Engångsersättning till funktionärer, skatteregler?

atorger

Aktiv medlem
Det har visat sig vara extra besvärligt att få tag på sjukvårdare i år för att uppfylla vårdberedskapskravet för att få arrangera cykellopp. Med tanke på vilket tryck det varit på sjukvården senaste tiden är det kanske inte så konstigt.

Loppet vi arrangerar är helt ideellt och normalt jobbar alla gratis, men pga svårigheten att få tag på folk i år så vill föreningen betala ut ersättning i storleksordningen 500 kr / tim till den som ställer upp, så det blir 3500 kr för att sitta och jäsa i en bil en förhoppningsvis händelselös dag.

Vi är en pytteliten ideell förening som är befriad från särskild uppgift och har aldrig betalat ut ersättningar tidigare eftersom vi bara håller på med ideella allmännyttiga grejer. Frågan är vad som gäller skattemässigt för föreningen och för sjukvårdaren som i regel bara har A-skattsedel. Jag har surfat runt en del och försökt få tag på vår revisor båda resultatlöst. Jag tycker att nån borde ju haft samma problem som oss tidigare, men hittar inget som matchar precis, så jag tänkte fråga här kanske nån annan arrangör som vet?

Vi vill förstås krångla till det så lite som möjligt, men det är en kritisk funktion, ingen sjukvårdare -- inget lopp, så det måste få kosta lite pengar och administrativt arbete om det krävs.

För ersättningar understigande 1000kr per år utgår ingen arbetsgivaravgift, men den som tar emot ersättningen är skyldig att ta upp denna i sin deklaration och betala inkomstskatt.

Om den som tar emot ersättningen inte har f-skattsedel och är registrerad som arbetsgivare så är ni som förening skyldiga att vara registrerade som arbetsgivare och betala in sociala avgifter samt innehålla källskatt.

Med reservation för att jag har dålig koll på regelverken kring föreningar, men borde inte skilja mot bolag när det gäller arbetsgivaransvar

Enklast är väl att den som utför jobbet använder frilans finans eller liknande tjänst och bara skickar en faktura till er? Då behöver inte ni bry er om arbetsgivaravgift mm. Den som utför jobbet får ut lön och ev. skatte-effekter löses i deklarationen.

Enklast är väl att den som utför jobbet använder frilans finans eller liknande tjänst och bara skickar en faktura till er? Då behöver inte ni bry er om arbetsgivaravgift mm. Den som utför jobbet får ut lön och ev. skatte-effekter löses i deklarationen.
Ja det verkar ju vara det rimligaste alternativet, hade inte tänkt på det så tackar och bockar för tipset.

Det jag surfat fram annars är byråkratin Peth beskriver ovan, och det låter väldigt drygt administrativt för en relativt sett liten engångsutbetalning den enda vi gör på hela året. Skattekostnaden är inte problemet, den kan föreningen ta, det är administrationen, den har föreningens trötta kassör ingen vidare lust att bolla med.

Ja det verkar ju vara det rimligaste alternativet, hade inte tänkt på det så tackar och bockar för tipset.

Det jag surfat fram annars är byråkratin Peth beskriver ovan, och det låter väldigt drygt administrativt för en relativt sett liten engångsutbetalning den enda vi gör på hela året. Skattekostnaden är inte problemet, den kan föreningen ta, det är administrationen, den har föreningens trötta kassör ingen vidare lust att bolla med.
Lön drar sjukt mycket administrativa resurser – om det ska bli bra. Lösningen ovan, med en faktureringstjänst är ett rimligare alternativ.

Haha, påminner om när jag gav en föreläsning på KTH med engångsersättning på typ 2000kr. Fick fylla i anställningsavtal, pengarna kom som lön, och nåt år senare fick jag brev att jag hade typ 20kr i tjänstepension att placera?
Ordning och reda, och jag tror faktiskt att tjänstepensionen vuxit till en femtilapp nu?

När vi betalade ut ersättning från förening så ålade vi mottagaren att betala in sin skatt själv. Tror också att det finns undantag från arbetsgivaravgift för små utbetalningar från förening. Men det bör man kolla upp lite noggrannare..

Det har visat sig vara extra besvärligt att få tag på sjukvårdare i år för att uppfylla vårdberedskapskravet för att få arrangera cykellopp. Med tanke på vilket tryck det varit på sjukvården senaste tiden är det kanske inte så konstigt.

Loppet vi arrangerar är helt ideellt och normalt jobbar alla gratis, men pga svårigheten att få tag på folk i år så vill föreningen betala ut ersättning i storleksordningen 500 kr / tim till den som ställer upp, så det blir 3500 kr för att sitta och jäsa i en bil en förhoppningsvis händelselös dag.

Vi är en pytteliten ideell förening som är befriad från särskild uppgift och har aldrig betalat ut ersättningar tidigare eftersom vi bara håller på med ideella allmännyttiga grejer. Frågan är vad som gäller skattemässigt för föreningen och för sjukvårdaren som i regel bara har A-skattsedel. Jag har surfat runt en del och försökt få tag på vår revisor båda resultatlöst. Jag tycker att nån borde ju haft samma problem som oss tidigare, men hittar inget som matchar precis, så jag tänkte fråga här kanske nån annan arrangör som vet?

Vi vill förstås krångla till det så lite som möjligt, men det är en kritisk funktion, ingen sjukvårdare -- inget lopp, så det måste få kosta lite pengar och administrativt arbete om det krävs.

Hur sjukvårdare från Falck eller motsvarande?

Ja det är så det brukar göras vi de flesta tävlingarna.

Kollat lite med folk på samhället, verkar inte finnas såna tjänster här (det bor bara lite drygt 2000 pers här så inte alla typer av näringsverksamheter finns representerade). Här brukar vårdberedskapen på idrottsevenemang skötas av en av tre personer som turas om lite att ta de ideella uppdragen. Förra året var det en av dessa tre som hjälpte oss, ingen av dem kunde i år dock, så vi behöver gå ut lite bredare.

Edit: fått tag på folk till slut... så nu kan man slappna av och börja oroa sig för något annat. En av mina vänner har använt "frilansfinans"-företaget på sina extraknäck flera gånger och varit nöjd, försvinner några procent i avgift men väldigt lättanvänt, så vi föreslog det till de som inte hade F-skattsedel själva.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp