Enduro Merida eller Canyon

PinkNitemares

Ny medlem
Hej, som rubriken nämner är jag intresserad av att köpa en Enduro hoj, kollat en hel del och vad får jag mest för pengarna tycker ni, fastnat lite för dessa märken, även svag för Scott men dom är ju lite dyrare som sagt.

Budget 50 lax ca,

Canyon Spectral serien eller Merida.... Eller kom gärna med förslag. Cyklat en hel del trail men vill ha mer enduro nu som en andra cykel, enduro o lättare downhill.

Ustzeust

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig canyon så kanske någon annan fultysk.

Propain tyee eller kanske to.m spindrift
Yt capra

Om du bor i södra Sverige så kan du höra av dig till racing bike Sweden, han har orbea och Merida tror jag.

Finns så extremt många bra cyklar nu

PinkNitemares

Ny medlem
Kollat på Yt Capra med senaste tiden, tycker den ser fin ut den serien men folk klagar hit o dit på youtube på den, inte för att jag bryr mig om det, men Canyon känns så otroligt prisvärda, dock är jag även förtjust i Merida, en Scott Ransom är för dyr helt enkelt o samma gäller med Specialized serien som har fina hojjar.

Hälsingland

Aktiv medlem
Vill du lägga 50 papp så har ju YT fyllt på sin outlet och du får capra pro race för 4199:- EUR, 29" var dock slut nu som det verkar av den men 27" finns.

PinkNitemares

Ny medlem
Vill du lägga 50 papp så har ju YT fyllt på sin outlet och du får capra pro race för 4199:- EUR, 29" var dock slut nu som det verkar av den men 27" finns.

Jo jag såg dom rea på Yt, den va slut yes. kollade nåndag sedan, ni som har Yt e ni nöjda med dom.

jonte987

Aktiv medlem
Bird kanske ska nämnas också

Vet inte om det finns deal på 2019 mega kvar men tänk i så fall på att det inte är samma geo som 2020

PinkNitemares

Ny medlem
Just nu har jag bara kört 29, men 27.5 visst, 29 trail dock.

Geometrin gäckar mig lite yes, på Canyon o Merida valet men sjukt snygga e dom Yt cyklarna no doubt.

Jo Nukeproofen ser fin ut med yes,

Ram mässigt vilka brands rekomenderas för er inbitna enduro....cyklare.

PinkNitemares

Ny medlem
Tack ska kolla. jag är ca 176 cm lång, just nu har jag kört medium strl på min specialized... Ser att M va slut på Capran...Tror ni en large funkar bra för min längd....eller blir den för stor....

jonte987

Aktiv medlem
Large är troligen ok. Jag har en large mega 290 2018 och är 176. Sadelröret är kanske lite långt annars är det bra

Edit
Den länkade har bara 455 i reach ser det ut som. 29 al har 465...
Medium känns väldigt kort men l kanske funkar

Jag hade kanske tagit något lite modernare från 2020 om jag haft så hög budget. Eller en beggad Bird am9

Senast ändrad:

PinkNitemares

Ny medlem
Ja Capran ser fin ut tittar på den nu och en Large skulle passa bra ja, men är 27.5 ...Bara haft 29....skillnaden?

27 känns väl lite mer downhill,

manneblask

Aktiv medlem
Har haft en One-Forty, riktigt bra spec för priset då, märket lockar väl inte de flesta men kan ändå rekommendera. Merida har bara sin One-Twenty i 29".

PinkNitemares

Ny medlem
Bra deal på en Merida här https://jarlacykel.se/product/merida-one-sixty-6000/
Vad jag vet har inte Merida några 29” enduro ännu

Tack Kenneth priset var bra, tror dock detta är en 2018 modell vilket kvittar då specsen ser bra ut och priset är väldigt bra.

Just nu är jag dock inne på Yt Capran, finns Large strl i lager, är 176 cm så skulle väl vilja ha en medium, men förstår jag det rätt är denna 17.5 - 18 strl då....27.5

Capran har en FOX 36 FLOAT FACTORY dämpare medans meridan har en Lyric....

Priset 4199 euro då ca 46 -47 000 kr

jonte987

Aktiv medlem
Den är som sagt väldigt kort så jag undrar om 27.5an är en gammal modell eller vad. Läs på lite mer innan du lägger så mycket pengar.

Stervelo

Aktiv medlem
Hmm, ska du dynga ut med 50k så ska det väl vara helt jäkla rätt?
Jag tycker du börjar i fel ände.
Vilken reach vill du ha? Vill du ha jättebrant sadelrörsvinkel, jätteflack gaffelvinkel och så vidare.
För mig är kort sadelrör viktigt, få i en lång dropper är viktigt.
Börja så, då hittar du något för dig. Börja inte med fabrikat.
En geo som passar din kropp och din körstil. 50k är för mycket att flumma bort.
Köp något för 25 beggat istället tills du vet vad du vill ha.

PinkNitemares

Ny medlem
Absolut, tyvärr kan jag ju inte demo köra yt cykeln...kollat på geometrin o frågat andra med liknande yt capras...som sagt jag tävlar inte eller nått utan blir min andra cykel för lite allround enduro trail o downhill, den jag har nu e mer xc o trail...

Köpa nått begagnat billigt o sen uppgradera är givetvis en bra investering, ska försöka besöka nån butik eller kolöa med polare som kör downhill...

Inte bestämt nått änn dock, men jag gillar Yt specs o utseende dock, 50 lax är en häftig summa yes speciellt för nån som bara hobby kör,

MtbIte

Aktiv medlem
Jag kör en 2019 capra och är nöjd , det du ska tänka på är att capra är korta och kompakta hojar med kort reach och kort kedgestag så tex jag har en XL men den känns som en L , är 185 cm lång.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer