Endurotävlingar, hur svåra är de ?

Hej! Väcker liv i tråden...

Jag är nyfiken på att testa CES 2026 #2 på Ekerö 29-30 augusti.

Vad behöver man tänka på?
- Ser ut som att man nuförtiden behöver licens.
- Jag har lämplig cykel, "skyddsjacka" och lättare full face.
- Funderar dock på trail-knäskydd (Alpinestars Paragon Pro eller dh (POC Joint VPD 2.0 long)?

Någon som vet var man hittar info om banan och vad man kan förvänta sig där? Finns det olika klasser? Vilken klass kan i så fall vara lagom att börja i för en pappa som inte hinner träna så ofta. Fortfarande inga dödshopp?

Förstås också nyfiken på hur tävlingsdebuten gick @Emil777 såhär några år senare? Blev det någon tävling?
Men vad kul med den här gamla tråden !

Jorå, det har blivit ett par tävlingar sen dess. Nu till helgen i Sundsvall 🙂
Ett bra och kul sätt för mig att bli bättre på att cykla.

Men det känns som det blivit mer känsla "tävling" och mindre "happyride" på tävlingarna under åren. Dvs inte så många nybörjare längre vilket jag tycker är synd.
Är det för att cykelboomen är över ?

Men hursom, jag tycker det är riktigt kul och hoppas så många som möjligt vill prova på.

Men vad kul med den här gamla tråden !

Jorå, det har blivit ett par tävlingar sen dess. Nu till helgen i Sundsvall 🙂
Ett bra och kul sätt för mig att bli bättre på att cykla.

Men det känns som det blivit mer känsla "tävling" och mindre "happyride" på tävlingarna under åren. Dvs inte så många nybörjare längre vilket jag tycker är synd.
Är det för att cykelboomen är över ?

Men hursom, jag tycker det är riktigt kul och hoppas så många som möjligt vill prova på.
Kul att höra! Blir en nybörjare till Ekerös CES iallafall då :).

Man skulle också kunna tänka sig att de var för downhill :). Eller åtminstone de hårigaste. Såg att det finns en svart led på trailforks.

Flottsbro har förvisso en Enduroslinga. Den känns åtminstone snäll om man jämför med Nackarna.

De röda i Ekerö är inte svåra, åtminstone när man inte kör särskilt snabbt. De svarta har jag inte provat. Min son har kört den, men det säger inte så mycket.

Vad behöver man för material då? Kan man köra på en am-hardtail? Jag har en som tål en del, särskilt om jag byter ut hjulen. Har sneglat lite försiktigt på Capital Enduro Series, och innan dess Bike Rally, tidigare och blev påmind av den här tråden.

Tillbaka
Topp