Sommartid använder jag numera mest ett Six Moon Designs Lunar solo. Det väger 740 g, tar liten plats och är grymt lätt att sätta upp. Det är enväggigt med en myggnätsbur, men mer åt tarp tent-hållet än ett traditionellt tält. Vanliga enväggiga tält brukar inte vara så roliga - kondens som rinner längs väggarna är inte så trevligt. Ett enväggigt traditionellt tält är enligt mig främst för att spara vikt för situationer där man behöver exempelvis ett vindstabilt tält - man kan ha ett vindstabilt yttertält och spara vikt på att inte ha ett innertält. Men på bekostnad av att det oftast blir fuktkänsligt (alla enväggstält jag provat har lidit av det problemet). Vintertid och när det verkligen behövs ett stabilare tält kör jag på ett Hilleberg Jannu, men sommar numera som sagt ett Lunar solo. Det är väldigt luftigt så jag har aldrig haft kondensproblem. Packar litet och lätt. Finns förstås även ännu lättare, men det är en bra avvägning mellan utrymme, komfort och säkerhet.
På första bilden ser man att det är rätt luftigt. Sommartid tycker jag det är grymt skönt - det finns inget värre än att vakna upp när solen gassar och man håller på flyta ut inne i sovsäcken. Finns förstås andra tillverkare än SMD, men modellen tycker jag är funkis sommartid.
Visa bilaga 401009
Visa bilaga 401010