Enduro-utrustning

Indigo

Ny medlem
Enduro-utrustning
Jag har varit sugen på att prova på en eller två enduro-tävlingar detta år, och nu ska det ju dessutom dra igång en serie i Sverige =)

Vad ska man tänka på vad gäller utrustningen? Vad är för det första tillåtet, och vad krävs?

Jag tänker att jag inte införskaffar fullface-hjälm (såvida det inte är ett krav), men knä- och armbågsskydd däremot. Ska man skaffa sig ett ryggskydd också kanske?

Enduro-utrustning
Knäskydd tycker jag är lägsta standard. Själv tänker jag köra med knä-, armbågs- och ryggskydd samt fullface. Men det är jag.. jag har ett privatliv och är rädd om mig själv.

Enduro-utrustning
Cykeln är väl det enklaste, så länge den inte anses vara en total livsfara och är 100% muskeldriven får du köra på vad du vill.

Skyddskrav kanske kommer upp, men hittills tror jag bara kravet har varit hjälm. Knäskydd känns dock verkligen som en bra grej. Beroende på banorna kan även fullface och ryggskydd vara aktuellt.

Enduro-utrustning
Knäskydd på endurotävlingar kan vara bra att ha, det har en tendens till att göra ont utan. En ryggsäck med lite verktyg och extraslang är nödvändigt.

Jag själv kör egentligen bara med hjälm och handskar, men har insett att jag bör öka skyddsnivån lite.

Enduro-utrustning
I Åre var det krav på fullface förra året - kan tänka mig att det kommer vara det i år igen, jag skulle köra med knä och ryggskydd också.

Ryggsäck med vätskesystem kan vara gött att ha, en tunnare jacka som går att packa ner - iaf i Åre där vädret kan skilja sig mycket.

Senast ändrad:
Enduro-utrustning
De race jag kört än så länge har inte mer skydd än knäskydd och hjälm känts nödvändigt. I Åre kan jag förstå att de har ryggskydd/FF-krav, men övriga banor torde vara rätt lugnt med knäskydd/öppen hjälm och kanske armåbgsskydd om man brukar vurpa ofta.

Enduro-utrustning
Det där är lite roligt, visst är banorna i Åre snabbare men mycket åkning känns tekniskt svårare här i Götet. Förstår nu vf dom goa gubbarna och kvinnorna är så duktiga cyklister.

Enduro-utrustning
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> De race jag kört än så länge har inte mer
> skydd än knäskydd och hjälm känts
> nödvändigt. I Åre kan jag förstå att de har
> ryggskydd/FF-krav, men övriga banor torde vara
> rätt lugnt med knäskydd/öppen hjälm och kanske
> armåbgsskydd om man brukar vurpa ofta.

Jag skulle hellre köra Järvsö utan skydd än Endurorejsen. Beror dock lite på vart rejsen är. Det vi körde i Vallentuna var inga problem med knäskydd och 'vanlig' hjälm. Men att susa utför hällarna i Grycksbo kan gå väldigt fel och väldigt snabbt. I regel är det naturen runtom stigarna/SS som skrämmer mig. Det är smalt, fullt av stubbar och stenar samt en puls på 180bpm.

Men så är jag lite av en höna. Dock skäms jag inte för att använda skydd :)

Den här kombon känns knappt på ryggen. Bekvämt till transporterna. Ryggsäcken har ett inbyggt ryggskydd.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    64.6 KB · Besök: 28
Enduro-utrustning
Åkningen i sthlm erbjuder sällan så långa utförslöpor, så att stanna och byta hjälm känns inte direkt aktuellt. Jag har ifs inte gjort det i fjällen heller, men jag har ännu inte känt något behov. Jag kör ifs inte så fort.

Men man gör så klart som man vill.

Enduro-utrustning
Jag läste på lite om UCIs reglemente häromdagen och det krav som finns där är ett minimum på hjälm. Men arrangörerna kan beordra annan utr som integralhjälm och ryggplatta och då är det detta som gäller. Så minimum hjälm och sen är det upp till arrangören att välja.

Om man nu skall titta på vad regelboken säger...

Enduro-utrustning
Ang ryggskydd så är det väldigt smidigt att köra det inbyggt i ryggsäck, typ Evoc. Har hittils kört med det, vanlig AM-kruka och knäskydd.

Enduro-utrustning
Westman skrev:
> Ang ryggskydd så är det väldigt smidigt att
> köra det inbyggt i ryggsäck, typ Evoc. Har
> hittils kört med det, vanlig AM-kruka och
> knäskydd.

Ja, jag har funderat på en sådan. Men den blir inte varm om ryggen på somrarna? Alltså jämfört med en vanlig ryggsäck?

Enduro-utrustning
Jag är med sugen på en rygga med skydd. Finns det fler märken än evoc eller? Vore ju skönt att slippa få in spadar å annat skit man släpar runt på i ryggen. Har ju en schysst till mc men den blir för stor så har den ingen vatten system...

Enduro-utrustning
Schreddan skrev:
> Man ska nog inte överdriva "farligheten" i
> än_du_rå. Om man nu är med för att det är kul
> så att säga.

