med gravityskor menar jag helt mjuk sula som giroii och jag gissar am5.
Mina hårda skor är ME nåt och det ska väl vara enduro/trail. Jag har aldrig haft några xc dojor. Blir nog för mycket pushbike för mig.
Jag körde med just AM5 förut.
Nu 2FO Roost. Tror de är lite styvare iofs.

ME och liknande skor har jag aldrig hittat några som går på mina fötter bekvämt.

Enduro clipless skor
Jag ser inte hur en annan SPD skor skulle göra en skillnad vid ont i fotlederna, förutom när man byter till en mjukare sula, men då har jag nästan ingen erfarenheter med. Jag kör XC SPD skor med riktigt styv sula och enduro SPD skor med styv sula. Jag märker ingen skillnad när jag cyklar, förutom att XC skor sitter tajtare (och är lite lättare). Jag körde park med mina enduro SPD skor för första gången för en veckan sen och det funkade perfekt. Körde park på mina vandraskor på semester och då fick jag ont i fötterna för att sulorna var för mjuka och jag behövde använda musklerna för att hålla foten rakt vid 100% ståcykling.
En sko med möjlighet att montera klossen längre bak gör skillnad. Övriga variabler tror jag kvittar för just fotleden, men det är en killgisssning utifrån egen erfarenhet.

En bra riktig sko för platta pedaler har lagom hård sula och gärna lite dämpning just av skälet du beskriver, för mjuk gör snabbt ont.

Tillbaka
Topp