Energi under långlopp?

cykloton

Aktiv medlem
Energi under långlopp?
Hejsan, på lördag är det 1572 som flera av er känner till. Min mage är inte speciellt bra kompis med gel, så undrar därför om ni har tips på nån annan energi som går att ha i fickan som inte är så kladdig men innehåller mycket kolhydrater. Snickers bites skulle vara gott och innehåller mycket kolhydrater men det blir för kladdigt att ha även i en påse, i fickan. Vad har ni istället för gel? / Anton

Energi under långlopp?
Jag gillar de här:

Enkla att göra, smakar gott och smälter inte sönder i fickan. Fast jag har inte provat dem i årets hetta om jag ska vara ärlig..,

Energi under långlopp?
Torkad skivad mango. ICAs i gröns påse är bra, Lidls är lite torra. Väger inte mycket och har 77gram kolhydrater per 100 gram. Fyll en bakficka med dessa.

Energi under långlopp?
GustafH sa:
Jag gillar de här:

Enkla att göra, smakar gott och smälter inte sönder i fickan. Fast jag har inte provat dem i årets hetta om jag ska vara ärlig..,

Sådana har jag kört med några gånger, svingoda. Men ja, smälter tyvärr och blir kladdiga :(

Energi under långlopp?
cykloton sa:
Hejsan, på lördag är det 1572 som flera av er känner till. Min mage är inte speciellt bra kompis med gel, så undrar därför om ni har tips på nån annan energi som går att ha i fickan som inte är så kladdig men innehåller mycket kolhydrater. Snickers bites skulle vara gott och innehåller mycket kolhydrater men det blir för kladdigt att ha även i en påse, i fickan. Vad har ni istället för gel? / Anton
Mixa dina snickers med vatten och häll i din flaska.

Energi under långlopp?
cykloton sa:
GustafH sa:
Jag gillar de här:

Sådana har jag kört med några gånger, svingoda. Men ja, smälter tyvärr och blir kladdiga :(

Ska väl säga att jag har kört dem flera somrar tidigare och inte haft några större problem, utom när jag bytte ut lönnsirapen mot agavesirap. Då blev det bara klet. Men annars kan man bara byta ut chokladen mot nåt annat så kladdar det inte så mycket och då finns det inget som kan smälta heller.

Energi under långlopp?
NickPick sa:
Vilka gel har du provat?

+1

Det skiljer en del mellan olika gel. De flesta bygger på receptet 1/3 fruktos och 2/3 sackaros men magen kan reagera olka ändå. Jag har märkt att min mage klarar av nästan alla gels som jag provat, dock när jag testade Powerbars gels så fick jag magkramper. Och då provade jag flera gånger för att säkerställa att det inte var en engångsföreteelse.

Energi under långlopp?
Raggamuffin sa:
Ta en immodium innan start och sen klämmer du gels.
Högst tveksamt att ge generellt råd om läkemedel som stoppar upp tarmrörelserna.

Mina pengar lägger jag på ”honungsgel” enligt tipset ovan.
Vore jag känslig i magen skulle jag testa Maurten eftersom det är en annan typ av produkt som (teoretiskt) kan funka bättre (även om vetenskapen i form av vettiga studier fortfarande saknas).

Energi under långlopp?
En vegan-polare tipsade mig om torkade dadlar. Se bara till att ta ut kärnan först (eller köp kärnfria). De har lagom tuggmotstånd och smakar gott (om man gillar dadlar).
Jag har även fattat tycke för Clif Bar Bloks. De är typ som gel, men med konsistens som mjuka, lättuggade vingummin så man slipper gel-kladd och dräll. Med tanke på att de säkert innehåller samma saker som en gel så är de iofs kanske inte så bra för magen din.

Energi under långlopp?
Cannondale jekyl 1000 sa:
cykloton sa:
Mixa dina snickers med vatten och häll i din flaska.

Bilagor

• Snickers-Shake.jpg
    Snickers-Shake.jpg
    66.5 KB · Besök: 58
Energi under långlopp?
cykloton sa:
Jag har själv svårt för gel, min mage pallar däremot liquid med maltodextrin eller enervit. Jag klarar själv inte att tugga något under ett lopp, känns dock som det är lite tätt inpå att prova något nytt! Annars är depåerna ett hett tips, brukar räcka med energi. Lycka till!!!

Energi under långlopp?
Dum som jag är så kollade jag bara på början av videon, eftersom jag satt i bilen, upptäckte när jag kom hem att det var helt andra en dom jag har gjort. Dom jag har gjort är med banan och i ugn och massa krångel, provade dessa och gick skitfort o göra och var svingoda! Bytte ut chokladen mot russin så det inte skulle kladda, men hade nog i lite mycket sirap då de blev lite kladdiga, men ljusår ifrån snickerskladd. Först blev de lite torra, men sen hade jag nog på lite för mycket. Så får ta lite mindre nästa gång, trodde sirapen skulle smaka konstigt men smakade väldigt gott även fast jag tog vanlig ljus sirap istället för lönn. Tack för tipset, dessa blir fler gånger, köpte lite lösgodis som backup också, men dessa känns godare och nyttigare. :)

Energi under långlopp?
Jag funderar ganska mycket kring energiintag. Ett tips är att lyssna på prestera mera (https://www.presteramera.com/) podcast. Det har koll på de mesta kring idrottsnutrition.

Jag har skrivit ett inlägg som förklara hela min energiplan för Cykelvasan, och jag gör på väldigt samma sätt i alla lopp, självklart anpassat beroende på längden.

http://pulskurvan.blogspot.com/2018/07/energiupplagg-for-cykelvasan.html

Ett viktigt tips att tänka på är att TESTA det energiupplägg du ska använda INNAN loppet. Så du vet vad som funkar för dig.

Tillbaka
Topp