Enduro slingor skaraborg ?

PB233

Ny medlem
Tja!

Tänkte kolla om de är någon som har lite förslag på enduro/trail slingor som gärna är lite längre och tekniska i Skaraborg ? Alltså fördel utför :D

Har ni förslag så lägg gärna med en lite beskrivning och hur man hittar dit (y)

//Philip

mtb565

Aktiv medlem
Följer, jag har inte lyckats hitta utförs fokuserad åkning än i området. Orangea och svarta spåret på Billingen är ju rätt kul med bitvis bra kortare utförsåkning men mycket trampstig också.

Det finns ju "berg" som räcker till i både Skövde och Falköping för bra åkning men jag vet ingen som bygger, rimligtvis borde det finnas svartbyggen eller privata byggen någonstans.

PB233

Ny medlem
Följer, jag har inte lyckats hitta utförs fokuserad åkning än i området. Orangea och svarta spåret på Billingen är ju rätt kul med bitvis bra kortare utförsåkning men mycket trampstig också.

Det finns ju "berg" som räcker till i både Skövde och Falköping för bra åkning men jag vet ingen som bygger, rimligtvis borde det finnas svartbyggen eller privata byggen någonstans.
Ne de verkar lite svårt att hitta, jag har sökt lite var stans men hittar inget och som du säger så är de ganska backigt här omkring så tycker de borde finnas.
Ja dom på Billingen är fina men som du skriver blir de endel trampa och jag är ute efter mer att man kör utför och har en enkel transport upp igen 🤙🏼

mtb565

Aktiv medlem
Ne de verkar lite svårt att hitta, jag har sökt lite var stans men hittar inget och som du säger så är de ganska backigt här omkring så tycker de borde finnas.
Ja dom på Billingen är fina men som du skriver blir de endel trampa och jag är ute efter mer att man kör utför och har en enkel transport upp igen 🤙🏼

Samma här, uppdatera gärna om du hittar något så gör jag detsamma 😀🤘.

kakan_polen2

Aktiv medlem
Finns lite slingor uppe på Billingen... tror d är enduro iaf eller kanske mer hopplinje.

Om ni åker ut på längst "bort" på lila-milen... mot skara-hållet. Man åker lite på en grusväg där som går ner till 49an. Svårt å förklara så skickar en bild :)
Screenshot_20200130-213352_Hittase.jpg

mtb565

Aktiv medlem
Är det bara åka o köra på Billingen eller vem hör man av sig till? Öppettider?

Det är bara och köra, det finns fortfarande längdspår kvar men tror inte det stör något vidare. Tänk på att dom stora breda motionsslingorna är "förbjudna" att cykla, men det roliga ligger ju på stigarna ändå. Beroende på väder kanske jag kör en vända på Billingen imorgon så kanske kan ge en status uppdatering här efter det.

mtb565

Aktiv medlem
Alla pumptracks är rena och fina. Jag cyklade Orange och Svart idag. Spåren varierar lite, mest frusen stig, lite snö på vissa partier men max 1cm och sporadiska isfläckar, på vissa ställen har tjälen börjat släppa som fyllde däcken med kletig lera. Tyvärr saknas en del skyltning på svarta slingan (den bästa) vilket gör det lite knepigt och hitta om man inte vet vart man ska, svarta korsar även längdskidspåren.

Senast ändrad:

mtb565

Aktiv medlem
@mtb565 jag ser bara möjligheter 😉

Det är rätt! 👍

Svart är absolut roligast tycker jag, mest tekniskt, utförsåka och brant uppför. Tyvärr är det bitvis dåligt uppmärkt, dels har nog vinter gjort sitt sen verkar det vara återkommande sabotage på skyltningen vissa delar så det kan var ganska svårt att navigera när man inte vet vart man ska.

Jag inbillar mig att det är mindre trafik på svarta generellt så den kanske har klarat sig lite bättre, men flera spår delar ju sträckning med.

Sunlake

Medlem
Det är rätt! 👍

Svart är absolut roligast tycker jag, mest tekniskt, utförsåka och brant uppför. Tyvärr är det bitvis dåligt uppmärkt, dels har nog vinter gjort sitt sen verkar det vara återkommande sabotage på skyltningen vissa delar så det kan var ganska svårt att navigera när man inte vet vart man ska.

Jag inbillar mig att det är mindre trafik på svarta generellt så den kanske har klarat sig lite bättre, men flera spår delar ju sträckning med.
Svarta kommer tas bort har jag hört.

mtb565

Aktiv medlem
Svarta kommer tas bort har jag hört.
Tråkigt 🙁 vet du varför? Jag kan ju fortsätta cykla där utan skyltar men tråkigtom det bästa spåret officiellt försvinner.

Varit tyst om förlänga slalombacken ner i gruvan, som varit snakis tidigare.
Borde finnas mycket roligt man kunde göra om nytt runt slalombacke, strupen typ .
Billingen har grym potential, jag vet inte varför det inte finns mer spår som utnyttjar höjdmetrana mer. Jag vet inte om klubben har mer ren XC fokus eller om det saknas folk för att bygga/underhålla. Stigarna som finns är väldigt bra skötta av klubben men det är ju mest XC-stuk (tyvärr).

Sunlake

Medlem
Tråkigt 🙁 vet du varför? Jag kan ju fortsätta cykla där utan skyltar men tråkigtom det bästa spåret officiellt försvinner.

Billingen har grym potential, jag vet inte varför det inte finns mer spår som utnyttjar höjdmetrana mer. Jag vet inte om klubben har mer ren XC fokus eller om det saknas folk för att bygga/underhålla. Stigarna som finns är väldigt bra skötta av klubben men det är ju mest XC-stuk (tyvärr).
Vet inte riktigt varför.
Det är i första hand kommunen som sköter det orangea och de andra spåren.

hambli

Ny medlem
Såg nyheten gällande den "nya" spårdragningen på Billingen igår och blev riktigt förvånad.

Jag trodde kommunen ville satsa på cykling men det här är ett steg i helt fel riktning. Alla de roligare och lite svårare partierna kommer plockas bort och att minska antalet spår när vi bara blir fler som cyklar är ju helt galet. Någon som är insatt eller medlem i Skövde CK och som vet om klubben har fått vara med och tycka till i frågan?

mtb565

Aktiv medlem
Såg nyheten gällande den "nya" spårdragningen på Billingen igår och blev riktigt förvånad.

Jag trodde kommunen ville satsa på cykling men det här är ett steg i helt fel riktning. Alla de roligare och lite svårare partierna kommer plockas bort och att minska antalet spår när vi bara blir fler som cyklar är ju helt galet. Någon som är insatt eller medlem i Skövde CK och som vet om klubben har fått vara med och tycka till i frågan?

Försvinner orange och svart? Ska man tolka underhållet som att det ska grusas eller ska dom göra något kul?

hambli

Ny medlem
Försvinner orange och svart? Ska man tolka underhållet som att det ska grusas eller ska dom göra något kul?
Ja svarta tas helt bort bort, inga spår på den sidan av berget är kvar. Även orange tas bort och de delar av orange som ligger närmast skroten/brottet läggs till på det röda. Det röda dras också om så flera av de bästa bitarna försvinner. Känns som prioriteringen gällande cykling på berget är helt fel. Pumptracken är ju riktigt bra och roligt men i övrigt börjar cyklingen bli alldeles för begränsad och det kommer blir bara leda till konflikter.

kakan_polen2

Aktiv medlem
Dem roliga delarna är röda kommer jag fortsätta använda... har aldrig mött en vandrare eller löpare där under mina år på Billingen. Sen känns d helt klart som ett steg i fel riktning?
Tycker man skall göra om nuvarande röda till ett svart spår me med svårigheter, orange kan man låta vara. Blåa grusade lite så de passar alla å lägga till ett längre enkelt grönt spår... ( ett längre grönt spår skall vara pågång)

hambli

Ny medlem
Dem roliga delarna är röda kommer jag fortsätta använda... har aldrig mött en vandrare eller löpare där under mina år på Billingen. Sen känns d helt klart som ett steg i fel riktning?
Tycker man skall göra om nuvarande röda till ett svart spår me med svårigheter, orange kan man låta vara. Blåa grusade lite så de passar alla å lägga till ett längre enkelt grönt spår... ( ett längre grönt spår skall vara pågång)
Visst kommer man fortsätta köra de spåren man känner till. Har inte heller mött någon under de åren jag cyklat. Det tråkiga är att det känns som man stänger av eller fördelar ut alla de äldre mtb-spåren till fördel för trail-löpning, skidspår mm. Kommer garanterat bli gnäll om man inte håller sig till de få cykel-leder som kommer erbjudas. som jag ser det är det ett spår som känns värt att köra, dvs det röda. blir inte mycket till variation då :(

mtb565

Aktiv medlem
Ja svarta tas helt bort bort, inga spår på den sidan av berget är kvar. Även orange tas bort och de delar av orange som ligger närmast skroten/brottet läggs till på det röda. Det röda dras också om så flera av de bästa bitarna försvinner. Känns som prioriteringen gällande cykling på berget är helt fel. Pumptracken är ju riktigt bra och roligt men i övrigt börjar cyklingen bli alldeles för begränsad och det kommer blir bara leda till konflikter.
Helt kass, utan Svarta är Billingen knapp intressant längre. Kommer den va ok att cykla bara att den inte underhålls av klubben/kommunen?

Kom ett förtydligande nu... känns bra!!
?

kakan_polen2

Aktiv medlem
En permanent XCO-bana är på gång och ett längre enklare spår... fasen efter de verkar bli mer från Bike Solutions.
Så d kan nog bli väldigt väldigt bra!

mv70

Aktiv medlem
En permanent XCO-bana är på gång och ett längre enklare spår... fasen efter de verkar bli mer från Bike Solutions.
Så d kan nog bli väldigt väldigt bra!
Prata vi fortfarande Billingen eller vad menas.
Själv är ja förvånad över kommunens ovilja utnytja slalombacken området mer sommarhalvår. Som nån sa gämför bara med närmast Isaberg som nytjar alla möjligheter få inkomster med liftkort, trailpass mm.

hambli

Ny medlem
Prata vi fortfarande Billingen eller vad menas.
Själv är ja förvånad över kommunens ovilja utnytja slalombacken området mer sommarhalvår. Som nån sa gämför bara med närmast Isaberg som nytjar alla möjligheter få inkomster med liftkort, trailpass mm.
Ja det är på Billingen XCO-banan ska byggas, ska ersätta svarta spåret och kommer byggas tillsammans med cykleklubben enligt Billingen Skövde. Jag håller med, att utnyttja befintlig backe och lift vore guld!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer