Enkelväggigt tält

Ustzeust

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Är på jakt efter ett tält till sommarens bravader, hade helst sett att det var lätt nog att ha med sig på cykeln men funka att spendera några dagar i när jag besöker diverse stignoder.

Har fastnat för blackdiamond hilight, då det verkar vara smidigt och lätt.

Men det verkar inte vara något "innertält", hur kommer det skilja sig i praktiken mot ett vanligt tält?

jonte987

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Frågan är väl mest om kepsen är stor nog eller om det regnar in genom dörren.
Och var man byter om från och till blöta regnkläder.

apanboll

Medlem
Enkelväggigt tält
Innertältet ger väl några grader varmare i.o.m. isolerande luft mellan dukarna (om det inte ventileras för friskt antar jag) och den värsta kondensen blir ett lager bort då den bildas på ytterduken. Jag tror många andra parametrar spelar större roll för om du kommer trivs med tältet än om det har innertält eller ej.

SIE

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Kolla tältrecensionerna på bikepacking.com, där finns en hel del med enkelvägg. Dock nästan uteslutande i premiumsegmentet.

Yonna

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Jag tror många andra parametrar spelar större roll för om du kommer trivs med tältet än om det har innertält eller ej.
Jepp, såsom vikt, packvolym, storlek, vindtålig, vilken terräng, pris mm.
Om vikt, packsize, pris, storlek är samma som ett tält med innertält, köp då den med innerduk, det är bekvämare och kan också användas t.ex när det regnar. Alltså när det kan bildas mycket fukt i tältet, inte så roligt att ha en blöt sovsäck.

Bikzz

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Min erfarenhet. Jag använde Hillebergtält mkt förut på olika turer. Dvs ytter & innertält. Suveränt bra och med fantastisk kvalitet. Men det funkar bäst i lite kyla och vind, som normalt i Swe fjällen. Om det är varmt och kvavt blir det för dålig ventilation, om det är läge för mkt kondens ( varm dag & kall natt ) så blir det mkt fukt i tältet - och svårt att torka bort det utan att ta bort innertältet.
Tycker numera att det är mkt bättre med ett enkeltält, typ tarptent, lättare, bättre ventilation, när det blir kondens så kan man enkelt torka bort det med en wettextrasa --

Domestique

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Sommartid använder jag numera mest ett Six Moon Designs Lunar solo. Det väger 740 g, tar liten plats och är grymt lätt att sätta upp. Det är enväggigt med en myggnätsbur, men mer åt tarp tent-hållet än ett traditionellt tält. Vanliga enväggiga tält brukar inte vara så roliga - kondens som rinner längs väggarna är inte så trevligt. Ett enväggigt traditionellt tält är enligt mig främst för att spara vikt för situationer där man behöver exempelvis ett vindstabilt tält - man kan ha ett vindstabilt yttertält och spara vikt på att inte ha ett innertält. Men på bekostnad av att det oftast blir fuktkänsligt (alla enväggstält jag provat har lidit av det problemet). Vintertid och när det verkligen behövs ett stabilare tält kör jag på ett Hilleberg Jannu, men sommar numera som sagt ett Lunar solo. Det är väldigt luftigt så jag har aldrig haft kondensproblem. Packar litet och lätt. Finns förstås även ännu lättare, men det är en bra avvägning mellan utrymme, komfort och säkerhet.
På första bilden ser man att det är rätt luftigt. Sommartid tycker jag det är grymt skönt - det finns inget värre än att vakna upp när solen gassar och man håller på flyta ut inne i sovsäcken. Finns förstås andra tillverkare än SMD, men modellen tycker jag är funkis sommartid.

SixMoonDesigns_1.jpg

SixMoonDesigns_3.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Min erfarenhet. Jag använde Hillebergtält mkt förut på olika turer. Dvs ytter & innertält. Suveränt bra och med fantastisk kvalitet. Men det funkar bäst i lite kyla och vind, som normalt i Swe fjällen. Om det är varmt och kvavt blir det för dålig ventilation, om det är läge för mkt kondens ( varm dag & kall natt ) så blir det mkt fukt i tältet - och svårt att torka bort det utan att ta bort innertältet.
Tycker numera att det är mkt bättre med ett enkeltält, typ tarptent, lättare, bättre ventilation, när det blir kondens så kan man enkelt torka bort det med en wettextrasa --
Jag har tältat ett par somrar i sydeuropa i ett klassiskt hilleberg och tyckte det var helt ok på det stora hela men att ta sovmorgon var bara att glömma för så fort solen nådde det mörkgröna tältet smälte man..

