Energikakor eller bars till långlopp

Nienkerk

Medlem
Hej!

Tänkte cykla vätternrundan igen och är sugen på att göra egna energikakor att ha med mig. Tänkte testa Rune Larssons kakor men tänkte också fråga er om ni har tips på kakrecept och hur ni förpackar dem till långturer. Om ni inte tycker att de är särskilt praktiskt och lite onödigt omständigt under själva turen så får ni säga till också. Just nu cyklar jag 6-8mil med bara vätska för att vänja kroppen lite med det.

Tacksam för snabbt svar!

Jag tittade på denna:
Modifierade lite, tog nötter och frön jag hade. Flingsalt hade jag i också. De blev jättegoda!!
Provade också en annan utan jordnötssmör, de blev inte lika goda.
Jag portionerade i folie vilket inte var en superhit, men var det bästa jag kom på.

Om jag behöver energi till träning gör jag egna flapjacks. Google har hur många recept som helst.
Till lopp kör jag gel då det är mest praktiskt.
Kakor och smuliga bars sätter jag lätt i halsen vid hög puls, på träning kan jag vänta tills pulsen lagt sig.

Ett recept som jag testade och som blev riktigt bra, ger ca tio bitar:

4 dl müsli med nötter, frön och frukt (eller annan valfri müsli).
1 dl havregryn.
2 matskedar kokosolja.
2 äggvitor.
1-2 teskedar honung.
1 kryddmått salt.
1-2 matskedar vatten eller fruktjuice.
Ev choklad att doppa bitarna i.

Sätt ugnen på 175°C, blanda alla ingredienser till en tjock smet, tryck ut i en lagom stor form (smeten bör vara ca 1-2 cm tjock). Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt kakan svalna och skär sedan upp den i lagom stora bitar, doppa i choklad om du vill.

Miss Lycka 2.0 sa:
Det är inte så mycket energi i riskakor.

Henrik Orres riskakor fanns som recept i någon cykeltidning för ett tag sen. Finns väl antagligen i hans bok också. De räcker ju för att vinna TdF på, men det kanske inte räknas som långlopp... ?

Jag åt runekakor och dextrosol på förra årets vätternrunda. Efter 5-6 timmar var jag så trött på det så jag ville spy. Aldrig tyckt det är något svårt att få i sig annars. Ska jag cykla i år ska jag nog satsa på lite mer variation och fler olika sorter vanligt godis.
Också funderat på en bit vitt bröd. Borde väl inte va så dumt? Är ju mycket kolhydrater men ändå inte direkt sött.

Använd Dadlar och Havregryn som bas, funkar kanon. Enkelt å köra ihop i mixern å smaksätta men vad man vill... Bärs kanske?

Tillbaka
Topp