Enduro slinga i Örebro län eller närheten

Ja som rubriken lyder så är jag väldigt sugen på att prova på enduro cykling. Har tidigare kört en hel del cross country och downhill och tycker båda är grymt roliga former och skulle då vilja prova enduro men vet inga slingor runt Örebro. Så är det någon som vet några roliga slingor?

Det finns ju höjdkurvor att jobba med men de uppmärkta MTB slingorna vid Ånnaboda har inte så många roliga utförslöpor. Det finns några från Storstenshöjden, Moshyttan utför på slinga 1 och starten på slinga 2 är kul men har inga drop och kräver ingen långslagig cykel. Kanske någon som kan området har bättre stigar att erbjuda.

Leta reda på Mongotorp enduro tråden, borde finnas länk till strava i den. Annars så kan du fråga Carl-Pedal lr Est dom har koll på sån åkning i örebro.

Tja vi har inget riktigt sånt här men brötig å så finns. Bästa är nästan att gå med i mountainbike Örebro på fb. Där brukar vi skriva när vi drar ut så är det bara att haka på?
Men runt storstenshöjden är det brötig å mogetorp mer flow å tramp men vi har massvis roliga stigar?

Jag som trodde att det fanns en del enduro-artade spår i någon del av Bergslagen Cycling området. Har ju läst om hundratals höjdmeter. Är det värsta man hittar där också XC-betonat?

Hampusmoberg sa:
Ja jag har vart några gånger o cyklat uppe i ånnaboda/storstenshöjden men tycker mest det är grusväg.
'

Ja där är det helt cp skyltat det är xc folk som gjort & då är det jobbigt att köra snabbt uppför grusbackar tyvärr.

Men det finns mycket bröt osv där med fast inte lika lätt å hitta. Många ställen blir kul om man kan trampa upp endel fart, å hopp å dropp mm är det dåligt med på stigarna. Det är inte så branta berg vi har :)

Ne de är är ju inte skit branta med det känns ju som det skulle gå att hitta något runt skidbackarna och runt matsabaken. Behöver ju inte vara skit brant men är stigen bra "upplagd" så hoppen, droppen och svängarna är på bra ställen så man får bra flow så kommer farten lite med det.

EST sa:
Hampusmoberg sa:
Ja jag har vart några gånger o cyklat uppe i ånnaboda/storstenshöjden men tycker mest det är grusväg.
'

Ja där är det helt cp skyltat det är xc folk som gjort & då är det jobbigt att köra snabbt uppför grusbackar tyvärr.

Men det finns mycket bröt osv där med fast inte lika lätt å hitta. Många ställen blir kul om man kan trampa upp endel fart, å hopp å dropp mm är det dåligt med på stigarna. Det är inte så branta berg vi har :)

Senast ändrad:
Vad skulle ni rekomendera för cykel i Örebro trakten? Har mest blivit xc leder mest på grund utav att jag i te vetat om några enduro slingor. Spenderar 3-4 helger uppe i Sälen varje sommar och har de gångerna hyrt heldämpad cykel men skulle gärna ha en egen men ska man satsa på en heldämpad xc cykel eller en trail/enduro cykel med lite mera slag? Vill ju som sagt mer åt enduro hållet men har man för lite nytta utav en sådan?

Är det inte lite mer kullar bortåt Lindesberg (norrut alltså)?

Det är ju prima vägar för bockstyre i alla fall och det lilla jag cyklar i skogen så duger XC kvalité.

Jag menade följande: http://www.bergslagencycling.com/4165

På så många leder över så stort avstånd och många höjdmeter är jag förvånad att det saknas tekniska utförslöpor som kan liknas vid 'svensk' enduro. Men jag har aldrig cyklat där (har dock träffat de som sköter om det).

Jag kör en am 140 mm 29 a med snabba däck funkar fin fint men det gör även min ut som med är en am hoj. Xc är ju tråkigt?

Får kolla över vad jag kan hitta för cykel under vinter halvåret o sen ska jag nog ge mig ut nästa vecka och kolla runt lite vad jag kan hitta för utförslöpor ?

qma sa:

På så många leder över så stort avstånd och många höjdmeter är jag förvånad att det saknas tekniska utförslöpor som kan liknas vid 'svensk' enduro. Men jag har aldrig cyklat där (har dock träffat de som sköter om det).

Lugn, det finns en massa!

Vid mogetorp kan du kika på Strava och leta efter något som heter SS-osv. Det är ju Enduro eftersom det gått rejs där.

Söder om E18 vid Lekeberg finns några fina leder som nog syns på strava.

Storstenshojden finns det också vid.

Sen nära göljestigen, rusakulan och fortsatt norr längs bergslagsleden går det att hitta en hel del.

Men som EST sagt får du hålla ögonen öppna i fejsboken mtb Örebro. ☺️

Ja men svårt att hitta nån bra slinga finns ju nån utförslöpa här å där. Sen är det kul med push bike i kvarntorpshögen. Så en rolig cykel kan man ha men oftast går det lika bra med en ht,am som en långslagig om man säger så?

