engelbrektsturen

Gunde000

Ny medlem
engelbrektsturen
Hej

Har någon cyklat engelbrektsturen? (Korta banan )
Är nybörjare så undrar lite om hur teknisk den är?
Mycket sten o rötter eller mer stigar ?

Tacksam för info !

engelbrektsturen
Har kört hela två gånger. Då kör man ju även den korta och det är väl ett bra nybörjarlopp. Mycket grusväg, mindre skogsväg, ännu mindre stig och minst stenar och rötter. Det är även ett bra arrangemang i övrigt.

engelbrektsturen
Vore najs!! :)
Eller så spikar jag upp en egen liten "vätske" kontroll med ny grillad korv och kall öl i skogen...
Fast då blir man väl inte så poppis bland arrangörerna... :/
Tänk er själva när alla kommer i mål och luktar chorizo och öl... :D

engelbrektsturen
För några år sen var loppet väldigt tekniskt. Körde det ett par ggr. Det var riktigt kul!!
Idag är det mest grusväg och skit tråkigt. Enligt mig då.
Det finns ett annat namn för stora delar av det loppet som kallas för "Mauds tur".
Det är en gammal tant som brukade cykla den turen rätt ofta.
Loppet går att köras på en gammal hybrid eller varför inte cx.
Skittrist med andra ord. Enligt mig då..... :)

engelbrektsturen
Kan inte hålla med att det bara var grusväg förra året. Tyckte banan var rolig med mycket mer stig än vad jag hade förväntat mig.

Och CX skulle jag verkligen inte ha valt.

Och Matz har valt fel cup om det var så jäkla tråkigt. Långloppen är relativt lättåkta så att det blir fler som åker. Vilket det verkligen har blivit också. Riktgt kul att det blir deltagarekord nästan hela tiden.

Men åk Swe cup mtb eller något annat om man hatar grusväg.

engelbrektsturen
Cooltman körde där idag och tycker det är mycket grus, är det inte svårt med cx att köra på ett lager med 1 dm grus? Tänker på smala däck, skär ner?

Senast ändrad:
engelbrektsturen
Tigaz: Hoppas du trivs i Norberg!! Det gjorde inte jag och flyttade till Sthlm för ca
25 år sen. Ok då, det kanske hette Åsas tur. Minns inte så noga. ;)
Men kul att dom lagt om banan !!Jag körde den för 2 år sen, men tävlade inte. Jag tyckte
den var jättetråkig. Men det är ju jag det...
Men och andra sidan så ser man vad vissa gör med sina cx i Hellas, så varför inte cx.
Dom flesta går ju med sina mtbs på svåra ställen i alla fall.
Men att påstå att det bara är 500 meter på Åsas tur är lögn. Jag har ett torp i Halvarsbenning
sedan 15 år. Där loppet passerar. Så jag är inte helt bortkommen. :)
Lycka till med tävlingen!!
Om jag är vid torpet så hejar jag på er alla. :D

engelbrektsturen
catch skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det någon som kom i mål med cx 2012?
> Räck upp en hand :)

Hej, jag körde med CX och rullade på RR 33mm förra året och det fanns ett parti på ett par hundra meter i skogen och en backe i slutet på det partiet där jag klev av och gick. I övrigt så är det nog perfekt att köra CX. Tillägas bör att det hade ösregnat hela natten och det var väldigt lerigt och halt i det partiet jag fick gå på. Vid torrt underlag eller om man inte är en sopa på att cykla som jag är så hade det gått bra att cykla där med. Rullade runt halvan på 1.39.55 i mystempo.

Senast ändrad:
engelbrektsturen
Cx till longlopps folket ! :)
Ska nog testa det nästa år. Just nu får jag inte ens ner höger fot i en sko.
Foten ser ut som en missbildad protes efter en krasch...

engelbrektsturen
Tigaz skrev:
> Matz, jag bor i norberg. Det blir 3dje året i rad
> jag kör. För det första hette det åsas tur och
> banan går ca 500m där. Om du nu menar på allvar
> att du kan köra cx på den banan så kan du väl
> föregå med gott exempel och köra det iår! Jag
> tror inte du kommer komma imål. Banan är teknisk
> sett medel. Kör du uppför "glassbacken" med cx
> får du fan nobellpriset i att cykla. Tillockmed
> vissa delar av eliten springer uppför där.

+10 på det. Matz, lycka till med din CX. Kommer du under 4 timmar skall du vara otroligt nöjd.

engelbrektsturen
Huh? Det där har inte jag skrivit, måste glömt logga ur och någon annan skrev! Kom och kör alla! Jäkligt rolig bana! Iår är det tillochmed en del av endurobanan med.

engelbrektsturen
Och hur blir det då med däcktrycket? Är det någon vits att köra lågt tryck för komfort och bra fart i stök men risk för genomslag.
Eller är det bättre med lite högre tryck ?

engelbrektsturen
Hanky skrev:
> Finns det någon som sitter på en banprofil?

Det finns en kurva från 2011 på detta Forum: se inlägg av ginnfilt 20 juli 2011 under rubriken Erfarenheter av Engelbrektsturen? Säkert lite ändrat, men det är 80 km och borde väl stämma i stora drag. Noterar i alla fall att det är en del uppför första 30 och en skön avslutning nedför sista 10. Ngn som vet om detta fortfarande stämmer hyfsat?

engelbrektsturen
Nej verkligen inte! :D Det var minsann jobbigt även med heldämpad. Trodde aldrig det skulle ta slut.. :) Hade svårt att få till flytet/rytmen i skogen överhuvudtaget idag tyckte jag. :/ Pumpade i lite extra både i däcken och bakdämparen för grusvägarnas skull och det gjorde nog kanske skillnaden i skogen..

engelbrektsturen
Mr.Danne skrev:
> Ja endurospåret skulle inte jag velat haft en CX
> på :)

Nej inte direkt. :)
Tycket detta lopp hade stökigare partier än Mörksuggan.
Det fanns en del "lvg"-cyklister som hade problem idag.
Troligtvis skulle de seeda sig till CV och trodde detta skull vara en enkel bana.
Iaf vad det en del snack om det i väntan på starten.

engelbrektsturen
^^ Inte ens i närheten av Lida. Var några fina stigpartier i skogen med en del rötter, men jag tyckte det var lättare att köra helstel 29" igår än på Mörksuggejakten. Bortsett från endurospåret förstås.

Mycket snack om grusvägsrally innan, men fifan för att sitta på en cx på de där vägarna. Jag skulle kalla det skogsväg istället för grusväg med tanke på underlaget. Många punkor...

Jag gillar banan och kör gärna nästa år också.

engelbrektsturen
Vad kul att dom drog in banan en sväng på endurobanan.
Skulle gärna höra lite cx utlåtanden från den delen.
Den påminner ju om hur hela banan såg ut för många år sen, fast då startade man i Klackberg.
Kunde tyvärr inte cykla själv pga bruten fot.
Och för er som inte vet, cx är inte lika med lvg....när ska ni lära er ???

Tillbaka
Topp