Enkät för bättre MTB i Skåne

Hejsan,

Emelie heter jag och jag gör min LIA på Tourism in Skåne som en del av min utbildning till att bli affärsutvecklare inom besöksnäringen. Jag har en enkät gällande cykling/MTB i samband med sin vistelse i Skåne, som jag skulle vilja nå ut till rätt målgrupp med, och undersöker nu om detta kan vara just det. Den riktar sig till dig som besökt, funderar på att besöka eller kanske inte har tänkt tanken ännu, men nu fick en idé eller nyfikenhet om att besöka Skåne, med cykling/MTB som ett syfte eller huvudsyfte med resan.

Såhär ser enkäten ut: https://reply.surveygenerator.com/go.aspx?u=45539iNirbLhW8xa5Y7dV och tar ca 2-3 minuter att genomföra :)

Du frågar efter var man bor uppdelat i södra, mellersta och norra Sverige.
Hur drar du gränserna mellan de områdena?
Geografiska mittpunkten i Sverige är i Östersundstrakten (grovt räknat),
men jag tror många skulle räkna Östersund till norra Sverige.
Hur vill du att vi som svarar skall välja?

En variant av det här perspektivet alltså?
16293083-bEsiP.jpg

Hittade nedanstående men i den definitionen saknas röda backar men däremot verkar det finnas härliga vita backar... :unsure:

IMBA Europe (International Mountain Biking Association) har satt upp principer för svårighetsgradering av mtb-leder, som ser lite annorlunda ut än de från utförsåkningen. Deras riktlinjer innebär att man graderar den tekniska utmaningen från vit (lättast), grön (lätt), blå (svårare), svart (väldigt svår) och dubbelsvart (extremt svår). Man inkluderar ledens svårighet och längd på kartor och skyltar.

Dubbelsvart MTB-led. Säger man verkligen så i Sverige? Trodde bara det fanns svart men kan ju återigen ha fel...

Vi säger väl inte så för att det inte finns här.

I övrigt så kan man såklart vara fullkomligt anal med hur Sverige ska delas upp eller så svarar man lite efter vad man tycker är en rimlig noggrannhet för en sådan här bred och allmän undersökning.

T ex så ligger Gällivare och Älvsbyn hyfsat på samma ställe för de allra flesta.

Utvecklar lite. Man kan ju tänka sig både MTB och gravel-Bikepacking leder. De första kan innehålla taskiga stigar med sten & rötter & lera som inte går att cykla. Bikepacking bör vara fina enkla stigar & små grusvägar. I båda fallen behövs bra info om butiker / vindskydd / sevärdheter / restauranger / var köper man hembrännt / B&B / osv osv osv.

I Skåne hade det varit fantastiskt enkelt att styra upp bikepack-leder på grusvägar/lätt stig som går inom och fångar upp Skåneledens vindskydd.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp