Energiåtgång/timme vid olika aktiviteter

hannulan

Medlem
Letar efter en lista m ungefärlig kaloriåtgång/timmer vid olika aktiviteter. Nån som har nån? De enda jag har hittat är väldigt korta och saknar många aktiviteter.

Om jag vill beräkna energiåtgången mha pulsen istället, hur gör jag då?

@Poxeman: Jag hittar ingen lista på caloriesperhour.com, jag hittar bara den där calculatorn där jag får skriva in min vikt o sen räknar den ut åt mig. Måste jag extrahera ut en lista från den kan jag ju hålla på ett tag (fast jag får iaf tag på datat o det var som du sa väldigt många olika aktiviteter).

@sdtbn: Ingen lista som jag kan läsa heller.

Alla träningssätt som innehåller ordet "power" bränner 10 gånger mer än allt annat tillsammans.

hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> Letar efter en lista m ungefärlig kaloriåtgång/timmer vid olika aktiviteter. Nån
> som har nån? De enda jag har hittat är väldigt korta och saknar många aktiviteter.
>
> Om jag vill beräkna energiåtgången mha pulsen istället, hur gör jag då?

Man räknar! Och då behöver du veta VO2max. Sen spelar det ingen roll viken aktivitet du tränar.

Detta fungerar så att man ”räknar” baklänges så att säga. Och det bygger på det faktum att för varje liter syre som vi förbrukar så förbränner vi 5Kcal. Och om vi då förbrukar 200l syre på en timme så har vi förbränt 1000Kcal/timmen.

Du tar ditt Vo2Max ml/min och multiplicerar det med hur stor procent av ditt Vo2Max du faktisk utnyttjar. (60% av maxpulsen är ca 38% av Vo2Max, 70% av maxpulsen är ca 52% av Vo2Max och 85% av maxpulsen är ca 75% av Vo2Max)

Den siffran multipliceras med 5 (Förbränning av 5Kcal/l syre)vilket ger syreförbrukning per minut.

Den siffran mulitpliserar du sedan med 60 (antal minuter per timme). Och där har du din energiförbrukning per timme.

Om du då tränat i en och en halv timme så multipliserar du med 90 minuter osv.
D.v.s. för att få reda på hur mycket man förbränt så multipliserar du med antal minuter du tränat.

Räkne exempel.

Vo2max: 3.

Intensitet: 60 % av max puls. D.v.s. 36 % av Vo2Max

Förbrukning Kcal: 5Kcal/ 1l syre.

Träningstid: 6 timmar (360 minuter).

0.36*3*5*360= 1944Kcal. Du förbränner då ca 2000Kcal under 6 timmar.

Hoppas detta var till någon hjälp och att jag minns rätt nu. Om inte flåt;7)

Senast ändrad:
Finns det då nån sorts schablon på hur mkt av sin maxpuls man brukar använda vid olika aktiviteter? Det skulle ju underlätta att börja m nån schablontabell så kan jag uppdatera den m bättre värden från mig själv nån gång om jag orkar.

Jag förvånas varje vinter när jag börjar åka längdskidor att kaloriförbränningen är så pass mycket högre än vid cykling. Trött blir man också... ;)

hannulan skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det då nån sorts schablon på hur mkt av
> sin maxpuls man brukar använda vid olika
> aktiviteter? Det skulle ju underlätta att börja
> m nån schablontabell så kan jag uppdatera den m
> bättre värden från mig själv nån gång om jag
> orkar.

Gör det säkert. Men till vilken nytta? Lika bra som en pulsklocka utan möjlighet att ställa in vo2max, typ. Dvs ingen.

Räkna eller klocka/dator som räknar åt en. Det tror jag på.

Men jag ska titta lite. Tror jag vet en sida som du kan ha nytta av. Ber att få återkomma

Nu har jag hittat två tabeller och båda två är lika ”bra” eller inte.
Som en jämförelse så förbränner jag ca 1000kcal timmen när jag kör på riktigt tungt. Och det är då i ett tempo som jag skulle betrakta så som mer än ”snabb cykling” och det är drygt 259Kcal mer än om jag skulle cykla snabbt, så ja det kanske ligger däromkring. I alla fall för min del. Men det är bara ett schablonvärde som i mitt fall ligger rätt så nära min verklige energiförbrukning och inget annat.

Aktivitet, under 30 minuter. Förbränningsfaktor, kcal/30 min vid 80 kg, kcal/30 min vid 100 kg
Snabb cykling 4,2 336 420

http://www.modifast.se/motion/energiforbrukning-c-141-1.aspx

några till;7)

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/773

http://www.livsportalen.se/motionstip/kaloriforbrukning/

och en som man lägger in lite egna värden i.

http://www.nutriand.se/met

Senast ändrad:
Jag försöker mest planera mat o medicin. Därav listtänkandet.

Hur ser det egentligen ut m mängden kolhydrater man behöver tillföra under ett långt träningspass. Min första tanke var att jag skulle anpassa det till kaloriförbränningen för en aktivitet, men det kanske inte är nödvändigt. Hur mkt kolhydrater bör jag äta när jag tränar?

Det beror helt på vad du tränar, hur hårt och hur länge. Jag har gjort förök med att bara träna på vatten. D.v.s bara tillför vatten under passen. Och då på cykel. Jag kommer utan större problem ca 14 mil. Som längst ca 19 mil men där ligger min bortre gräns och det var riktigt tungt sista delen, riktigt tungt. Och som sagt, det är helt avhängt på vilken intensitet jag cyklar i. Jag är inte helt säker på att jag skulle komma så mycket längre om jag sänkte annsättningen. Men helt klar betydligt kortare om jag höjde den.

Och sen huvudfrågan. Vad är ett långt pass? För mig är ett långt pass på >4-5 timmar, för dig något annat. Riktigt djävla långt är dom som är upp mot 20-24 timmar. Det är riktigt lång tid att sitta på en cykel och där någon stans går min gräns. Sen finns det ju dom som kör sjukelånga pass. Men det är ju sjukt det ;7)

Jag tänker mig ett långt pass som nåt som är över 2 timmar, upp till kanske 10. Utöver de här extra kolhydraterna så antar jag (jag har än så länge bara kört pass på ca 4 timmar max) att jag kommer att äta vanliga mål (eller nån form av ersättning för dessa). Jag vill helst hitta en metod som inte är så beroende av längden på passen, så länge de är ca 3-10 timmar långa.

Sen har jag tänkt mig nåt annat sorts tänk för korta pass (dvs 1-2 timmar).

Tror du att jag bör äta kolhydrater i proportion mot energiförbrukningen (dvs ansträngningsnivån) för en aktivitetet. Så att om en normal ansträngande aktivitetet är 20 g/kolhydrater/timme så äter jag 40 g kolhydrater om jag gör nåt som är dubbelt så ansträngande.

Om vi antar att du är genomsnittligt tränad så kan vi nog räkna med ett max syreupptag på ca 35-40 ml/kg/min. Den siffran kan du använda i Pebbens beräkningar ovan för att få fram ungefärlig energiförbrukning för en aktivitet, om du har koll på din grenspecifika maxpuls och din faktiska puls under aktiviteten.

Skall man tillföra kolhydrater för maximal prestation under själva utövandet brukar 1 gram/kg/timma funka bra. Huruvida man bör eller inte bör tillföra är en fråga som beror på en mängd faktorer och som inte ryms här.

Och så lite oreda Fredrik... Det där med puls, syreupptag och kaloriförbrukning har också med effektivitet att göra. När jag själv springer med 165 puls förbrukar jag cirka 1000 kcal/h men cyklar jag med samma puls gör jag av med ca 1200 kcal per timma. 175 puls ger 65 ml/kg/min på löpning och 70 mil/kg min på cykel lite grovt. På mig alltså men det kan lika gärna vara tvärtom på en annan.

Mattias

Tillbaka
Topp