Enkel men vettig fatbike [Köpt och nöjd!]

Makten

Aktiv medlem
Edit: Resultatet finns på sidan 2: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2607462/2610184#msg-2610184

-----------

Så har jag kommit till det oundvikliga. Jag vill ha en fatbike! Föret i skogen har på sista tiden varit stundom omöjligt med smala däck och jag har dessutom en tanke om en oöm vintercykel.

Men, jag vill inte lägga ner hysteriska summor. Går det att få en vettig fatbike med stel gaffel för låt säga 13.000:-?

Jag såg att Team Sportia i Sickla hade en Crescent för 12 eller 13 lök med skapliga komponenter. Dock väger den enligt spec hela 15,7 kilo! Jag gissar att det är hjulen man sparat in på, alltså sämsta stället.

En fundering är att köra SS, men fan vet om mina ben klarar det i skogen (Hellas). Dock vore det smutt med något som verkligen är robust.

----------

Har panelen några förslag? Jag gissar att de brittiska stålhojarna är lika tunga som Crescenten, och då vete fan om det är nån vits med en sån.

18beddd7-3b60-4dc8-a094-a03f0bd29109_large.jpg

https://www.cykellagret.se/p10534/crescent-fatbike-26-vit-2015

Senast ändrad:
Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Titta vad som finns på köp o sälj :)
>
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=130962

Jo, jag har sett den. Men jag tycker att den är för dyr. Ungefär samma spec som Crescenten dessutom, fast fulare och med intern vajerdragning (vilket jag bara ser som en gigantisk nackdel).

XXL lär nog komma med nya modeller, men vill du ha en omedelbart bums, så känns happyannonsen som ett bra val. Går kanske att pruta lite med. En ny Trek Farley kostar 15000 ny. Om den är i rätt storlek dvs.

Annars finns det ett gäng runt 10000kr. Men 15.7kg är inte jättemycket. Finns både lättare och tyngre. Det viktigaste är att fälgar och däck är hyfsat lätta. Det kan skilja 2kg mellan budget och bra grejor.

Är du sugen på att bygga själv, så finns det både ram och hjul hos XXL för 2999:- och 3499:-

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/fatbikes/c/100220

Vad gäller vikten så kan man ju undra hur Canyon har lyckats komma ner i under 12 kilo OCH skapliga komponenter för 19.000:-. Ska man då bara snåla in några tusenlappar och få nån apful cykel som väger typ 3-4 kilo mer (varav säkert ett par kilo i hjulen) med väldigt enkla komponenter så vete fan alltså.

Antingen är Canyonen galet billig eller så är de andra galet dyra;-)

Edit: Intern vajerdragning handlar mest om att min erfarenhet är att det ger stor friktion helt i onödan. Plus att det säkert ökar priset för något jag inte vill ha.

Senast ändrad:
Rickard.v skrev:
> Bra komponenter på Cresenten. Verkar ok!
>
> Byt till dyrare däck(2x995:-) o spar nästan 1kg.

Jag misstänker att det är så. Dessutom finns den ju i en butik bara lite mer än en kilometer från mig:-) Undrar bara vad fälgarna väger. Godset i de borrade lätthålen såg absurt tjockt ut!

Just nu är nog dubbdäck att föredra visserligen. Men om man kan köra slanglöst så sparar man ju en del vikt på det också. I övrigt tycker jag att geometrin ser skapligt vettig ut.

Lars.E skrev:
> Canyon har ingen fatbike nu, och dom fatbikes som
> finns nu kostar som fatbikes som går att köpa.

Fast jag tvivlar på att någon kommer kunna konkurrera med deras pris även när den finns. Hade den funnits att köpa i butik så hade jag antagligen slagit till trots att den ligger en bra bit över budget.

Makten skrev:
> Vad gäller vikten så kan man ju undra hur Canyon
> har lyckats komma ner i under 12 kilo OCH skapliga
> komponenter för 19.000:-. Ska man då bara snåla
> in några tusenlappar och få nån apful cykel som
> väger typ 3-4 kilo mer (varav säkert ett par
> kilo i hjulen) med väldigt enkla komponenter så
> vete fan alltså.
>
> Antingen är Canyonen galet billig eller så är
> de andra galet dyra;-)
>
> Edit: Intern vajerdragning handlar mest om att min
> erfarenhet är att det ger stor friktion helt i
> onödan. Plus att det säkert ökar priset för
> något jag inte vill ha.

Stämmer uppgiven vikt med verkligheten? Canyon Dude är nog svårslagen när det gäller mest bang for the buck

Rickard.v skrev:
> Bra komponenter på Cresenten...

Det tycker inte jag, inte för de pengarna.

Ram Aluminium - trippelreducerade rör
Framgaffel Aluminium
Växelförare bak Shimano XT
Växelförare fram Shimano Deore
Växelreglage Shimano Deore
Däck Kenda 60 26x4.0
Fälgar Aluminium 26"X36H (559X57)
Bromsar Hydraulisk skivbroms. Shimano 506
Sadel TEC Regia
Sadelstolpe Aluminium 30,9x400
Handtag TEC Selicon Foam
Styre Aluminium BT Risebar 720mm
Styrstam Aluminium EXT:70
Vevparti FSA COMET 36TX24, 175 mm
Kedja Spectra/KMC X10
Kassett eller ev. kedjekrans bak Shimano HG-50 11-36
Vikt 15.7 kg

Den här är billigare och betydligt bättre specad, om jag fattat rätt! :)
http://www.rosebikes.se/bike/the-tusker-1-26-2015/aid:751674

Den här dök upp nyligen, så vitt jag kan se.
http://www.evaldsmtb.se/mountainbike/cyklar/fatbike/specialized-cykel-fatboy-expert-2015-svart-1

Frid!

Senast ändrad:
Nä det är rätt. Canyons Fatbike är "galet" billiga.

22000 kr för en dämpad fatbike i kolfiber är mums. Lite snabbt beräknat, så kostade min (aluminium) ungefär 16000. Den väger numera 14,5kg jämfört med Canyons med dämpgaffel, 13kg. Men då är min betydligt enklare utrustad.

Makten skrev:
>
> Fast jag tvivlar på att någon kommer kunna
> konkurrera med deras pris även när den finns.
> Hade den funnits att köpa i butik så hade jag
> antagligen slagit till trots att den ligger en bra
> bit över budget.

Visst kan det vara så? Men vill man ha en fatbike nu så är den inget alternativ.
Hade den funnits i butik nu så hade du inte varit ensam om att köpa en.
Vikten verkar vara lite glädjesiffror om man ska tro de som haft möjlighet att prova/väga den prototyp som cirkulerat, men den är fortfarande lätt, även om vågen visat lite mer än Canyon uppgett.

Miracle skrev:

> Det tycker inte jag, inte för de pengarna.
>
> Ram Aluminium - trippelreducerade rör
> Framgaffel Aluminium
> Växelförare bak Shimano XT
> Växelförare fram Shimano Deore
> Växelreglage Shimano Deore
> Däck Kenda 60 26x4.0
> Fälgar Aluminium 26"X36H (559X57)
> Bromsar Hydraulisk skivbroms. Shimano 506
> Sadel TEC Regia
> Sadelstolpe Aluminium 30,9x400
> Handtag TEC Selicon Foam
> Styre Aluminium BT Risebar 720mm
> Styrstam Aluminium EXT:70
> Vevparti FSA COMET 36TX24, 175 mm
> Kedja Spectra/KMC X10
> Kassett eller ev. kedjekrans bak Shimano HG-50
> 11-36
> Vikt 15.7 kg
>
> Den här är billigare och betydligt bättre
> specad, om jag fattat rätt! :)
> http://www.rosebikes.se/bike/the-tusker-1-26-2015/
> aid:751674
>
> Den här dök upp nyligen, så vitt jag kan se.
> http://www.evaldsmtb.se/mountainbike/cyklar/fatbik
> e/specialized-cykel-fatboy-expert-2015-svart-1
>
>
> Frid!

Ja det stämmer men Rose går inte att köpa i en butik nära trådskaparen.
Rose är så ful så den skulle jag inte köpa ens för 7995:-

Största problemet med Cresent är ju att den bara finns i en storlek. Men passar den så är det ju lugnt.

Två frågor som slog mig när jag läste denna tråd, är det de där Kenda däcken på Cresenten som ska vara så sjukt lätta? Läste något på en fatbikesida att det skulle komma sådana på under 800g. Lättare än kommande Jumbo Jim, Finns de tillgängliga redan?

Sen såg jag delarna XLL sålde löst, visst är det en kolfibergaffel på bild och inte alu som de skrev?

rickard911 skrev:
> Två frågor som slog mig när jag läste denna
> tråd, är det de där Kenda däcken på Cresenten
> som ska vara så sjukt lätta? Läste något på
> en fatbikesida att det skulle komma sådana på
> under 800g. Lättare än kommande Jumbo Jim, Finns
> de tillgängliga redan?
>
> Sen såg jag delarna XLL sålde löst, visst är
> det en kolfibergaffel på bild och inte alu som de
> skrev?

Nej, det lär ju inte vara lättviktsvarianten av Kendas däck som sitter på. Förmodligen 72TPI, istället för 120TPI.

Det bör det ju vara, eftersom de anger att det är till deras kolfibermodell av White Fatbike och på den sitter det ju kolfibergaffel. Det är inte lätt när man inte har intresse för cykling ;)

Tiki skrev:
> Kjells sykkel har lite kampanjer ibland och
> kompisen köpte en ny för 6000 kr där. Här är
> ett förslag:
> http://www.kjellsykkel.no/2015-fatbike/fuji-wendig
> o-fatbike

Men jösses vad de väger! Inte för att jag bryr mig särskilt mycket om totalvikt, men man kan ju som sagt misstänka att hjulen är av wolfram eller nåt:-/

Det kanske är smartare att bygga själv? Nu har jag i alla fall ett mekställ, och särskilt många verktyg lär ju inte behövas. Gäller bara att matcha ihop vevlagerbredd och hjulaxlar med ramen antar jag.

Edit: Den där Rosen såg ju faktiskt riktigt bra ut. Utseendet är ju en smaksak, men skapliga komponenter för pengarna. Sen har jag ingen aning om hur hjulen är.

Senast ändrad:
MtbLars skrev:
> Äh, Makten! Hjul-schmul. Du är la lättviktare
> och luftkammare finns ju. Slå till nu :o)

Ju mer jag läser om Rosen desto mer frestad blir jag! Den är ju rätt på nästan alla punkter.
Vad jag inte begriper är varför man inte kan customisera komponentvalet. Är inte det hela idén med Rose? Jag hade helst sett en kortare styrstam, enklare bakväxel och fräsigare växelreglage, till exempel. Saker som inte gör nån skillnad i pris i slutändan.

Vänj dig vid att det är en annan hoj än den goa bansheen, byt stem och annat när begäret faller på... ( heja heja!)
Edit nä jag har inte procent på rose

Senast ändrad:
MtbLars skrev:
> Vänj dig vid att det är en annan hoj än den goa
> bansheen, byt stem och annat när begäret faller
> på... ( heja heja!)

Jadå, inga problem där! Dock är reachen såpass lång (i large) att jag tror sittställningen blir lidande. Lite trist att behöva byta prylar det första man gör liksom. Särskilt när deras övriga cyklar kommer med möjligheten att välja direkt innan den monteras.

Makten skrev:
> MtbLars skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äh, Makten! Hjul-schmul. Du är la
> lättviktare
> > och luftkammare finns ju. Slå till nu :o)
>
> Ju mer jag läser om Rosen desto mer frestad blir
> jag! Den är ju rätt på nästan alla punkter.
> Vad jag inte begriper är varför man inte kan
> customisera komponentvalet. Är inte det hela
> idén med Rose? Jag hade helst sett en kortare
> styrstam, enklare bakväxel och fräsigare
> växelreglage, till exempel. Saker som inte gör
> nån skillnad i pris i slutändan.

Prata med Rose här på forumet, det brukar gå att ändra det mesta även om deras webb ligger lite efter.

Jag har också bestämt mig för Rose Tusker. Försöker vara tålmodig vad gäller möjligheten att konfigurera, men snart är ju vintern slut...

Haha! :-)

Jo, vintern är ju snart slut. Kanske. Eller så blir det en sån där monstersnövår med minusgrader och elände (härligt!) ända fram i april:-)

Att jag tvekar är för att jag inte vill att kostnaden ska dra iväg. Jag vill ha en bra ram och ett par bra hjul, sen kan resten kvitta. Men vem vet, jag kanske trycker på köpknappen imorrn;-) Rosen ser helt klart bäst ut efter ytterligare efterforskningar. Det är egentligen bara Beofreds utlåtande om den som får mig att tveka: http://happymtb.org/2014/07/29/forsta-titt-rose-mtb-2015/

Det där med att den är tungstyrd kan rimligen inte ha något ha något med annat än hjulvikten att göra. Alltså däck och fälg. Är då fälgarna tunga? Det har vi ingen aning om!
Att man kan gnida vaderna mot sadelstagen däremot, är jag inte orolig för. Jag har rätt så bred stans när jag cyklar och ingen av mina hojar har därför ens tillstymmelse till gnagmärken från skorna på vevarmarna. Dessutom har jag pinsamt smala vader;-)

Det finns bot på smala vader... Hur som helst hoppas det blir nåt kul! Ser fram mot det. Jag går lite i samma tankar. Good luck!

Makten skrev:
> Jag vill ha en bra ram och ett par bra hjul, sen kan resten kvitta.

http://www.evaldsmtb.se/mountainbike/cyklar/fatbike/specialized-cykel-fatboy-expert-2015-svart-1 tål att upprpeas...
Fatboy-SE_26238.jpg

13.995kr / st.
Riktigt bra ram och relativt lätta hjul och bra däck.
Åre bikes hade den när jag var där i början av vintern, dom brukar skicka cyklar runt hela Sverige ;)

> Men vem vet, jag kanske trycker på köpknappen
> imorrn;-) Rosen ser helt klart bäst ut efter
> ytterligare efterforskningar.

Rose har ett vettigt pris på Tusker 1.
Bra spec på många sätt, men ska du köra kuperat i snö så kommer nog 30-drevet fram med 40 bak vara aningen hög utväxling. Har du starka ben och gillar låg kadens så kan det kanske fungera?
Fälgarna ser ut att vara helt vanliga enkelbottnade fälgar i klass med många andra fatbikes i den prisklassen. Förmodligen varken lätta eller speciellt tunga.

Senast ändrad:
Lars.E skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > Jag vill ha en bra ram och ett par bra hjul, sen
> kan resten kvitta.
>
> http://www.evaldsmtb.se/mountainbike/cyklar/fatbik
> e/specialized-cykel-fatboy-expert-2015-svart-1
> tål att upprpeas...
>
> 13.995kr / st.
> Riktigt bra ram och relativt lätta hjul och bra
> däck.
> Åre bikes hade den när jag var där i början av
> vintern, dom brukar skicka cyklar runt hela
> Sverige ;)

Jag är liiiite allergiskt mot Specialized eftersom de tar en del för märket. Men visst, om det är en vettig cykel så är den ju värd att överväga. Ska nog knalla förbi Concept store nån dag (5 minuters promenad från jobbet) och se om de har en sån.

> Rose har ett vettigt pris på Tusker 1.
> Bra spec på många sätt, men ska du köra
> kuperat i snö så kommer nog 30-drevet fram med
> 40 bak vara aningen hög utväxling. Har du starka
> ben och gillar låg kadens så kan det kanske
> fungera?

Med tanke på att jag i dagsläget kör en 29-tummare med 30T fram och 11-36 bak så borde det inte vara några problem. De lättaste växlarna använder jag nästan aldrig i skogen, utan bara för branta och långa transportsträckor.

> Fälgarna ser ut att vara helt vanliga
> enkelbottnade fälgar i klass med många andra
> fatbikes i den prisklassen. Förmodligen varken
> lätta eller speciellt tunga.

Jag vet verkligen noll om fatbikefälgar, så det säger inte så mycket. Dock såg jag tydligt med blotta ögat att fälgarna på Crescenten var dubbelbottnade med TJOCKT gods. Inte konstigt om hojen är tung då:-/

Makten skrev:
> Jag är liiiite allergiskt mot Specialized
> eftersom de tar en del för märket. Men visst, om
> det är en vettig cykel så är den ju värd att
> överväga. Ska nog knalla förbi Concept store
> nån dag (5 minuters promenad från jobbet) och se
> om de har en sån.

Visst tar dom bra betalt för märket... Men det tycker jag att dom har rätt att göra :)
I detta fall visar det sig genom att dom har en ganska lågt specad cykel jämfört mad många andra i samma prisklass.
Det som är bra är att man får en fin ram, lätta fälgar, däck med stor volym och bra mönster, vilket vissa andra i samma prisklass inte kan skryta med.

> Med tanke på att jag i dagsläget kör en
> 29-tummare med 30T fram och 11-36 bak så borde
> det inte vara några problem. De lättaste
> växlarna använder jag nästan aldrig i skogen,
> utan bara för branta och långa
> transportsträckor.

