[Enduro] SBR X, Södertälje, 26 oktober 2013

sjodell

Aktiv medlem
Tävlingsinfo

Lördagen den 26 oktober 2013 är det hög tid för SBR att gästa Södertälje! Samling kl. 10.30 enligt kalenderinlägg nedan.

Vi utlovar en rolig mix av tekniska partier, bra flow och något litet motlut. Garanterat dock att det är finns nettohöjdmetrar att utnyttja på samtliga sträckor.

Planeringen för detta SBR påbörjades redan under våren 2012, och efter semestern förra året låg sträckorna redan spikade. Tyvärr fanns aldrig tid att köra hösten 2012, men nu är det dags.

Sträckorna har modifierats något till i år pga stormfälld skog och avverkningsarbete men nu har vi en bra uppsättning. Likt tidigare SBR består tävlingen av ett antal specialsträckor, 4 i detta fall, som man kör på tid med individuell start. Mer om specialsträckorna senare.

Träning

Som banbesiktning kommer vi köra det Stalle kallar "fransk rullning". Alltså en tidsbegränsad genomrullning där ni inte kommer kunna gå och leta linjer eller "köra om" sektioner. Syftet med genomrullningen är att ni skall hitta runt på sträckorna och att ni har fått stifta en första bekantskap så att ni inte överaskas av något dropp, hopp eller annat. Vi rullar en sträcka i taget.

Tidtagning

Vi kommer köra gamla hederliga SBR-tidtagningen, alltså startklocka och stoppur. Era tider noteras i excel och förhoppningen är risken för fel hålls relativt låg.

Vi kommer också använda oss av poäng per sträcka istället för totaltid. Detta för att den längre SS3 inte ska bli helt utslagsgivande, det ska helt enkelt löna sig att vara snabb även på de kortare sträckorna. Vi tror att detta system blir mest rättvist i ett rejs med både trampstarka och tekniskt duktiga cyklister.

Prisutdelning och grillning

Målsättningen, om inte vädret är helt emot oss, är att ha glöden redo när ni går i mål på SS3, ta därför med något att grilla.

Gott att ha något att äta efter sträckorna, dessutom finns alltid en risk att resultatet kan dröja något på ett SBR! Prisutdelning till topp tre dam och herr vid grillplatsen blir så snart resultatet är bekräftat.

Målområdet på SS3 är i nära anslutning till parkeringen, så ni behöver inte släpa mat och eventuellt ombyte med er på sträckorna. Vatten och de verktyg ni tror er behöva är väl dock vettigt att ha med runt.

Resultat

Slutställning i första figuren (poängen är en summering av placering på respektive sträcka).

filename=happy_iphone_app.png

Placering på respektive sträcka ges av andra tabellen.

filename=SBR_X_01.jpg

Heatmapen i tredje figuren ger en snabb överblick över individuella prestationer på de olika sträckorna.

filename=SBR_X_02.jpg

Pallplatserna gick till värdiga åkare, martinpetter har två sträcksegrar, en andra- och en tredjeplats, mycket imponerande. MrJones har två sträcksegrar, en tredjeplats men tappar kampen om segern i och med en sjätteplats på SS2. Mike80 inleder lite svagare med en åttondeplats, men är efter det tvåa på övriga tre sträckor.

Anmälan

Notera gärna ert deltagande i tråden eller via PM till 'sjodell' eller 'soderblom' så administrerar vi era anmälningarna i denna post.

Anmälda och startlista

1 MrJones 
2 Hetsjägar´n 
3 Switcheu 
4 Mike80 
5 martinpetter 
6 cruxet 
7 Beofred 
8 pMr (fd rooth) 
9 bjornsu 
10 s 
11 Härken 
12 happymtb.fr 
13 Seeman 
14 lisacecilia 
15 O 
16 Monglo
17 flight 
18 tomcaten 
19 LasseB   
20 Ubu
21 Alexandra L 
22 nickenyfken 
23 Hansen86 
24 HKanton 
25 Jsmacko 
26 jlehtinen 
27 DaOpossum
28 Martin_N
29 Johannes_R

Rallyväder.

meteogram.png

(Pershagen är ett område i Södertälje, väderdatan fungerade inte med "ö" och "ä" i stadsnamnet)

Senast ändrad:

Ett klipp för att ni ska få en uppfattning om sträckorna.

