Energitips!

Energitips!
Tjo!

Bl.a. Leo brukar tipsa om att ta med russin på längre turer som energi.

Då jag inte tycker om russin har jag letat alternativ och provade idag Parrots Tropic Mix som är en återförslutingsbar påse med bitar av torkad annanas, papaya, mango och melon.

Det smakar riktigt gott, lite som vingummi.

Inte torrt utan härligt "fuktigt" men man blir lite kladdig om fingrarna.

Näringsvärde (per 100g):
Energi: 1201kj/283kcal
Protein: 0,2 g
Kolhydrater: 70,6 g
Fett: 0 g

Ingredienser: Torkade fruktbitar (ananas 15%, papaya 15%, mango 8%, melon 8%, vatten, socker, surhetsregkernade medel (citron- och äppelsyra), konserveringsmedel (svaveloxid och kalium sorbat).

Finns i praktiska påsar om 200 g för ~20,- i din livsmedelsbutik bland de torkade frukterna.

Svårt att säga hur energibiten fungerade då vi körde åtta mil och jag hävde i mig både energikaka, banan, torkad frukt, sportdryck och snickers :)

Planerar att göra ett mer seriöst test med bara torkad frukt och vatten vid tillfälle...

Energitips!
Jag använder mig av torkade aprikoser (16 kr/200 gr Konsum) och mandlar. Torkade fikon är inte heller så dumma (finns från Risenta också på Konsum) även om en kompis till mig tycker att de ser ut som ruttna äpple ;)
De är mindre kladdiga (både aprikoser o fikon) än andra torkade frukter o inte lika söta så man blir mindre torstig efteråt.

/Simon

Energitips!
Prova lite försiktigt med fikon, det kan sätta sån fart på magen att det blir onödigt mycket readrift.

Gäller iofs all torkad frukt, men fikon är xtra .högoktaniga'.

Russin(eller vindruvor)+kaffe har jag fått 'bra' resultat av.

Betrakta er som varnade :-)

/Håkan

Energitips!
aa , nått som ger energi behövs verkligen när man drar på längre turer.
Det fick jag om inte annat erfara på dagens tur med "Lerums-gänget".
Hade bara ett äpple med och lite vatten. Oj va trött jag var i slutet :).

Har funderat på å göra egna "energi-bars". Typ lite chocklad + russin + mandel eller annan nöt. Det borde funka rätt bra....?

Ska i alla fall prova simons tips med torkade aprikoser

Energitips!
Hittade följande recept bland Mina dokument (dvs stulet från nån sajt):

"Runes kakor"
1 del grädde
1 del socker
1 del sirap.
Koka ihop det tills det slutar småbubbla och istället bildar större krater och tillsätt 7 delar havre.

Lägg smeten på en bakplåts papper och dela i lämpliga bitar.
Krama i hop den som typ en rulltårta och dela i 1.5 cm bitar när det svalnat. Enl uppgift så motsvarar enl receptet ovan 1,5 cm bit ca 1/3-dels energi kaka.

Är lite sött men priset är blygsamt jämfört med energibars.

Värde på Runes energikaka med 15% matfett (milda fusk grädde). Kan vara lite felräknat men har bla kompenserat för vatten avkokning:
55 Bitar/sats=10,4 kJ/Kaka=757,7 kcal/Kaka=178,3 Protein(g/kaka)=3,2 Kolhydr(g/Kaka)=37,3 Fett(g/kaka)=1,9 Pris kaka(enbart råvaror)=1,41 kr

G

Energitips!
Väldigt mycket fett i Runes kakor, men de är säkert goda. :-9 Har också sett receptet innan, tror det kommer från marathon.se siten från början.

/Leo

Energitips!
Fikongott

Du behöver en arg matberedera för detta.

Klipp bort stjälkarna på 250g torkade fikon. Skär i bitar och mixa med 2 msk kakao utrört i 2 msk vatten. Mixa.

Blanda i nedan och mixa:
* 3 dl müsli och
* 100 g torkade aprikoser.
* eventuellt 1-3 msk rapsolja. (elelr som man vill)
* 2 dl havregryn
* 50 g hackade fikon alternativt russin.
* 100-200 g smält/hackad mörk choklad
* Låt stelna och skär upp i bitar med en vass kniv.

Den enda direkta påverkan på råvarorna bör vara klippning av fikon. Övrigt låtar man mixern ta hand om. Inget kok, bara lite press mellan bak/smör-papper. Tar ungefär 15-20 min för mig att göra inklusive diskning.

Förvaring av dessa under tur sker bäst i avklippt 1-litersplastpåse instucken under cykelbyxan. Se till att påsen inte glider för långt bak bara...

