Engagera dig för Svensk Cykels Framtid!

Vid årsmötet för SCF den 14 mars inleddes ett projekt med stöd från verksamheten med syftet om långsiktiga sportsliga framgångar, en stärkt och väl förankrad organisation i verksamheten och ett stärkt varumärke för vad verksamheten står för.

Läs mer om det startade projektet via länken
http://iof1.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=3387

Börja diskutera svensk cykels framtid här.

Är du intresserad av att ingå i projektgruppen eller har förslag på namn som du tycker bör göra det så skriv några rader i ett mail till andersgronqvist@scf.se

Ha nu en riktigt god cykelvår
Önskar
Anders Grönqvist
Projektledare
Projektet Svensk Cykel

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man inte tror att SCF är svensk cykels
> framtid, var ska man engagera sig då?

Cykelfrämjandet kanske? Fast för dig är detta kanske en bättre organisation?

mytis: :D Kanske det kanske... :D

Edit: Nej, inte trolla i en seriös tråd... Inte så tidigt...

Allt engagemang i cykel är naturligtvis positivt vare sig det är i SCF regi eller ej, men vad gäller organiserad cykelsport så är SCF det organ som är och kommer att var den organisation som vi lever i.

Något att tänka på är att allt som vi gör organiserat inom cykelsporten såsom tävlingar, motionslopp, träningar i föreningar etc är verksamheten i organisationen SCF. Det är därför så viktigt att vi i föreningarna samlas kring först och främst en gemensam motivation om att vi skall lyckas förbättra och utveckla Svensk cykel som organisation för allt från topp till breddnivå.

Hade gott
/Anders

Jag tycker det är jättebra att ni engagerar er och blickar frammåt. Svensk cykel har ju tagit stormsteg frammåt de senaste åren med Emma, Robin, Fredrik och Magnus och det är väldigt bra att ni försöker förvalta det.

Sedan är de som är engagerade på Happy väldigt mycket gör-det-självare. Våra utflykter, "tävlingar", events och loppmarknader blir bara av om någon tar tag i det. Det finns inga kommitteer, inga utskott och ingen styrelse. Den med störst makt är väl Tobbe som redigerar rubriker när någon skriver med bara stora bokstäver.

Så om du får lite påhopp här så är det kanske inte i all välmening, men från en helt annan kultur än den som SCF i alla fall visar utåt. Många kör trial, eller downhill, eller cyklar bara för att det är skoj och har inte sett hur SCF kan hjälpa dem i deras strävan utan att det hämmar kreativiteten och cykelglädjen.

Jag tror det vore mycket vunnet för SCF om ni kunde få del i detta kunnande och detta engagemang. Men då måste /ni/ lyssna och aktivt söka upp (som ni gör nu, lite trevande). För Happy kommer klara sig utan SCF, medan SCF inte klarar sig utan aktiva cyklister. Happy är som jag ser det en del (jag vågar inte gissa om den är stor eller liten) i svensk cykels framtid.

Självklart är jag beredd på att det säkerligen kommer dyka upp en del påhopp här men det ser jag som en del i arbetet att börja kommunicera med människor i verksamheten.

Alla är som sagt hjärtlig välkommna med er intresseanmälan.

Från er egen scope definition:

"Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet"

En bra sak vore kanske att byta ut styrelsen och ta in minst 50% cyklister.

Eller skapa en arbetsgrupp med en deltagare från varje disciplin som styrelsen måste få ok från innan man genomför nåt beslut.

Om jag skulle välja att engagera mig inom en del av cyklingen skulle det definitivt vara att försöka få folk att lägga in cyklingen i sin vardag. Cykling inbegriper inte bara träning, tävling och motionslopp. Många som börjat med att cykla till vardags har också börjat att träna på sin fritid.

Vad svenska cykelförbundet total misslyckas med år efter år, är att verkligen satsa på ungdomen, nu pratar jag inte om att låta elit juniorer åka världscup o så liknande. Utan att motivera klubbarna att hålla i barn träningar, och att profilera cykel sporten som ett alternativ till fotboll och ishockey.

Mtb och bmx är det bästa sättet att rekrytera kidsen på, av erfarenhet vet jag detta och har varit drivande i sådan verksamhet. Tyvärr sitter det oftast sura föräldrar (som av plikt sitter i styrelser för att främja sina egna söner/döttrar) och gamla landsvägscyklister i styrelser i de större klubbarna, i de flesta fallen dessutom män. Cykelsporten har under senare år visat sig vara en väldigt förändrande sport, där nya grenar kommit för att stanna, trots öppet häcklande i SCF's tidningar, LÄR av det.

Ut i förorterna med er och rekrytera ungdomar, Gör cykelsporten bred, tigg cyklar av Grimaldi för sådana projekt om det skulle behövas!

Vi som var med på 90talet när Downhillen kom på allvar minns hur jävla illa åkarna blev behandlade jämfört med xc åkarna, och hur illa dessa blev behandlade jämfört med landsvägsåkarna. Idag när gränserna mellan landsväg och mtb har suddats ut lite så borde många stå med lång näsa. Om nu SCF ska slå sig för bröstet och hävda att man står för allt vad som cykling är.

Hade SCF varit en kraft att räkna med, hade det inte funnits "Happyrides" det hade inte existerat klubbar som inte vill vara med i cykelförbundet.

Varför tar ni inte strid mot pressen och försöker förebygga dopingsnacket, varför promotar ni inte cykelsporten?

Idag är svensk cykling väldigt stark, nu är det guldläge att vaska pengar överallt då intresset är på stadig uppgång. Ta nu tillfället i akt och skaffa er nån sorts konsult som åker ut till klubbarna och pratar framtidsplaner istället för tillbakagångsplaner.

CX cupen och nu 4x cupen visar på att ni är helt ute och cyklar! då privatpersoner måste styra upp saker på egen hand, och gör det dessutom bättre än er. Klassindelningarna för damer på långloppen var ett annat bra exempel på att stenåldern har börjat.

captain8track skrev:

>
> CX cupen och nu 4x cupen visar på att ni är helt
> ute och cyklar! då privatpersoner måste styra
> upp saker på egen hand, och gör det dessutom
> bättre än er.

Lägg därtill svenska downhillcupen 09. Det råddades ihop av privatpersoner med anknytning till cykelforum, inte klubbar och/eller SCF.

Det vill säga cykelintresserade personer vars verksamhet är out-of-scope enl SCF's egen definition på vad "cykelsverige" är för något.

Rippa skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > CX cupen och nu 4x cupen visar på att ni är
> helt
> > ute och cyklar! då privatpersoner måste styra
> > upp saker på egen hand, och gör det dessutom
> > bättre än er.
>
> Lägg därtill svenska downhillcupen 09. Det
> råddades ihop av privatpersoner med anknytning
> till cykelforum, inte klubbar och/eller SCF.
> Men engagera er i en cykelklubb då för f..n. Eller tror ni någon annan ska göra jobbet åt er?
Här tror jag det största problemet är. Ni står utanför och gnäller att ingen inom scf gör något för er. Gå med i ngn klubb eller bilda egen och anslut er. Det är så man kan påverka. Ja, duger
inte paraplyet får man väl gå en egen väg men då ska man inte klaga på att förbundet inte gör något för er.
> verksamhet är out-of-scope enl SCF's egen
> definition på vad "cykelsverige" är för något.

När jag läser prospekt till förbundsmötet blir jag mest förbannad att en del av min medlemsavgift och en del skattepengar går till en cykelkonsult som slänger ihop ett trashigt dokument med lite random skit och en totalt intetsägande projektplan. Hade lika gärna kunnat handla om vad som helst. Förutom att det var en bild på några tävlingscyklister (med shimanoreglage dessutom, total orespekt).

Cyklingen har utvecklats mkt mkt snabbare än vad SCF har. Synd, men så är det. Tror att SCFs framtid handlar mer om att arrangera bra tävlingar än om att satsa på motionslopp och pendling, det kan cykelfrämjandet göra. Mer och bättre tävlingar, i fler discipliner.

Kommer fakturera SCF för denna utläggning.

hammarn skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > captain8track skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > CX cupen och nu 4x cupen visar på att ni är
> > helt
> > > ute och cyklar! då privatpersoner måste
> styra
> > > upp saker på egen hand, och gör det
> dessutom
> > > bättre än er.
> >
> > Lägg därtill svenska downhillcupen 09. Det
> > råddades ihop av privatpersoner med anknytning
> > till cykelforum, inte klubbar och/eller SCF.
> > Men engagera er i en cykelklubb då för f..n.
> Eller tror ni någon annan ska göra jobbet åt
> er?
> Här tror jag det största problemet är. Ni står
> utanför och gnäller att ingen inom scf gör
> något för er. Gå med i ngn klubb eller bilda
> egen och anslut er. Det är så man kan påverka.
> Ja, duger
> inte paraplyet får man väl gå en egen väg men
> då ska man inte klaga på att förbundet inte
> gör något för er.
> > verksamhet är out-of-scope enl SCF's egen
> > definition på vad "cykelsverige" är för
> något.

Som så många av oss har jag med varit där, i princip växt upp olika cykelklubbar och har erfarenhet som jag skrev tidigare ifrån knatte träning. Då jag tyckte det var viktigt att vi som var äldre och tävlade syntes och agerade rollfigurer när gubbarna tyckte det räckte med att snittsla banan i skogen i princip.

Tror du inte samtliga DH/CX/4x åkare är med i cykelklubbar? SCF kräver ju att man är medlem i en sådan för att ens få tävla i deras regi.

själv kör jag i år i en motionärsklubb som inte är med i SCF. Ditt LO resonemang är väldigt passande runt 1a maj dock.

Problemet kvarstår, cykelsport för alla eller penningstarka it konsulter? I andra länder är cykel kultur, där går man och tittar på tävlingar, tränar och är stolt över sitt lands prestationer. I Sverige är folk irriterade över att gatorna/skogen stängs av, cyklister är i vägen och vinner dom nått så är de självklart dopade. Ytterst ansvarig för sporten är Svenska Cykelförbundet, dom ska vara föredömmet och klubbarna ska ta efter.

hammarn skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > captain8track skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > CX cupen och nu 4x cupen visar på att ni är
> > helt
> > > ute och cyklar! då privatpersoner måste
> styra
> > > upp saker på egen hand, och gör det
> dessutom
> > > bättre än er.
> >
> > Lägg därtill svenska downhillcupen 09. Det
> > råddades ihop av privatpersoner med anknytning
> > till cykelforum, inte klubbar och/eller SCF.
> > Men engagera er i en cykelklubb då för f..n.
> Eller tror ni någon annan ska göra jobbet åt
> er?
> Här tror jag det största problemet är. Ni står
> utanför och gnäller att ingen inom scf gör
> något för er. Gå med i ngn klubb eller bilda
> egen och anslut er. Det är så man kan påverka.
> Ja, duger
> inte paraplyet får man väl gå en egen väg men
> då ska man inte klaga på att förbundet inte
> gör något för er.
> > verksamhet är out-of-scope enl SCF's egen
> > definition på vad "cykelsverige" är för
> något.

Dude, jag står inte utanför och gnäller. Jag pekar på privatpersoners initiativkraft. Personligen behöver jag SCF lika lite som dom behöver mig.

Allvarligt Anders, du måste mena detta som ett skämt.

Vad är det du vill åstadkomma och för vem? Målet med detta jättejobb där du vill involvera "hela cykelsverige" kan ju knappast vara att ta fram en verksamhetsplan!

Exemplifierar med punkt 1 och 2 i arbetsmodellen.