För att ta er till samlingsplatsen sväng av E4:an på E20 i riktning mot Göteborg/Strängnäst. Detta gäller oavsett ifall ni kommer ifrån Stockholm eller söderifrån. Fortsätt på E20 till nästa avfart, trafikplats Vasa. Sedan är det mer eller mindre bara att hålla höger. Efter att svängt av E20, ta höger i rondellen och passera Scaniarinken och fotbollsarenan. Sväng sedan höger under E20 och sedan direkt höger igen in på en grusplan. Detta är både parkering och samlingsplats för dagen. Om nu inte p-platserna skulle räcka kan man stå vid arenorna på andra sidan motorvägen.

telge05.png

Ifall man åker pendeltåg så är det ungefär jämnlångt att cykla till samlingsplatsen från både Södertälje C och Södertälje Hamn. Det är nog lättast att hitta från Södertälje C och då följer man Sörmlandsleden tills man kommer till Genetaleden vars cykelbana man följer västerut. Korsa E20 på Hovsjövägen och följ sedan Hantverksgatan till samlingsplatsen.

/David

Senast ändrad:
Intresse finns. Första helgen kan jag ej, andra helgen (söndag) är det dh-race i Hammarbybacken.

Sammanställning av lördagarna under oktober så här långt:

5/10 - Helgen efter Jubileumsrallyt i Hellas
12/10 - Samma helg som DH i HBB
19/10 - Samma helg som MTB Adventure i Södertälje
26/10 - ?

Ta 26 så slipper man eventuellt tjafs med andra arrangörer (sen är det en annan sak att jag inte kan den 19e)

Kul att det rullar på med svartrejs! Jag vill vara med. Ta så sent som möjligt, jag brukar gynnas av cp-väder.. slutet av oktober, brukar det inte kunna snöa typ då!? :D:D:D

/M

Tycker att det ser lite ut som ni är nordost om måsnaren.
26 låter fantastiskt, kommer göra allt jag kan för att försöka vara med, verkar kul.
Fredrik

Skulle vara kul att vara med om jag kan eftersom jag bor i Södertälje. Kommer ni avslöja sträckningen i förväg? Känner inte direkt igen var det är och det ser ut att vara kul åkning som jag gärna skulle ha med i mina träningsrundor.

MusicMan skrev:
-------------------------------------------------------
> Kommer ni avslöja sträckningen i förväg?
> Känner inte direkt igen var det är och det
> ser ut att vara kul åkning som jag gärna
> skulle ha med i mina träningsrundor.

Tanken är att inte avslöja exakta sträckor förrän dagarna innan, för att det ska bli rättvisst och att inte hemmaåkare ska få för stor fördel.

Däremot kommer du förstå vilket område vi kommer hålla till i när vi postar kartor för parkering mm framöver. Då kan du ta dig dit och reka på egen hand.

Stojje skrev:
> Ser ju fantastiskt fint ut. Synd bara att hela
> stockholmsområdet ligger ju liksom så ocentralt till.

Tack, jag tror vi hittat en bra mix av stigar.

Ja från Skellefteå är det ju en bit, ni får väl fixa en minibuss och plocka upp fler endurosugna längs norrlandskusten söderut.
: )

Kung Stalle skrev:
> Men bestäm nån gång dåååååå!!!

Fixat, 26 oktober blir det!

Kul att det är så stort intresse! Kanske inte framgick på filmen men det finns en och annan sten och rot här nere också. Pinsamt nog går ca 150m av SS2 på bred grusstig men vi har försökt kompensera det genom att starta sträckan med ett stenigare parti för att jämna ut förutsättningarna mellan olika åkare.

Här kommer några exempelbilder från sträckorna.

IMG_3693.JPG

IMG_4162.JPG

IMG_4140_mod.JPG

IMG_3698.JPG

Passage som borde gynna de som fortfarande åker med "små" hjul. 90-graders vänster in i ett stökigt parti med ett litet steg.
IMG_4168.JPG

/David

H. skrev:
> Ser väldigt bra ut, men vad händer på näst sista bilden?

Ser ut som en given OTB, men det går så sakta så jag tror jag löste det!

Jag har noterat er som anmält intresse, efter att datumet spikades, i första inlägget.

Övriga får återkomma!

Ser så jävla kul ut! Om man nu bara hade kunnat åka på sånt där utan att kasta ut benen åt bägge sidor och skrika som en liten flicka! Jag behöver nog ramla lite och inse att det kanske inte är så farligt

s skrev:
> Lägg gärna upp tävlingen i happykalendern
> också!

Det kommer inom kort. Ska bara kolla upp lite detaljer kring lämpligaste samlings-/parkeringsplats så vi kan inkludera det på kartan i kalenderinlägget.

/David

Schreddan skrev:
> Glöm inte Beo.... :-)

Beo kommer säkert visa intresse när det börjar dra ihop sig, vi är bara på första sidan än!

Ni övriga är uppskrivna.

Bech skrev:
> Jag ställer upp och cyklar också!

Ditt deltagande är noterat.

Jepp det gjorde ju det. Jag hämtar och lämnar dig hemma så slipper vi krångla.
Men vi hörs av mer när det närmar sig men då vet du att du har skjuts.

Tillbaka
Topp