Enkel pendlingscykel

Enkel pendlingscykel
Jo, den fungerar säkert. Men cykeln verkar vara byggd på de billigaste komponenterna som finns. Sen måste du komplettera med mer (beroende på vad du behöver), skärmar, pakethållare, cykelstöd, lås, lyktor.

För 7 kilometer fungerar allt om det inte är stora stigningar. Sen beror det på hur mycket kullersten du cyklar på och hur "grov" den är. Är det väldigt ojämnt så sväljer inte mina mera normalbreda däck grov kullersten. Jag cyklar då i gånghastighet.

Enkel pendlingscykel
Pratar vi äkta kullersten (vänster på bilden) eller gatsten (höger på bilden)?
1000033903.webp

Det senare går bra att cykla på med det mesta så länge man inte har helt fel däcktryck.

Enkel pendlingscykel
Visste inte att det var skillnad. Den som är besvärligt för mig är den vänstra (kullersten), men den högra (gatsten) fungerar även om det inte är bekvämt. Cyklar hellre på trottoar då om det går. En ledtråd till TS.

Enkel pendlingscykel
Funkar säkert.
Men det är Shimanos enklare komponenter, och fälgbroms.
Fälgarna lär ta slut ganska snabbt med daglig pendling året runt.
Å andra sidan kostar ju hojen bara 2699:- om det är den jag hittar.
(länken funkar inte för mig)

Senast ändrad:
Enkel pendlingscykel
Det är förmodligen den här cykeln, https://www.thansen.se/cykel/cyklar...ast-framgaffel-56cm/n-1288216149/pn-238588853. Den kommer säkert att fungera. Men:

Förutom billiga komponenter så tror jag att den har frihjulsnav, vilket inte är så hållbart som ett kassettnav. Jag misstänker också att det inte lagts någon större kärlek på cykeln när den monterats i någon låglönefabrik i Asien. Dessutom har man på Biltemamaner valt en one size fits all approach.

För många år sedan så var jag i akut behov av en pendlarcykel, med ungefär samma komponenter som Thansen cykeln. Jag var inte så kunnig, så jag fick lära mig den hårda vägen.

* Efter ungefär ett halvår gick det känsliga frihjulsnavet sönder. Axeln var krökt, och det var stora gropar i lagerbanorna. Bara att köpa nytt bakhjul, nu för kassett.

* Några månader senare skar styrlagret. När jag plockade upp det så var allt rostigt, och något lagerfett syntes inte till. Bara att köpa nytt styrlager.

* Efter ca 2 år så bromsade jag sönder framfälgen. Letade upp ett begagnat framhjul och ersatte framhjulet. Fälgran var gjorda av mjukost. En annan cykel som jag haft i mer än 15 år och cyklat med betydligt mer har fortfarande fälgar som håller samman, om än slitna.

* Efter ytterligare några månader så var det dags att bromsa sönder bakfälgen. Troligen var det lågkvalitetshjul. Använde fälgen från det gamla trasiga bakhjulet och ekrade om.

* Däcken formligen sög åt sig sten och grus, med många punkteringar som följd. Jag tycker att pendlarcyklar skall ha punkteringssäkra däck, även om det blir lite mer tungrullat. Inte så kul att få punktering på väg till jobbet.

* Ytterhöljet sprack så att sadeln sög åt sig regn och fukt. Bytte en billig Biltema sadel. Den verkar faktiskt vara bättre.

Jag hade avstått och minst dubblerat min insats, eller letat begagnat.

Enkel pendlingscykel
Hur gick det med pendelcykeln du spanade efter 2021?
Om du fortfarande bor i Malmö (eller ör det Lund eller Ystad?) och pendlar i innerstan duger nog T Hansen-cykeln, snö och slask är ju ingen fråga här men förvänta dig ingen kvalitet på någon komponent. Jag skulle rekommendera en cykel med navväxel med tre eller kanske sju växlar för uppgiften. Eller ännu bättre oväxlat (en s.k. enpetare) om den är tillräckligt lågt växlat för att fajtas med motvinden.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp