[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

Jag tror att Spez vill kunna sälja dyra S-works varianter med Öhlins, för att ha en USP jämfört med andra tillverkare. Och då blir det ju konstigt om inte deras sponsrade åkare kör på samma utrustning som S-works-hojjen.

Som jag förstått det så är Öhlins cykelprodukter resultatet av ett samarbetet med Specialized, på Specialized initiativ. Så Spesch vill nog ägrna promota produkterna också.

Kuriosa:
Jag tror inte Robin var så nöjd med X-fusions dämpare...

p4pb14015735.jpg

Googlade lite, det där är den enda bilden jag hittade där han inte körde X-fusion bak. Kan ju ha fått okej att skita i den om kontraktet ändå var på väg ut och det var sista tävlingen (för det där är väl finale?)

Luthman Photography sa:
Googlade lite, det där är den enda bilden jag hittade där han inte körde X-fusion bak. Kan ju ha fått okej att skita i den om kontraktet ändå var på väg ut och det var sista tävlingen (för det där är väl finale?)

Jo, har bara sett det på bilder från finale, men det är ju lite intressant ändå att han så gärna ville bli av med X-fusiondämparen.
https://www.rootsandrain.com/photos/1770581

(Eller ja, det vet jag ju inte, kan ju lika gäran vara att den behövde service eller något antar jag)

Luthman Photography sa:

Enligt Robin själv, (frågade han i Åre) så var gaffeln bra, dämparen var svaret typ, mnjaaaeeeaaa... :P

Coil på hd3 är väl inte jättelätt att få till bra då den är kontruerad för linjär känsla med luftburk vliket kan betyda bottningsfest med coil. De körde med någonslags special topout gummi för att få till en progressiv fjäder.

Curtis Keene är också på öhlins, men verkar köra Magura MT7 bromsar mot Formula Cura för Gravity Republic.
IMG_2186.JPG

soderblom sa:
Henrik83 sa:
Phett om han gör det på en DH6c!

Graves var väl på pallen i Sydafrika på en SB66c med Fox 36 för några år sedan? Samma år Devinci tog fram en prototyp till Smith som senare blev Spartan.

Körde han inte wn Fox 40 på den? Det var väl det som gjprde att det vart sånt ståhej?

Luthman Photography sa:
soderblom sa:
Henrik83 sa:
Phett om han gör det på en DH6c!

Graves var väl på pallen i Sydafrika på en SB66c med Fox 36 för några år sedan? Samma år Devinci tog fram en prototyp till Smith som senare blev Spartan.

Körde han inte wn Fox 40 på den? Det var väl det som gjprde att det vart sånt ståhej?

Fox 36 180mm.
http://www.pinkbike.com/news/Jared-Graves-World-Champs-Edition-Yeti-SB66C-Interbike-2013.html

Fox 40 är väl vad de satt på SB6:an och kallat för DH6c istället.

larsaw sa:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:
Ska DU helt plötsligt börja med källkritik? :)

Haha! En kan väl förändras... ;)

Och här var visst källan: http://m.pinkbike.com/news/anne-caroline-chausson-returns-home-press-release.html
Tänk vad en kan missa när en analog ett par timmar... :)

Nu postade jag ju innan det där kom upp på pinkbike iofs, men som ungdomarna säger källa: internet ;)

Det om doping är ju lite spännande, hur illa kan det vara inom EWS? Stämmer det att det aldrig utförts någon kontroll?

Henrik83 sa:
Det om doping är ju lite spännande, hur illa kan det vara inom EWS? Stämmer det att det aldrig utförts någon kontroll?
Det stämmer, kolla här https://dirtmountainbike.com/news/doping-enduro-cedric-gracia-discusses-drugs-mountain-biking.html
Det finns också nåt i reglementet men jag orkar inte leta.

Detta är förstås väldigt mycket beklagligt och kommer att på sikt skada sporten...!
Hoppas dom skärper sig innan Lance Armstrong blir läkare för team X

Så om man väljer att överanalysera vad Robin skriver, & dessutom väljer att vrida citatet till sin egen vinning, så kan man alltså hävda att Robin nu valt att anklaga Richie Rude för doping? ;-)

Henrik83 sa:
Så om man väljer att överanalysera vad Robin skriver, & dessutom väljer att vrida citatet till sin egen vinning, så kan man alltså hävda att Robin nu valt att anklaga Richie Rude för doping? ;-)

Han är ju stor som en ladugårdsvägg och snabb som en jävla travhäst, så omöjligt lär det ju inte vara.

Luthman Photography sa:
Henrik83 sa:

Han är ju stor som en ladugårdsvägg och snabb som en jävla travhäst, så omöjligt lär det ju inte vara.
Det har han ju varit sen han var 13 år, tror faktiskt att han har gått ner i vikt sen han började med enduro.

TK sa:
Luthman Photography sa:
Henrik83 sa:

Det har han ju varit sen han var 13 år, tror faktiskt att han har gått ner i vikt sen han började med enduro.

Det ska börjas i tid!

Rude ska väl köra DH i år förresten?

Luthman Photography sa:
TK sa:

Det ska börjas i tid!

Rude ska väl köra DH i år förresten?[/quote]

Jo men undrar hur seriöst det blir, full EWS o sen slänga in några högrisk WCDH mitt i säsongen, låter som ett tämligen dumt beslut om han tänkt köra DH-racen "för att vinna".
Gissar mera det handlar om att visa upp vad Yeti pular med på DH-fronten...

VM i Cairns har han väl en rätt bra chans ändå. Hyfsat "enkel" bana för hans nivå och en sinnes spurt som avslutning.

Ok, detta har inget med EWS att göra, men tror det träffar rätt målgrupp. En intressant video där Cedric Gracia gör voiceover-kommentarer på hela sitt åk nedför Megavalanche på den där ön. Kul insikt i hur proffsen tänker när dom rejsar:

http://nsmb.com/cedric-gracia-race-run-voice-over/

Och ja, det är en halvtimma, men jag kunde inte sluta titta efter första 5.

C-dale sa:
Robin snabbare än Sam!!!!

Första kraftmätningen för delar av eliten http://www.1001sentiers.fr/resultats/2017/2017_urge1001endurotour_dolcenduro_5mars.pdf

Tyvärr sket det sig för Robin på SS 2. Punka eller?

Såg någon Intagram-flash om att det var mera åt det "mekaniska" hållet, men att han har kapacitet är det ju inget tvivel om :)
BTW, såg i resultatlistan att dom hade en klass för e-MTB! Dock verkar det inte gjort så mycket nytta, "typ" samma tider som för övriga i elit, men troligen har e-MTB'arna något sämre kondition...

Tillbaka
Topp