1. Drömläget! Ett kreativt och utmanande framtidsarbete grundat på en kartläggning av faktorer i vår
omvärld och på vår egen vilja att vilja något tillsammans. Resultatet av detta arbete skapar vår
verksamhetsidé och vision.
2. För att lyckas sträva åt samma håll och för att veta vad som gäller hos oss är det viktigt att vi utgår från en och samma värdegrund. Nästa steg i processen blir därför att arbeta fram vilka värden som ska vara vägledande för vårt gemensamma arbete och för hur vi agerar i relation till varandra.

Hur menar du att du ska kunna engagera "cykelsverige" i att ta fram en gemensam värdegrund. Att göra detta som steg två är ju också lite lustigt eftersom en vision måste baseras på något, t.ex. värderingar.

Egentligen vet jag inte var jag ska börja kritisera detta dokument då det är så skrämmande illa gjort. Vare sig den som skrivit detta eller de som godkänt det kan ha alla hästar hemma. Luktar kommitté lång väg. Lägg ner det här på en gång och ägna dagarna åt att cykla istället så slipper vi skattebetalare betala för era kontorsrum i alla fall.

Rippa skrev:
> hammarn skrev:
> -----
> > Rippa skrev:
> >
>
> > -----
> > > captain8track skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > >
> > > >
> > > > CX cupen och nu 4x cupen visar på att ni
> är
> > > helt
> > > > ute och cyklar! då privatpersoner måste
> > styra
> > > > upp saker på egen hand, och gör det
> > dessutom
> > > > bättre än er.
> > >
> > > Lägg därtill svenska downhillcupen 09. Det
> > > råddades ihop av privatpersoner med
> anknytning
> > > till cykelforum, inte klubbar och/eller SCF.
> > > Men engagera er i en cykelklubb då för
> f..n.
> > Eller tror ni någon annan ska göra jobbet åt
> > er?
> > Här tror jag det största problemet är. Ni
> står
> > utanför och gnäller att ingen inom scf gör
> > något för er. Gå med i ngn klubb eller bilda
> > egen och anslut er. Det är så man kan
> påverka.
> > Ja, duger
> > inte paraplyet får man väl gå en egen väg
> men
> > då ska man inte klaga på att förbundet inte
> > gör något för er.
> > > verksamhet är out-of-scope enl SCF's egen
> > > definition på vad "cykelsverige" är för
> > något.
>
> Dude, jag står inte utanför och gnäller. Jag
> pekar på privatpersoners initiativkraft.
> Personligen behöver jag SCF lika lite som dom
> behöver mig.

NEJ NEJ Inte du rippa, det var Hammaren som fick sig en slägga från min sida i alla fall

captain8track skrev:

>
>
> NEJ NEJ Inte du rippa, det var Hammaren som fick
> sig en slägga från min sida i alla fall

Det var Hammaren jag svarade

En sak som vi oorganiserade cyklister/privatpersoner inte kan få i stånd är en velodrom. Jag vet att SCF har jobbat på detta länge men det kanske är läge att sänka målsättningen, strunta i en inomhushall/multieventarena då den ändå mest kommer att användas till annat.

Satsa i stället på att få tillstånd en eller ett par utomhus asfaltsbanor, cyklarna och cyklisterna finns ju redan..liksom.

Först vill jag passa på att tacka för att tråden väckt liv och frågor dyker upp.

1 Beträffande grunddokumentet: Det dokument som ligger ute är en grund till den detaljerade projektplan som skall arbetas fram av den projektgrupp som skall bildas, och utan projektgrupp har vi inget projekt därför söker vi människor som vill vara med och påverka. Projektet är till stor del ett vitt papper som skall fyllas av innehåll och engagemang från människor som tror sig ha något att tillföra sporten med styrning och hjälp av processledare från SISU. Detta är en resa som är beprövad av flera förbund tidigare med stor framgång.

2 Jag gör inte detta i regi av Cykelkonsulterna, det är helt i regi av SCF, vill bara göra det klart för alla så att vi inte beblandar mitt hobbyföretag med projektet. Jag skall öppna ett nytt konto så att det inte händer igen.

Tack för visat engagemang!

Ja, släng bort pengarna på en velodrom istället för obegripliga sprituella projekt. Båda valen är ungefär som att spola ner pengarna på dass, men i en velodrom kan man ju iaf cykla.

Någon nämnde fler bra tävlingar. Det tyckte jag lät bra! Vart tog Post Girot vägen? Hur många lvg tävlingar som går på avlysta vägar finns idag i Sverige? Men finns ingen cykelkultur/allmänintresse så blir det inga stora tävlingar heller.
Vardagscyklandet tycker jag inte SCF ska ägna sig så mycket åt utan det måste ju vara klubbverksamhet och tävlingsverksamhet som gäller...

Ideer finns och har presenterats för SCF på olika möten, dock har jag inte sett nån uppföljning av dessa eller nåt driv för att "lyfta" cyklingen från SCF:s sida.
Var själv med på möte för några år sen med olika klubbar och SCF där man frågade klubbarna vad de ville att scf skulle driva, har inte sett nån förändring av detta efteråt, då blir de svårt att få engagerade in från klubbhåll.

Det som JAG tycker de senaste +20 åren varit kännetecknande för SCF är käbbel, pampfasoner och osämja med inbördes strider, och ett förbund för förbundet inte cyklisterna... Kanske ska man börja där och först få en harmoni i styrelsen, men de är som jag uppfattat de andra kanske tycker annat.

Jag kan tänka mig att vara engagerad om mötena är på tider jag kan och det är obegränsat med bra fika. Inga Delicatogrejer utan schyssta wienerbröd från ett riktigt bageri. Sen dricker jag inte kaffe så jag vill ha gott the. Inget påsthe utan lösvikt bryggt i kanna och inte i kopp.

SCF? Är det inte dem som tog död på MTBtävlandet när de tog bort breddklassen "sport" nån gång på 90talet? Från motion, sport och elit till att bara ha motion och elitklasser funkade ju jättebra.

Att en prenumeration på nya cyklisten "ingick" i årslicensen var ju oxå lyckat. Betala flera hundra för en tidning som riktar sig helt till någon annan är ju alltid roligt.

Nej, jag är inte bitter!!!!!

Jag har nu bytt ut mitt gamla konto så att vi inte beblandar mitt hobbyföretag med Projekt Svensk Cykel och SCF. De har inget med varandra att göra.

I ett av syftena till projektet nämns att vi vill nå en samlad organisation, bakgrunden till detta är bland annat missnöjen mellan människor inom verksamheten. En samlad organisation är för mig bland annat att vi når ett läge där Vi mot Dom, SCF mot Mig och MTB mot LVG etc är uttryck som suddas ut. Självklart kommer verksamheten alltid vara full av olika åsikter om vad som görs och vad som skall göras, vilket krävs för att vi skall nå utveckling. Däremot är det otroligt viktigt att vi i verksamheten möts och bygger denna organisation tillsammans, det ansvaret vilar på var mans axlar som på något sätt möter verksamheten via Landslag, Föreningar, Tävlingar, Motionslopp etc. Vi kan bara nå en samlad organisation om verksamhetens medlemmar engagerar sig på ett eller annat sätt.

Idrotten har en demokratisk modell som är uppbyggd på det sättet att det i alla lägen är verksamheten med dess föreningar och medlemmar som styr vad som görs i verksamheten. Man kan tycka vad man vill om den idrottsliga demokratiska modellen men det är den vi inom idrotten lever inom och kommer sannolikt att leva under i många år framöver. Faktum är att om vi i enlighet med idrottens organisation tar vårt ansvar till engagemang så kommer cykelsporten sannolikt att bli otroligt framgångsrik både på bredden och toppen inom samtliga discipliner som lever under organisationens paraply.

Cykelsporten behöver detta breda engagemang nu, och projektet öppnar verkligen dörren för detta. Genom att endera anmäla ditt intresse till projektgruppen eller storgruppen, starta upp grupper som har direktkommunikation med projektet eller sänder in konstruktiva ideér och åsikter, så kommer vi nå en bra bit på vägen.

Beträffande Sportklassen: Så vitt jag vet så finns Sportklassen kvar som klass, det är dock upp till varje arrangör att bestämma vilka klasser som skall köras på tävlingarna.

Nej jag har ingen bil att skrota. Jag cyklar, åker tåg eller lånar Svärmors bil om jag måste.

Ta er gärna tiden att fundera ut vad som är grunden till ditt missnöje eller vad som är möjligheten med dina ideér och sänd detta till mig eller lyft upp dom här direkt så att fler får möjligheten att vara med och tolka och ha åsikter kring dom.

Ha en trevlig cykelhelg
andersgronqvist@scf.se

"Beträffande Sportklassen: Så vitt jag vet så finns Sportklassen kvar som klass, det är dock upp till varje arrangör att bestämma vilka klasser som skall köras på tävlingarna."

Jo, till namnet ja men motionsklassen bytte namn till sport och det som var sportklassen togs bort.
De riktigt dumma i denna historien är förstås vi aktiva som lydigt gjorde som vi blev tillsagda o drog undan mattan för oss själva.

Vad är det för "vi" du använder? Ett sånt där läskigt litet ord som verkar vilja inkludera alla men har för vana att även utesluta. Om "vi" har ett jag i centrum så ska du använda "jag" istället. Vill du verkligen inkludera alla med risk för att utvecklingen går emot allt du någonsin önskat så kan du använda "vi".

Du är fortfarande väldigt ostrukturerad i tanken. Alternativt är du inget vidare på att uttrycka dig. Vad är det du vill?

Vad är egentligen problemet? Kollar man det här forumet så cyklas det en himla massa. Ad hoc rundor på vägen och i skogen. Mer organiserade cyklingar på återkommande tider av alla sorter och nivåer.

Daglingen cykelpendlas det en massa av happyiterna vilket diskuteras på forumet. Happyiternas barns cykling och cyklar diskuteras liksom allt möjligt annat cykelrelaterat.

Jag tror att du önskar att SCF skulle vara en lika levande kraft bland cyklisterna som Happy är men att du inte kan klämma ur dig det för att du inte begriper det själv. Det kommittétänkande du och SCF representerar kan och ska inte försöka göra vad vi happyiter håller på med. Det ni ska göra är att lyssna i smyg på vad som händer här för att sedan använda era ekonomiska, politiska och organisatoriska muskler för att förändra det vi upplever som problem. Håll sedan bara inte på att skryta med vad ni gjort för vi kommer oftast tycka att ni ändå agerar för sent. Om ni däremot bara börjar agera för att göra cykling enklare och bättre på alla vis i Sverige så kommer ni om ett tag få vår respekt.

Släng papprena och börja jobba!

Veloce skrev:
> Släng papprena och börja jobba!

Räcker det inte bara så? :) Annars, mycket vackert skrivet!

// Fischer

fischer89 skrev:
> Veloce skrev:
> -----
> > Släng papprena och börja jobba!
>
> Räcker det inte bara så? :) Annars, mycket
> vackert skrivet!
>
> // Fischer

+1

Några förslag:

1. Arbeta aktivt för en kommersialisering av elitidrotten från och med juniorklass, dvs 0kr i bidrag från stat, kommun eller övriga intäkter som P och F klassarna dragit in. Vattentätt skott skall råda ekonomiskt.

2. O kr från motionsverksamhet i klubbar till elitverksamhet dvs från junior och uppåt. Tanken att fler tävlingsframgångar ger fler motionscyklister ger fler ungdomar som börjar, den håller inte. Allt är bara ett pyramidspel där en bredd betalar för en spets.

3. Starta friskola som driver cykelgymnasium med riksintag, ni är SCF, varför skall Skara kommun driva den verksamheten? Den friskolan skall samarbeta med de ledande cykelklubbarna, elitlagen, proffslagen och antidopingorganisationerna.