Det låter lovande.
Men... Jag skulle inte kunna cykla som jag gör med min fatbike om jag hade samma utväxling på den som på min AM-cykel.

BTW. så är TREK Farley 6 riktigt fina och omtyckta Fatbikes för dom som nöjer sig med 4 tums däck. Jag tycker att priset inte är helt galet heller (både på nya och den begagnade).
Mondrakern ser även den intressant ut. Lite speciell geo, men det kanske fungerar jättebra?

Mitt råd är...
Vill du ha en fatbike, så köp den du gillar bäst av dom som finns i lager hos säljaren nu. Annars kan det bli en oväntad lång väntan om du har otur.

Jag skulle inte rekommendera ss. Jag kör 1x10 (original setup på Fatty) och jag saknar en liten klinga när snön är mjuk eller backen är brant.

Det här är en smaksak... Men jag tycker det är trevligt att kunna köra på 4,8"-däck. Då kan du köra på lägre däcktryck och det sväljer bättre utan genomslag samt du klarar dig bättre i mjukt underlag. Då får du snegla på en cykel med minst 80 mm fälgar och gärna 190 eller 197 mm nav bak. Det kan gå med smalare navbredd också med modifieringar men det blir ofta lite micklande.

Bara min upplevelse efter att ha kört feting 1,5 år, testat lite olika däck och nästan ställt trenduro-hojen åt sidan.

Tiki skrev:
> Det här är en smaksak... Men jag tycker det är
> trevligt att kunna köra på 4,8"-däck. Då kan
> du köra på lägre däcktryck och det sväljer
> bättre utan genomslag samt du klarar dig bättre
> i mjukt underlag. Då får du snegla på en cykel
> med minst 80 mm fälgar och gärna 190 eller 197
> mm nav bak. Det kan gå med smalare navbredd
> också med modifieringar men det blir ofta lite
> micklande.
>
> Bara min upplevelse efter att ha kört feting 1,5
> år, testat lite olika däck och nästan ställt
> trenduro-hojen åt sidan.

Håller med till 100% på samtliga punkter (förutom att AM-cykeln var en AM-cykel när jag köpte den).

matz 1 skrev:
> Inge fel på Crescent cykeln. Fin att se på och
> bra komponeter enligt min mening.

+1
Jag har cyklat ca: 30 minuter på förserie-cykeln. Den var helt OK. Om man vill uppgradera med fetare däck och fälgar så är det gott om plats i ramen, men är vevpartiet samma som på förserie-cykeln så blir man tvungen att byta det för att få in 4,8 på 100mm fälg.

cola skrev:
> Har du kollat på on ones?

Ja, men den lockar inte så mycket av nån anledning. Inte jättebillig och inte särskilt upphetsande komponenter. Då tror jag mer på Crescenten faktiskt. Men om jag nu ska lägga såpass mycket flis så känner jag mest för Rosen.

Nu har det dock börjat röra på sig i skallen här. Hojen är ju inte tänkt att användas annat än när det "behövs", så jag kanske ska köpa en mycket billigare istället. Det blir jobbigt om jag ska börja välja mellan fetingen och min Phantom;-)

Fan. Nu börjar jag tycka att Specializeden är ett alternativ. Det är egentligen bara de mekaniska skivbromsarna i kombination med priset som sticker i ögonen. Resten ser bra ut! Men nya bromsar kostar ju inte många kronor heller. Det bästa är ändå att jag kan knalla in i en lokal butik och köpa cykeln. Sådant väger ganska tungt.

Var får man tag i dubbdäck till fetingar? 45NRTH Dillinger 5 ser ju fina ut:-)

Kinnekulle skrev:
> Makten skrev:
> -----
> >
> > Var får man tag i dubbdäck till fetingar?
> 45NRTH
> > Dillinger 5 ser ju fina ut:-)
>
> Slutsålda på xxl.se, men sök på lagerstatus i
> varuhus, finns på en del ställen:
>
> http://www.xxl.se/cykel/cykeldelar/cykeldack/dubbd
> ack/45nrth-dillinger-5-26x4-8-120tpi-dubbdack-till
> -fatbike/p/1104583_1_style

Jisses, de var ju inte billiga i alla fall:-S Finns det andra alternativ?

Tillbaka
Topp