Enkel klinga på 3-klingors XT vevparti?

bjornsu

Medlem
Jag tänkte pendlarkonvertera min gamla XC hoj och tänkte då ta bort framväxel och endast köra en klinga fram. Det är ett XT vevparti från 2001. Kan jag sätta en 44t klinga i mitten positionen och ta bort övriga klingor eller kommer jag få problem? Behöver jag bricka upp eller något? Finns det konverteringskit? Jag kollade lite på CRC men hittade inget.

Tacksam för hjälp.

Jag kör med liknande setup (44/42T-drev på XT-vevar från 2003) + stronglight bultar för 1 klinga. Försökte sätta storklingan på mittenpositiopnen men då tar den i kedjestagen på min ram. För mig funkar ytterpositionen bra, kombinerar med 9-delat Ultegra (12-27T) på sommaren och SS-konverteringskit (16T) på vintern där bak.

Fungerar det med din ram så visst. Har du tänkt att köra med en klinga i skogen rekommenderas kedjestyrare av något slag.

Jag har tänkt mig samma setup som NLC, dvs en racer kassett bak och 44 eller 42 drev fram. Jag får kolla om den tar i ramen... kanske kan köra något mindre drev å se om det går.. Du får inte problem med kedjelinjen på lägsta växel då NLC?

I skogen ska den inte gå alls, som värst blir det grusväg.

Missade läsa pendlare. Jag ska bygga om min vintercykel med 40t klinga fram och 11-23 bak. Lär bli fint. :) tror jag kommer köra med en Deda Dog Fang innanför men vi får se om det behövs.

Om någon vill försöka sig på något liknande i framtiden tänkte jag rapportera att det gick bra att flytta 44t klingan till mitten position. Den går nära ramen (en cannondale CAAD4 från 1999) och förhoppningsvis får jag inget chainsuck men det funkar iaf. Jag var tvungen att fila lite på infästningen eftersom det tydligen är lite olika mått på mellanklinga och ytterklinga. Angående skruvarna gick det alldeles utmärkt att använda befintliga. Överskjutande längd sticker ut på baksidan men det gör ju inget eftersom där aldrig ska gå någon kedja.

Tack för hjälpsamma svar.

Lite sent då...

Eftersom jag pendelcyklar på platt mark (Malmö-Lund-Malmö) så var det typ bara 3-4 växlar av de 9 som kom till bruks även på 12-17 kassetten. Därför justerade jag bakväxeln så att den låste 7:e största, inga problem med kedjelinjen då men å andra sidan tappar man de två lättaste växlarna.

Tillbaka
Topp