Är det någon som vet hur det ser ut inom skidförbundet? Känns som om man skulle kunna lära sig en del av dem, de samlar ju också olika dicipliner i samma förbund, på samma sätt som scf gör (borde göra?). Fördelningen mellan "gamla och nya" dicpliner är ju också lite lik den inom cykel.

alexcykel skrev:
> Några förslag:
>
> 1. Arbeta aktivt för en kommersialisering av
> elitidrotten från och med juniorklass, dvs 0kr i
> bidrag från stat, kommun eller övriga intäkter
> som P och F klassarna dragit in. Vattentätt skott
> skall råda ekonomiskt.
>
> 2. O kr från motionsverksamhet i klubbar till
> elitverksamhet dvs från junior och uppåt. Tanken
> att fler tävlingsframgångar ger fler
> motionscyklister ger fler ungdomar som börjar,
> den håller inte. Allt är bara ett pyramidspel
> där en bredd betalar för en spets.
>
> 3. Starta friskola som driver cykelgymnasium med
> riksintag, ni är SCF, varför skall Skara kommun
> driva den verksamheten? Den friskolan skall
> samarbeta med de ledande cykelklubbarna,
> elitlagen, proffslagen och
> antidopingorganisationerna.

Tack för konstruktiva bra förslag till delar av verksamheten i SCF´s organisation.

Cykelsporten är idag till största delen finansierat av statliga medel omkring 60-70% om jag inte har helt fel inräknat samtliga intäkter på tävlingsavgifter, licenser, medlemsavgifter och sponsorer. Sponsorer är idag den i särklass minsta intäkten i SCF´s organisation. Jag håller definitivt med dig om att här har vi en hel del att arbeta fram med hjälp av Projektet. Vad gäller punkt 3 så tycker jag det låter som en spännande idé att spåna vidare på.

Tack för visat intresse för projektet

Anders Grönqvist skrev:

> Cykelsporten är idag till största delen
> finansierat av statliga medel omkring 60-70% om
> jag inte har helt fel inräknat samtliga intäkter
> på tävlingsavgifter, licenser, medlemsavgifter
> och sponsorer.

Nej, cykelsporten är så mycket mer än den extremt lilla bit som scf tror är cykelsport. Cykelsport utövas varje dag, av deltagare utan vare sig licenser, i tävlingar mm. Det är de som finansierar cykel, de är det som köper cyklar för miljoner varje år, de är de som håller cykelaffärer vid liv, de är de som lockar nya cyklister till den sporten. Som många andra redan sagt så är cykelsport mycket mer än regelrätta tävlingar idag, de verkar inte scf förstått och krigar med näbbar och klor för att behålla nån typ av inflytande av kontroll.

När man får höra hur arrangörer av tävlingar motarbetas av scf istället för att få stöd så får man ju bara lusten att be scf att dra åt helvete. Det scf gör nu är att gå samma väg som film- och musikindustrin i sin jakt på piratkopieringen. Iställer för att dra nytta av den drivkraft som finns så värdesätter man kontroll och inflytande mer, och låter det gå före en utveckling av cyklingen i Sverige.

Så nej, cykelsporten finansieras inte till 60-70% av statliga medel, det finansieras, i båda pengar, svett och blod, till största delen av cyklister.

sjooons skrev:
> Är det någon som vet hur det ser ut inom
> skidförbundet? Känns som om man skulle kunna
> lära sig en del av dem, de samlar ju också olika
> dicipliner i samma förbund, på samma sätt som
> scf gör (borde göra?). Fördelningen mellan
> "gamla och nya" dicpliner är ju också lite lik
> den inom cykel.

Precis som du beskriver så har vi säkerligen en hel del att lära av Skidförbundet och även andra förbund som har lyckats på olika sätt. Jag ser det som att det skall vara en naturlig del i projektet att blicka mot vad andra har gjort för att lyckas.

Tillbaka
Topp