EST sa:
Ja men svårt att hitta nån bra slinga finns ju nån utförslöpa här å där. Sen är det kul med push bike i kvarntorpshögen. Så en rolig cykel kan man ha men oftast går det lika bra med en ht,am som en långslagig om man säger så?

Nu är ju rätt så ny i alla uttryck här? Vad menas med push bike?

carl-pedal sa:
qma sa:

Lugn, det finns en massa!

Vid mogetorp kan du kika på Strava och leta efter något som heter SS-osv. Det är ju Enduro eftersom det gått rejs där.

Söder om E18 vid Lekeberg finns några fina leder som nog syns på strava.

Storstenshojden finns det också vid.

Sen nära göljestigen, rusakulan och fortsatt norr längs bergslagsleden går det att hitta en hel del.

Men som EST sagt får du hålla ögonen öppna i fejsboken mtb Örebro.

Ett annat ställe med kul utförslöpor är Garphyttan nationalpark. Sök på strava.

EST sa:
Tja vi har inget riktigt sånt här men brötig å så finns. Bästa är nästan att gå med i mountainbike Örebro på fb. Där brukar vi skriva när vi drar ut så är det bara att haka på
Men runt storstenshöjden är det brötig å mogetorp mer flow å tramp men vi har massvis roliga stigar

Har du blivit snurrig? Det finns ju massor av roliga utförslöpor.
Hampus, du kommer inte behöva ha tråkigt

Jo men inga hela slingor som är lätta att bara säga åk dit å ta ett varv å inget med hopp å dropp mm vi har ju utförslöpor men man får ju cykla endel emellan eller hur...

Tomaswikman sa:
EST sa:
Tja vi har inget riktigt sånt här men brötig å så finns. Bästa är nästan att gå med i mountainbike Örebro på fb. Där brukar vi skriva när vi drar ut så är det bara att haka på
Men runt storstenshöjden är det brötig å mogetorp mer flow å tramp men vi har massvis roliga stigar

Har du blivit snurrig? Det finns ju massor av roliga utförslöpor.
Hampus, du kommer inte behöva ha tråkigt

Haha skönt att höra, du har inte stava så man kan tjuvkika lite?

Hehe ä ??
Vi kör nog med Uno Forsberg ikväll det är platt å inte så askul men ändå om du vill med ä ?

Finns ett kortare downhill åk vid Digerberget i Nora. Går att cykla dit från Örebro via bergslagscyklingslederna. Jag har även puttar upp cykeln och kört kortare utförsstigar vid skidanläggningen vid Ånnaboda. Där borde det gå att bygga downhillåkning!

Skakar liv i denna gamla tråd, ånnaboda har många riktigt kul utförsåk, tog bara några år att lära sig att hoppa mellan leder för o plocka guldklimpar!
Så som vi brukar köra är det jämt start med svart 2, är till stor del utförs åk med en del tramp sträckor ner till gölje stigen, där fortsätter man rakt fram på svart 1, tar ner höger i första T-korset och följer grusvägen o trampar upp för den sjukt brant bilvägen, fortsätter genom bommen 5-600meter o tar svart 1 ner för vargkiteln. Fortsätter sedan svart 1/2 till klockhammar, där kan man välja lite. Tre alternativ beroende på hur benen känns etc, köra röda 10 runt o tramp bilvägen upp till rusakulan o köra motsatt håll ned för kulan tillbaka till klockhammar ( den utförsbiten är riktigt sweet, bra flow o hög fart, några små rockgardens men inge blodigt. Annars när man kommer till klockhammar tar man o trampar bilvägen upp till blankhult och hoppar på svart 1 nedför, och istället för att köra vidare på svart 1 när man skjuts ut på enskilda grusvägen ta vänster ner till fornborgen, där är ett riktigt smultronställe om man vill ha lite stök. Obs tight som sören i slutet av fornborgen, måste kapa sly där.. vill man inte köra fornborgen så fortsätt på svart 1 tillbaka mot göljestigen, fortsätt rakt upp o ta vänstra vägen i Y-korset ( svart 1 går på höger sida) upp på toppen där är du tillbaka på svart 1/röd 10 om ja inte har fel. Kör på där en bit o sen kommer svart 1 gå av till vänster o där är en ganska rolig sektion.

det är inte någon extrem åkning så som man drömmer om men det är helt klart svin kul åkning, nu efter ett par hundra mil i skogarna där så kan man varje liten sten och vet vart man kan boosta o flyga rätt långt o ha lite skojj med! Ut och upptäck! Men vill du ha kul åkning håll dig till dom svarta lederna 1,2 i övre boda o dom två svarta 3,4 tror jag som går ner mot storstenshöjden har några roliga bitar, men1 & 2 är bäst helt klart om man hoppar mellan dom lite så kan man plocka 30-45km beroende på vad man väljer!

ut och upptäck, det lönar sig!

Tillbaka
Topp