Enduro HT vs FS

filipl

Medlem
Enduro HT vs FS
Hej!

Jag är sugen på att byta ut min HT för att jag tycker den är alldeles stökig på stigarna i göteborgsområdet. Har cykeln nedan fast tidigare årsmodell.
https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html

Först var jag inne på att skaffa en FS trail runt 130-140 i slanglängd men har nu börjat titta på en enduro HT.
Förlorar jag något mer än komfort nedför med att köra en enduro HT?
En fördel jag ser med Enduo HT rappheten uppför och mindre rörliga delar och därmed mindre service/underhåll.

Cyklarna fastnat för är:
Enduro HT: http://www.commencal-store.co.uk/meta-ht-am-race-650b-red-2016-c2x16198326
FS: http://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-v42-origin-yellow-2017-c2x19920842 och YT-Industries Jeffsey

Enduro HT vs FS
Hur mycket rapphet utöver vad en låst FS behöver du uppför? Jämfört med hur gärna du vill stå kvar på pedalerna utför.
En långslagig HT "dyker" i fronten vid kompression och gaffelvinkeln blir brantare jämfört med en FS som sjunker ihop linjärt vertikalt om den är bra inställd.

Det finns en anledning till varför endurohojar är FS.

Visst kan man blunda och säga att allting går, men bara för att man kan köra vätternrundan på fatbike betyder inte att det är lämpligt. :)

Enduro HT vs FS
Har som du en HT i Göteborg. Jag skulle idag köpa en FS utan att tveka. Stigcyklingen i Göteborg är stundtals väldigt stökig och om du tycker att din HT är stökig så kommer inte Enduro HTn du länkar till att vara mycket bättre. Jag har bytt styrstam (50mm) och styre (785mm) på min HT för att få en mer Enduro-mässig hoj, vilket gjorde stor skillnad! Känner dock ofta behovet av att ha dämpning bak så att man slipper känna sig sönderslagen när det blir riktigt stökigt nerför. Köp en FS!

Enduro HT vs FS
En kompis till mig bytte från Canyon HT till Spectral och han ångrar inte det en sekund. FS är bättre på allt tycker han. Och ja, vi cyklar i Gbg.

Själv är jag dock (eftersom man ska vara lite motvalls) inne på att köpa typ en sådan commencal ht som du länkade till men om man ska vara ärlig mot sig själv så ska man nog försöka få tag på en FS. Tycker det är mest utseendet samt "alla andra jävlar kör FS och då kan banne mig jag köra HT" och visa att det går som lockar.

På en FS borde kanske 120-130 mm slag räcka om man inte är astung och inte kör endurotävling.

Enduro HT vs FS
Jag bytte ut min Banshee Spitfire mot en Stanton Switchback och har än så länge inget att klaga på alls, jag har mycket roligare här i Stockholm på HT och i Järvsö backen har jag inga problem att köra på.

Enduro HT vs FS
Jag har både en FS(Nukeproof Mega290) och en HT(NS Eccentric DJAMBO).
Båda har körts på platten och nedför/uppför och FSen är klart överlägsen HTn. Däremot så kan jag tycka att det är roligare att leta allternativa linjer med HTn när det blir för stökigt, samt att man får jobba mer med kroppen och knoppen när man kör fort med HTn.
Båda har sina fördelar och är jävligt roliga men var jag tvungen att välja en av dom så blir det Megan.

Känns ändå bra att slippa välja;)

Enduro HT vs FS
Efter att ha provat diverse olika cyklar här i Gbg (bla XC-HT, AM-HT, XC-helstel, trail-FS) skulle jag lätt säga enduro FS.

Det kommer aldrig bli "perfekt" överallt men det är så mycket roligare utför med FS att det är värt lite vikt och gung.

Tillbaka
Topp