Endurotävlingar, hur svåra är de ?

Emil777

Aktiv medlem
Hej,
jag är väldigt nyfiken på att prova ställa upp i tävlingar i sommar.

Jag började cykla fulldämpat förra året. Innan har det varit HT men i betydligt lägre farter.

Nu, hur svåra/farliga är endurobanorna på tävlingarna?

Min bästa/enda referensram är endurobanan i Källviken/Falun där jag bor. Men den har jag ju lyxen att kunna övat påDen har t.ex. inga "tvingande" stora gap-hopp. Är den banan representativ?

Jag vill tävla för att jag tror det blir kul. Placering är....ointressant (men jag vill både vara oskadad och vinna, i nämnd ordning)

Finns det bra tankar att dela kring hur jag/man närmar sig sommarens tävlingar ?

Just hopp finns egentligen aldrig i Enduro utan finns alltid en väg runt, sen kan man ju välja att hoppa, däremot kan det vara brant och svårcyklat, mkt stök.
Vilka leder i Källviken menar du? Kan du utan problem cykla Baksidan och Ättestupan med bibehållen fart borde du klara endurotävlingarna. Ättestupan är ju grym på att göra en cyklist bekväm med branta saker och några småhopp/dropp.
Sen kan du ju öva på de byggda trädroppen i Källviken. Dropp brukar inte heller vara ett måste men ska man cykla leder med fart kan det bli att man behöver droppa för att inte cykla runt ett hinder.

I övrigt är alla lederna i Källviken bra för övning av olika sorters terräng. Lite kurvor i Sulan, stök och linje val i Sjöstigen. Hallon och Blåbär är ju svår att cykla fort och kräven rätt mkt av ben och underarmar. Alla i Källviken är bra att öva på helt enkelt. DH-banan har jag inte cyklat men lite annan nivå och karaktär, mer måsten som inte brukar finnas på enduroleder.

Hur tekniskt krävande lederna är brukar diffa en del men med det sagt har jag aldrig varit med om något stort gap-jump, och jag hade inte kört det heller haha. Finns det gap-jump eller andra hinder med stor risk att folk skadar sig så finns det garanterat en chicken-line bredvid. Oftast träningscyklar alla deltagare på lördagen och så går tävlingen på söndagen. Är det ett speciellt parti som ger dig hjärnspöken så se hur andra tacklar det och ge det ett par försök.

Har väl gått ett par tävlingar i Falun så leta gamla kartor och ge dig ut och prova vetja

Cykla ofta och kör lite längre pass emellanåt, kan ta några timmar att ta sig runt. Vinna är nog att sikta lite högt beroende på hur mycket tid du har att lägga på att bli snabbast i Sverige på att cykla teknisk stig, har du otur ställer något EWS-proffs upp? men det är en jätterolig tävlingsform som varmt rekommenderas även om man inte hunnit träna lika mycket som man kanske hade tänkt?

Tack för bra stärkande input!
Kul att få litet råg i ryggen för sommarens, kanske, tävlingspremiär i Enduro !

...jag såg någon Gopro-film från Tasmanien och det åket verkade för hårigt ???

jag behärskar nog, kanske, allt i Källviken (vid bra förhållanden), har iallafall åkt allt (utom ett gap-hopp på Sjösidan)
men har självklart som tur är mycket mer att öva på ?

...och chicken-line känns tryggt att det finns!

Hoppas vi syns i sommar då på någon tävling!

Har man nack-skydd?

Det som var rätt svettigt där jag testat var sträcka 6 i östersund när det spöregnat hmm måste varit 2019.

Det fanns liksom ingen möjlighet att banga heller utan det var bara att hålla i och hoppas på det bästa när det började luta på ?. Men det var brantare än jag var bekväm med iaf, sen hör det väl till saken att jag är en rätt medioker cyklist.

Jag har testat några av slingorna från gamla lopp i Falun. Och jag är ny på utförscykling och inte allt för vild och modig, men jag har haft väldigt kul på lederna i Falun!

Jag tänkte ta en tur här i vår till Falun. Får väl se om det är något jag fixar. Många drömmer ju om cykelvasan men det känns som en total Terror på Elmstreet mardröm. Däremot vore det kul att testa ett endurolopp någon gång, men det är ju så klart enorm skillnad på söndagscykling och att köra en tävling.

Finns det någon tävling som passar oss fega och svaga?

Jag har bara tittat men sonen vid en tävling på Nacke spåren i Hellasgården. Har sett cyklarna ramla flera meter nedåt (men inte cyklisterna som hoppade av i tid). Ingenting för mig!
Efteråt berättade en att det gick bra, för att man hade inte sett en ambulanshelikopter.

Bra underhållning dock!

Jag tänkte ta en tur här i vår till Falun. Får väl se om det är något jag fixar. Många drömmer ju om cykelvasan men det känns som en total Terror på Elmstreet mardröm. Däremot vore det kul att testa ett endurolopp någon gång, men det är ju så klart enorm skillnad på söndagscykling och att köra en tävling.
Kan intyga att Cykelvasan är farlig!
Facit första (och enda) gången:
-Besökte kollega på intensiven i Mora efter han kraschat. Rejält risig stackarn.
-En (eller flera) person dog.
-Idioter som var livsfarliga och omdömeslösa i nedförsbackarna. Helt sjukt, en del kan verkligen inte cykla.
- 1av3 hade go attityd men 2/3 kändes som intoverta människor som fajtas om placering 2000 med dödslängtan.
Rena lämmeltåget!

Här pratar jag öppet spår, inte tävlingsdagen.

Enduro verkar ju super-soft när jag jag ser det i perspektiv.

Jag har bara tittat men sonen vid en tävling på Nacke spåren i Hellasgården. Har sett cyklarna ramla flera meter nedåt (men inte cyklisterna som hoppade av i tid). Ingenting för mig!
Efteråt berättade en att det gick bra, för att man hade inte sett en ambulanshelikopter.

Bra underhållning dock!
Jag tycker nackedpåren är tajtare och mer konsekvenser vid fall än annat man cyklar i Sverige dock.

Nu verkar inte Vallåsen ha enduro i år, men annars upplever jag de banorna som säkra, kanske inte enkla att cykla fort på men enkla att ta sig ner. Där finns alltid en alternativ-väg runt hopp och dropp.

Göteborg när jag körde det (2018 eller 2019?) tyckte jag var mycket svårare pga att det var så sjukt många olika linjer man kunde ta, svårt att hinna memorera alla banorna, men även där fanns b-spår som kändes relativt säkra.

Jag tycker att Källviken/Lugnet är ganska representativa för vad du kan vänta dig på en tävling. Iaf som nivån på ESS tävlingarna har varit. Ibland kanske flackare, ibland brantare.
Kommer du ner för Fet-Mats skulle jag säga att det är nemas problemas.

Ni som kör enduro, hur långa brukar banorna vara ungefär? Om jag är van spd cyklist ska jag i så fall fortsätta med spd om jag ställer upp i en endurotävling eller är det flats som gäller?

Ni som kör enduro, hur långa brukar banorna vara ungefär? Om jag är van spd cyklist ska jag i så fall fortsätta med spd om jag ställer upp i en endurotävling eller är det flats som gäller?
Någonstans runt 2-3 minuter per sträcka vanligtvis. Åre är så klart längre.
Kör du med spd i vanliga fall är det inga problem att fortsätta med det.

Hmm, behöver jag medlemskap i cykelklubb för att anmäla mig?
I så fall skaffar jag ett familjemedlemskap då ett av barnen tränar cykling tänker jag. Är det en bra idé.

Uj, vad peppad jag blir av det här. Kul !!!

Hmm, behöver jag medlemskap i cykelklubb för att anmäla mig?
I så fall skaffar jag ett familjemedlemskap då ett av barnen tränar cykling tänker jag. Är det en bra idé.

Uj, vad peppad jag blir av det här. Kul !!!
I motionsklass krävs ingen licens och därmed inte klubbtillhörighet.
Ska du köra tävling måste du vara medlem i klubb ansluten till cykelförbundet för att kunna skaffa lämplig tävlinglicens.

Tillbaka
Topp