Det är viktigt att främhäva farligheten, då fattar ju alla hur tuff man är när man vågar vara och köra. Har du inte fattat det här än?

Enduro-utrustning
Jag tycker nog att detta med änduråbergscyklingen verkar vara hyffsat farligt. Jag har tävlat en massa i kampsporter som när jag började var sådana där dödssporter som aftonbladet berättade om. Men även proffsmatch i mma kändes mindre farligt jämfört med ett helylle happyrally. Det verkar helt enkelt som ganska många skadar sig allvarligt hyffsat regelbundet inom detta med vårdslös lercykling.

Enduro-utrustning
jofahjalm skrev:
> Jag tycker nog att detta med
> änduråbergscyklingen verkar vara hyffsat
> farligt. Jag har tävlat en massa i kampsporter
> som när jag började var sådana där
> dödssporter som aftonbladet berättade om. Men
> även proffsmatch i mma kändes mindre farligt
> jämfört med ett helylle happyrally. Det verkar
> helt enkelt som ganska många skadar sig
> allvarligt hyffsat regelbundet inom detta med
> vårdslös lercykling.

Om man ser till hur många som skadar sig jämfört med hur många som cyklar så tror jag inte att det är så farligt. Då är säkert hocky eller ridsport farligare (hade en tjejkompis som förr tjatade om att hästsport var jättefarligt med många skador).

Enduro-utrustning
Senaste endurotävlingen jag var på så skadades en rätt rejält. Det blev ett stort jack i pannan och ansiktet var täckt med blod. Troligtvis skulle det ha sytts/limmats/tejpats.

Ingen hjälm hade han heller..

Fast det beror på att det var kameramannen (stillastående på marken) som körde på sig själv med den motoriserade cablecamen.. :-D

Enduro-utrustning
Luthman Photography skrev:
> Schreddan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man ska nog inte överdriva "farligheten" i
> > än_du_rå. Om man nu är med för att det är
> kul
> > så att säga.
>
> Det är viktigt att främhäva farligheten, då
> fattar ju alla hur tuff man är när man vågar
> vara och köra. Har du inte fattat det här än?

Nope, trög är bara förnamnet. :)

Enduro-utrustning
Knäskydd och armbågsskydd är så smidiga och bra idag så lika bra att ha dem på sig. Så här års löser knäskydden också knävärmeproblemen på ett strålande sätt.

Skydd är bra, dock har jag svårt att trivas med full face hjälm och googles, lite väl mycket rymdgubbe blir det...

Enduro-utrustning
Indigo skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Ang ryggskydd så är det väldigt smidigt att
> > köra det inbyggt i ryggsäck, typ Evoc. Har
> > hittils kört med det, vanlig AM-kruka och
> > knäskydd.
>
>
> Ja, jag har funderat på en sådan. Men den blir
> inte varm om ryggen på somrarna? Alltså
> jämfört med en vanlig ryggsäck?

Jag tycker inte det är någon skillnad i värmeutveckling mot en vanlig vätskerygga.

Enduro-utrustning
Westman skrev:
> Indigo skrev:
> -----
> > Westman skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ang ryggskydd så är det väldigt smidigt
> att
> > > köra det inbyggt i ryggsäck, typ Evoc. Har
> > > hittils kört med det, vanlig AM-kruka och
> > > knäskydd.
> >
> >
> > Ja, jag har funderat på en sådan. Men den
> blir
> > inte varm om ryggen på somrarna? Alltså
> > jämfört med en vanlig ryggsäck?
>
>
> Jag tycker inte det är någon skillnad i
> värmeutveckling mot en vanlig vätskerygga.

+1, eller iaf nästan
Jag har också en säsong med Evoc i bagaget nu, och i det stora hela håller jag med. Den stora skillnade när det ovanligt biffiga höftbältet, det blir helt klart varmare än någon mer minimalistisk lösning. Å andra sidan gör det också att ryggan sitter som limmad, oavsett branthet och stökighetsnivå vägrar ryggan skumpa, det är verkligen en division upp mot alla andra ryggor jag testat med motsvarande last.

Bäst tycker jag systemet passar när man har långa otekniska klättringar där man ändå inte behöver höftbältet, så kan man köra utan det på vägen upp och sen sätta på det på vägen ner. typsikt sån cykling som nästan inte finns i Sverige alltså :)

Enduro-utrustning
marran skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Indigo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Westman skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ang ryggskydd så är det väldigt smidigt
> > att
> > > > köra det inbyggt i ryggsäck, typ Evoc.
> Har
> > > > hittils kört med det, vanlig AM-kruka och
> > > > knäskydd.
> > >
> > >
> > > Ja, jag har funderat på en sådan. Men den
> > blir
> > > inte varm om ryggen på somrarna? Alltså
> > > jämfört med en vanlig ryggsäck?
> >
> >
> > Jag tycker inte det är någon skillnad i
> > värmeutveckling mot en vanlig vätskerygga.
>
> +1, eller iaf nästan
> Jag har också en säsong med Evoc i bagaget nu,
> och i det stora hela håller jag med. Den stora
> skillnade när det ovanligt biffiga höftbältet,
> det blir helt klart varmare än någon mer
> minimalistisk lösning. Å andra sidan gör det
> också att ryggan sitter som limmad, oavsett
> branthet och stökighetsnivå vägrar ryggan
> skumpa, det är verkligen en division upp mot alla
> andra ryggor jag testat med motsvarande last.
>
> Bäst tycker jag systemet passar när man har
> långa otekniska klättringar där man ändå inte
> behöver höftbältet, så kan man köra utan det
> på vägen upp och sen sätta på det på vägen
> ner. typsikt sån cykling som nästan inte finns i
> Sverige alltså :)

Om man nu måste börja cykla med fullface på svenska endurotävlingar (verkar lite oklart) så kommer man ju ändå behöva stanna och anpassa klädseln före/efter varje stig så då kan man spänna av höftbältet på transporten om man vill. Jag tycker också höftbältet är lite varmt men inte nåt stort problem.

Enduro-utrustning
Westman skrev:
>
> Om man nu måste börja cykla med fullface på
> svenska endurotävlingar (verkar lite oklart) så
> kommer man ju ändå behöva stanna och anpassa
> klädseln före/efter varje stig så då kan man
> spänna av höftbältet på transporten om man
> vill. Jag tycker också höftbältet är lite
> varmt men inte nåt stort problem.

+1 (igen) Höftbältet är dessutom lätt att spänna loss i farten så länge stigen är rimligt snäll, så det är nog inga problem.

Jag syftar mer på om man skulle ha den även till stigcykling, fast det var ju klantigt inser jag nu eftersom jag skriver i en trendurotråd

Enduro-utrustning
larsaw skrev:
> Ang FF-hjälm för enduro, så kan ni ju vänta in
> nylanseringen av MET's Parachute
> http://www.pinkbike.com/news/Preview-MET-2014-Helm
> ets.html
> http://www.chainreactionhub.com/mtb/1209-the-met-p
> arachute-is-back
> Man får hoppas att MET gjort sin hemläxa sedan
> förra versionen med splittrade hakpartier :/
> Verkar kosta en del dock...
> http://www.globalbike.co.uk/met-parachute-full-fac
> e-helmet-2014.html
>
>
>
> // Larsa

Det där kan vara bland det snyggaste jag sett <3

Enduro-utrustning
larsaw skrev:
> Ang FF-hjälm för enduro, så kan ni ju vänta in
> nylanseringen av MET's Parachute
> http://www.pinkbike.com/news/Preview-MET-2014-Helm
> ets.html
> http://www.chainreactionhub.com/mtb/1209-the-met-p
> arachute-is-back
> Man får hoppas att MET gjort sin hemläxa sedan
> förra versionen med splittrade hakpartier :/
> Verkar kosta en del dock...
> http://www.globalbike.co.uk/met-parachute-full-fac
> e-helmet-2014.html
>
>
>
> // Larsa

Ohh den vita versionen var riktigt snygg!

Enduro-utrustning
Nåt tips på skydd för överkroppen som tar hyffsade smällar och utan att man kokar av värme?
Jag skulle vilja skydda rygg och axlar. Rena DH-skydd är väl overkill för Enduro?
Har gjort ett antal vurpor senaste året som fått mej att fundera...
En "iXS Hammer-Jacket" kanske?

Senast ändrad:
Enduro-utrustning
Utrustningsnivån varierar nog mellan deltävlingarna. Jofahjalm kör nog med målvaktsutrustning i Falun, jag själv kör inte alls och och planton med armbågsskydd.

:-D

Enduro-utrustning
Kung_Gustaf skrev:
> Utrustningsnivån varierar nog mellan
> deltävlingarna. Jofahjalm kör nog med
> målvaktsutrustning i Falun, jag själv kör inte
> alls och och planton med armbågsskydd.
>
> :-D

Bah, verkligen inte. Ben läker, kvinnor gillar ärr och gud hatar fegisar.

Enduro-utrustning
Hade en ryggsäck för skidor med ryggplatta i, men det stod klart och tydligt att den inte var för cykling (Ortavox). Det var all motivation jag behövde för att klicka med en ryggsäck också när jag nyss (efter att ha läst den här tråden) beställde ett par armbågsskydd. ;)

Men allvarligt, så gillar jag att det verkar vara bra med fack och lätt att hålla ordning i Evoc.
Sen sitter min Camelback ungefär lika stilla som en Fjällräven konken, så den går lite bort. Tror jag är lite för stor för den, så den går inte att spänna så bra.

Nu till en allvarlig fråga. Passar kamelsäcken i Evoc Enduro, eller måste det bli någon pettsonlösning för att slippa köpa en Evocpåse? Eller följer det rent utav med en vattenblåsa? (jag är lite bättre på att impulshandla än att läsa på om produkterna)

Enduro-utrustning
Det följer inte med någon blåsa. Jag köpte en blåsa på Intersport (McCinley stavning?) som passade fint. Lämnade dock tillbaka den då 2,5l blev lite för lång. 1,5l borde sitta perfekt.

Tillbaka
Topp