/Dajja

Energitips!
Rune är Rune Larsson. Han är en kille som gillar att springa långt. Typ tvärs över den nordamerikanska kontinenten. Han springer rätt fort också och har gjort milen på neråt 30 minuter och en mara på typ 2:18.

Och så har han rott över atlanten också.

Tror att det är en artikel om honom med i det första numret av svenska Outside.

Jag gissar på att hans energikakor funkar. Nå'n som sätter emot?

Energitips!
the_TnT: Torkad frukt är inte så dumt, papya och ananas tycker jag är bäst. Uner länga pass, eller efteråt för att "tanka" upp depåerna.

/Anders

Energitips!
Kan meddela att Rune kakor funkar klockrent, dock är dom kanske inte jättegoda i alla lägen. Körde med sådana under hyfsad hård turåkning tidigare i år, samt att jag under ett par längre pass livnärt mig på Runes utomordentligt energirika kakor.

/Hassec

Energitips!
GurraG skrev:

> "Runes kakor"
> 1 del grädde
> 1 del socker
> 1 del sirap.
> Koka ihop det tills det slutar småbubbla och istället bildar
> större krater och tillsätt 7 delar havre.

Hmm, läge för ett "Mek-tips" hur man tillverkar "Runes kakor"? ;)

bruse skrev:

> Torkad frukt har tokhögt GI, snabba kolhydrater då allt är i
> koncentrerad form. Mao perfekt efter träningen!! Annars
> ajabajja!

Blev stressigt efter långturen med the_TNT och Co. i söndags, duschade och åkte direkt till min systers inflyttnings-/födelsedags-fest, så det blev kakor och gräddtårta istället för mat. Enbart snabba kolhydrater! :)

Energitips!
Jag brukar göra egna energikakor. De bygger på "runekakorna" som bas, men gör en liten egen touch på det hela. Det är viktigt att det blir ett resultat som man tycker smakar bra så att man tex kan äta 8 kakor under en vätternrunda utan att spy. Det är inte den billigaste, men det bästa!

Mitt recept:
Lika delar socker sirap och grädde. Koka detta och gör kulprovet. Tänk även på att om du ska äta dem på sommaren gör dem lite hårdare (pga värmen) och lite mjukare på vintern. Detta regleras mha koktiden.

Tillsätt följande produkter och kavla ut på bakpapper (ta någon pappersvariant med riktigt låg friktionskoefficient då degen är kladdig satan!):

Rågflingor och havregryn (den långsamma delen av bränslet i kakan)
Krossade nötter (casheiw,hasselnöt,sötmandel) - kort stund i mixer (2s).
Kalaspuffar (för crunchens skull)
Dextropur (racerbränslet)
Russin, Dadlar eller fikon (mjukar upp kakan och ger god smak)
Solrosfrön

Knö ner så mycket av ingredienserna så att det blir rejält svårt att röra om. När degen inte tar emot mer då är det rätt konsistens.

Tips vid tävlingar!

Lägg kakan i en bit tunnbröd. Då kan du äta "förpackningen" oxå och slipper hålla på med att öppna krångliga förpackningar som i värsta fall resulterar i en vurpa.

För att tex vara pigg under vätternrundan kan man boosta nattkakorna med en koffeintablett! Tryck in den i toppen på kakan så att du vet var den är och kan svälja den biten av kakan utan att tugga på tabletten, för den smakar illllla!

/Björn - more power to the legs!

Energitips!
Runekakorna är frekvent omtalade på Utsidan.se

Dom funkar bra oxå, har kört med dom nu i vår och inte haft problem med tomma depåer.

Man får vara lite fantasirik för att inte tröttna på kolasmaken bara :)

/Mattias

Energitips!
tycker det räcker bra med cashewnötter och russin plus eventuellt någon banan och ett par minisnickers. =)

Energitips!
bjornf skrev:
>Tillsätt följande produkter och kavla ut på bakpapper (ta någon >pappersvariant med riktigt låg friktionskoefficient då >degen är kladdig >satan!):

>Rågflingor och havregryn (den långsamma delen av bränslet i kakan)
>Krossade nötter (casheiw,hasselnöt,sötmandel) - kort stund i mixer (2s).
>Kalaspuffar (för crunchens skull)
>Dextropur (racerbränslet)
>Russin, Dadlar eller fikon (mjukar upp kakan och ger god smak)
>Solrosfrön

Hur mycket av varje ingrediens? Kör gärna hela receptet som du använder när du gör dina "bjorn-kakor" ;-)

GurraG

Energitips!
Oxr: Fixa en liten sektion under läsvärda trådar och kalla den för "Energi - recept". Där kan vi slänga upp denna och andra goa recept, på kanske pastarätter och bästa pizzan efter cykling... :-9

/Leo

Tillbaka
Topp