Azog

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Som andra skrivit är den största nackdelen med enkelvägg kondens (om det inte är väldigt välventilerat, läs dragit). Är tältet stort kan man ju undvika duken, men i ett litet tält blir det otrevligt tycker jag.

Det finns numera gott om dubbelväggstält mellan 700 o 1500 g som jag hade valt. Eller en tarp om vädret är bra och man inte behöver lämna grejer i det över dagen.

Hasse#7

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Sommartid använder jag numera mest ett Six Moon Designs Lunar solo. Det väger 740 g, tar liten plats och är grymt lätt att sätta upp. Det är enväggigt med en myggnätsbur, men mer åt tarp tent-hållet än ett traditionellt tält. Vanliga enväggiga tält brukar inte vara så roliga - kondens som rinner längs väggarna är inte så trevligt. Ett enväggigt traditionellt tält är enligt mig främst för att spara vikt för situationer där man behöver exempelvis ett vindstabilt tält - man kan ha ett vindstabilt yttertält och spara vikt på att inte ha ett innertält. Men på bekostnad av att det oftast blir fuktkänsligt (alla enväggstält jag provat har lidit av det problemet). Vintertid och när det verkligen behövs ett stabilare tält kör jag på ett Hilleberg Jannu, men sommar numera som sagt ett Lunar solo. Det är väldigt luftigt så jag har aldrig haft kondensproblem. Packar litet och lätt. Finns förstås även ännu lättare, men det är en bra avvägning mellan utrymme, komfort och säkerhet.
På första bilden ser man att det är rätt luftigt. Sommartid tycker jag det är grymt skönt - det finns inget värre än att vakna upp när solen gassar och man håller på flyta ut inne i sovsäcken. Finns förstås andra tillverkare än SMD, men modellen tycker jag är funkis sommartid.

Visa bilaga 401009
Visa bilaga 401010
Vad kostar ett sånt tält och vem säljer dem?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Mina upplevelser av tätning på sommaren är att insekter är lika stor faktor som något annat, jag har vid ett tillfälle fått sätta upp ett tält i ett vindskydd (ändå i södra Sverige) pga myggen. Många dubbeltölt kan man använda enbart innertältet, och behöver man yttertältet kan man iallafall ha det helt öppet.
Det kan hända att moderna enkeltält kan vara tillräckligt ventilerade, men lägg in insekter i ekvationen.

Yonna

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Mina upplevelser av tätning på sommaren är att insekter är lika stor faktor som något annat, jag har vid ett tillfälle fått sätta upp ett tält i ett vindskydd (ändå i södra Sverige) pga myggen. Många dubbeltölt kan man använda enbart innertältet, och behöver man yttertältet kan man iallafall ha det helt öppet.
Det kan hända att moderna enkeltält kan vara tillräckligt ventilerade, men lägg in insekter i ekvationen.
+100!
Det är härligt att sova/sitta i tältet med dörren öppen utan att mygg äter dig upp. Och härligt att kunna sätta upp bara innertältet när det är t.ex för varmt, när man vill se himmeln med 10000 stjärnor eller i övergivna hus/ladugård.
Har också ofta tältat i vindskydd när det var ingen plats ute (för många sten/träd) eller när det var riktigt skitväder men ändå behövdes skydd mot mygg. Finns ju ofta ingen plats för ett tält inne men med bara ett litet innertält går det ändå.
Jag kan förresten lämna innertältet hem för det går att tälta utan, men tältet jag använder mest är bara 720 gram och utan innertält 450g så det är bara viktig i en bikerace eller när sovkomfort spelar inte så stort roll.

Kneecap

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Tjena!

Jag kör enkeltält men det har myggnätsdörr, så låter man vanliga dörren vara öppen så blir det inte direkt fuktigt även om vi sover två i det. Dock lite i tyngsta laget med 1,7kg, men det var ruskigt billigt.

thomalin

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
... funka att spendera några dagar i.... Har fastnat för blackdiamond hilight, då det verkar vara smidigt och lätt.
Ser att du skriver ”spendera några dagar i” då skulle jag tänka lite mer bekvämlighet. Hilight hittar jag bara för 2p, och det har ju ingen absid... är det tänkt som solotält?

Om inte solo så skulle jag välja ett tält med absider. Guld värt. Har bl a Reinsfjell Superlight är ett sjukt rymligt tält mtp vikten. Går att sätta upp med eller utan innertält, eller t ex m separat golv och då blir det ett fyrmannatält, typ.

Solo har jag kört HB Akto,

Domestique

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Vad kostar ett sånt tält och vem säljer dem?

Hasse#7

Aktiv medlem
Enkelväggigt tält
Tack!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer