[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

durietz sa:
Känns inte klockrent upplägg dock att den körs pga att det var slut på Enduros, och sen har man försökt göra den till en Enduro med Lyrik gaffel och grejer. Sen känns ju inte heller La Thuile som bästa stället för trail-hoj, eller?

Jag har cyklat förra årets EWS -sträckor i La Thuile och det är inget man tjänar på lättare hoj på, tvärtom. Flackare på toppen men sen halvbrant teknisk DH typ, kändes som 160-170mm EWS-maskin skulle vara snabbast där. Svinroliga spår och bra skyltat/kartat. Kan rekommenderas.

Det där med Graves på en Stumpy kanske har med marknadsföring att göra? Fronta sin etablerade stumpy över en utgående modell av enduro som sedan ersätts inom loppet av en månad. Köper inte att en av världens största tillverkare "inte" kan få tag på en storlek L e29a
Läste i något nyhetsflöde om att folk spekulerade i att han kör med customyoke som skulle kunna ge ~155mm bak, så att han har en någorlunda seriös hoj att smälla runt med fram tills deras unveiling av nya enduron.

Vet inte vad jag tror, men jag köper inte att spesh inte skulle kunna trixa fram en enduro 29a till en av sina sponsrade topatleter. I övrigt har han dessutom en 650b och La Thuile sägs ju vara en av de grövre banorna, så varför skulle han vilja köra på en uppfläskad stigcykel över en endurohoj? Tycker spesh ska sluta vispa runt och visa upp nya hojen på de kommande enduroloppen för att bygga lite hype.

Lillgammal sa:
Det där med Graves på en Stumpy kanske har med marknadsföring att göra? Fronta sin etablerade stumpy över en utgående modell av enduro som sedan ersätts inom loppet av en månad. Köper inte att en av världens största tillverkare "inte" kan få tag på en storlek L e29a
Läste i något nyhetsflöde om att folk spekulerade i att han kör med customyoke som skulle kunna ge ~155mm bak, så att han har en någorlunda seriös hoj att smälla runt med fram tills deras unveiling av nya enduron.

Vet inte vad jag tror, men jag köper inte att spesh inte skulle kunna trixa fram en enduro 29a till en av sina sponsrade topatleter. I övrigt har han dessutom en 650b och La Thuile sägs ju vara en av de grövre banorna, så varför skulle han vilja köra på en uppfläskad stigcykel över en endurohoj? Tycker spesh ska sluta vispa runt och visa upp nya hojen på de kommande enduroloppen för att bygga lite hype.
Surt för Graves om han ska behöva lida pga Specializeds marknadsföring! Tror dock inte att han trivs på någon av de standardhojarna som erbjuds, kommer nog snart något med lite längre hjulbas och kedjestag gissar jag.

Det har väl hänt förr att åkare fått ägna sig åt att promota nya hojar istället för gamla åbäken som trots allt kanske varit mer lämpliga för ändamålet. Alla Canyonåkare fick ju köra Spectral iställer för gamla Striven. Och alla pimpade med en längre gaffel och angle set typ.

Det kan ju också vara så att Graves kör en prototyp, kanske rent av nya enduron...

:O

Eller så gör han som Brian Lopes och kör de cyklar hans sponsor vill att han ska köra. Vem vet?

HasseL sa:
mikipedia_ sa:
HasseL sa:
marr sa:
HasseL sa:
Vem är den där svenska tjejen som ligger 9:a? Och hur fan kan Curtis ligga så högt uppe?

http://www.enduroworldseries.com/rider/louise-paulin

Inte mycket info.
https://www.facebook.com/louise.paulin.7?fref=nf lite mer ;)

Inte tillgängligt just nu?

Facebook? Funkar för mig i alla fall..

Ja precis den, får felmedelande när jag följer din länk.

Oki.. då vet jag inte. Funkar som sagt för mig. Men det knake beror på att vi har gemensamma vänner eller något.

HasseL: Lollo Paulin driver guide/shuttlefirma i Finale Ligure bland annat, kör ITA/EU-tävlingar och en och annan EWS.

SS 4: Richie vann igen. ( När skall verkligheten komma ikapp honom, så att han punkar, skrotar eller vurpar som alla andra dödliga? Särskilt med tanke på att han kör raka linjer över allt! )
Sam vurpade o fölltill tredje plats.

Men är EWS bara en hypad Cykelvasa? http://www.endurotribe.com/2016/07/ews-thuile-2016-richie-rude-ecrase-premier-jour-de-course/
Kolla videon. Med tålamod ses JC , Ögon o Richie på slutet. Är det Meldonium som gäller för att köra så det ryker?

Schreddan sa:
Preacher sa:
HasseL: Lollo Paulin driver guide/shuttlefirma i Finale Ligure bland annat, kör ITA/EU-tävlingar och en och annan EWS.

Och vann (om jag inte helt tappat minnet) Åre Enduro 2015.

Och vann italienska superenduro-serien 13 eller 14. Har varit topp 10 i EWS tidigare också, men verkar inte satsa så mkt på att tävla utanför Italien. Lite synd, men förståeligt om man bor i Finale.. Visst har hon barn också? Snabb tjej, oavsett.

Graves har punkat. Ingen fördel med lättare grejer som sagt..

Hill kraschade på Ss4 men vann SS5! Barel topp tre på en av dom. Superkappa (Ss4) är en fantastiskt kul SS. 7,5 km lång.

Hill tog tydligen in tid och gick om Keene+Graves i sista klättringen(!) igår på ss3 enligt grafen från Quarq. Så inte är han ur form direkt.

Undrar hur nöjd Graves är med sitt teambyte? Köper inte längre att det enbart är otur.

TK sa:
Undrar hur nöjd Graves är med sitt teambyte? Köper inte längre att det enbart är otur.

Fast det ena kan ju ge det andra. Kommer man ur gängorna kan det ju vara svårt att komma tillbaka, ond spiral osv. Men visst det har ju inte gått bra i år. Börjar han gräma sig över teambytet och lägga energi på det lär det ju inte gå bättre.

Luthman Photography sa:
TK sa:

Fast det ena kan ju ge det andra. Kommer man ur gängorna kan det ju vara svårt att komma tillbaka, ond spiral osv. Men visst det har ju inte gått bra i år. Börjar han gräma sig över teambytet och lägga energi på det lär det ju inte gå bättre.
Största problemet har ju varit mekaniska problem på i stort sett samtliga race och där har ju teamet ett stort ansvar. Grejerna håller ju för Rude trots att han är byggd som ett jävla ånglok!

Mjo, men har det inte varit knäckta kedjor och sånt bland annat? Visserligen kan väl länkaget till viss del bidra till sånt, men det känns inte troligt?

Jag ska ärligt säga att jag inte följt ews lika slaviskt i år så jag har inte stenkoll på vad som pajat för honom.

Förutom en 70:e plats på SS 2 på Irland pga punka är hans sämsta placeringar två 5:e platser i Chile, så nog har han tumme med cykelgudarna.

F.ö borde kedjan ryka varje gång han tar i! Ett Kolla när han passerar Oton på grusvägsbacken. Ser ut som 2.000 watt! ( Se mitt tidigare inlägg)

Luthman Photography sa:
Mjo, men har det inte varit knäckta kedjor och sånt bland annat? Visserligen kan väl länkaget till viss del bidra till sånt, men det känns inte troligt?

Jag ska ärligt säga att jag inte följt ews lika slaviskt i år så jag har inte stenkoll på vad som pajat för honom.
Jo några knäckta kedjor och en hel del punkor mm. Dom har helt enkelt valt för klena grejer.. Efter att ha sett en del segment från helgens tävling så kan man ju starkt ifrågasätta valet av hoj också?

Kanonrulle, sånt vill jag se mkt mer av.
Trodde först att det var samma rötter som denna bilden, men vid närmare analys är det nog inte det.

Robin.jpg

Helt klart att Robin inte backar för lite rötter, här är han ju nästan uppe i trädet o klättrar, synd bara att han klotade i filmsekvensen.

Det är ju detta som är den stora skillnaden mellan DH och Enduro. Helt omöjligt att memorera 50 minuters linjeval! Imponerande att dom vågar ta så mycket chansningar som dom faktiskt gör.

http://www.vitalmtb.com/videos/feat...n-Stage-6-with-Chris-Johnston,31964/sspomer,2
http://www.vitalmtb.com/videos/feat...ith-Iago-Garay-and-Mark-Scott,31957/sspomer,2

Ikväll körs EWS i Aspen, Colorado på nästan löjligt snabba sträckor. Nästan dumt att inte slänga hjälmskärmen o dra på tempodräkten!
Om Fabien B körde Livignos DH-VM bana 7-8 sek. fortare i lycra än fladderbyxor o sträckorna i Aspen är jättelånga (15min), skulle det göra en skillnad på uppemot minuten över hela racet.

Väldigt svårtippat igen: Ritchie har skadat axeln, men eftersom EWS inte har några dopingkontroller kan han ju ladda fullt med smärstillande :( Martin Maes är tillbaka men har han flåset för fysiska sträckor på 3.000 m höjd? Samma med Annika Baerten som ledde efter första dagen i Colorado förra året, men kommer tillbaka efter en infektion.
Jared Graves vinner om inte oturen fortsätter...

mikipedia_ sa:
Och Rude verkar stå över, hoppas skulderbladet läker fort så han kan fortsätta dominera?
Rude körde ju alla tre sträckor men döma av placeringarna hindrad av sin skada. Efter justeringar ser det ut som han ligger på en 40:e plats efter dag 1.

Väldigt bra kört av Graves med vinst på samtliga sträckor! Han förtjänar enligt mig verkligen att få klara sig utan problem för en gång skull men lite tidigt att ropa hej än antar jag :) En dag kvar, vad som helst kan hända...

Gillar att se Keene ligga så högt upp (4:e), hoppas det fortsätter :)

Ahh missade det, såg bara resultaten jag postade och antog att han inte kunde vara så långsam att han inte syndes där;-)

Ja det är bra att Graves får lite resultat igen.
Och Keene varkar dragit nytta av sin nya teamkompis och växt ordentligt tills i år.

Tillbaka
Topp